Kun je hier wat meer over vertellen?quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:42 schreef StM het volgende:
Bij onwil om de overeenkomst na te komen kan je gelijk naar de rechter stappen om een uitspraak te vragen.
Om wat voor bedrag gaat het. Ik neem aan dat het om een bedrag gaat onder de ¤ 25.000 (zie art. 93 Rv!!)? Dan wordt het de kantonrechter. Gerechtshof is voor zaken in hoger beroep.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:44 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Kun je hier wat meer over vertellen?
Welke rechter (kanton? gerechtshof?) en waar kan ik hier een bron voor vinden?
Schadevergoeding bedraagt de door jou geleden schade, niet een door jou bedacht bedrag. Wat is de schade? Waarschijnlijk niet meer dan de verzendkosten.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:43 schreef Snoepje5 het volgende:
• Zou ik dan een schadevergoeding kunnen eisen van een redelijk bedrag, 150 euro, om mijn telefoon te laten repareren bij een ander bedrijf?
• En wellicht, is ontbinding wél mogelijk? Waar kan ik dat dan precies vinden in de wet bij het uitblijven van nakoming door de schuldenaar.
De schade zal rond de 700 euro zijn als ik mijn telefoon niet gerepareerd krijg. Deze kan ik namelijk niet meer normaal in gebruik nemen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:48 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Schadevergoeding bedraagt de door jou geleden schade, niet een door jou bedacht bedrag. Wat is de schade? Waarschijnlijk niet meer dan de verzendkosten.
De telefoon was al kapot, daar heeft dat bedrijf niet voor gezorgd. Het gaat om de schade die je door toedoen van het bedrijf hebt geleden.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:49 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
De schade zal rond de 700 euro zijn als ik mijn telefoon niet gerepareerd krijg. Deze kan ik namelijk niet meer normaal in gebruik nemen.
Voor ontbinding moet je zijn in art. 6:265 BW e.v.! Je kunt een overeenkomst alleen laten ontbinden als het de ontbinding rechtvaardigt! Dat is niet het geval als het om een schadepost gaat van ¤ 20. Dat is niet erg genoeg!!quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:43 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik was bezig met het schrijven van een schriftelijke brief voor de ingebrekestelling maar na het bestuderen van artikel BW6:83 lid C blijkt dat in dit geval helemaal niet meer nodig te zijn omdat de schuldenaar al geweigerd heeft de zaak te repareren.
Maargoed, ik lees her en der wel wat over verzuim. Dat ontbinding mogelijk is e.d. Dit kan ik echter niet uit de wet halen. Artikel 81 j.u. 87 spreken niet over ontbinding voor zover ik kan achterhalen. Er wordt slechts over een schadevergoeding gesproken.
• Zou ik dan een schadevergoeding kunnen eisen van een redelijk bedrag, 150 euro, om mijn telefoon te laten repareren bij een ander bedrijf?
• En wellicht, is ontbinding wél mogelijk? Waar kan ik dat dan precies vinden in de wet bij het uitblijven van nakoming door de schuldenaar.
Maar als ik BW6:83 lid C lees dan is dat toch helemaal niet nodig. Waarom zou ik ze alsnog een termijn van 4 weken gunnen als duidelijk is dat ze het niet willen repareren? Daar gaat lid C over, in zo'n geval kun je ze al direct in verzuim stellen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:45 schreef Jellereppe het volgende:
Ik zou sowieso de ingebrekstelling sturen en hem daarin een termijn stellen voor nakoming van jullie overeenkomst. Als de termijn is verstreken, dan is hij in verzuim en heb je recht op schadevergoeding. Schadevergoeding kun je eisen door een brief te sturen. Wil hij niet betalen, dan kun je een gerechtelijke procedure overwegen.
Dan is dat geen schade. Wat zijn dan mijn mogelijkheden bij verzuim van de schuldenaar?quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:50 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
De telefoon was al kapot, daar heeft dat bedrijf niet voor gezorgd. Het gaat om de schade die je door toedoen van het bedrijf hebt geleden.
Dat artikel is niet echt duidelijk! Ik zou op safe spelen en ze een ingebrekestelling sturen! De meeste winkeliers sturen ook een aanmaning waarin ze particulieren vorderen om binnen een bepaalde termijn te betalen, ook al is het duidelijk dat ze niet gaan betalen. Dan sta je later sterker!quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:50 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Maar als ik BW6:83 lid C lees dan is dat toch helemaal niet nodig. Waarom zou ik ze alsnog een termijn van 4 weken gunnen als duidelijk is dat ze het niet willen repareren? Daar gaat lid C over, in zo'n geval kun je ze al direct in verzuim stellen.
Een schadevergoeding, waarschijnlijk. Dus ga de verzendkosten maar terugvragen, als er daadwerkelijk sprake is van verzuim.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:51 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Dan is dat geen schade. Wat zijn dan mijn mogelijkheden bij verzuim van de schuldenaar?
Dan zou ik me moeten richten op 6:265 zoals Jelle aangeeft?quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:52 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Een schadevergoeding, waarschijnlijk. Dus ga de verzendkosten maar terugvragen, als er daadwerkelijk sprake is van verzuim.
Ontbinding is vooral van toepassing als je niet wilt dat de overeenkomst meer wordt nagekomen, maar ongedaan wordt gemaakt. Heb je daar wel behoefte aan? Uit jouw verhaal kan ik afleiden dat je wilt dat je telefoon weer naar behoren werkt. Dan zul je je echt op 6:74 BW moeten richten. Doe die ingebrekestelling de deur uit en wacht het af. Daarna kun je kijken wat voor verdere stappen je gaat ondernemen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:58 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Dan zou ik me moeten richten op 6:265 zoals Jelle aangeeft?
De partij is tekortgeschoten in de nakoming door het weigeren van een reparatie/vervanging.
Ik twijfel echter of het defect wel van dergelijk grote aard is dat ontbinding gerechtvaardigd is. Ik kan nog met de telefoon bellen, maar er is wel een defect aan waardoor bepaalde functies (niet essentieel voor een telefoon) niet bruikbaar zijn.
De functies die nu niet bruikbaar zijn, zouden van geringe aard kunnen worden beschreven, wellicht.
Waardoor ik niet kan ontbinden.
Dan zou ik mij moeten richten op een reparatie door een ander bedrijf. De kosten van reparatie zou ik dan kunnen verhalen op het bedrijf, dat weet ik zeker.
Wat weet je zeker dat niet zo is?quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:01 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ok, als je het zeker weet, succes. Ik weet vrij zeker dat het niet zo is.
Je geeft niet aan naar welk bedrijf je iets gestuurd hebt, dus dat blijft gissen. Blijkbaar hetzelfde bedrijf waar je de telefoon hebt gekocht. Van de mankementen al net zoveel info, evenals over de oorzaak hiervan.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:03 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Wat weet je zeker dat niet zo is?
Uiteraard heb ik gewoon recht op garantie. Dus wat de uitkomst zal zijn, er moet mij iets worden toegekomen door het bedrijf. Dan wel reparatie, dan wel vervanging, dan wel kosten die ik zal moeten maken door reparatie bij een ander bedrijf.
Ik kan wel zeggen dat het over bedrijf xx gaat die een foutieve garantie aan consumenten geven maar dat zal ik wel luid en duidelijk kenbaar maken zodra zij na deze stappen ook niets wensen te ondernemen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Je geeft niet aan naar welk bedrijf je iets gestuurd hebt, dus dat blijft gissen. Blijkbaar hetzelfde bedrijf waar je de telefoon hebt gekocht. Van de mankementen al net zoveel info, evenals over de oorzaak hiervan.
Dus al met al blijft het natuurlijk gissen wat er aan de hand is, wat de mogelijkheden zijn en waar je recht op hebt.
Bedankt voor je bijdrage. Ik ga me nog eens beraden en als er niets anders op zit dan stel ik ze in gebreke voor 4 weken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:02 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ontbinding is vooral van toepassing als je niet wilt dat de overeenkomst meer wordt nagekomen, maar ongedaan wordt gemaakt. Heb je daar wel behoefte aan? Uit jouw verhaal kan ik afleiden dat je wilt dat je telefoon weer naar behoren werkt. Dan zul je je echt op 6:74 BW moeten richten. Doe die ingebrekestelling de deur uit en wacht het af. Daarna kun je kijken wat voor verdere stappen je gaat ondernemen.
Alleen is het wel van enig belang dat je het over garantie hebt en niet over een telefoon opsturen naar willekeurig bedrijf x om te repareren.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:07 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Ik kan wel zeggen dat het over bedrijf xx gaat die een foutieve garantie aan consumenten geven maar dat zal ik wel luid en duidelijk kenbaar maken zodra zij na deze stappen ook niets wensen te ondernemen.
Het gaat overigens om een defecte knop op de iPhone. De oorzaak mag joost weten, het gebeurde van de ene op de andere dag.
Heb je al contact opgenomen met het juridisch loket. Daar werken juristen en die kunnen je van gratis advies voorzien.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:08 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Bedankt voor je bijdrage. Ik ga me nog eens beraden en als er niets anders op zit dan stel ik ze in gebreke voor 4 weken.
Ga ik morenochtend doen!quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:10 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Heb je al contact opgenomen met het juridisch loket. Daar werken juristen en die kunnen je van gratis advies voorzien.
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |