Je kan natuurlijk zo doorgaan als je nu doet en hopen dat de bom een keer barst met alle gevolgen van dien.
Ik zou me persoonlijk proberen wat wijzer op te stellen naar mezelf. Dat je deze voor jou ongenode gasten in je leven niet accepteert is duidelijk, dat je haar negatieve mening over jou niet aanstaat en de invloed die ze heeft op je vader en indirect op jou zit je kennelijk ook niet lekker.
Het perfecte gezin om in op te groeien lijkt er niet in te zitten maar dat gaat er niet beter van worden als je anderen de gelegenheid geeft om enkel hun negatieve geluid te laten horen.
Ik zou zelf kiezen om te bedenken wat ik echt voel, wat ik wil en hoe ik dat kan bereiken of er dichtbij kan komen. Maak vervolgens een afspraak met vader door te laten merken dat je iets heel belangrijks met hem wil bespreken over wat je dwars zit en wat je zou willen. Doe dat op een rustige plaats en maak duidelijk dat je graag wil dat hij luisterd. Het heef geen zin om vervolgens 'maar zij doet..' 'maar zij vind...' 'maar zij is constant' etc te ratelen, heb het er over in de vorm van 'ik voel..', 'ik zou graag...', 'ik ben bang dat...', 'ik doe dit omdat ik..' Het gaat namelijk om jou en niet om een ander. Het is jou probleem, jij voelt je niet lekker bij een situatie en jij wil het graag oplossen. Laat je niet verleiden door aanvallen op je persoonlijkheid, je vader zal het vast niet met alles wat je gedaan hebt eens zijn, maar het gaat er om wat jij graag wil en laat weten wat voor invloed situaties op je hebben.
Oh enne, ik neem aan dat je vader het ook niet prettig vind als iemand hardop zegt dat je dom bent en dat je niet spoort. Heeft ze dat echt gezegd, of denk je dat ze dat bedoeld? Als dat eerlijk echt is gezegd dan zou ik zeker zeggen wat voor gevoel het je geeft en dat je niet wil dat iemand zo met je omgaat. Als je dat netjes en zonder beschuldigingen en gevloek doet heb je in ieder geval laten merken dat ze het bij het verkeerde eind heeft. Maar ga daar dan ff niet mee lopen pronken, soms is het beter om niets te zeggen