abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 juni 2012 @ 00:47:28 #26
3542 Gia
User under construction
pi_113347363
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 00:21 schreef Renn het volgende:

[..]

Ja, ik weet zeker dat dit zo is.
Het is bij mijn zus ook 2 jaar lang zo gegaan.
Heb je ook ergens nagevraagd of dit zo is, of ga je er vanuit omdat het bij je zus zo gaat?

Volgens mij is je moeder, indien even draagkrachtig als je vader, evengoed onderhoudsplichtig.
pi_113347385
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 00:30 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad ook geen idee waarom het is. Ik probeerde een reden te bedenken maar ik heb geen idee..

Mijn ouders zijn ook gescheiden alleen hebben we hier het probleem dat er geen alimentatie betaald wordt terwijl dat wel afgesproken is. We zijn nu bang dat hij gewoon net zolang wacht tot ik 21 ben (volgend jaar..) en hij alleen nog maar voor mijn broertje hoeft te betalen.
Onderneem dan actie, op je gat zitten gaat niet lukken?
Zie!
pi_113347479
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 00:09 schreef Renn het volgende:

[..]

Ik blijf het raar vinden, dat de een langer moet bijdragen dan de ander.

Is hier in de hoogte van de alimentatie rekening gehouden? Ik vind het erg scheef namelijk.
In principe moeten zowel je vader als je moeder evenlang betalen. De verplichting tot betaling komt namelijk uit het volgende artikel "Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt" (artikel 395a boek 1 burgerlijk wetboek). Echter wordt er bij die verplichting wel gekeken naar behoefte (van de ontvanger), en daadkracht van de betaler (artikel 397)
De wetgever heeft nu bepaalt in artikel 395b aangegeven dat een uitspraak over kinderalimentatie (mits geldig tot meerderjarigheid) gezien kan worden als een uitspraak over die verplichting tot het voorzien van kosten van levensonderhoud en studie door diezelfde ouder, maar nu aan het kind zelf.
Verschil met de andere ouder is dat daar nog geen rechterlijk uitspraak geweest is, en je daar dus nog niets kunt halen.
Zou TS dus meer van moeder willen hebben, dan zou die een rechter moeten inschakelen ervoor, zou vader minder willen betalen (omdat de behoefte van ts minder geworden is, omdat er nu andere inkomstenbronnen zijn die er eerder nog niet waren), dan moet vader eerst naar de rechter om tot een andere hoogte van de ouderbijdrage te komen.
  maandag 25 juni 2012 @ 00:50:56 #29
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_113347488
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 00:47 schreef Gia het volgende:

[..]

Heb je ook ergens nagevraagd of dit zo is, of ga je er vanuit omdat het bij je zus zo gaat?

Volgens mij is je moeder, indien even draagkrachtig als je vader, evengoed onderhoudsplichtig.
Ik ging er van uit omdat het bij mijn zus zo gaat en omdat mijn vader via juridische stappen zijn alimentatie heeft weten te verlagen omdat hij het niet kon betalen (ander verhaal), het lijkt me dat hij hier goed over is ingelicht. :@
Ook mijn moeder zegt dat dit zo is, maar dat kan ze ook roepen omdat ze dan zelf niet hoeft te betalen.

De vraag is dus of mijn moeder inderdaad onderhoudsplichtig is.
pi_113347714
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 00:50 schreef Renn het volgende:

De vraag is dus of mijn moeder inderdaad onderhoudsplichtig is.
Voor onderhoudsplicht wordt oa gekeken naar de behoefte van de ontvanger. Nu jij een volledige toelage krijgt zal jouw behoefte minder groot zijn dan in het geval dat jij geen volledige toelage zou krijgen.
Vraag is dus of die toelage hoog genoeg is om een behoefte van 0 te krijgen (en dat zou voor jou als ts nog wel eens tegen kunnen vallen)

Verschil tussen jouw vader en jouw moeder is alleen dat jouw vader een verplichting heeft tot het moment dat die verplichting aangepast wordt (hij moet handelen), en dat jouw moeder pas een verplichting heeft vanaf het moment dat er voor het eerst over geoordeeld is (jij moet handelen, en kan bovendien nee te horen krijgen op dat moment)
  maandag 25 juni 2012 @ 01:03:15 #31
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_113347850
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 00:58 schreef frederik het volgende:

[..]

Voor onderhoudsplicht wordt oa gekeken naar de behoefte van de ontvanger. Nu jij een volledige toelage krijgt zal jouw behoefte minder groot zijn dan in het geval dat jij geen volledige toelage zou krijgen.
Vraag is dus of die toelage hoog genoeg is om een behoefte van 0 te krijgen (en dat zou voor jou als ts nog wel eens tegen kunnen vallen)

Verschil tussen jouw vader en jouw moeder is alleen dat jouw vader een verplichting heeft tot het moment dat die verplichting aangepast wordt (hij moet handelen), en dat jouw moeder pas een verplichting heeft vanaf het moment dat er voor het eerst over geoordeeld is (jij moet handelen, en kan bovendien nee te horen krijgen op dat moment)
Allereerst dankjewel!

Ik begrijp dat mijn vader al aan het betalen 'vastzit', terwijl mijn moeder dat nog niet zit. Zelf heb ik het idee dat de draagkracht van mijn beide ouders ongeveer gelijk zijn. Echter berust de draagkracht van mijn moeder deels op een grote smak geld die ze van mijn vader heeft meegekregen. Ik denk dat dit wordt gezien als "spaargeld".

Wordt zulk geld in zo'n eventuele draagkrachtberekening meegenomen? Als zulk geld niet wordt meegenomen in zo'n berekening, kan dit de oorzaak zijn dat mijn moeder niet hoeft te betalen.
  maandag 25 juni 2012 @ 01:18:11 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113348273
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de alimentatieverplichting die je vader heeft zijn draagkracht voor de stufi verlaagt...
Overigens hoef je natuurlijk niet uit huis te gaan, je kunt ook bij je moeder blijven wonen, en dan kost je nog meer dan genoeg, draagt ze bij en krijg jij een aanvullende beurs.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 25-06-2012 01:23:26 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 25 juni 2012 @ 01:22:18 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113348365
Overigens, die "grote smak geld die ze heeft meegekregen" was waarschijnlijk gewoon haar helft van de gemeenschap van goederen, je vader had dus de andere helft, al dan niet in het huis zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_113348651
Na de 18e verjaardag houdt deze fianciele verplichting echter niet op. Voor kinderen van 18,19 en 20 jaar geldt een voortgezette onderhoudsplicht. Dit houdt in dat u als ouder moet bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen voor zover hier nog niet in is voorzien (bijvoorbeeld studiefinanciering of een bijbaantje). over de kinderalimentatie, stelt de rechter vast hoeveel er per maand voor de kinderen moet worden betaald.
  maandag 25 juni 2012 @ 01:35:48 #35
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_113348665
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 01:22 schreef Leandra het volgende:
Overigens, die "grote smak geld die ze heeft meegekregen" was waarschijnlijk gewoon haar helft van de gemeenschap van goederen, je vader had dus de andere helft, al dan niet in het huis zitten.
Dat. Moeders heeft gewoon haar deel meegenomen. Dat is echt heel iets anders dan 'een smak geld krijgen' hoor :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_113348743
voorzover ik weet (maar ben geen jurist, en ben zelf niet gescheiden, en heb ook geen gescheiden ouders) speelt kapitaal niet mee in de verplichtingen, afgezien dan van het feit dat dat voor inkomsten zorgt, inkomsten die wel weer meetellen.

Het feit dat jouw moeder niet lijkt te hoeven betalen (als minderjarige Renn) komt denk ik eerder doordat ze zonder die allimentatie al jouw kosten te voldoen had, en nu met alimentatie maar een deel. Bij een alimentatie uitspraak wordt er alleen niet uitgeproken wat de verzorgende ouder moet gaan betalen, maar welk bedrag de niet verzorgende ouder moet bijdragen aan die kosten, rekening houdende met de verschillende daadkrachten, en de behoefte van het kind.
  maandag 25 juni 2012 @ 01:45:32 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113348900
En ondanks het feit dat de draagkracht van moeder door DUO op ¤ 0,- gesteld is wil TS graag even van mams vangen zodra hij uit huis is, want vader moet nog wel bijdragen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_113349092
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 01:45 schreef Leandra het volgende:
En ondanks het feit dat de draagkracht van moeder door DUO op ¤ 0,- gesteld is wil TS graag even van mams vangen zodra hij uit huis is, want vader moet nog wel bijdragen.
Eerlijk gezegd lees ik de op net iets anders (totaalbedrag gelijk, maar de verdeling is raar, in tegenstelling tot "doe mij maar 2 keer dat bedrag van pa")
  maandag 25 juni 2012 @ 02:04:39 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113349249
Zo leest de OP idd, maar dat is niet de enige post van TS, en met het klagen over het feit dat geldgesprekken off-limits zijn en de bewering dat moeder "een grote smak geld" van vader heeft "gekregen" begint bij mij een "hebben, hebben, hebben, meer, meer, meer" bijsmaak in de mond te komen dat het niet alleen "informeren naar de schijnbare ongelijkheid" betreft.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 25 juni 2012 @ 07:57:46 #40
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_113351455
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 01:22 schreef Leandra het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 01:35 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Dat. Moeders heeft gewoon haar deel meegenomen. Dat is echt heel iets anders dan 'een smak geld krijgen' hoor :)
Dit is waar, maar ik dacht dat er misschien wel een verschil ik kon zitten. Mijn moeder kreeg de helft mee als los kapitaal, mijn vader het huis maar bleef wel met een grote hypotheek zitten. Ik dacht dat dit de draagkracht zou beinvloeden.
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 02:04 schreef Leandra het volgende:
Zo leest de OP idd, maar dat is niet de enige post van TS, en met het klagen over het feit dat geldgesprekken off-limits zijn en de bewering dat moeder "een grote smak geld" van vader heeft "gekregen" begint bij mij een "hebben, hebben, hebben, meer, meer, meer" bijsmaak in de mond te komen dat het niet alleen "informeren naar de schijnbare ongelijkheid" betreft.
Alsjeblieft zeg.. Dat mijn woorden een voor jou enigszins negatieve lading hebben betekent niet dat ik dat zo bedoel. Zouden ze dan alsnog wel negatief bedoeld zijn, heb ik nog vaak genoeg gezegd dat het me er om gaat er achter te komen waar deze verhouding vandaan komt .

Dat je dan denkt dat ik het voor het geld doe, dan is dat prima, maar ga me alsjeblieft niet in mijn topic zwartmaken. Het heeft totaal geen nut en voor mij is dit wel een serieus topic.

quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 01:18 schreef Leandra het volgende:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de alimentatieverplichting die je vader heeft zijn draagkracht voor de stufi verlaagt...
Overigens hoef je natuurlijk niet uit huis te gaan, je kunt ook bij je moeder blijven wonen, en dan kost je nog meer dan genoeg, draagt ze bij en krijg jij een aanvullende beurs.
Blijf ik thuis wonen, dan eist moeders de alimentatie van vaders op. Maar daar gaat het ook niet om.
  maandag 25 juni 2012 @ 08:03:47 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113351509
Heeft jouw moeder ook inderdaad geen kosten meer aan jou zodra je het huis uit gaat? Als je daar bijv. elk weekend weer 'in de kost bent', draagt ze natuurlijk ook bij.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 25 juni 2012 @ 08:05:13 #42
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_113351523
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 08:03 schreef Lienekien het volgende:
Heeft jouw moeder ook inderdaad geen kosten meer aan jou zodra je het huis uit gaat? Als je daar bijv. elk weekend weer 'in de kost bent', draagt ze natuurlijk ook bij.
Ik zal om het weekend bij haar dan wel bij mijn vader 'in de kost' zijn. Dit zal dus een redelijk vergelijkbare bijdrage van beide kanten zijn lijkt mij.
pi_113351561
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat je vrijwillig uit huis gaat. Als je thuis was blijven wonen had je moeder gewoon nog alle kosten voor je betaald qua onderdak en eten en dergelijke.
  maandag 25 juni 2012 @ 08:12:25 #44
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_113351578
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 08:11 schreef mirannie het volgende:
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat je vrijwillig uit huis gaat. Als je thuis was blijven wonen had je moeder gewoon nog alle kosten voor je betaald qua onderdak en eten en dergelijke.
Blijf ik thuis wonen, dan eist moeders de alimentatie van vaders op, oftewel dan moet ik kostgeld betalen.
  maandag 25 juni 2012 @ 08:14:16 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113351595
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 08:12 schreef Renn het volgende:

[..]

Blijf ik thuis wonen, dan eist moeders de alimentatie van vaders op, oftewel dan moet ik kostgeld betalen.
En je moeder draagt echt nul komma nul bij, straks?
  maandag 25 juni 2012 @ 08:15:56 #46
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_113351610
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 08:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En je moeder draagt echt nul komma nul bij, straks?
Ongeveer 3 warme maaltijden en 20 boterhammen per maand.
  maandag 25 juni 2012 @ 08:18:04 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113351631
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 08:15 schreef Renn het volgende:

[..]

Ongeveer 3 warme maaltijden en 20 boterhammen per maand.
Als je het op die manier gaat benaderen nog wel wat meer, maar ik bedoel meer dat ze incidenteel dingen voor je zou kunnen (blijven) betalen. Schoolboeken, reiskosten, kleding, vakantiebijdrage, ik noem maar wat.
  maandag 25 juni 2012 @ 08:19:53 #48
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_113351654
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 08:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je het op die manier gaat benaderen nog wel wat meer, maar ik bedoel meer dat ze incidenteel dingen voor je zou kunnen (blijven) betalen. Schoolboeken, reiskosten, kleding, vakantiebijdrage, ik noem maar wat.
Nee. Al deze dingen betaal ik zelf vanaf mijn 18e.
  maandag 25 juni 2012 @ 08:21:06 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113351665
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 08:19 schreef Renn het volgende:

[..]

Nee. Al deze dingen betaal ik zelf vanaf mijn 18e.
Ok, maar je woont nog niet op kamers, dus het is nog niet te zeggen of je moeder straks niet bijspringt.
  maandag 25 juni 2012 @ 08:22:01 #50
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_113351677
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 08:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ok, maar je woont nog niet op kamers, dus het is nog niet te zeggen of je moeder straks niet bijspringt.
Gebaseerd op het feit dat mijn moeder in de 2 jaar dat mijn zus op kamers zit ook niet heeft bijgesprongen. Het zou kunnen dat ze dit bij mij wel doet, maar ik acht het zeer onwaarschijnlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')