abonnement Unibet Coolblue
pi_113277155
Bladerend door vacatures kom ik regelmatig vacatures tegen waarin een LEAN consultant gezocht wordt. Vaak zijn het interne functies in multinationals. Nu ken ik het principe van LEAN wat betreft het opsporen en elimineren van zaken die niets aan het proces toevoegen, en kan ik me ook wel wat bij dat soort procesverbeteringsfuncties voorstellen.. maar wat doet zo iemand nu precies?

Wat is bijvoorbeeld de aanpak?

Ik ken één persoon die dit in dienst voor een logistieke dienstverlener doet en zij stelt dat ze een berg data aangeleverd krijgen en daar rapportjes uitdraaien en dan min of meer zelf mogen weten wat ze aanpakken ('als blijkt dat in Engeland de transportkosten fundamenteel hoger liggen dan elders gaan we uitzoeken hoe dat komt en zorgen dat het omlaag gaat'). Maar dat klinkt wel als extreme vrijheid blijheid en ik kan me niet voorstellen dat dit algemene praktijk is.

Hoe gaat dit nu precies in z'n werk?
pi_113277274
Ik heb maar één vraag: waar kan ik solliciteren om LEAN consultant te worden?! :D

[ Bericht 0% gewijzigd door BlueMage op 24-06-2012 15:34:00 (Kan niet spellen. :() ]
Hallon!
pi_113277313
LEAN doen aan efficienteverbetering zonder zich te richten op IT.
makkelijk maar alledaags voorbeeld: hans geeft een formuliertje aan pietje die het gewoon doorgeeft aan Moosje. Hans kan dan beter gelijk het formuliertje geven aan Moosje, dan hoeft pietje er niet tussen te zittne.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 16:10:13 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_113277337
Ze geven lesjes vliegtuigje-vouwen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_113278158
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 16:09 schreef Homey het volgende:
LEAN doen aan efficienteverbetering zonder zich te richten op IT.
makkelijk maar alledaags voorbeeld: hans geeft een formuliertje aan pietje die het gewoon doorgeeft aan Moosje. Hans kan dan beter gelijk het formuliertje geven aan Moosje, dan hoeft pietje er niet tussen te zittne.
dat was het stukje dat ik nog begreep ;)

maar op basis van wat bepaal je hans dat formuliertje beter aan moosje kan geven? En waarom bepaal je nu net dat, ipv eens te gaan kijken of het tussen greet, wilma en ans niet eens wat handiger kan?
pi_113278171
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 16:07 schreef BlueMage het volgende:
Ik heb maar één vraag: waar kan ik sollicteren om LEAN consultant te worden?! :D
nu was dat precies het gevoel dat ik ook kreeg :D
pi_113278220
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 16:36 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

dat was het stukje dat ik nog begreep ;)

maar op basis van wat bepaal je hans dat formuliertje beter aan moosje kan geven? En waarom bepaal je nu net dat, ipv eens te gaan kijken of het tussen greet, wilma en ans niet eens wat handiger kan?
gewoon alle processen langslopen. Je verstand gebruiken en alles wat onnozel is en geld/tijd kost verbeteren.
Eerst denken, dan typen
  zaterdag 23 juni 2012 @ 16:40:51 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_113278273
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 16:36 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

dat was het stukje dat ik nog begreep ;)

maar op basis van wat bepaal je hans dat formuliertje beter aan moosje kan geven? En waarom bepaal je nu net dat, ipv eens te gaan kijken of het tussen greet, wilma en ans niet eens wat handiger kan?
Je moet dus als consultant (LEAN of niet) een overzicht zien op te bouwen over de informatie-stromen binnen de organisatie. Voor elk van de tussenpunten ga je bekijken of dat tussenpunt (in dit geval Pietje) daadwerkelijk meerwaarde toevoegt aan de informatie. Ook bekijk je of, als meerdere tussenpunten meerwaarde toevoegen, deze kleine stukjes meerwaarde kunnen worden gebundeld in een enkel tussenpunt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_113278413
Met andere de organisatie compacter en efficiënter maken..
pi_113308478
Six Sigma, oftewel een bijengeraapt zooitje van allerlei andere methodieken om hetzelfde doel te bereiken.
pi_113314661
Ik ben LEAN consultant :)

Vergis je niet in de tijd die het kost om de huidige processen te analyseren die je wilt verbeteren. Het kost veel documenten doorspitten , workshops houden, muda identificeren, quick wins identificeren en uitvoeren, voor verbeteringen op langere termijn vaststellen wat het pva is en dat alles uitvoeren.

Aanpak is afhankelijk of het bedrijf een gedefinieerde aanpak heeft (bij ons iig wel).

Keuze van het proces is vaak afhankelijk van welke keuze er gemaakt wordt, hoewel keuze vaak op gevoel gaat: 'er gaat iets niet goed in dit proces, maar we weten niet precies wat.'

[ Bericht 12% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 24-06-2012 15:26:25 ]
pi_113314755
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 13:00 schreef BountyHunter340 het volgende:
Six Sigma, oftewel een bijengeraapt zooitje van allerlei andere methodieken om hetzelfde doel te bereiken.
Six Sigma is toch echt iets anders, gekeken naar de procesketen: 'lean is an inch deep and a mile wide, six sigma is an inch wide and a mile deep'.
  maandag 25 juni 2012 @ 14:09:16 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113362426
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2012 15:19 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Six Sigma is toch echt iets anders, gekeken naar de procesketen: 'lean is an inch deep and a mile wide, six sigma is an inch wide and a mile deep'.
leg eens uit aan de hand van voorbeelden?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_113363165
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 16:38 schreef Piger het volgende:

[..]

gewoon alle processen langslopen. Je verstand gebruiken en alles wat onnozel is en geld/tijd kost verbeteren.
Ondertussen wel engelse woorden (smart, six-sigma, black belt, green belt) erdoor heen gooien om het interresanter te laten lijken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 16:40 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Je moet dus als consultant (LEAN of niet) een overzicht zien op te bouwen over de informatie-stromen binnen de organisatie. Voor elk van de tussenpunten ga je bekijken of dat tussenpunt (in dit geval Pietje) daadwerkelijk meerwaarde toevoegt aan de informatie. Ook bekijk je of, als meerdere tussenpunten meerwaarde toevoegen, deze kleine stukjes meerwaarde kunnen worden gebundeld in een enkel tussenpunt.
Dat noemen we een value stream. Je weet het he, veel engelse terminologie gebruiken. Dat is een basis vooorwaarde voor proces verbetering

[ Bericht 42% gewijzigd door Boris_Karloff op 25-06-2012 14:49:12 ]
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_113379243
Dit is misschien wel interessant om te lezen: http://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Scania_lean.php
  maandag 25 juni 2012 @ 19:45:42 #16
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_113379669
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 14:21 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ondertussen wel engelse woorden (smart, six-sigma, black belt, green belt) erdoor heen gooien om het interresanter te laten lijken.

[..]

Dat noemen we een value stream. Je weet het he, veel engelse terminologie gebruiken. Dat is een basis vooorwaarde voor proces verbetering
We moeten ook nog even brainstormen hoe we het first in/first out principe gaan implementeren. Allereerst stel ik voor een product flow scheme te maken....en dat is alweer paar 100 E weg, ik zou als ik een bedrijf werkelijk effectiever wilde maken eerst eens al die lui die flink betaald worden om de effectiviteit te onderzoeken en te verbeteren, ontslaan. Volgens mij bespaar je al gauw duizenden Euro's. :7 :')
Hallon!
pi_113380701
quote:
6s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:45 schreef BlueMage het volgende:

[..]

We moeten ook nog even brainstormen hoe we het first in/first out principe gaan implementeren. Allereerst stel ik voor een product flow scheme te maken....en dat is alweer paar 100 E weg, ik zou als ik een bedrijf werkelijk effectiever wilde maken eerst eens al die lui die flink betaald worden om de effectiviteit te onderzoeken en te verbeteren, ontslaan. Volgens mij bespaar je al gauw duizenden Euro's. :7 :')
Daarom maak jij waarschijnlijk ook geen bedrijven effectiever :)
pi_113381359
quote:
6s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:37 schreef hello_moto1992 het volgende:
Dit is misschien wel interessant om te lezen: http://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Scania_lean.php
interessante link :)
  maandag 25 juni 2012 @ 21:16:13 #19
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_113385009
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 20:03 schreef mafkees10 het volgende:

[..]

Daarom maak jij waarschijnlijk ook geen bedrijven effectiever :)
Neuh :') maar ik vraag me toch af waarom een "onderzoek naar kostenbesparing" regelmatig enorme kosten met zich meebrengt, leg het me maar uit en aub in een taal die de leek ook verstaat. Je verschuilen achter "slang" is een zwaktebod.
Hallon!
pi_113386936
quote:
6s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:16 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Neuh :') maar ik vraag me toch af waarom een "onderzoek naar kostenbesparing" regelmatig enorme kosten met zich meebrengt, leg het me maar uit en aub in een taal die de leek ook verstaat. Je verschuilen achter "slang" is een zwaktebod.
Waar baseer je dit precies op? Heb je een paar voorbeelden hiervan?
  maandag 25 juni 2012 @ 22:00:55 #21
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_113387369
Zo min mogelijk dat niet bijdraagt aan meerwaarde voor de klant :)
pi_113399872
quote:
6s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:45 schreef BlueMage het volgende:

[..]

We moeten ook nog even brainstormen hoe we het first in/first out principe gaan implementeren. Allereerst stel ik voor een product flow scheme te maken....en dat is alweer paar 100 E weg, ik zou als ik een bedrijf werkelijk effectiever wilde maken eerst eens al die lui die flink betaald worden om de effectiviteit te onderzoeken en te verbeteren, ontslaan. Volgens mij bespaar je al gauw duizenden Euro's. :7 :')
Plan ook even een go see in (ander woord voor terplekke bij het probleem gaan kijken :') ) gevolgd door een kaizen. Dat zou de lading wel moeten dekken ;)
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 08:36:19 #23
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113399900
wat is een kaizen?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 26 juni 2012 @ 10:14:33 #24
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_113401877
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:53 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Waar baseer je dit precies op? Heb je een paar voorbeelden hiervan?
Alleen al op mijn werk, vele projecten om het geheel effectiever te maken, veel geld aan uitgegeven, heeft niks geholpen. Naar degenen die het werk daadwerkelijk moeten uitvoeren wordt totaal niet geluisterd misschien houdt dat wel verband met dat het niet echt goed draait allemaal? Maar ach ik heb er tenslotte niet voor gestudeerd, ik sta ook maar gewoon op de werkvloer. :')
Hallon!
pi_113402166
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 08:36 schreef Maanvis het volgende:
wat is een kaizen?
Dat zijn Japanse woorden die mensen gebruiken zonder inhoudelijke vakkennis ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaizen

Ik ben ook bezig met mijn green belt certificering :{ . Heb het allemaal al een keer gehad. Om de zoveel jaren komen dezelfde principes weer voorbij in een net iets ander jasje lijkt het soms wel ;(
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')