Misschien ik wel?quote:Op zondag 24 juni 2012 22:28 schreef Zaiks93 het volgende:
[..]
nou ik in ieder geval niet , lijkt me duidelijk
Zeer zeker niet.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:22 schreef Lienekien het volgende:
Ik weet eigenlijk niet of spijkerbroek neerlandicus is.
In de Dikke Van Dale, je weet wel dat Nederlandse woordenboekquote:Op zondag 24 juni 2012 19:51 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het is gewoon fout.
Trouwens, het heet metonymie, niet metonymia.
In de Dikke van Dale staat:quote:Op zondag 24 juni 2012 19:44 schreef Zaiks93 het volgende:
[..]
hmm... ok.
Maar ik hoor ook vaak bijv. 'een gebouw wordt geevacueerd' of moet dat ontruimd zijn?
Kan een concert ontruimd worden?
Het is misschien handig om eerst het topic helemaal te lezen, zodat je geen stappen in de discussie herhaalt.quote:Op maandag 25 juni 2012 07:05 schreef lexgauw007 het volgende:
[..]
In de Dikke van Dale staat:
evacuatie: ontruiming
evacueren:
1. (met betrekking tot een gebied, een gebouw): ontruimen
2. (met betrekking tot personen): uit een bepaald gebied wegzenden en elders onderbrengen.
Had ik al gedaan. Al dat gejank van die betweters die zelf niet begrijpen waar ze het over hebben en dan met woorden gaan gooien die ze zelf net voor het eerst gelezen hebben. Geef dan gewoon toe dat je Nederlands aan het leren bent.quote:Op maandag 25 juni 2012 07:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is misschien handig om eerst het topic helemaal te lezen, zodat je geen stappen in de discussie herhaalt.
Jouw citeren van de woordenboekbetekenis van 'evacueren' geeft geen antwoord op de vraag van TS.quote:Op maandag 25 juni 2012 07:18 schreef lexgauw007 het volgende:
[..]
Had ik al gedaan. Al dat gejank van die betweters die zelf niet begrijpen waar ze het over hebben en dan met woorden gaan gooien die ze zelf net voor het eerst gelezen hebben. Geef dan gewoon toe dat je Nederlands aan het leren bent.![]()
Zo is het duidelijk toch?
Ik dacht het wel hoor.quote:Jouw citeren van de woordenboekbetekenis van 'evacueren' geeft geen antwoord op de vraag van TS.
Is dat goed Nederlands?quote:
Is een concert een gebouw, gebied of personen?quote:Op maandag 25 juni 2012 07:32 schreef lexgauw007 het volgende:
[..]
Ik dacht het wel hoor.
[..]
Is dat goed Nederlands?
Je kunt een concert niet evacueren, wel de aanwezigen bij een concert.quote:Op maandag 25 juni 2012 07:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is een concert een gebouw, gebied of personen?
Als jij denkt dat dit een goede zin is, heb je niet veel van de Nederlandse taal begrepen.quote:
Ik lees nog geen argument waarom 'ik zou naar mij luisteren' fout zou zijn, of ik zie het niet staan in je geadhominem.quote:Op maandag 25 juni 2012 08:02 schreef lexgauw007 het volgende:
[..]
Je kunt een concert niet evacueren, wel de aanwezigen bij een concert.
[..]
Als jij denkt dat dit een goede zin is, heb je niet veel van de Nederlandse taal begrepen.
Het staat je beroerd Lienekien, anderen in allerlei topics belachelijk maken terwijl je zelf duidelijk geen basisvaardigheden hebt meegekregen. Dat jij je niet schaamt.![]()
"Als ik jou was zou ik mijn advies opvolgen" of "ik zou naar mezelf luisteren" zou kunnen maar jij stelt glashard dat "ik zou naar mij luisteren" goed is.
Ooit schreef je dat ad hominemmen een werkwoord was.
Jeetje.En maar om anderen lachen.
Nee jij dan, een beetje zeggen dat het metonymie is in plaats van metonymia??quote:Op maandag 25 juni 2012 00:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zeer zeker niet.
Net als rareziekte. Ik kan er nogal slecht tegen als mensen neerbuigend doen, pretenderen alles beter te weten en dan blunders als "ontruimt worden" maken.
En hoewel het beeldspraak schijnt te zijn (ik schat het oordeel van Lienekien hoger in dan het mijne op dit gebied), vind ik het niet kloppen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |