quote:
Dit is de vraag waar onderzoek naar gedaan zou moeten worden. Idem bij andere renners.
Lance Armstrong zou in 2001 tijdens de Ronde van Zwitserland positief hebben getest op het verboden middel EPO. De UCI zou de Amerikaan vervolgens geholpen hebben het resultaat buiten de openbaarheid te houden. Dat vertelde zijn oud-ploeggenoot Tyler Hamilton tegen de Amerikaanse tv-zender CBS.
Hamilton en Armstrong waren dat jaar ploeggenoten bij de US Postal-ploeg. "Ik weet dat hij positief heeft getest op EPO tijdens de Ronde van Zwitserland in 2001. Dat heeft hij mij verteld. Hij was er heel rustig onder, zei het tussen neus en lippen door. Hij lachte er zelfs om," aldus Hamilton.
De positieve dopingtest bleef echter geheim. "Er is toen gezorgd dat de test verdween. Ik weet niet precies alle details, maar ik weet dat de mensen van Lance en de UCI een manier hebben gevonden om het geheim te houden. Dat heeft Lance mij zelf verteld." Armstrong en zijn ploegleider Bruyneel zouden kort daarna bedragen van 25.000 dollar en hebben overgemaakt aan de internationale wielerunie. Armstrong, Bruyneel en de UCI de ontkennen de beschuldigingen.
--
Voorzitter Pat McQuaid van de wielerunie bevestigde afgelopen week dat de Texaan in totaal 125.000 dollar overmaakte aan de UCI, in 2002 en 2005. De Ier haastte zich erbij te melden dat Armstrong geen voorkeursbehandeling krijgt.
Lemond denkt daar het zijne over. Zelf zei Armstrong jarenlang dat het om 20.000 dollar ging. Ik weet dat het werkelijke bedrag minimaal 500.000 dollar is, en dat er al in 2000 geld is overgemaakt, meldt de Amerikaan in de Süddeutsche Zeitung.
Als we dat geen corruptie mogen noemen, wat is het dan wel? Zwijgen, betalen, het is net de maffia.
Comeback
Verder plaatst de drievoudig winnaar van de Tour vraagtekens bij de gang van zaken rond Armstrongs pensioen in 2005 en comeback in 2008.
Hij werd onder druk gezet vanwege de naderende bekendmaking van zijn positieve dopingtest in de Tour van 1999. Hij moest een pauze nemen, het is allemaal in scène gezet. Waarom werd anders Patrice Clerc, zijn criticaster bij de ASO (de Tourorganisatie, red.), ontslagen in 2008? Armstrong schrijft al jaren de wet voor in het wielrennen, hij heeft iedereen in zijn greep.
Landis
Lemond noemt het een zegen voor de sport dat Armstrong momenteel bezig is aan zijn laatste koers in Europa.
Grappig, hij is snel van mening veranderd. Twee maanden geleden verklaarde hij dat hij nog jaren wil fietsen. Misschien voelt hij zich onder druk gezet door de aantijgingen van Floyd Landis en de onderzoeken die er naar aanleiding daarvan gaande zijn.
etc
Banken, Kerken, de wielrenwereld, FIFA, UCI....allemaal 1 spaghetti van belangen om elkaar een handje boven het hoofd houden. Je had vanmorgen van Vliet moeten horen op de radio. Met de staart tussen de benen zeggen dat hij "aan het stukje in de telegraaf was begonnen" maar het niet af kon lezen omdat hij "snel weg moest"....jaja...bah
[ Bericht 2% gewijzigd door dramatiek op 05-07-2012 09:28:44 ]
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie