quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:45 schreef eriksd het volgende:
Die HBO-P route zou gewoon terstond afgeschaft moeten worden.
Maargoed, succes morgen. En ga voor de 8+
http://eur-lex.europa.eu/(...)X:61995J0265:nl:HTMLquote:Op woensdag 20 juni 2012 10:49 schreef Yreal het volgende:
Spaanse Aarbeien??![]()
![]()
Ik vind dat we ruimte moeten maken in de op voor een toelichting op het arrest uit de TT
En griekse mais!quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:49 schreef Yreal het volgende:
Spaanse Aarbeien??![]()
![]()
Ik vind dat we ruimte moeten maken in de op voor een toelichting op het arrest uit de TT
Oh vandaar dat ik 'm niet kendequote:Op woensdag 20 juni 2012 10:50 schreef dreamzk het volgende:
[..]
http://eur-lex.europa.eu/(...)X:61995J0265:nl:HTML
Ging over vrij verkeer van goederen
Ik ken echt praktisch geen arresten mbt europees rechtelijke vrijheden enzoquote:Op woensdag 20 juni 2012 10:53 schreef dreamzk het volgende:
Dacht dat ik best bekend arrest had gepaktNou goed, zo leren jullie ook eens wat van mij ipv andersom
doe jij eigenlijk notarieel of fiscaal?quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:53 schreef dreamzk het volgende:
Dacht dat ik best bekend arrest had gepaktNou goed, zo leren jullie ook eens wat van mij ipv andersom
Fiscaalquote:Op woensdag 20 juni 2012 10:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
doe jij eigenlijk notarieel of fiscaal?
Snap dat gezeik nooit zo goed van mensen over HBO-P route als het goed gaat waarom niet?quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:45 schreef eriksd het volgende:
Die HBO-P route zou gewoon terstond afgeschaft moeten worden.
Maargoed, succes morgen. En ga voor de 8+
Is volgens mij ook een best bekend arrest, toevallig net Europees Recht gehadquote:Op woensdag 20 juni 2012 10:53 schreef dreamzk het volgende:
Nog steeds geen cijfer bekend...quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:11 schreef Giku het volgende:
[..]
Is volgens mij ook een best bekend arrest, toevallig net Europees Recht gehad
F5 F5 F5 F5 F5 F5quote:
Ga 'm toch niet halen, maar dan ken ik het arrest nog welquote:
En ik ook op bestuursprocesrechtquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:07 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Zit ook al drie dagen de F5 uit te wonen voor mijn cijfer voor Bestuursrecht. Duurt lang...
Kijk eens op de websites. Ze nemen allemaal stagairs aan. Krijg je toch best redelijk voor betaald.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:26 schreef Giku het volgende:
Overigens, van een heel andere aard:
In hoeverre is het mogelijk om als soon-to-be derdejaars rechtenstudent naast je studie iets te doen waarvoor je betaald krijgt? Dus iets van stages, bijbanen die met rechten te maken hebben, voornamelijk geïnteresseerd in privaat- of bedrijfsrecht.
Ik weet dat de rechtenwinkel/studievereniging/faculteitsraden/etc. functies zijn voor mensen die niet betaald willen worden, maar is er iets anders mogelijk? Ik zat nog te denken aan gewoon brutaal een open sollicitatie naar een advocatenkantoor te sturen, maar weet niet of dat wel zo in de smaak valt natuurlijk.
Stages neemt alleen zoveel tijd op, wil ook volgend jaar als 3e jaars fiscaal een juridisch bijbaantje hebben maar dan voor 2 dagen p/week oid.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:30 schreef Yreal het volgende:
[..]
Kijk eens op de websites. Ze nemen allemaal stagairs aan. Krijg je toch best redelijk voor betaald.
Alles is onderhandelbaar natuurlijk. Ik heb er helemaal zin in om igg 4 of 5 dagen stage te gaan lopen. Als ik maandag word aangenomen ben ik zo Blijquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:31 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Stages neemt alleen zoveel tijd op, wil ook volgend jaar als 3e jaars fiscaal een juridisch bijbaantje hebben maar dan voor 2 dagen p/week oid.
Wat ik dan te horen kreeg was dat ik nog te weinig fiscale kennis had. Zeker omdat je alle VPB gerelateerde dingen pas in het 4e jaar krijgt. Geen idee of dat nu nog zo is, trouwens.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:31 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Stages neemt alleen zoveel tijd op, wil ook volgend jaar als 3e jaars fiscaal een juridisch bijbaantje hebben maar dan voor 2 dagen p/week oid.
Een 2de master, doe maar duurquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:47 schreef Gauner het volgende:
Een 8 voor verdieping materieel strafrecht in de pocket. Even afwachten wat bewijs in strafzaken is geworden en dan een mooie stageplek regelen voor in de tweede master volgend jaar.
Nee hoor, gewoon niet afstuderen voor mijn eerste master door de afstudeerscriptie pas in te leveren bij het afronden van de tweede. Betaal gewoon 1771 euro.quote:
Ik weet niet of het is wat je in gedachte had, maar ik werk zelf sinds het begin van m'n tweede studiejaar bij een redelijk klein (~30 advocaten) advocatenkantoor. Het is niet dat ik bijster veel juridische werk verzet (lees: vrijwel geen), aangezien ik in principe een administratieve functie heb. Het is echter wel leuk om te discussiëren over van alles en ik heb wel het idee dat ik erin betrokken word. Heel af en toe zijn er ook daadwerkelijk juridische dingen te doen, denk aan een concept-bezwaarschrift schrijven voor een zaak van kleine omvang.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:26 schreef Giku het volgende:
Overigens, van een heel andere aard:
In hoeverre is het mogelijk om als soon-to-be derdejaars rechtenstudent naast je studie iets te doen waarvoor je betaald krijgt? Dus iets van stages, bijbanen die met rechten te maken hebben, voornamelijk geïnteresseerd in privaat- of bedrijfsrecht.
Ik weet dat de rechtenwinkel/studievereniging/faculteitsraden/etc. functies zijn voor mensen die niet betaald willen worden, maar is er iets anders mogelijk? Ik zat nog te denken aan gewoon brutaal een open sollicitatie naar een advocatenkantoor te sturen, maar weet niet of dat wel zo in de smaak valt natuurlijk.
kan prima, maar ik zou er niet aan moeten denken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:00 schreef Patrickk het volgende:
Omdat ik vakantie heb zat ik een beetje na te denken over volgend jaar en bedacht ik me ineens dat ik geen laptop heb! Is die nodig voor de studie of kan het allemaal ook old school met pen en papier?
Hebben jullie verder nog tips qua materiaal?
Pen en papier gaat prima. In mijn ogen zelfs beter (voor mijzelf dan). Probleem is alleen dat je een shitload aan aantekeningen krijgt die je wel tijdig moet categoriseren in mapjes oid.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:00 schreef Patrickk het volgende:
Omdat ik vakantie heb zat ik een beetje na te denken over volgend jaar en bedacht ik me ineens dat ik geen laptop heb! Is die nodig voor de studie of kan het allemaal ook old school met pen en papier?
Herkenbaar, hehe. Rond de tentamens heb ik altijd stapels papier op m'n bureau liggenquote:Op woensdag 20 juni 2012 17:09 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Pen en papier gaat prima. In mijn ogen zelfs beter (voor mijzelf dan). Probleem is alleen dat je een shitload aan aantekeningen krijgt die je wel tijdig moet categoriseren in mapjes oid.
Verder gewoon je voorgeschreven materiaal, markeerstiften en zorgen dat je op je kamer een printer hebt voor 't gemak.
Ik zou mijn laptop niet missen wat school betreft. Schrijven vind ik veel fijner en dan hoef je het ding niet mee te slepen. Thuis moet je uiteraard wel een computer of laptop hebben, en kunnen printen is ook vrij essentieel. Verder gewoon de studieboekenquote:Op woensdag 20 juni 2012 17:00 schreef Patrickk het volgende:
Precies iets wat ik in gedachten had, ik verwacht toch niet dat je meteen alles mag doen, maar als je zo een beetje kan zien hoe het werkt in een advocaten kantoor oid lijkt me fantastisch, hoe ben je er aan gekomen? Of is het gewoon vacatures afneuzen voor dergelijke functies?quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:48 schreef breapbreap het volgende:
[..]
Ik weet niet of het is wat je in gedachte had, maar ik werk zelf sinds het begin van m'n tweede studiejaar bij een redelijk klein (~30 advocaten) advocatenkantoor. Het is niet dat ik bijster veel juridische werk verzet (lees: vrijwel geen), aangezien ik in principe een administratieve functie heb. Het is echter wel leuk om te discussiëren over van alles en ik heb wel het idee dat ik erin betrokken word. Heel af en toe zijn er ook daadwerkelijk juridische dingen te doen, denk aan een concept-bezwaarschrift schrijven voor een zaak van kleine omvang.
quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:19 schreef Jorwol het volgende:
[..]
Herkenbaar, hehe. Rond de tentamens heb ik altijd stapels papier op m'n bureau liggen
Ik heb 15 kantoren allemaal dezelfde e-mail met een open sollicitatie gestuurd (in de BCC), waarin ik mezelf voorstelde, vertelde wat mijn ambities zijn en wat ik ze kon bieden. Dat het me leuk leek om een kijkje in de keuken te nemen, maar dat ik niet verwacht dat het een soort stage is: dat ik besef dat ze iemand nodig hebben die gewoon secuur de administratieve dingen afhandelt. Twee wezen me (vriendelijk) af, met de vraag of ik later in de studie contact met ze op wilde nemen. Eén (waar ik nu werk) nodigde me uit voor een kennismakingsgesprek. Beetje geluk hebben dat ze net iemand nodig hebben en een goede brief schrijven, dan heb je zo beet denk ik.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:41 schreef Giku het volgende:
[..]
Precies iets wat ik in gedachten had, ik verwacht toch niet dat je meteen alles mag doen, maar als je zo een beetje kan zien hoe het werkt in een advocaten kantoor oid lijkt me fantastisch, hoe ben je er aan gekomen? Of is het gewoon vacatures afneuzen voor dergelijke functies?
[..]
Dat cijfer had ik vorig jaar ook. Ik liep toen door het arrest Waterpakt toen een 6,5 mis. Verder had ik toen de suffe fout gemaakt door een week voor het tentamen amper iets te doen aan Staatsrecht.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:54 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Pff, Staatrecht net gehaald. 6.0 rond.
Valt me een beetje tegen, maar alles beter dan een onvoldoende.
Ik heb precies hetzelfde mbt laptopquote:Op woensdag 20 juni 2012 17:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik zou mijn laptop niet missen wat school betreft. Schrijven vind ik veel fijner en dan hoef je het ding niet mee te slepen. Thuis moet je uiteraard wel een computer of laptop hebben, en kunnen printen is ook vrij essentieel. Verder gewoon de studieboekenSommige universiteiten laten je allemaal boeken kopen die je vrijwel niet gebruikt, daar heb ik op de UvA tot nu toe nog geen last van gehad.
En de andere twaalf, lieten die niks horen?quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:48 schreef breapbreap het volgende:
[..]
Ik heb 15 kantoren allemaal dezelfde e-mail met een open sollicitatie gestuurd (in de BCC), waarin ik mezelf voorstelde, vertelde wat mijn ambities zijn en wat ik ze kon bieden. Dat het me leuk leek om een kijkje in de keuken te nemen, maar dat ik niet verwacht dat het een soort stage is: dat ik besef dat ze iemand nodig hebben die gewoon secuur de administratieve dingen afhandelt. Twee wezen me (vriendelijk) af, met de vraag of ik later in de studie contact met ze op wilde nemen. Eén (waar ik nu werk) nodigde me uit voor een kennismakingsgesprek. Beetje geluk hebben dat ze net iemand nodig hebben en een goede brief schrijven, dan heb je zo beet denk ik.
Boeken haal ik tegenwoordig in de bieb, en dan twee weken voor het tentamen koop ik ze, om ze daarna terug te brengenquote:Op woensdag 20 juni 2012 17:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik zou mijn laptop niet missen wat school betreft. Schrijven vind ik veel fijner en dan hoef je het ding niet mee te slepen. Thuis moet je uiteraard wel een computer of laptop hebben, en kunnen printen is ook vrij essentieel. Verder gewoon de studieboekenSommige universiteiten laten je allemaal boeken kopen die je vrijwel niet gebruikt, daar heb ik op de UvA tot nu toe nog geen last van gehad.
Naar welke kantoren heb je gekeken daarvoor? De grote op de zuid-as of de wat kleinere?quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:48 schreef breapbreap het volgende:
[..]
Ik heb 15 kantoren allemaal dezelfde e-mail met een open sollicitatie gestuurd (in de BCC), waarin ik mezelf voorstelde, vertelde wat mijn ambities zijn en wat ik ze kon bieden. Dat het me leuk leek om een kijkje in de keuken te nemen, maar dat ik niet verwacht dat het een soort stage is: dat ik besef dat ze iemand nodig hebben die gewoon secuur de administratieve dingen afhandelt. Twee wezen me (vriendelijk) af, met de vraag of ik later in de studie contact met ze op wilde nemen. Eén (waar ik nu werk) nodigde me uit voor een kennismakingsgesprek. Beetje geluk hebben dat ze net iemand nodig hebben en een goede brief schrijven, dan heb je zo beet denk ik.
Wat een geld ik wel niet bespaard heb op die manierquote:Op woensdag 20 juni 2012 20:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Boeken haal ik tegenwoordig in de bieb, en dan twee weken voor het tentamen koop ik ze, om ze daarna terug te brengen
De wat kleinere, alhoewel ik in een brutale bui ook De Brauw een mailtje heb gestuurd. Ik redeneerde dat de grotere kantoren veel vastere structuren hebben en dat ze, al zouden ze geïnteresseerd zijn, geen ruimte kunnen of willen scheppen voor iets dat buiten de vaste functieomschrijvingen valt (student-stagaire, advocaat-stagaire, werkstudent).quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:04 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Naar welke kantoren heb je gekeken daarvoor? De grote op de zuid-as of de wat kleinere?
quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:27 schreef Nailpolish het volgende:
Inl Burgerlijk gehaald (een 7). En m'n propedeuse binnen!
Strafrecht 1 is echt belachelijk simpel.quote:Op donderdag 21 juni 2012 00:21 schreef ylSs het volgende:
Bleh..
Ben leren voor strafrecht 1 en bestuursrecht 1 maar wil niet vlotten.. zit er beetje doorheen. heb beide 1e kans niet gemaakt omdat ik te weinig tijd had om te leren ivm verbouwing in mijn huis die ikzelf heb gedaan.
Ben al vanaf half mei aan het leren (verschillende vakken uiteraard), en heb amper tijd gehad om colleges te volgen.zat van
Zeg ook niet dat moeilijk isquote:Op donderdag 21 juni 2012 00:25 schreef tonyfaileronie het volgende:
[..]
Strafrecht 1 is echt belachelijk simpel.
Schema's leren van:
Noodweer(exces)
Culpa
Causaliteit
Opzet
8 arresten , sancties en 358 en 359 SV , en je hebt een 9 of een 10
Klinkt bijna precies zoals mijn verhaal. Vind het goed te doen, ookal heb ik er 2 jaar hbo opzittenquote:Op donderdag 21 juni 2012 07:59 schreef Keyos het volgende:
Ik zit er al een tijd aan te denken om rechten te gaan studeren volgend jaar via mijn HBO-P (HBO is totaal niet uitdagend en als ik om mij heen kijk wat voor mensen er rondlopen wil ik niet hetzelfde papiertje hebben op de streep), maar er zijn toch wat vragen voor mij die eerst beantwoord moeten zijn voor ik in het diepe durf te springen. Ik heb al verschillende HBO opleidingen afgebroken om verschillende redenen, een jaar extra verknallen doe ik dus liever niet.
Wat ik bij mijzelf merk is dat ik mij alleen goed kan opladen en enthousiasmeren wanneer er competitie aanwezig is. Zo kan ik er serieus van genieten wanneer ik een pleidooi moet houden tijdens één van mijn bedrijfsrecht lessen (zeer af en toe wordt er een soort rechtbank gehouden), en lul ik in principe (met juridische onderbouwing) iedereen van de mat. Sinds die lessen heb ik dus het gevoel gekregen dat misschien de advocatuur wel wat voor mij zou zijn en ik had daarbij veel meer plezier in de rechten vakken dan de economische vakken.
Het enige wat mij een beetje tegenhoudt, is dat ik wel uitstekend ben in mondelinge uitdrukking, maar ik absoluut geen held ben in taal. Ik maak zeer regelmatig een grammaticale fout (daar kun je aan werken natuurlijk), en ik geniet er niet van wanneer ik een tekst moet schrijven. Het feit is dat ik totaal, maar dan ook totaal niet creatief ben waardoor ik ook niet kan toveren met woorden in teksten.
Moet ik dus blij zijn dat ik verbaal uitstekend ben en overtuigend kan overkomen en dus gewoon de opleiding in gaan en hope for the best, of moet ik meer waken voor het niet goed zijn in geschrift wat ook een belangrijk deel is van het vak? Ik ken mijzelf door en door en ik weet dat ik alleen plezier heb wanneer ik goed in iets ben (of wanneer er competitie is), ik wil absoluut voorkomen dat ik aan een opleiding begin en hem vervolgens niet af maak of zonder goede baan kom te zitten na jaren zwoegen.
Overigens,een andere studie waar ik aan heb gedacht is Internationale Betrekkingen (net als rechten dan in Leiden), maar ik ben wat dat betreft geen geboren bestuurder, dus ondanks dat de vakken en de onderwerpen mij interesseren, vind ik het zeer gewaagd daar in te springen.
Je hoeft niet 'bestuurder' te worden hoor met die studie IBquote:Op donderdag 21 juni 2012 07:59 schreef Keyos het volgende:
Overigens,een andere studie waar ik aan heb gedacht is Internationale Betrekkingen (net als rechten dan in Leiden), maar ik ben wat dat betreft geen geboren bestuurder, dus ondanks dat de vakken en de onderwerpen mij interesseren, vind ik het zeer gewaagd daar in te springen.
ik vond bestuursrecht anders ook niet te moeilijk, je zit op de rug? Leer die schema's van belanghebbenden, besluit en bestuursorgaan, leer wat beoordelingsvrijheid/ruimte en beleidsvrijheid is en je zit al op een voldoende, kijk ook vooral naar de oude tentamens bij sectie bestuursrecht, die hebben namelijk altijd dezelfde type opzet en vragenquote:Op donderdag 21 juni 2012 00:32 schreef ylSs het volgende:
[..]
Zeg ook niet dat moeilijk isbedankt voor de info had al handleiding op studeersnel gevonden.
Maar dan kan ik er wel zat van zijnen dan vooral bestuursrecht uber saai.
In Nijmegen?quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:14 schreef TvhN het volgende:
Huurrecht net verprutst.Zat er wel aan te komen, maar het blijft klote.
Ik zit op de rug inderdaad. Thanks voor de tips en succes met sociaal/arbeidsrecht lerenquote:Op donderdag 21 juni 2012 10:31 schreef Giku het volgende:
[..]
ik vond bestuursrecht anders ook niet te moeilijk, je zit op de rug? Leer die schema's van belanghebbenden, besluit en bestuursorgaan, leer wat beoordelingsvrijheid/ruimte en beleidsvrijheid is en je zit al op een voldoende, kijk ook vooral naar de oude tentamens bij sectie bestuursrecht, die hebben namelijk altijd dezelfde type opzet en vragen![]()
ik ben aan t leren voor sociaal recht/arbeidsrecht.. Multiple gok en het is dat ik de vorige keer niet kón leren, maar dit is wel een intikker
Helaas was het de herkansing; heb het de eerste keer niet eens geprobeerd (i.v.m. drukte nieuwe baan). Volgend jaar maar weer proberen en hopelijk kan ik dan wél de colleges volgen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:21 schreef H-D het volgende:
[..]
Oh oknja balen anyway
succes met Her alvast dn.
Ooh op die manier. Werk je fulltime ofzo al? Bijna klaar met studeren dan zeker?quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:23 schreef TvhN het volgende:
[..]
Helaas was het de herkansing; heb het de eerste keer niet eens geprobeerd (i.v.m. drukte nieuwe baan). Volgend jaar maar weer proberen en hopelijk kan ik dan wél de colleges volgen.
Nijmegen? Hij is sowieso slecht gemaakt volgens mij..quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:27 schreef tostitomaatkaas het volgende:
Contractenrecht verdiept gehaald met een zesje.. Baal beetje, kan me een paar domme foutjes herinneren en had graag minstens een 7 gehad.. Maar goed, niets aan te doen.
Ja, Nijmegen. 66 procent gehaald als ik het goed zag. Jij ook gemaakt dus?quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:51 schreef laares het volgende:
[..]
Nijmegen? Hij is sowieso slecht gemaakt volgens mij..
Ja, had een 7. Was ik ook niet helemaal tevreden mee, had er wel vrij veel tijd inzitten.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:53 schreef tostitomaatkaas het volgende:
[..]
Ja, Nijmegen. 66 procent gehaald als ik het goed zag. Jij ook gemaakt dus?
Serieus? Dat stelt, in alle bescheidenheid, niet veel voor. Ik had het gedaan als ik jou was. Wat maken die extra uurtjes nou uit. Bovendien leer je naarmate de tijd vordert een goed onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken waardoor je veel effectiever te werk gaat en meer tijd overhoudt voor andere dingen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 17:48 schreef SuperTinus het volgende:
Mensen, ik heb een vraag. Ik ga aankomend jaar beginnen aan een studie rechten aan de UvA, waar ik heel veel zin in heb. Ik moet echter nog één afweging maken: Honours of niet. Het komt erop neer dat ik een aantal extra studiepunten moet halen (extra vakken), minstens zevens moet halen, en geen studievertraging op mag lopen in de bachelor, maar dan krijg ik er een mooier diploma voor terug.
Nou vroeg ik me dus af of dit een beetje te doen is, i.c.m. een normaal sociaal leven en 3 a 4x pw sporten. Ik ben goed in taal en leervakken, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Mijn vraag is dus vooral: hoe lang doen jullie per week over de studie? Echt 40 uur, of hebben jullie aan 12 uur genoeg (wat ik van sommigen hoor)?
Je wordt toch pas voor Honours programma uitgenodigd na een half jaar dacht ik? Als dat zo is kan je in het eerste half jaar de afweging voor jezelf maken of je het volhoudt en hoeveel tijd je erin zou stoppen. Daarnaast, voor iedereen is Rechten anders qua tijd die ze spenderen. Sommige mensen halen met minimale moeite hoge cijfers en andere met veel moeite 6/7tjes.quote:Op donderdag 21 juni 2012 17:48 schreef SuperTinus het volgende:
Mensen, ik heb een vraag. Ik ga aankomend jaar beginnen aan een studie rechten aan de UvA, waar ik heel veel zin in heb. Ik moet echter nog één afweging maken: Honours of niet. Het komt erop neer dat ik een aantal extra studiepunten moet halen (extra vakken), minstens zevens moet halen, en geen studievertraging op mag lopen in de bachelor, maar dan krijg ik er een mooier diploma voor terug.
Nou vroeg ik me dus af of dit een beetje te doen is, i.c.m. een normaal sociaal leven en 3 a 4x pw sporten. Ik ben goed in taal en leervakken, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Mijn vraag is dus vooral: hoe lang doen jullie per week over de studie? Echt 40 uur, of hebben jullie aan 12 uur genoeg (wat ik van sommigen hoor)?
Dat dacht ik ook inderdaad. Hier in Leiden is dat in ieder geval wel zo. Voorwaardelijke uitnodiging aan het eind van het eerste semester en een volwaardige uitnodiging aan het eind van het eerste jaar. Hier moet je minimaal een gewogen gemiddelde hebben van een 8 though..quote:Op donderdag 21 juni 2012 18:14 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Je wordt toch pas voor Honours programma uitgenodigd na een half jaar dacht ik? Als dat zo is kan je in het eerste half jaar de afweging voor jezelf maken of je het volhoudt en hoeveel tijd je erin zou stoppen. Daarnaast, voor iedereen is Rechten anders qua tijd die ze spenderen. Sommige mensen halen met minimale moeite hoge cijfers en andere met veel moeite 6/7tjes.
Bij de UvA dus blijkbaar niet... Ik moet het bij het inschrijven al aan gaan geven, met als vereisten een motivatie en minstens een 7 gemiddeld op je cijferlijst.quote:Op donderdag 21 juni 2012 18:16 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook inderdaad. Hier in Leiden is dat in ieder geval wel zo. Voorwaardelijke uitnodiging aan het eind van het eerste semester en een volwaardige uitnodiging aan het eind van het eerste jaar. Hier moet je minimaal een gewogen gemiddelde hebben van een 8 though..
Ik had het gedaan als ik jou was. Weer iets waarmee je je kunt onderscheiden van de rest. Rechten is al zo'n massale studie. Alles is mooi meegenomen!quote:Op donderdag 21 juni 2012 19:12 schreef SuperTinus het volgende:
[..]
Bij de UvA dus blijkbaar niet... Ik moet het bij het inschrijven al aan gaan geven, met als vereisten een motivatie en minstens een 7 gemiddeld op je cijferlijst.
Uva nodigt je gewoon uit als je in de eerste tussen tentamens een 7+ haalt. Gewoon lekker dat eerste blok doen en dan alsnog beslissen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 19:12 schreef SuperTinus het volgende:
[..]
Bij de UvA dus blijkbaar niet... Ik moet het bij het inschrijven al aan gaan geven, met als vereisten een motivatie en minstens een 7 gemiddeld op je cijferlijst.
goed te doen. Precies dezelfde vraagstellingen als in de vorigequote:Op donderdag 21 juni 2012 19:43 schreef Tchock het volgende:
Hé Y, hoe ging je her? Ik vond 'm moeilijk johIk heb echt heel erg spijt dat ik de eerste keer niet harder geleerd heb nu, die was veel makkelijker ..
Ik vond hem echt een stuk lastiger. Vooral die laatste twee vragen in de Plofkipcasus, wat de fuckquote:Op donderdag 21 juni 2012 19:48 schreef Yreal het volgende:
[..]
goed te doen. Precies dezelfde vraagstellingen als in de vorige. Zat mij zo op te vreten dat ik die zaken uit mijn kop kende
Bovendien had je nu 3 uur de tijd voor het hele ding, zodat je de overlap van de mc vragen kon gebruiken voor casussen. Dat eerste deeltentamen was echt afraffelen ivm de tijd.
Oprecht, als ik deze NIET heb, dan ga ik echt snijden ofzo![]()
Die waren toch niet zo extreem? in essentie :quote:Op donderdag 21 juni 2012 19:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik vond hem echt een stuk lastiger. Vooral die laatste twee vragen in de Plofkipcasus, wat de fuck
Heeft ook zo zijn voordelen natuurlijk. Makkelijker een hoog cijfer. Maar het zal wel goedkomen. Voor CIP dacht je ook dat het niets werd, bleek ook reuze mee te vallen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 19:53 schreef Tchock het volgende:
Ik zeg ongeveer 50/50 dat ik het volgend jaar over moet doen
Ik had je gepm'dquote:Op donderdag 21 juni 2012 20:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Heeft ook zo zijn voordelen natuurlijk. Makkelijker een hoog cijfer. Maar het zal wel goedkomen. Voor CIP dacht je ook dat het niets werd, bleek ook reuze mee te vallen.
Excuus, moment.quote:
Ja. En iedere vezel van mijn lichaam riep 'MAG NIET' maar ik kon niet vinden waarom nietquote:Op donderdag 21 juni 2012 19:56 schreef Yreal het volgende:
Vond die vraag 4 bij de 1ste casus wel mooi
Dat een bedrijfs zijn eigen algemene voorwaarden wil laten vernietigen omdat ze onredelijk bezwarend zijn![]()
![]()
!!!
Die laatste. Was er niet een systeem dat je geen overmacht kunt vorderen bij overmacht aangaande soortzaken?quote:Op donderdag 21 juni 2012 19:56 schreef Yreal het volgende:
[..]
Die waren toch niet zo extreem? in essentie :
Een duurovereenkomst mag je opzeggen
Leo was niet schadeplichtig als hij zich succesvol op overmacht beriep.
Dat is wel waar, maar dat is een essayquote:Op donderdag 21 juni 2012 20:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Heeft ook zo zijn voordelen natuurlijk. Makkelijker een hoog cijfer. Maar het zal wel goedkomen. Voor CIP dacht je ook dat het niets werd, bleek ook reuze mee te vallen.
Tsjah. Ik heb een paar keer een 6je opnieuw gedaan en dat lukte wel. Als je maar vaak genoeg zelf de stof overdenkt en in de vingers krijgt, is tentamens leren een eitje. Eerst de hoofdzaken, dan pas de details. Begin ook pas aan het eind van de rit de boeken te lezen, anders blijf je teveel hangen in de nichegevallen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 20:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is wel waar, maar dat is een essayVragen heb je goed of fout. Een essay is zo subjectief als de pest. En van die hogere cijfers: breekt het extra vak je niet op?
Nee, strebertje zijn is iets voor de middelbare school. Nu is het jezelf in het zadel helpen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 20:14 schreef eriksd het volgende:
[..]
Tsjah. Ik heb een paar keer een 6je opnieuw gedaan en dat lukte wel. Als je maar vaak genoeg zelf de stof overdenkt en in de vingers krijgt, is tentamens leren een eitje. Eerst de hoofdzaken, dan pas de details. Begin ook pas aan het eind van de rit de boeken te lezen, anders blijf je teveel hangen in de nichegevallen.
En standaard naar de nabesprekingen gaan hé. Ik denk dat in 6 van de 10 gevallen ik er punten bij heb gesprokkeld.
Eigenlijk best wel een strebertje, als ik dit zo lees
Av zijn vernietigbaar bij onredelijkheid voor de wederpartijquote:Op donderdag 21 juni 2012 20:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja. En iedere vezel van mijn lichaam riep 'MAG NIET' maar ik kon niet vinden waarom niet
Niet dat ik weet?quote:Die laatste. Was er niet een systeem dat je geen overmacht kunt vorderen bij overmacht aangaande soortzaken?
Onze docent had iets uitgelegd over een partij aardappels die door overstroming verloren ging, waar de debiteur nieuwe aardappelen ergens anders vandaan moest halen om toch te kunnen voldoen. Maar ook daar had ik geen rechtsgrond voor.quote:Op donderdag 21 juni 2012 20:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Av zijn vernietigbaar bij onredelijkheid voor de wederpartij
[..]
Niet dat ik weet?
Een soort genus non perit.quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Onze docent had iets uitgelegd over een partij aardappels die door overstroming verloren ging, waar de debiteur nieuwe aardappelen ergens anders vandaan moest halen om toch te kunnen voldoen. Maar ook daar had ik geen rechtsgrond voor.
Oh hij kan ook zeker nog wel nakomen, maar het nu niet na kunnen komen is hem mijns inziens zeker niet toe te rekenen. Jansen moet dus gewoon effe wachten op zijn kippen of ontbindenquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Onze docent had iets uitgelegd over een partij aardappels die door overstroming verloren ging, waar de debiteur nieuwe aardappelen ergens anders vandaan moest halen om toch te kunnen voldoen. Maar ook daar had ik geen rechtsgrond voor.
quote:
quote:(overeenkomstenrecht) Latijn: de soort gaat niet teniet. Een schuldenaar die een soortzaak moet leveren, kan zich slechts tijdelijk op overmacht beroepen, als de soortzaak verloren gaat.
Zie hierbovenquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
[..]Jammer dat ik er geen enkele bronvermelding bij heb maar verder nice
Maarja. Tover maar even 1000 bio kippen uit je hoge hoedquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:16 schreef H-D het volgende:
Kijk overmacht is alleen van toepassing als er een tekortkoming in de nakoming is. Die tekortkoming uit zich vaak in een verhindering van nakoming. Echter bij soortzaken is er doorgaans geen verhindering van nakoming aangezien de soort vaak gewoon voorhande, elders verkrijgbaar, is. Genus non perit. Dus dan ook geen overmacht. Aldus ook Asser/Hartkamp.
Sowieso een raar verhaal. Dat die ene dude kippen weg zou sturen waarvan hij wist dat de mensen ziek zouden wordenquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:18 schreef Yreal het volgende:
[..]
Maarja. Tover maar even 1000 bio kippen uit je hoge hoed
Klassiek gevalletjes "roekenloosheid, want toch exoneratie"quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Sowieso een raar verhaal. Dat die ene dude kippen weg zou sturen waarvan hij wist dat de mensen ziek zouden worden
Ging het niet over aardappels ofzo? Mja het feit dàt het soortzaken zijn is voldoende. Hoe je het dan verder fixed is probleem van de schuldenaar. Ik gaf louter een dogmatische verklaring.:Pquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:18 schreef Yreal het volgende:
[..]
Maarja. Tover maar even 1000 bio kippen uit je hoge hoed
Die wist ik trouwens ook nietquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:19 schreef Yreal het volgende:
[..]
Klassiek gevalletjes "roekenloosheid, want toch exoneratie"
Geldermalsen/Plameco zegt daar iets over. Vloeit meer voort uit R&B.quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Die wist ik trouwens ook nietWaar letterlijk gezegd wordt dat O.D. een exoneratieclausule in de weg staat.
6:248 lid 2. indien geldende regel onredelijk is naar maatstave van r&b is ie nvt. Combiberen met kuunders/swinkels waarin wordt geoordeeld dat bewust roekeloos handelen achter een exoneratie zo'n geval is.quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Die wist ik trouwens ook nietWaar letterlijk gezegd wordt dat O.D. een exoneratieclausule in de weg staat.
Daar heb ik het wel op gegooid. Maar ongelofelijk frustrerend als je zo'n drie uur lang van 25 vragen allemaal wel een beetje een idee hebtquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:27 schreef H-D het volgende:
[..]
Geldermalsen/Plameco zegt daar iets over. Vloeit meer voort uit R&B.
Dat heet met een mooie uitdrukking de derogerende werking van de R&Bquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
6:248 lid 2. indien geldende regel onredelijk is naar maatstave van r&b is ie nvt. Combiberen met kuunders/swinkels waarin wordt geoordeeld dat bewust roekeloos handelen achter een exoneratie zo'n geval is.
Ach het civiele recht is zo wonderschoon. Dat is nooit een strafquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Daar heb ik het wel op gegooid. Maar ongelofelijk frustrerend als je zo'n drie uur lang van 25 vragen allemaal wel een beetje een idee hebt
Ik heb gezegd dat het in principe kan als nakoming niet reeds onmogelijk is en daarna heb ik uitgewerkt wat er in dat geval zou gebeuren.quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:30 schreef Yreal het volgende:
Enige dat ik echt zoiets had van Eeeeeh...
Pilot wordt verkocht van een productiemaatschappij aan een omroep. Acteur staat onder contract voor die pilot en in de av wordt er beloofd dat hij ook in de rest van de serie mag meespelen. Echter wil de omroep dat niet. Kan hij inroepen dat hij alsnog mee mag spelen?
Terminologie is niet mijn sterkste punt. Bij constitutioneel trok de werkgroep docent de haren uit zijn hoofd. Gaf altijd correcte antwoorden maar in gewoon normaal nederlandsquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:29 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat heet met een mooie uitdrukking de derogerende werking van de R&B
hbo'er hequote:Op donderdag 21 juni 2012 21:32 schreef Yreal het volgende:
[..]
Terminologie is niet mijn sterkste punt. Bij constitutioneel trok de werkgroep docent de haren uit zijn hoofd. Gaf altijd correcte antwoorden maar in gewoon normaal nederlands
Maar contract geldt niet tegenover derde. Dus je moet sowieso iets gaan doen met overdracht van dat contract of rechten. Heb het maar op een arbeidsovereenkomst + overdracht gegooid.quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:32 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb gezegd dat het in principe kan als nakoming niet reeds onmogelijk is en daarna heb ik uitgewerkt wat er in dat geval zou gebeuren.
Waarom zou nakoming hier reeds onmogelijk zijn dan?quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:32 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb gezegd dat het in principe kan als nakoming niet reeds onmogelijk is en daarna heb ik uitgewerkt wat er in dat geval zou gebeuren.
Ik heb als voorbeelden genoemd als het onredelijk zou zijn om de vervangende acteur te ontslaan of als de pilot al was uitgezondenquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:34 schreef H-D het volgende:
[..]
Waarom zou nakoming hier reeds onmogelijk zijn dan?
Terminologie is belangrijk!quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:32 schreef Yreal het volgende:
[..]
Terminologie is niet mijn sterkste punt. Bij constitutioneel trok de werkgroep docent de haren uit zijn hoofd. Gaf altijd correcte antwoorden maar in gewoon normaal nederlands
Nja dan kan ie gewoon mee doen in de rest van de serie lijkt mequote:Op donderdag 21 juni 2012 21:34 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb als voorbeelden genoemd als het onredelijk zou zijn om de vervangende acteur te ontslaan of als de pilot al was uitgezonden
Meta Hofman was -als je het te vroeg trekken van het wapen even negeert- natuurlijk ook niet zo bijzonderquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:41 schreef Yreal het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van die politieagenten in Rotterdam?
Ik zeg, we weten niet wat ervoor gebeurd is. Als jij een man peppersprayt en hij loopt nog steeds moeilijk te doen... tel daarbij op dat je echt in een kankerbuurt loopt..
Als meta hofman al noodweer was
Vrouw die met een aardappelscheelmesje achter je aan komt doodschieten is noodweer? Als zijnde 2 agenten?quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Meta Hofman was -als je het te vroeg trekken van het wapen even negeert- natuurlijk ook niet zo bijzonder
Geen geluid in het filmpje toch? Stel nou dat ie nog riep : HOERRR IK MAAK JE DOOOOOODquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Meta Hofman was -als je het te vroeg trekken van het wapen even negeert- natuurlijk ook niet zo bijzonder
edit: Maar ik ben het wel met je eens. Al moet ik zeggen dat ik me in rare bochten moet wringen om dat tweede tot en met vierde knietje als de man al op de grond ligt in een scenario te vatten waar het terecht zou zijn
Niksquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:41 schreef Yreal het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van die politieagenten in Rotterdam?
Ik zeg, we weten niet wat ervoor gebeurd is. Als jij een man peppersprayt en hij loopt nog steeds moeilijk te doen... tel daarbij op dat je echt in een kankerbuurt loopt..
Als meta hofman al noodweer was
Dikke prima, maar een opgeleide agente hoeft denk ik niet zo bang te zijn van een dergelijke bedreiging van een man die kermend van de pijn op de grond ligt met pepperspray in zijn ogen en alcohol in zijn bloedquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:45 schreef Yreal het volgende:
[..]
Geen geluid in het filmpje toch? Stel nou dat ie nog riep : HOERRR IK MAAK JE DOOOOOOD
BAM. Gewoon lekker het respect voor de politie terugbrengen bij al dat straattuig. Vond ik in londen Helemaal mooi. Daar haalde je het wel uit je hoofd om iets te zeggen tegen een Agent/beveiliger/Boa of wat dan ook.quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dikke prima, maar een opgeleide agente hoeft denk ik niet zo bang te zijn van een dergelijke bedreiging van een man die kermend van de pijn op de grond ligt met pepperspray in zijn ogen en alcohol in zijn bloed
Je bedoelt tijdens de riots in Londen? Is natuurlijk nogal een verschil met deze situatie hè, waar je met slechts één man te maken hebt.quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:48 schreef Yreal het volgende:
[..]
BAM. Gewoon lekker het respect voor de politie terugbrengen bij al dat straattuig. Vond ik in londen Helemaal mooi. Daar haalde je het wel uit je hoofd om iets te zeggen tegen een Agent/beveiliger/Boa of wat dan ook.
1 waarschuwing dat je je brutale bek moet houden en anders de knuppel erover heen![]()
Ik heb mij op weinig plaatsen zo veilig gevoeld.
Als je daar probeert zwart te rijden word je in de kraag gevat door een grote negertquote:Op donderdag 21 juni 2012 22:01 schreef tostitomaatkaas het volgende:
[..]
Je bedoelt tijdens de riots in Londen? Is natuurlijk nogal een verschil met deze situatie hè, waar je met slechts één man te maken hebt.
Je hebt overigens wel gelijk hoor, dat ze in situaties als Londen best wat verder mogen gaan dan normaal. Net als bijvoorbeeld bij het Maasgebouw en de rellen bij Hoek van Holland (alhoewel dat nog op veel kleinere schaal was dan Londen).
Niet te lang achter elkaar luisteren, want dan worden de verklein-woordjes te veelquote:Op donderdag 21 juni 2012 22:32 schreef Ansu het volgende:
Nu hoorcolleges Materieel Strafrecht kijken van Hartmann, prettige stem om te luisteren, maar wat kan die man ouwehoeren!
Hebben jullie niet toevallig een linkje ofzo voor mij, zodat ik die hoorcolleges ook eens kan bekijken? Of heb je het niet over een college op video?quote:Op donderdag 21 juni 2012 22:32 schreef Ansu het volgende:
Nu hoorcolleges Materieel Strafrecht kijken van Hartmann, prettige stem om te luisteren, maar wat kan die man ouwehoeren!
Ho ho... belastingrecht is leuk !quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:03 schreef ylSs het volgende:
zo belastingrecht toch gehaald weliswaar met een 6 schaam schaam. Maar goed enorm schijt vak dus ik ga ook niet voor de herkansing, wel best zo.
IWOquote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:55 schreef dreamzk het volgende:
Algemene Rechtsleer gehaald, maar EU tegen de verwachtingen in nietAch, gelukkig is de IWO een toplocatie waar ik vaak kom dus mag volgende week gelukkig weer langsgaan
niet echtquote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat is er mis mee?Stuk beter bereikbaar dan Science Park
Science park ligt zo'n beetje naast de snelwegquote:
Vooral de rijen voor de vrouwen wc's daarquote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:05 schreef dreamzk het volgende:
Science park vind ik ook geen topper, iwo ook niet maar heeft itt science park wel fatsoenlijke wc's
Ik een 5quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:13 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik heb een 7 in de pocket voor Grensoverschrijdend Privaatrecht. Volgende week moet ik de herkansing van Goederen- en Insolventierecht maken en de week daarna moet ik aan de bak voor Formeel Strafrecht.
Ik geef je wat tips mee.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:18 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik een 5.
Weer typisch zo'n onsamenhangend vak waar de vragen uit de lucht kwamen vallen wat mij betreft.
Ach, dan met de herkansing maar.
Ik zal d'r aan denken.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:43 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik geef je wat tips mee.![]()
- Ik heb veel punten gehaald bij de meerkeuzevragen door het boek van Devroe goed door te lezen. Het boek van Hartkamp heb ik redelijk oppervlakkig gelezen omdat hij redelijk doorlult over richtlijnen en verordeningen die niet bij de stof hoorden. De docente voor dat deel zei niet voor niets dat je de powerpoints bij het boek moest houden. Dat deel van het vak vond ik met afstand het meest vage van het vak.
- Neem goed de richtlijnen door in de reader. Dit kun je het beste doen in combinatie met de werkgroepen. In de werkgroepen is de structuur van de richtlijnen in de reader uitgelegd. De werkgroepen waren best wel nuttig omdat je een redelijk idee krijgt hoe een bepaald antwoord wordt opgebouwd. Ik had deel een van de SIR-verslagen voor de werkgroepen, maar die waren qua kwaliteit niet beter dan mijn aantekeningen.
- Bekijk een paar oefententamens zodat je een idee krijgt hoe de vraagstelling is en welke onderdelen in verhouding veel terugkomen. Bij de meerkeuzevragen viel mij bijvoorbeeld erg op dat bij het onderdeel rechtsvergelijking de vragen uit het boek van Devroe erg gedetailleerd waren. De vragen van het boek van Hartkamp kon je makkelijk oplossen met reader II als je het boek tenminste had gelezen. Bij de open vragen viel mij op dat er altijd een vraag inzat over de vergelijking tussen het Engels recht, Duits recht, Frans recht en de PECL.
- De arresten hoef je niet echt goed door te lezen, als je maar de hoofdregel onthoudt. Ik was bang dat ik op het tentamen de arresten zou vergeten, maar ik had gelukkig de juiste arresten genoemd.
Op dit moment ben ik al lang blij als ik überhaupt dat tentamen mag doen. Op nestor (soort blackboard) staat heel stellig dat na-inschrinve tot maximaal 3 dagen voor het tentamen kan (moet minimaal 3 dagen zijn lijkt me). Het kost dan ¤15 euro. Bij faculteit Letteren kun je inderdaad ook achteraf pas inschrijven, maar daar lees ik bij rechtsgeleerdheid helaas niets over.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:48 schreef Ryon het volgende:
Ja, maar de kans is zeer groot dat het je geld gaat kosten. Na-inschrijvingen (in de zin van: na het tentamen vanwege het missen van de deadline) kosten bij de UvA op dit moment 45 euro, de RuG zal er ook wel een mooie bedragje voor bedacht hebben.
Lekker hoor. Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:28 schreef Ryon het volgende:
Mijn laatste tentamens van dit jaar zijn ook weer binnen. Allemaal voldoende, maar helaas geen tienen. Ik blijf rond de zeven hangen. Was stiekem wel een beetje voor de acht gegaan aangezien ik de vakken echt interessant vond, maar het belangrijkste is dat de buit voor dit jaar weer binnen is.
Van moeders definitief nog een extra jaartje studie cadeau gekregen en daarna aan de slag in de 'grote mensen wereld'. Het einde is nu inzicht.
Nice!quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:54 schreef Speedy_T het volgende:
Nice, een 7 voor ARL, niet slecht voor een extensieveling
Volgens mij zijn ze redelijk strikt, maar je kunt het proberen. Vind het wel altijd raar in deze moderne tijd, alsof het intikken dat jij er bij bent (student nummer XXXXXXX) kost ze ongeveer halve minuut, komt meteen in het systeem te staan en kan meteen uitgeprint worden. Kan er echt niet bij dat dat tegenwoordig niet tot één dag van te voren kan(Dinsdag tentamen, max maandag om 12:00 oid).quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:53 schreef Valid het volgende:
[..]
Op dit moment ben ik al lang blij als ik überhaupt dat tentamen mag doen. Op nestor (soort blackboard) staat heel stellig dat na-inschrinve tot maximaal 3 dagen voor het tentamen kan (moet minimaal 3 dagen zijn lijkt me). Het kost dan ¤15 euro. Bij faculteit Letteren kun je inderdaad ook achteraf pas inschrijven, maar daar lees ik bij rechtsgeleerdheid helaas niets over.
Nouja, ik denk dat het het beste is om wel gewoon vol door te leren komende dagen. Behoorlijk demotiverend dat ik nu niet zeker weet of ik het tentamen kan doen of dat het pas eind volgend jaar wordt. Ik vrees voor het laatste.
Gok er gewoon op dat we dit keer geen historisch en politiek krijgenquote:
Gevaarlijk, maar toch redelijk..quote:Op zondag 24 juni 2012 12:10 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Gok er gewoon op dat we dit keer geen historisch en politiek krijgen
Welke moet je nog voor je P?quote:Op zondag 24 juni 2012 12:04 schreef Ties02 het volgende:
Ja ik heb ook weinig zin meer![]()
2 herkansingtjes om de P te halen nog even doorbijten dus
Had vrijdag of donderdag nog kopietje opgehaald van tentamen. Ik ben full retard gegaan. Ipv dat ik het had over de keuzeruimte van de rechter ben ik vol los gegaan op open normen in het recht waardoor de rechter keuzeruimte kreeg. Volgende keer dus minder denken aan andere vakken bij het tentamenquote:
Ook echt van die , lijkt mij, afgrijselijke vakkenquote:Op zondag 24 juni 2012 12:13 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Staatsrecht 1B ()
en Elementaire Bestuurskunde
Inderdaad jaquote:Op zondag 24 juni 2012 12:14 schreef H-D het volgende:
[..]
Ook echt van die , lijkt mij, afgrijselijke vakken
Ik kom ook nooit in de UB. Alleen weleens in de rechtenbibliotheek.quote:Op zondag 24 juni 2012 12:13 schreef Ties02 het volgende:
Ben nog nooit in de UB geweest btw![]()
Verschrikkelijk lijkt me
Staatsrecht 1B gaat toch over alle decentrale overheden en beetje grondrechten? Dat was een van de makkelijkere vakken, ga er van uit dat je meeste dingen wel wist voor het vak over de decentrale overheden in ieder geval? Alhoewel ik MC haat..quote:Op zondag 24 juni 2012 12:13 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Staatsrecht 1B ()
en Elementaire Bestuurskunde
Arresten zijn ook essentieel vaakquote:Op zondag 24 juni 2012 13:16 schreef ylSs het volgende:
Staatsrecht 1B opzich makkelijk alleen ik heb geen 1 arrest gelezen o.i.d. dus al die vragen fout. Wel gehaald maar kwamen stuk meer arrest vragen dan bij welk ander vak dan ook
Dat snap ik, alleen ik kijk altijd naar oude tentamens en dan qua punten voor arresten zijn altijd erg laag in verhouding met de moeite die dingen allemaal te kennen. Daarom laat ik ze vaak maar voor wat ze zijnquote:
Ik zou Rechtsgeleerdheid doen, zorgen dat je civiel effect haalt, in je keuzeruimte internationaalrechtelijke vakken doen en je in je master specialiseren. Ik denk dat je dan goed breed bent opgeleid en toch meer dan genoeg kennis hebt van internationaal recht om je carrière op dat gebied te kunnen starten.quote:Op zondag 24 juni 2012 16:06 schreef Valid het volgende:
Denken jullie dat internationaal- en Europees recht voor een functie bij bijvoorbeeld Shell van meerwaarde is tegenover Rechtsgeleerdheid? Of is het eigenlijk zo dat je alles wat met int. en Europees recht kan ook met rechtsgeleerdheid kan?
Wil namelijk zowel trainneeship bij multinational als werken als advocaat open houden en twijfel tussen rechtsgeleerdheid en int. en Europees recht met 26 ects aanvulling voor civiel effect.
Wat zouden jullie doen?
Oke. Maar ze zijn vaak wel handig ook om de stof te doorgronden enzo.quote:Op zondag 24 juni 2012 16:17 schreef ylSs het volgende:
[..]
Dat snap ik, alleen ik kijk altijd naar oude tentamens en dan qua punten voor arresten zijn altijd erg laag in verhouding met de moeite die dingen allemaal te kennen. Daarom laat ik ze vaak maar voor wat ze zijn
Dat van die keuzevakken is geen optie. Het puntenverschil tussen Rechtsgeleerdheid en int. en Europees recht met de aanvulling voor civiel effect (30 ects in totaal) wil ik dan gebruiken voor vakken economie/statistiek/wiskunde zodat ik eventueel daarna kan schakelen.quote:Op zondag 24 juni 2012 16:17 schreef breapbreap het volgende:
[..]
Ik zou Rechtsgeleerdheid doen, zorgen dat je civiel effect haalt, in je keuzeruimte internationaalrechtelijke vakken doen en je in je master specialiseren. Ik denk dat je dan goed breed bent opgeleid en toch meer dan genoeg kennis hebt van internationaal recht om je carrière op dat gebied te kunnen starten.
Ik studeer zelf internationaal en europees recht en ik denk dat je dat toch een beetje onderschat. Ik denk dat het zeer zeker een meerwaarde is, al ligt het eraan wat voor functie je in zo'n bedrijf ambieert. Onze bachelor focust zich vooral op internationaal publiekrecht, met eigenlijk maar 1 of 2 uitstapjes naar international private law.quote:Op zondag 24 juni 2012 16:17 schreef breapbreap het volgende:
[..]
Ik zou Rechtsgeleerdheid doen, zorgen dat je civiel effect haalt, in je keuzeruimte internationaalrechtelijke vakken doen en je in je master specialiseren. Ik denk dat je dan goed breed bent opgeleid en toch meer dan genoeg kennis hebt van internationaal recht om je carrière op dat gebied te kunnen starten.
Je kunt 't ook omdraaien. Met int. en europees recht heb je ook gewoon civiel effect. Ik zou gewoon doen wat je leuk lijkt, dat is toch de basis. De rest komt echt wel goed.quote:Op zondag 24 juni 2012 16:33 schreef Valid het volgende:
[..]
Dat van die keuzevakken is geen optie. Het puntenverschil tussen Rechtsgeleerdheid en int. en Europees recht met de aanvulling voor civiel effect (30 ects in totaal) wil ik dan gebruiken voor vakken economie/statistiek/wiskunde zodat ik eventueel daarna kan schakelen.
Ik vraag me meer af of er echt functies zijn waarbij internationaal en Europees recht nodig is, dus of internationaal en Europees recht soms echt een voorwaarde zal zijn.
Dat ben ik zeker met je eens. In mijn situatie scheelt het voor de komende twee jaar echter 39 ECTS die ik met rechtsgeleerdheid minder hoef te halen. Dit komt (o.a.) door vrije ruimte, civiel effect en de tweede studie die ik doe (Geschiedenis). Internationaal en Europees recht lijkt me leuker, maar ik weet niet of die 39 ects het me extra waard is, waardoor ik 100 punten per jaar zou moeten halen en daardoor behoorlijk op scherp sta en geen speling heb.quote:Op zondag 24 juni 2012 16:59 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Je kunt 't ook omdraaien. Met int. en europees recht heb je ook gewoon civiel effect. Ik zou gewoon doen wat je leuk lijkt, dat is toch de basis. De rest komt echt wel goed.
Daarnaast ben ik eigenlijk ook een beetje bang dat advocatenkantoren liever mensen willen die Rechtsgeleerdheid hebben gedaan omdat ze gewoon een brede achtergrond willen. Dat weet ik alleen niet zeker.quote:Op zondag 24 juni 2012 16:59 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Je kunt 't ook omdraaien. Met int. en europees recht heb je ook gewoon civiel effect. Ik zou gewoon doen wat je leuk lijkt, dat is toch de basis. De rest komt echt wel goed.
Advocatenkantoren willen op dit moment een heleboel. Er is letterlijk een overdaad aan werkzoekenden die net afgestudeerd zijn, top c.v's hebben en graag willen dat een prominente afdeling van een prominent kantoor in hun investeert. Deze maand arbeid ik even - vanwege de vakantie - niet in mijn beschermde happy wereldje waar ik normaal mijn uurtjes maak, maar in een welbekend gebied in Amsterdam Zuid. Geen publiekrecht, louter privaatrecht. Werk stelt geen fuck voor, maar je hoort wel wat verhalen.quote:Op zondag 24 juni 2012 19:19 schreef Valid het volgende:
[..]
Daarnaast ben ik eigenlijk ook een beetje bang dat advocatenkantoren liever mensen willen die Rechtsgeleerdheid hebben gedaan omdat ze gewoon een brede achtergrond willen. Dat weet ik alleen niet zeker.
Hmm... Interessante reactie. Ik denk wel dat je over het algemeen wel een punt hebt.quote:Op zondag 24 juni 2012 19:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Advocatenkantoren willen op dit moment een heleboel. Er is letterlijk een overdaad aan werkzoekenden die net afgestudeerd zijn, top c.v's hebben en graag willen dat een prominente afdeling van een prominent kantoor in hun investeert. Deze maand arbeid ik even - vanwege de vakantie - niet in mijn beschermde happy wereldje waar ik normaal mijn uurtjes maak, maar in een welbekend gebied in Amsterdam Zuid. Geen publiekrecht, louter privaatrecht. Werk stelt geen fuck voor, maar je hoort wel wat verhalen.
De concurrentie is op dit moment moordend. Mensen met een dubbele master, 7.5 gemiddeld, hockey op top niveau, half jaartje buitenland, half jaartje stage, corps bestuursfunctie en de andere obligate onzin worden makkelijk gepasseerd voor een andere dude die hetzelfde heeft maar een zes minder op zijn bachelor lijst heeft staan of iets dergelijks. Die keus is er gewoon dankzij het overaanbod. Natuurlijk kan je gaan voor een meer specialistische richting (bijv. binnen het fiscaal recht) aangezien daar altijd wel wat mee te doen is of kiezen voor een minder prominent kantoor of functie. Maar dat wordt gezien als een beperking als je later de top in wil.
Same goes for traineeships bij de bekende multinationals zoals Shell.. Iedereen heeft wel bedacht daar later aan de slag te gaan, kent iemand die daar een functie heeft en solliciteert er op los. Wederom met een overdaad aan c.v's en potentie als gevolg. Een studie recht gecombineerd met een bèta studie (+ de obligare andere onzin) lijkt steeds meer de norm te worden om binnen het gewenste plaatje te passen.
Het idee dat ik krijg is dat het handiger is om gewoon nu te doen wat je zelf leuk vindt, kan en graag verder mee wil. Jezelf geforceerd passen in het plaatje dat men van je verwacht om een bepaalde kans te krijgen bij een specifieke organisatie levert nauwelijks resultaten op. Er is altijd wel iemand te vinden die net even beter er in past en vervolgens er met de buit vandoor gaat. Daar is de boel gewoon te verzadigd voor.
Fiscaal recht vormt denk ik inderdaad een uitzondering.quote:Op zondag 24 juni 2012 20:15 schreef eriksd het volgende:
Tsjah, als je fiscaal recht doet en je solliciteert als belastingadviseur bij een groot kantoor is dat natuurlijk geen probleem. Voor de algemene praktijk heb je denk ik wel gelijk.
ik heb tot nu toe 2 andere eerste jaars fiscaal ontmoetquote:Op zondag 24 juni 2012 20:16 schreef Valid het volgende:
[..]
Fiscaal recht vormt denk ik inderdaad een uitzondering.Daar is de concurrentie dan ook niet echt moordend.
Mja een serieuze vraag: Wat is er leuk aan fiscaal?quote:Op zondag 24 juni 2012 20:20 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik heb tot nu toe 2 andere eerste jaars fiscaal ontmoet
doe je het volgend jaar nog een keer, hoef je ook geen overgangsvak strafprocesrecht te gaan volgen volgend jaarquote:Op zondag 24 juni 2012 21:49 schreef Tchock het volgende:
De knoop doorgehakt: ik ga geen strafrecht herkansen. Ik ken het simpelweg niet genoeg om het risico te nemen dat ik een onvoldoende haal. Dan maar met een zes voor strafrecht verder, als ik er echt iets mee wil gaan doen probeer ik wel in mijn master uit te blinken. Maar kut is dit wel.
Ja, is ook nog wel een optie. Ik vind het namelijk oprecht een leuk vakquote:Op zondag 24 juni 2012 21:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
doe je het volgend jaar nog een keer, hoef je ook geen overgangsvak strafprocesrecht te gaan volgen volgend jaar
Was strafrecht 1 toch? Welke uni?quote:Op zondag 24 juni 2012 21:54 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, is ook nog wel een optie. Ik vind het namelijk oprecht een leuk vak
quote:Op zondag 24 juni 2012 21:54 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, is ook nog wel een optie. Ik vind het namelijk oprecht een leuk vak
edit: hoe zit dat met strafprocesrecht dan?
Jaaaa:+quote:Op zondag 24 juni 2012 21:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, zonder 1. UvA.
[..]
Eh, over dat strafrecht een leuk vak is?
Nee, ik vind dat samen met aansprakelijkheidsrecht het leukste vak dat ik tot nu toe gehad heb. Al is constitutioneel recht ook niet onaardig.quote:
Okee apartquote:Op zondag 24 juni 2012 21:57 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, ik vind dat samen met aansprakelijkheidsrecht het leukste vak dat ik tot nu toe gehad heb. Al is constitutioneel recht ook niet onaardig.
Ik snap nog helemaal niets van dat nieuwe systeem. Is er ergens een overzicht wat er opgaat in wat en dergelijke?quote:Op zondag 24 juni 2012 21:58 schreef Yreal het volgende:
Grafvak. Pure theoretisch is het allemaal heel leuk en aardig, maar ik heb niet zoveel met theoretisch.
Maaruh, strafprocesrecht (3de jaar) gaat volgend jaar op in strafrecht tot het nieuwe vak Straf(proces)recht 1,2a en 2b. Enkel volgend jaar heb je dan nog een overgangsvak
Theoretisch is leuk.quote:Op zondag 24 juni 2012 21:58 schreef Yreal het volgende:
Grafvak. Pure theoretisch is het allemaal heel leuk en aardig, maar ik heb niet zoveel met theoretisch.
Maaruh, strafprocesrecht (3de jaar) gaat volgend jaar op in strafrecht tot het nieuwe vak Straf(proces)recht 1,2a en 2b. Enkel volgend jaar heb je dan nog een overgangsvak
Die reactie van andere mensen zul je zelf vast ook herkennen met fiscaal.quote:Op zondag 24 juni 2012 21:59 schreef Yreal het volgende:
Gewoon compleet sprakeloos dat iemand strafrecht zo leuk vindt
http://lmgtfy.com/?q=8-8-4+uva+fdrquote:Op zondag 24 juni 2012 22:00 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik snap nog helemaal niets van dat nieuwe systeem. Is er ergens een overzicht wat er opgaat in wat en dergelijke?
Nee, maar ik en hd delen een gepassioneerd haat tegenover strafrechtquote:Op zondag 24 juni 2012 22:01 schreef Valid het volgende:
[..]
Die reactie van andere mensen zul je zelf vast ook herkennen met fiscaal.
Ik heb woensdag tt strafrecht 1. Vind het zelf nog wel meevallen. Het minst plezier heb ik dit jaar beleefd aan bestuursrecht. Het meest aan staatsrecht en internationaal recht.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:01 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nee, maar ik en hd delen een gepassioneerd haat tegenover strafrecht
Maar goed, alle gekkigheid op een stokje, de omrekentabel : http://www.student.uva.nl(...)CBF-8378B7408EFB3E3Aquote:Op zondag 24 juni 2012 22:00 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik snap nog helemaal niets van dat nieuwe systeem. Is er ergens een overzicht wat er opgaat in wat en dergelijke?
Uiteindelijk is Notarieel natuurlijk het meest baas van alles.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:01 schreef Valid het volgende:
[..]
Die reactie van andere mensen zul je zelf vast ook herkennen met fiscaal.
Ja oké oké. Krijgen we nog bericht wat we allemaal extra moeten gaan doen of wat we al behaald hebben? Stomme doolhof van die FdR-sitequote:
meer doekoe bij fiscaalquote:Op zondag 24 juni 2012 22:03 schreef H-D het volgende:
[..]
Uiteindelijk is Notarieel natuurlijk het meest baas van alles.
Die rekenhulp heb ik al ingevuld en ingestuurd, daar werd ik dus niet wijs uit.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:03 schreef Yreal het volgende:
[..]
Maar goed, alle gekkigheid op een stokje, de omrekentabel : http://www.student.uva.nl(...)CBF-8378B7408EFB3E3A
Je voert ja of nee in, excel vertelt je alles wat je dient te weten.
quote:Op zondag 24 juni 2012 22:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja oké oké. Krijgen we nog bericht wat we allemaal extra moeten gaan doen of wat we al behaald hebben? Stomme doolhof van die FdR-site
DUDE !quote:Op zondag 24 juni 2012 22:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Die rekenhulp heb ik al ingevuld en ingestuurd, daar werd ik dus niet wijs uit.
Toch wel pure armoede als het daar om gaat.quote:
Ik bash jou niet.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:04 schreef Yreal het volgende:
[..]en dan mij bashen omdat ik een hbo'r ben
Oh, dat was iets andersquote:
Ik vind het ook wel heul tof hoorquote:Op zondag 24 juni 2012 22:04 schreef Valid het volgende:
[..]
Toch wel pure armoede als het daar om gaat.Veel plezier met je leven dan.
![]()
...of nouja, armoede...
Oh nou voor mij is dat wel belangrijk eigenlijk. Doe het niet allemaal puur voor de intellectuele uitdaging. En dat vind ik ook geen armoede. Uiteindelijk wil ik gewoon een baan met een goed inkomen.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:04 schreef Valid het volgende:
[..]
Toch wel pure armoede als het daar om gaat.Veel plezier met je leven dan.
![]()
...of nouja, armoede...
Geen witte sokken dragen.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:07 schreef Yreal het volgende:
Mijn hbo'tje doet nu een gemiddeld startsalaris van 1900![]()
Ik stress trouwens wel voor mijn gesprek bij PwC morgen. Iemand nog tips?
Klein zaakje in delft, van zo'n oude italiaanquote:Op zondag 24 juni 2012 22:10 schreef H-D het volgende:
[..]
Kijk...das het betere werkwaar en watvoor een?
Ooh nice...kleur? Effen/motief? Fit?quote:Op zondag 24 juni 2012 22:11 schreef Yreal het volgende:
[..]
Klein zaakje in delft, van zo'n oude italiaan
Van het merk Fallabellaquote:
Nice kortingquote:Op zondag 24 juni 2012 22:16 schreef Yreal het volgende:
[..]
Van het merk Fallabella![]()
Effe grijzig/donkerblauw. Staat erg mooiNog 200 euro korting gehad van de beste man
. Meteen ook wat overhemden en een riem gekocht. 275 voor alles
Post morgen wel pics op facebookquote:Op zondag 24 juni 2012 22:17 schreef H-D het volgende:
[..]
Nice kortingik vind Eduard Pelger altijd goeie zaak. En ze geven studenten korting.
Details details!quote:Op zondag 24 juni 2012 22:21 schreef Yreal het volgende:
Zit ik weer in dat persoonlijkheidsrapport van pwc te lezen.. op sommige momenten zo pijnlijk waar
Met zo'n regeling had ik wat meer vakken gehaald.quote:Op zondag 24 juni 2012 21:58 schreef Tchock het volgende:
Op zich is het belachelijk dat mensen zoals ik geacht worden strafrecht te beheersen, terwijl ze voor de eerste helft een 7 en voor de tweede helft een 4 hebben gehaald. Dan begrijp je dus de helft niet voldoende, maar toch mag je met een papiertje wapperen dat je het kent
Oh ja, geheel terecht. Dit systeem is eigenlijk natuurlijk ook raar.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:24 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Met zo'n regeling had ik wat meer vakken gehaald.Wij hebben van die eisen dat je voor allebei de deeltoetsen minimaal een 5,5 moet hebben. Wel terecht natuurlijk, maar soms wat minder fijn.
Mooie shit staat er in die dingen.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:21 schreef Yreal het volgende:
Zit ik weer in dat persoonlijkheidsrapport van pwc te lezen.. op sommige momenten zo pijnlijk waar
Dat is ook balen.quote:Op maandag 25 juni 2012 11:09 schreef Yreal het volgende:
Ach, ik heb mijn strafrecht ook hard verneukt net
Ah dat is zeer lame..quote:Op maandag 25 juni 2012 10:49 schreef Valid het volgende:
Klote, ben net bij de inschrijfbalie geweest en mag woensdag niet deelnemen aan tentamen strafrecht 1. Na-inschrijven kan tot drie dagen voor het tentamen en had dus vrijdag moeten gebeuren. Ben te laat met inschrijven en uitzonderingen worden (voor zover de studente achter de balie wist) echt niet gemaakt.
Ik ben zelf te laat met inschrijven, maar dit is wel een bittere pil. Heb sinds vrijdagmiddag -toen ik er achter kwam dat ik niet ingeschreven stond en zag dat het vandaag officieel niet meer zou kunnen wel gewoon goed doorgeleerd omdat ik nog hoop had op een uitzondering.
Het kan nu dus in de kast voor volgend jaar. Helaas.
@RuG?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:14 schreef ylSs het volgende:
[..]
Ah dat is zeer lame..
Ik ga straks bestuursrecht maken en woensdag strafrecht
Super! Gaat het wat worden denk je?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:50 schreef Yreal het volgende:
Erg leuk gesprek gehad bij pwc.
Ze vonden alleen dat ik de pabo op mijn cv had moeten zetten, omdat ik nu met een gat op mijn cv zit.. Naja..
Het was voor een HBO-stage als ik mij niet vergis. dus dat zou wel onredelijk zijn.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:26 schreef Valid het volgende:
[..]
Super! Gaat het wat worden denk je?
![]()
Vonden ze het bezwaarlijk dat je via HBO P op de uni bent gekomen en dus geen VWO diploma hebt (of klopt dat niet?)?
Ah oke, dan zal dat geen probleem zijn inderdaad.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het was voor een HBO-stage als ik mij niet vergis. dus dat zou wel onredelijk zijn.
Het HBO rechten verleden is niet zon probleem. Keer gesprek gehad met een advocaat en die zij dat ze het allerliefst iemand hebben die eerst HBO rechten heeft gedaan afgerond daarna Uni doet zijn ze schijnbaar blijer mee.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:10 schreef Valid het volgende:
[..]
Ah oke, dan zal dat geen probleem zijn inderdaad.Vraag me af hoe zwaar er bij een WO stage getild wordt aan een HBO verleden. Maar goed, dat zal ook weer per bedrijf / recruiter verschillen denk ik.
Ik weet niet met welke advocaat jij hebt gepraat, maar ik heb zowel een vriend die 'recruiter' is voor YER en een voor Ebbinge en beide mogen (in principe) geen ex havisten voordragen. Het gaat dan niet om HBO rechten --> WO Master, maar gewoon HBO willekeurige P --> WO bachelor.quote:Op maandag 25 juni 2012 19:39 schreef ylSs het volgende:
[..]
Het HBO rechten verleden is niet zon probleem. Keer gesprek gehad met een advocaat en die zij zei dat ze het allerliefst iemand hebben die eerst HBO rechten heeft gedaan afgerond daarna Uni doet zijn ze schijnbaar blijer mee.
Tja, zo iemand heeft dan 2 llb titels. In theorie is een llb titel een betere basis dan vwo als je rechten wil gaan studeren imo.quote:
Want? Je zit in principe twee keer hetzelfde te doen in twee keer zo lange tijd als iemand die vwo heeft gedaanquote:Op maandag 25 juni 2012 20:23 schreef Yreal het volgende:
[..]
Tja, zo iemand heeft dan 2 llb titels. In theorie is een llb titel een betere basis dan vwo als je rechten wil gaan studeren imo.
Dus? Je bent in ieder geval juridisch bezig. Ik vind nog steeds dat dat meer waarde heeft dan natuurkunde of biologie.quote:Op maandag 25 juni 2012 20:34 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Want? Je zit in principe twee keer hetzelfde te doen in twee keer zo lange tijd als iemand die vwo heeft gedaan
Onzin. Uiteindelijk gaat het om denkniveau en dat niveau kunnen toepassen door juridisch te analyseren. Een studie natuurkunde verhoogt je denkniveau ontegenzeggelijk meer dan een hogere beroepsopleiding recht.quote:Op maandag 25 juni 2012 20:39 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dus? Je bent in ieder geval juridisch bezig. Ik vind nog steeds dat dat meer waarde heeft dan natuurkunde of biologie.
Nee hoor. Over het algemeen zou dat best zo kunnen zijn.quote:Op maandag 25 juni 2012 20:46 schreef eriksd het volgende:
Is het zo'n gekke gedachte om te stellen dat op het VWO over het algemeen slimmere mensen zitten dan op de HAVO? En dat over het algemeen de capaciteiten van mensen van het VWO groter is?
Volgens mij heeft niemand dat gezegd. Al is het maar omdat cijfers weinig tot niets over je denkniveau zeggen; zeker niet bij rechten. Het gaat veel meer om motivatie en studie attitude dan om een hoog IQ: 80% transpiratie 20% inspiratie.quote:Op maandag 25 juni 2012 20:45 schreef Yreal het volgende:
Dus wacht, ookal haal ik exact dezelfde cijfers, jullie hebben een hogere denkniveau omdat ik geen vwo heb?
Dus als ik even wat vwo certificaten ga sprokkelen ben ik ineens net zo slim? Ik ben nog steeds geen voorstander van alles beslissende tests op jonge leeftijd.
ik denk dat ik een stuk serieuzer in de studie sta dan vele andere 1ste jaars.quote:Op maandag 25 juni 2012 20:48 schreef Valid het volgende:
[..]
Volgens mij heeft niemand dat gezegd. Al is het maar omdat cijfers weinig tot niets over je denkniveau zeggen; zeker niet bij rechten. Het gaat veel meer om motivatie en studie attitude dan om een hoog IQ: 80% transpiratie 20% inspiratie.
Cijfers zijn dan ook maar een fractie van een weerspiegeling van je gehele intelligentie. Ik ben het met eriksd eens. Ik ken een paar ontzettende ijverige hbo'ers/havisten en een paar oliedomme vwo'ers/wo'ers, maar over het algemeen geldt vwo/wo>havo/hbo.quote:Op maandag 25 juni 2012 20:45 schreef Yreal het volgende:
Dus wacht, ookal haal ik exact dezelfde cijfers, jullie hebben een hogere denkniveau omdat ik geen vwo heb?
Dus als ik even wat vwo certificaten ga sprokkelen ben ik ineens net zo slim? Ik ben nog steeds geen voorstander van alles beslissende tests op jonge leeftijd.
vwo > havo, wo > hbo , maar om nou te zeggen dat vwo + wo beter is dan havo + hbo + wo gaat me wat ver.quote:Op maandag 25 juni 2012 20:55 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Cijfers zijn dan ook maar een fractie van een weerspiegeling van je gehele intelligentie. Ik ben het met eriksd eens. Ik ken een paar ontzettende ijverige hbo'ers/havisten en een paar oliedomme vwo'ers/wo'ers, maar over het algemeen geldt vwo/wo>havo/hbo.
Ik weet niet met welke advocaat jij hebt gepraat, maar ik heb zowel een vriend die 'recruiter' is voor YER en een voor Ebbinge en beide mogen (in principe) geen ex havisten voordragen. Het gaat danquote:Op maandag 25 juni 2012 20:07 schreef Valid het volgende:
[..]niet om HBO rechten --> WO Master, maar gewoon HBO willekeurige P --> WO bachelor.
Voor de duidelijkheid: dat is niet wat ík vind (in tegendeel) maar hoe er vanuit recruiters blijkbaar (soms) mee omgegaan wordt.quote:Op maandag 25 juni 2012 21:24 schreef ylSs het volgende:
[..]
Ik weet niet met welke advocaat jij hebt gepraat, maar ik heb zowel een vriend die 'recruiter' is voor YER en een voor Ebbinge en beide mogen (in principe) geen ex havisten voordragen. Het gaat dan
Het gaat om HBO bachelor dan WO master advocaten noem het kantoor liever niet krijgen hoger start salaris wanneer ze dat traject hebben doorlopen.
Verder wel onzin om mensen die HBO-P en dan WO hebben doorlopen niet aan te nemen. In mijn geval hoogbegaafd diagnose van basisschool vwo en door problemen niet kunnen finishen. En daar zijn er legio van die dan maar HBO p doen en dan WO.
Ken namelijk zat mensen die VWO hebben gedaan door alleen hard werken verder redelijk onnozel
Edit: Daarnaast als je 10'en haalt waar ik ook 1 van ken op de RuG en via vmbo-havo-hbo-p verhaal WO binnen is gekomen en nu in master zit.. dan mag ze zeker ook niet worden voorgedragen
Boeit mij zelf niet zo aangezien ik zo advocatuur niet in wil. Maar irriteer mij altijd enorm dat mensen die van het VWO komen denken dat ze slimmere mensen zijn terwijl dat meeste gevallen nergens op slaat.
Heb zelf ooit officiele iq test moeten doen omdat ik opgenomen was vanwege psychische problemen kwam iq van 131 uit.. maar goed ik kom van hbo via p dus zal wel dom zijn..
Kijk, ik snap dat het gebash op alles en iedereen zonder een vwo diploma kut is. Maar laat je daardoor niet op de kast jagen of jezelf kennen. De juridische wereld is (van nature) zeer competitief ingesteld en allerlei prestaties tellen daarin nou eenmaal behoorlijk zwaar. Dat is iets waar je even aan moet wennen wil je op hoog niveau mee kunnen voetballen. Maar zo gaan die dingen.quote:Op maandag 25 juni 2012 21:24 schreef ylSs het volgende:
[..]
Ik weet niet met welke advocaat jij hebt gepraat, maar ik heb zowel een vriend die 'recruiter' is voor YER en een voor Ebbinge en beide mogen (in principe) geen ex havisten voordragen. Het gaat dan
Het gaat om HBO bachelor dan WO master advocaten noem het kantoor liever niet krijgen hoger start salaris wanneer ze dat traject hebben doorlopen.
Verder wel onzin om mensen die HBO-P en dan WO hebben doorlopen niet aan te nemen. In mijn geval hoogbegaafd diagnose van basisschool vwo en door problemen niet kunnen finishen. En daar zijn er legio van die dan maar HBO p doen en dan WO.
Ken namelijk zat mensen die VWO hebben gedaan door alleen hard werken verder redelijk onnozel
Edit: Daarnaast als je 10'en haalt waar ik ook 1 van ken op de RuG en via vmbo-havo-hbo-p verhaal WO binnen is gekomen en nu in master zit.. dan mag ze zeker ook niet worden voorgedragen
Boeit mij zelf niet zo aangezien ik zo advocatuur niet in wil. Maar irriteer mij altijd enorm dat mensen die van het VWO komen denken dat ze slimmere mensen zijn terwijl dat meeste gevallen nergens op slaat.
Heb zelf ooit officiele iq test moeten doen omdat ik opgenomen was vanwege psychische problemen kwam iq van 131 uit.. maar goed ik kom van hbo via p dus zal wel dom zijn..
Oh dàarom studeren we rechtenquote:Op maandag 25 juni 2012 21:39 schreef ylSs het volgende:
Ah oke roger sorry dacht dat ook je eigen visie was.
Maar goed ik merk nu ook wel bij collega studenten dat ze zo bekrompen denken en dan noem ik allemaal situaties zoals hierboven en opeens denken ze vaak stuk anders over. Snap niet waardat bekrompen denken vandaan komt maar goed.
Helaas leven we niet in 'eerlijke' wereld daarom studeren we natuurlijk ook rechten
Voordeel van advocatuur is misschien nog wel dat je behoorlijk kunt compenseren met cijfers op de universiteit, omdat daar relatief veel waarde aan gehecht wordt voor de klassieke juridische functies.quote:Op maandag 25 juni 2012 21:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Kijk, ik snap dat het gebash op alles en iedereen zonder een vwo diploma kut is. Maar laat je daardoor niet op de kast jagen of jezelf kennen. De juridische wereld is (van nature) zeer competitief ingesteld en allerlei prestaties tellen daarin nou eenmaal behoorlijk zwaar. Dat is iets waar je even aan moet wennen wil je op hoog niveau mee kunnen voetballen. Maar zo gaan die dingen.
Daarnaast is ook taal erg belangrijk. Fouten als 'ik irriteer mij' kunnen je letterlijk de kop kosten, omdat je daardoor dom kan overkomen. Betekent dat dan dat je dom bent? Nee dat hoeft helemaal niet, alleen denken mensen het wel. Wat in de praktijk wellicht nog vervelender is.
Advocaat word je pas nadat je een traject als advocaat-stagiaire hebt doorlopen. Daarvoor moet een boel centjes, tijd en energie op tafel worden neergelegd door mensen die over de kennis en ervaring beschikken om iemand onder hun hoede te kunnen nemen. In een markt die letterlijk verzadigd is, heb je nou eenmaal vrij veel keus. Het is geen liefdadigheid, als je niet het meer te bieden hebt ben je kansloos. En ja, een hbo diploma geeft niet het beste uitgangspunt.
Mooi gesproken.quote:Op maandag 25 juni 2012 22:55 schreef Nailpolish het volgende:
Door te studeren 'schroef' je je denkniveau op. Je leert op een andere manier denken. Het HBO is net zo'n goede opstap naar WO als vwo, denk ik dan. Ik snap niet waarom hier altijd zo minderwaardig wordt gedaan over havo. Alsof, wanneer je doorleert, je denk niveau maar altijd blijft hangen op havo niveau. Nee je blijft je (niveau, manier van denken) ontwikkelen (oa) door te studeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |