Kun je hier wat meer over vertellen?quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:42 schreef StM het volgende:
Bij onwil om de overeenkomst na te komen kan je gelijk naar de rechter stappen om een uitspraak te vragen.
Om wat voor bedrag gaat het. Ik neem aan dat het om een bedrag gaat onder de ¤ 25.000 (zie art. 93 Rv!!)? Dan wordt het de kantonrechter. Gerechtshof is voor zaken in hoger beroep.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:44 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Kun je hier wat meer over vertellen?
Welke rechter (kanton? gerechtshof?) en waar kan ik hier een bron voor vinden?
Schadevergoeding bedraagt de door jou geleden schade, niet een door jou bedacht bedrag. Wat is de schade? Waarschijnlijk niet meer dan de verzendkosten.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:43 schreef Snoepje5 het volgende:
• Zou ik dan een schadevergoeding kunnen eisen van een redelijk bedrag, 150 euro, om mijn telefoon te laten repareren bij een ander bedrijf?
• En wellicht, is ontbinding wél mogelijk? Waar kan ik dat dan precies vinden in de wet bij het uitblijven van nakoming door de schuldenaar.
De schade zal rond de 700 euro zijn als ik mijn telefoon niet gerepareerd krijg. Deze kan ik namelijk niet meer normaal in gebruik nemen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:48 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Schadevergoeding bedraagt de door jou geleden schade, niet een door jou bedacht bedrag. Wat is de schade? Waarschijnlijk niet meer dan de verzendkosten.
De telefoon was al kapot, daar heeft dat bedrijf niet voor gezorgd. Het gaat om de schade die je door toedoen van het bedrijf hebt geleden.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:49 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
De schade zal rond de 700 euro zijn als ik mijn telefoon niet gerepareerd krijg. Deze kan ik namelijk niet meer normaal in gebruik nemen.
Voor ontbinding moet je zijn in art. 6:265 BW e.v.! Je kunt een overeenkomst alleen laten ontbinden als het de ontbinding rechtvaardigt! Dat is niet het geval als het om een schadepost gaat van ¤ 20. Dat is niet erg genoeg!!quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:43 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik was bezig met het schrijven van een schriftelijke brief voor de ingebrekestelling maar na het bestuderen van artikel BW6:83 lid C blijkt dat in dit geval helemaal niet meer nodig te zijn omdat de schuldenaar al geweigerd heeft de zaak te repareren.
Maargoed, ik lees her en der wel wat over verzuim. Dat ontbinding mogelijk is e.d. Dit kan ik echter niet uit de wet halen. Artikel 81 j.u. 87 spreken niet over ontbinding voor zover ik kan achterhalen. Er wordt slechts over een schadevergoeding gesproken.
• Zou ik dan een schadevergoeding kunnen eisen van een redelijk bedrag, 150 euro, om mijn telefoon te laten repareren bij een ander bedrijf?
• En wellicht, is ontbinding wél mogelijk? Waar kan ik dat dan precies vinden in de wet bij het uitblijven van nakoming door de schuldenaar.
Maar als ik BW6:83 lid C lees dan is dat toch helemaal niet nodig. Waarom zou ik ze alsnog een termijn van 4 weken gunnen als duidelijk is dat ze het niet willen repareren? Daar gaat lid C over, in zo'n geval kun je ze al direct in verzuim stellen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:45 schreef Jellereppe het volgende:
Ik zou sowieso de ingebrekstelling sturen en hem daarin een termijn stellen voor nakoming van jullie overeenkomst. Als de termijn is verstreken, dan is hij in verzuim en heb je recht op schadevergoeding. Schadevergoeding kun je eisen door een brief te sturen. Wil hij niet betalen, dan kun je een gerechtelijke procedure overwegen.
Dan is dat geen schade. Wat zijn dan mijn mogelijkheden bij verzuim van de schuldenaar?quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:50 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
De telefoon was al kapot, daar heeft dat bedrijf niet voor gezorgd. Het gaat om de schade die je door toedoen van het bedrijf hebt geleden.
Dat artikel is niet echt duidelijk! Ik zou op safe spelen en ze een ingebrekestelling sturen! De meeste winkeliers sturen ook een aanmaning waarin ze particulieren vorderen om binnen een bepaalde termijn te betalen, ook al is het duidelijk dat ze niet gaan betalen. Dan sta je later sterker!quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:50 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Maar als ik BW6:83 lid C lees dan is dat toch helemaal niet nodig. Waarom zou ik ze alsnog een termijn van 4 weken gunnen als duidelijk is dat ze het niet willen repareren? Daar gaat lid C over, in zo'n geval kun je ze al direct in verzuim stellen.
Een schadevergoeding, waarschijnlijk. Dus ga de verzendkosten maar terugvragen, als er daadwerkelijk sprake is van verzuim.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:51 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Dan is dat geen schade. Wat zijn dan mijn mogelijkheden bij verzuim van de schuldenaar?
Dan zou ik me moeten richten op 6:265 zoals Jelle aangeeft?quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:52 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Een schadevergoeding, waarschijnlijk. Dus ga de verzendkosten maar terugvragen, als er daadwerkelijk sprake is van verzuim.
Ontbinding is vooral van toepassing als je niet wilt dat de overeenkomst meer wordt nagekomen, maar ongedaan wordt gemaakt. Heb je daar wel behoefte aan? Uit jouw verhaal kan ik afleiden dat je wilt dat je telefoon weer naar behoren werkt. Dan zul je je echt op 6:74 BW moeten richten. Doe die ingebrekestelling de deur uit en wacht het af. Daarna kun je kijken wat voor verdere stappen je gaat ondernemen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:58 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Dan zou ik me moeten richten op 6:265 zoals Jelle aangeeft?
De partij is tekortgeschoten in de nakoming door het weigeren van een reparatie/vervanging.
Ik twijfel echter of het defect wel van dergelijk grote aard is dat ontbinding gerechtvaardigd is. Ik kan nog met de telefoon bellen, maar er is wel een defect aan waardoor bepaalde functies (niet essentieel voor een telefoon) niet bruikbaar zijn.
De functies die nu niet bruikbaar zijn, zouden van geringe aard kunnen worden beschreven, wellicht.
Waardoor ik niet kan ontbinden.
Dan zou ik mij moeten richten op een reparatie door een ander bedrijf. De kosten van reparatie zou ik dan kunnen verhalen op het bedrijf, dat weet ik zeker.
Wat weet je zeker dat niet zo is?quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:01 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ok, als je het zeker weet, succes. Ik weet vrij zeker dat het niet zo is.
Je geeft niet aan naar welk bedrijf je iets gestuurd hebt, dus dat blijft gissen. Blijkbaar hetzelfde bedrijf waar je de telefoon hebt gekocht. Van de mankementen al net zoveel info, evenals over de oorzaak hiervan.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:03 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Wat weet je zeker dat niet zo is?
Uiteraard heb ik gewoon recht op garantie. Dus wat de uitkomst zal zijn, er moet mij iets worden toegekomen door het bedrijf. Dan wel reparatie, dan wel vervanging, dan wel kosten die ik zal moeten maken door reparatie bij een ander bedrijf.
Ik kan wel zeggen dat het over bedrijf xx gaat die een foutieve garantie aan consumenten geven maar dat zal ik wel luid en duidelijk kenbaar maken zodra zij na deze stappen ook niets wensen te ondernemen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Je geeft niet aan naar welk bedrijf je iets gestuurd hebt, dus dat blijft gissen. Blijkbaar hetzelfde bedrijf waar je de telefoon hebt gekocht. Van de mankementen al net zoveel info, evenals over de oorzaak hiervan.
Dus al met al blijft het natuurlijk gissen wat er aan de hand is, wat de mogelijkheden zijn en waar je recht op hebt.
Bedankt voor je bijdrage. Ik ga me nog eens beraden en als er niets anders op zit dan stel ik ze in gebreke voor 4 weken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:02 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ontbinding is vooral van toepassing als je niet wilt dat de overeenkomst meer wordt nagekomen, maar ongedaan wordt gemaakt. Heb je daar wel behoefte aan? Uit jouw verhaal kan ik afleiden dat je wilt dat je telefoon weer naar behoren werkt. Dan zul je je echt op 6:74 BW moeten richten. Doe die ingebrekestelling de deur uit en wacht het af. Daarna kun je kijken wat voor verdere stappen je gaat ondernemen.
Alleen is het wel van enig belang dat je het over garantie hebt en niet over een telefoon opsturen naar willekeurig bedrijf x om te repareren.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:07 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Ik kan wel zeggen dat het over bedrijf xx gaat die een foutieve garantie aan consumenten geven maar dat zal ik wel luid en duidelijk kenbaar maken zodra zij na deze stappen ook niets wensen te ondernemen.
Het gaat overigens om een defecte knop op de iPhone. De oorzaak mag joost weten, het gebeurde van de ene op de andere dag.
Heb je al contact opgenomen met het juridisch loket. Daar werken juristen en die kunnen je van gratis advies voorzien.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:08 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Bedankt voor je bijdrage. Ik ga me nog eens beraden en als er niets anders op zit dan stel ik ze in gebreke voor 4 weken.
Ga ik morenochtend doen!quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:10 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Heb je al contact opgenomen met het juridisch loket. Daar werken juristen en die kunnen je van gratis advies voorzien.
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
In hoeverre bedoel je dat?quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Alleen is het wel van enig belang dat je het over garantie hebt en niet over een telefoon opsturen naar willekeurig bedrijf x om te repareren.
Als je met wetteksten gaat lopen smijten, mag ik toch hopen dat je zelf begrijpt dat daar een flink verschil in zit?
Bij nakoming wordt in de wet al direct gesproken over schuldeiser en schuldenaar. Zijn dat niet gewoon algemene begrippen die er op wijzen dat de ene partij iets verschuldigd is aan de andere (nakoming).quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:21 schreef Gravedigger het volgende:
Is hier eigenlijk wel sprake van een schuldeiser en een schuldenaar? TS heefy immers geen (schade)vergoeding gevorderd van het bedrijf. Volgens mij is hier de nakoming van een koopovereenkomst van toepassing.
In welk wetsartikel van Boek 6 staat dat jij wel garantie hebt?quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:20 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
In hoeverre bedoel je dat?
Het opsturen van mijn telefoon is een gevolg van een ondeugdelijk product dat door het bedrijf geleverd is. Volgens hun heb ik geen garantie, volgens de wet wel.
Als ik mijn telefoon naar een ander bedrijf opstuur voor reparatie, zou ik die in principe kunnen verhalen op het bedrijf waar ik een contract mee heb, omdat hun in nakoming verzuimen.
Niet.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:28 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
In welk wetsartikel van Boek 6 staat dat jij wel garantie hebt?
Dan moet je dat artikel toch wat zorgvuldiger lezen. Het gaat nl. niet over de garantie, maar over de voorlichting die de verkoper over de zaak geeft. En die heeft TS gewoon gekregenquote:Op woensdag 20 juni 2012 20:34 schreef Tchock het volgende:
Maar wel in 7:17 lid 2.
Edit: dat is althans als de telefoon niet al jaren oud is. Wat TS gemakkelijkheidshalve ook niet heeft vermeld.
Dat artikel gaat helemaal niet over de voorlichting. Het stelt de voorwaarden waaraan een zaak moet voldoen om niet gebrekkig te zijn, iets wat bij TS wel degelijk het geval is.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:40 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Dan moet je dat artikel toch wat zorgvuldiger lezen. Het gaat nl. niet over de garantie, maar over de voorlichting die de verkoper over de zaak geeft. En die heeft TS gewoon gekregen
3quote:Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Ik ken het artikel, Gravedigger. Dit maakt je punt niet duidelijk.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:51 schreef Gravedigger het volgende:
[quote]
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
3
Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.
Dat staat er niet in.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:54 schreef Gravedigger het volgende:
Ok. En waar staat het woord garantie?
Hier beweer je wat anders.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:34 schreef Tchock het volgende:
Maar wel in 7:17 lid 2.
Edit: dat is althans als de telefoon niet al jaren oud is. Wat TS gemakkelijkheidshalve ook niet heeft vermeld.
In elk geval stelt art. 7:18 lid 2 een 'soort' garantietermijn van 6 maanden na aflevering. Maar voor de rest hangt het af van wat een redelijke levensduur is voor een apparaat, er staan geen specifieke termijnen per voorwerp in de wet.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:08 schreef Gravedigger het volgende:
En hoe lang heeft hij dan recht op jouw garantie volgens dat art.? Want dat kan ik er niet uit afleiden.
En die verwijzing is wel de juiste.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:11 schreef Tchock het volgende:
[..]
In elk geval stelt art. 7:18 lid 2 een 'soort' garantietermijn van 6 maanden na aflevering. Maar voor de rest hangt het af van wat een redelijke levensduur is voor een apparaat, er staan geen specifieke termijnen per voorwerp in de wet.
Ik zie nu pas dat er net 17 stond, sorryquote:Op woensdag 20 juni 2012 21:24 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
En die verwijzing is wel de juiste.
Vertel nou eerst gewoon eens hoe oud je telefoon isquote:Op woensdag 20 juni 2012 21:41 schreef Snoepje5 het volgende:
Om nog even daar op te reageren:
De wet spreekt over een redelijke termijn. Die termijn beperkt zich niet tot 1 jaar die ik van het bedrijf heb gekregen.
Van een telefoon mag je verwachten dat die langer dan 1 jaar meegaat. De garantie erop gaat dan ook verder dan 1 jaar. Dit is overal op het internet terug te vinden en waar Europa spreekt over 2 jaar, spreekt Nederland over 'deugdelijk' en 'redelijke termijn'. Een redelijke termijn is zeker voor een telefoon binnen 2 jaar waardoor mijn product als ondeugdelijk bestempeld wordt volgens de wet en ik recht heb op vervanging / reparatie.
En waarom dat bedrijf de telefoon niet wil repareren.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Vertel nou eerst gewoon eens hoe oud je telefoon is.
1 jaar en 4 maanden ten tijde van het ontdekken van het gebrek (en het melden ervan). Nu zijn we ongeveer weer 1.5 maand verder.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:43 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
En waarom dat bedrijf de telefoon niet wil repareren.
Wat ik zojuist zeg, 1 jaar.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:14 schreef Gravedigger het volgende:
Hoe lang was de garantietermijn die de verkoper je aangeboden heeft?
En op welke manier heb je aangetoond dat het gebrek al bij aflevering aanwezig was?quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:12 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
1 jaar en 4 maanden ten tijde van het ontdekken van het gebrek (en het melden ervan). Nu zijn we ongeveer weer 1.5 maand verder.
Geen reparatie omdat ze aangeven slechts 1 jaar garantie te hanteren voor telefoons.
Tuurlijk was dat niet al van het beginaf aan aanwezig. Dan had ik helemaal geen recht gehad op garantie omdat ik het te laat zou hebben gemeld.quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:03 schreef Zelva het volgende:
[..]
En op welke manier heb je aangetoond dat het gebrek al bij aflevering aanwezig was?
Jammer joh, maar je hebt ongelijk. Na zes maanden moet jij aantonen dat het gebrek te wijten is aan een constructiefout die vanaf het begin af al inherent aanwezig was en niet gekomen is door slijtage bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:34 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Tuurlijk was dat niet al van het beginaf aan aanwezig. Dan had ik helemaal geen recht gehad op garantie omdat ik het te laat zou hebben gemeld.
Het gaat gewoon over een ondeugdelijk product. Wat jij nu zegt is totaal irelevant.
bron?quote:Op donderdag 21 juni 2012 00:19 schreef Zelva het volgende:
[..]
Jammer joh, maar je hebt ongelijk. Na zes maanden moet jij aantonen dat het gebrek te wijten is aan een constructiefout die vanaf het begin af al inherent aanwezig was en niet gekomen is door slijtage bijvoorbeeld.
Richtlijn 1999/44quote:
Bij aflevering van de goederen, dus niet bij elk gebrek dat ontstaat na verloop van tijd.quote:Artikel 3
Rechten van de consument
1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
In Nederland heb je dus de eerste zes maanden een omgekeerde bewijslast, waarbij wordt vermoed dat het gebrek bij aflevering al aanwezig was en de verkoper moet bewijzen dat dit niet zo is, daarna is dat toch echt aan de consument.quote:2
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Toch is het wel zoquote:Op donderdag 21 juni 2012 07:29 schreef Snoepje5 het volgende:
Dat is niet mogelijk. Want het is verplicht om de telefoon dicht te laten. Ik kan dus niet onderzoeken of het defect al vanaf begin af aan aanwezig was.
Ik geloof je niet, want dit kan simpelweg niet van een consument gevergd worden. Zover de wet beschrijft bij de artikelen die van toepassing zijn is dat ik alleen moet kunnen aantonen dat het gebrek niet door onredelijk handelen van mij is veroorzaakt. Nou dat is niet moeilijk, de telefoon is niet gevallen en heeft geen waterschade.
Ik ga ook dit vandaag een voorleggen aan het juridisch loket.
Je bent zo goed in het gooien met wetsartikelen. Kijk eens naar Boek 7 art.18 en volgenden. Of consuwijzer.nl onder garantiequote:Op donderdag 21 juni 2012 07:29 schreef Snoepje5 het volgende:
Dat is niet mogelijk. Want het is verplicht om de telefoon dicht te laten. Ik kan dus niet onderzoeken of het defect al vanaf begin af aan aanwezig was.
Ik geloof je niet, want dit kan simpelweg niet van een consument gevergd worden. Zover de wet beschrijft bij de artikelen die van toepassing zijn is dat ik alleen moet kunnen aantonen dat het gebrek niet door onredelijk handelen van mij is veroorzaakt. Nou dat is niet moeilijk, de telefoon is niet gevallen en heeft geen waterschade.
Ik ga ook dit vandaag een voorleggen aan het juridisch loket.
Misschien druk je wel altijd veel te hard op het knopje dat het daardoor kapot gegaan is, als men zoveel andere telefoons in diezelfde periode verscheept hebben die allemaal geen probleem hebben.quote:Op donderdag 21 juni 2012 07:29 schreef Snoepje5 het volgende:
Dat is niet mogelijk. Want het is verplicht om de telefoon dicht te laten. Ik kan dus niet onderzoeken of het defect al vanaf begin af aan aanwezig was.
Ik geloof je niet, want dit kan simpelweg niet van een consument gevergd worden. Zover de wet beschrijft bij de artikelen die van toepassing zijn is dat ik alleen moet kunnen aantonen dat het gebrek niet door onredelijk handelen van mij is veroorzaakt. Nou dat is niet moeilijk, de telefoon is niet gevallen en heeft geen waterschade.
Ik ga ook dit vandaag een voorleggen aan het juridisch loket.
Hij heeft wel gelijk hoor. Maar je doet nu hetzelfde als veel TS-en in WGR: 'advies' vragen dat overeenkomt met wat ze willen horen, en als ze krijgen te horen wat ze niet willen horen dan worden ze een beetje gepikeerdquote:Op donderdag 21 juni 2012 07:29 schreef Snoepje5 het volgende:
Dat is niet mogelijk. Want het is verplicht om de telefoon dicht te laten. Ik kan dus niet onderzoeken of het defect al vanaf begin af aan aanwezig was.
Ik geloof je niet, want dit kan simpelweg niet van een consument gevergd worden. Zover de wet beschrijft bij de artikelen die van toepassing zijn is dat ik alleen moet kunnen aantonen dat het gebrek niet door onredelijk handelen van mij is veroorzaakt. Nou dat is niet moeilijk, de telefoon is niet gevallen en heeft geen waterschade.
Ik ga ook dit vandaag een voorleggen aan het juridisch loket.
Nja goed omdat ik niet geheel een leek ben op dit gebied heb ik toch ook snel een mening erover. Ik ga het iig voorleggen bij het juridische adviesgesprek om te weten of ik moet aantonen dat het er al 1.5 jaar aanwezig is etc.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:42 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk hoor. Maar je doet nu hetzelfde als veel TS-en in WGR: 'advies' vragen dat overeenkomt met wat ze willen horen, en als ze krijgen te horen wat ze niet willen horen dan worden ze een beetje gepikeerd
Nou als ik consuwijzer lees kan ik helemaal mijn geluk niet op.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:11 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Je bent zo goed in het gooien met wetsartikelen. Kijk eens naar Boek 7 art.18 en volgenden. Of consuwijzer.nl onder garantie
Ik heb in de telefoon gekeken op een veilige manier en er duid niets op waterschade. (gekleurde stukken bij headphone en stroomtoevoer ingangen)quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:22 schreef Mishu het volgende:
Ze zullen waarschijnlijk zeggen dat het waterschade is
Consuwijzer os een overheidssite die zijn bronnen ontleent uit het BW. In dit geval Boek 7.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:04 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Nou als ik consuwijzer lees kan ik helemaal mijn geluk niet op.
Daar staat gewoon dat een telefoon langer dan 1 jaar mee moet gaan en dat de verkopende partij dan je telefoon moet repareren.. Consuwijzer geeft ook geen ene bron dus dat kan ik ook niet gebruiken als onderbouwing.
Hoe kun je nu op een veilig manier daar kijken dan moet je hem zelf open gemaakt hebben lijkt me. En als je deze open maakt vervalt de garantie normaliter wanneer het door een niet gecertificeerd reperatiecentrum gebeurd is.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:05 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Ik heb in de telefoon gekeken op een veilige manier en er duid niets op waterschade. (gekleurde stukken bij headphone en stroomtoevoer ingangen)
Vanuit de buitenkant kun je het enigszins zien. Daarnaast is mijn telefoon sowieso nooit in aanraking met water geweest dus dat is verder niet aan de orde..quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kun je nu op een veilig manier daar kijken dan moet je hem zelf open gemaakt hebben lijkt me. En als je deze open maakt vervalt de garantie normaliter wanneer het door een niet gecertificeerd reperatiecentrum gebeurd is.
In dat geval:quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:15 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Consuwijzer os een overheidssite die zijn bronnen ontleent uit het BW. In dit geval Boek 7.
Oh, en daar staat dat je altijd garantie hebt, ongeacht wat er aan de hand is, en dat de consument helemaal niet hoeft te bewijzen dat het defect niet hoort? Misschien heb ik het gemist, en kun je het me aanwijzen?quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:25 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
In dat geval:
http://www.consuwijzer.nl(...)bijgekocht_Is_dat_zo
Een telefoon hoeft ook niet direct in aanraking met water te komen, in een flink vochtige ruimte (douche) leggen is ook al genoeg, of de telefoon bij het skieen tijdens de lunch in de schaduw neerleggen vervolgens die ijskoude telefoon in je warme binnenzak proppen en weer gaan skieen kan ook al genoeg condens veroorzaken dat deze dingen verkleuren.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:24 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Vanuit de buitenkant kun je het enigszins zien. Daarnaast is mijn telefoon sowieso nooit in aanraking met water geweest dus dat is verder niet aan de orde..
En hoe wil je dat bewjzen? Dat het aan het toestel ligt?quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:23 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik ben er niet veel wijzer van geworden om eerlijk te zijn.
Werd o.a. doorverwezen naar consuwijzer waar ik natuurlijk al gekeken had.
Er werd mij geadviseerd om maar een klacht in te dienen bij het keurmerk waar ze zijn aangesloten en daarna de geschillencommissie te benaderen als er geen oplossing komt.
Uiteraard werd bevestigd dat ik recht heb op reparatie / vervanging ook na 1 jaar. De persoon twijfelde echter of die reparatie gratis zou moeten zijn. Ik ben van mening van wel.
Weet jij het? Weet ik het?quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:30 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
En hoe wil je dat bewjzen? Dat het aan het toestel ligt?
En te hard drukken, en en en en enz....quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:03 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Weet jij het? Weet ik het?
Door aan te tonen dat er geen sprake van valschade is geweest en tevens geen waterschade.
Heeft de verkoper dat dan als mogelijke oorzaak aangegeven?quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:03 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Weet jij het? Weet ik het?
Door aan te tonen dat er geen sprake van valschade is geweest en tevens geen waterschade.
Hoebedoel je of de verkoper iets als oorzaak aangeeft?quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:34 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Heeft de verkoper dat dan als mogelijke oorzaak aangegeven?
Dat vind ik niet.quote:Op donderdag 21 juni 2012 16:22 schreef Gravedigger het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt, want je volgt wel een heel vreemde weg om je gelijk te halen.
E.e.a. is telefonisch gebeurd (vanaf het moment dat ik me zorgen begon te maken na 2 weken) daarvoor uiteraard alles vastgelegd via mail.quote:
Waren we inmiddels achterquote:Op woensdag 27 juni 2012 12:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Electronische producten hebben in de EU altijd standaard 2 jaar garantie.
Ongeacht wat een bedrijf of zelfs fabrikant zelf beweerd.
Aha nou ja ik weet niet of je dit al wist. :quote:
je zit met bewijslastquote:Op woensdag 20 juni 2012 19:50 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Maar als ik BW6:83 lid C lees dan is dat toch helemaal niet nodig. Waarom zou ik ze alsnog een termijn van 4 weken gunnen als duidelijk is dat ze het niet willen repareren? Daar gaat lid C over, in zo'n geval kun je ze al direct in verzuim stellen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |