Mijn moeder is dus verplicht tot 18 jaar "bijdragen" en mijn pa tot 21 jaar?quote:Op maandag 25 juni 2012 00:06 schreef johnson555 het volgende:
Allimentatie is tot 21 jaar verplicht omdat je pa het betaalt.
Ik blijf het raar vinden, dat de een langer moet bijdragen dan de ander.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:08 schreef DeLuna het volgende:
Als jij bij je vader had gewoond was het andersom geweest.
Als ik het geld niet hoef, hoeft hij het ook niet over te maken.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:15 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
het staat je vrij het geld terug te boeken
Ik ben het met je eensquote:Op maandag 25 juni 2012 00:09 schreef Renn het volgende:
[..]
Ik blijf het raar vinden, dat de een langer moet bijdragen dan de ander.
Is hier in de hoogte van de alimentatie rekening gehouden? Ik vind het erg scheef namelijk.
Ja, ik weet zeker dat dit zo is.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:18 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens
Maar weet je zeker dat het zo is? Ik weet het helemaal niet overigens, maar zo je het schrijft, vind ik het ook vreemd.
Mooi lullig dan!quote:Op maandag 25 juni 2012 00:21 schreef Renn het volgende:
Ja, ik weet zeker dat dit zo is.
Het is bij mijn zus ook 2 jaar lang zo gegaan.
Helaas TS, maar dat werkt niet zo. Ook wanneer je op kamers woont wordt er rekening gehouden met het salaris van je ouders bij het bepalen van waar je recht op hebt op het gebied van studiefinanciering.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:01 schreef Renn het volgende:
De bijdrage van mijn moeder vervalt echter, omdat ik niet langer bij haar woon en zij niet langer mijn huur/verzekering/eten en andere kosten betaald.
Ik heb inderdaad ook geen idee waarom het is. Ik probeerde een reden te bedenken maar ik heb geen idee..quote:Op maandag 25 juni 2012 00:18 schreef Renn het volgende:
[..]
Als ik het geld niet hoef, hoeft hij het ook niet over te maken.
Maargoed, daar gaat het niet om
Ik wil graag weten waar dit -mijns inziens- scheve systeem op gebaseerd is, waar het vandaan komt en of zoiets eventueel in een echtscheidingsovereenkomst aan de orde is gekomen.
Hij heeft al gezegd dat hij aanvullende beurs krijgt.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:30 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Helaas TS, maar dat werkt niet zo. Ook wanneer je op kamers woont wordt er rekening gehouden met het salaris van je ouders bij het bepalen van waar je recht op hebt op het gebied van studiefinanciering.
Tenzij er andere regels gelden voor uitwonende studenten met gescheiden ouders dan voor uitwonende studenten met ouders die nog bij elkaar zijn, wat ik niet zou weten.
Het gaat om de alimentatie die ik krijg van één van beiden. StuFi is eigenlijk alleen om aan te geven dat dit wel 'eerlijk' bekeken wordt.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:30 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Helaas TS, maar dat werkt niet zo. Ook wanneer je op kamers woont wordt er rekening gehouden met het salaris van je ouders bij het bepalen van waar je recht op hebt op het gebied van studiefinanciering.
Tenzij er andere regels gelden voor uitwonende studenten met gescheiden ouders dan voor uitwonende studenten met ouders die nog bij elkaar zijn, wat ik niet zou weten.
Hij graag... al weet ik dat mijn naam enigszins suggereert dat ik van het andere geslacht zou zijn.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:30 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad ook geen idee waarom het is. Ik probeerde een reden te bedenken maar ik heb geen idee..
Mijn ouders zijn ook gescheiden alleen hebben we hier het probleem dat er geen alimentatie betaald wordt terwijl dat wel afgesproken is. We zijn nu bang dat hij gewoon net zolang wacht tot ik 21 ben (volgend jaar..) en hij alleen nog maar voor mijn broertje hoeft te betalen.
Achterstallige allimentatie moet alsnog voldaan worden hoor. En al aangeklopt bij het LBIO ( www.lbio.nl ) ?quote:Op maandag 25 juni 2012 00:30 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad ook geen idee waarom het is. Ik probeerde een reden te bedenken maar ik heb geen idee..
Mijn ouders zijn ook gescheiden alleen hebben we hier het probleem dat er geen alimentatie betaald wordt terwijl dat wel afgesproken is. We zijn nu bang dat hij gewoon net zolang wacht tot ik 21 ben (volgend jaar..) en hij alleen nog maar voor mijn broertje hoeft te betalen.
quote:Op maandag 25 juni 2012 00:33 schreef Renn het volgende:
[..]
Het gaat om de alimentatie die ik krijg van één van beiden. StuFi is eigenlijk alleen om aan te geven dat dit wel 'eerlijk' bekeken wordt.
[..]
Hij graag... al weet ik dat mijn naam enigszins suggereert dat ik van het andere geslacht zou zijn.
Geldzaken zijn hier ook een verbannen onderwerp.
Ja maar daar hebben we uiteindelijk maar 20 euro per maand van gekregen om dat ze de rest (de overige 480) zelf hielden ivm kosten of iets dergelijks. Dat schiet niks opquote:Op maandag 25 juni 2012 00:34 schreef frederik het volgende:
[..]
Achterstallige allimentatie moet alsnog voldaan worden hoor. En al aangeklopt bij het LBIO ( www.lbio.nl ) ?
quote:Op maandag 25 juni 2012 00:31 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ze heeft al gezegd dat ze aanvullende beurs krijgt.
Ach zo, ik had de OP verkeerd gelezen.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:33 schreef Renn het volgende:
[..]
Het gaat om de alimentatie die ik krijg van één van beiden. StuFi is eigenlijk alleen om aan te geven dat dit wel 'eerlijk' bekeken wordt.
Hij graagquote:Op maandag 25 juni 2012 00:37 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
[..]
Ach zo, ik had de OP verkeerd gelezen.
Ik vond het al vreemd dat niemand TS waarschuwde dat ze op meer studiefinanciering rekende dan ze zou krijgen.
Dus toch.quote:
Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb geen toegang tot deze papieren en/of berekeningen.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:41 schreef ElisaB het volgende:
Wacht ff... is het niet zo dat je vader steeds al al jouw kosten betaalde (en er dus vanuit is gegaan dat je moeder alleen zichzelf kon bekostigen, dus dat hij moest opdraaien voor de kosten van de kinderen) en dat hij dat nu gewoon moet blijven doen?
Het geeft niet, ik hoor ze vakerquote:Op maandag 25 juni 2012 00:41 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Dus toch.Geef DeLuna maar de schuld. Ze heeft het wel lekker wegge-edit, maar mijn quote van haar post bewijst dat het allemaal haar schuld is!!!!
![]()
![]()
Eh, ik ga slapen.
Tsja, dat klinkt ook weer logischquote:Op maandag 25 juni 2012 00:46 schreef Renn het volgende:
Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb geen toegang tot deze papieren en/of berekeningen.
Het zou kunnen, maar aangezien hun ouderbijdrage in de studiefinanciering beide op ¤0 is bepaald lijkt me dit niet.. Als mijn vader kostendrager zou zijn en dus een (veel) hoger inkomen zou hebben, zou zijn ouderbijdrage ook hoger liggen lijkt mij.
Nee ik formuleerde het een beetje verkeerd, in principe hebben je ouders een verplichte onderhoudsplicht tot 18 en daarna vrijwillig tot 21 jaar. Alleen gaat allimentatie tot en met 21 jaar. tot en met 18 jaar naar je moeder en daarna naar jou tot en met 21 jaarquote:Op maandag 25 juni 2012 00:07 schreef Renn het volgende:
[..]
Mijn moeder is dus verplicht tot 18 jaar "bijdragen" en mijn pa tot 21 jaar?
Heb je ook ergens nagevraagd of dit zo is, of ga je er vanuit omdat het bij je zus zo gaat?quote:Op maandag 25 juni 2012 00:21 schreef Renn het volgende:
[..]
Ja, ik weet zeker dat dit zo is.
Het is bij mijn zus ook 2 jaar lang zo gegaan.
Onderneem dan actie, op je gat zitten gaat niet lukken?quote:Op maandag 25 juni 2012 00:30 schreef DeLuna het volgende:
[..]
In principe moeten zowel je vader als je moeder evenlang betalen. De verplichting tot betaling komt namelijk uit het volgende artikel "Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt" (artikel 395a boek 1 burgerlijk wetboek). Echter wordt er bij die verplichting wel gekeken naar behoefte (van de ontvanger), en daadkracht van de betaler (artikel 397)quote:Op maandag 25 juni 2012 00:09 schreef Renn het volgende:
[..]
Ik blijf het raar vinden, dat de een langer moet bijdragen dan de ander.
Is hier in de hoogte van de alimentatie rekening gehouden? Ik vind het erg scheef namelijk.
Ik ging er van uit omdat het bij mijn zus zo gaat en omdat mijn vader via juridische stappen zijn alimentatie heeft weten te verlagen omdat hij het niet kon betalen (ander verhaal), het lijkt me dat hij hier goed over is ingelicht.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb je ook ergens nagevraagd of dit zo is, of ga je er vanuit omdat het bij je zus zo gaat?
Volgens mij is je moeder, indien even draagkrachtig als je vader, evengoed onderhoudsplichtig.
Voor onderhoudsplicht wordt oa gekeken naar de behoefte van de ontvanger. Nu jij een volledige toelage krijgt zal jouw behoefte minder groot zijn dan in het geval dat jij geen volledige toelage zou krijgen.quote:Op maandag 25 juni 2012 00:50 schreef Renn het volgende:
De vraag is dus of mijn moeder inderdaad onderhoudsplichtig is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |