Ik laat ze ook altijd gewoon uitpraten.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:49 schreef Muffle het volgende:
Beste R&P'ers.
Al enkele maanden werk ik bij de plaatselijke Appie Heijn, en hier werkt een jaargenootje van school ook. Ik praatte bijna nooit met hem, maar sinds ik daar werk wel. Hij stottert best ernstig.
Ikzelf heb daar totaal geen probleem mee, en geef hem ook rustig de tijd als hij 'vastloopt' in z'n woorden. De eerste keer vulde ik hem zelf aan (Automatisme), maar sindsdien nooit meer, want wie weet hoe hij zich daar onder voelt. Het lijkt wel alsof hij graag met mij praat, omdat ik zo nuchter er mee omga.
Hij is vroeger wel heel er gepest, en af en toe zijn er mensen die kappen zo snel mogelijk gesprekken af zodra ze merken dat de persoon in kwestie stottert.
Hoe gaan jullie hier mee om, en wat vinden jullie er van?
Ik ook alleen deze ene persoonquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:51 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Rustig uit laten praten. Ik ken eigenlijk geen mensen die ik vaak zie die stotteren.
Ditquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:53 schreef wonderer het volgende:
Mijn collega stottert ook. Gewoon uit laten praten en soms aanvullen, want dat doe ik ook met mensen die niet stotteren maar even ergens niet op kunnen komen.
Oh dat doe ik welquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:53 schreef wonderer het volgende:
Mijn collega stottert ook. Gewoon uit laten praten en soms aanvullen, want dat doe ik ook met mensen die niet stotteren maar even ergens niet op kunnen komen.
quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:52 schreef Anyanka het volgende:
Je zou aan hem kunnen vragen wat hij zelf het prettigst vindt.
Dat vinden ze dus eigenlijk helemaal niet leuk.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:10 schreef imanidiot het volgende:
Ik ging altijd auto aanvullen, zo loopt het gesprek wat makkelijker.en blijft het ook nog een beetje leuk voor jezelf.
Ze?quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:25 schreef Crutch het volgende:
[..]
Dat vinden ze dus eigenlijk helemaal niet leuk.
enquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:53 schreef wonderer het volgende:
quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:52 schreef Anyanka het volgende:
Je zou aan hem kunnen vragen wat hij zelf het prettigst vindt.
Daarom standaard uit laten spreken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:41 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ze?Ik denk dat het per persoon varieert eigenlijk. Sommige stotteraars zullen er inderdaad een bloedhekel aan hebben als ze aangevuld worden, terwijl andere stotteraars dit weer helemaal niet erg vinden. Daarom gewoon vragen wat de persoon in kwestie prettig vindt.
Nee, daarom vragen wat de persoon in kwestie prettig vindt. Als je dat niet wilt/durft is uit laten spreken het beste alternatief.quote:
Auto aanvullen betekend niet dat je zinnen ga bedenken...quote:Op vrijdag 22 juni 2012 08:11 schreef Morera het volgende:
Verschilt per persoon die stottert denk ik, en ook in hoe extreem de ander is met aanvullen.
Ik stotter niet en heb een vriendin waar de gesprekken soms zo mee gaan:
Ik: " Dus toen ik daar achter kwam zei ik tegen hem..."
Zij: " Dat je er niet naar toe gaat ! "
Ik: " hahah nee, ik zei tegen hem.."
Zij: " Dat je er over na ging denken !!"
Ik: " Nee....ik zei dus dat.."
Zij: " Dat je het nog laat weten ! "
Ik: "ZUCHT, DAT IK AL EEN KAARTJE HEB !! "
Zij: "Sorry, oke dus jullie gaan samen? "
Soms moet ik echt mijn stem verheffen en vragen of ik AUB gewoon iets mag vertellen.
Mensen die alles aanvullenKan me voorstellen dat het voor iemand die stottert nog veel vervelender is. Ik laat ze gewoon uitpraten.
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |