WC eend heeft uitgewezen dat WC eend werkt.quote:"WE" zijn uiteraard de auteurs van de geciteerde bronnen.
En dat is een waarheid als een huis !!quote:Op zaterdag 16 juni 2012 09:57 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Voor zover die informatie dan ook beschikbaar is voor mensen. Iemand die is opgevoed met een heilig boek en verder nog geen toegang heeft tot wetenschappelijke informatie (of het internet) ga je van z'n leven niet overtuigen.
Hier maak je de fout met spiritualiteit te verwarren met religie.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:03 schreef SpecialK het volgende:
Spiritualiteit zit op genetisch vlak zo in mensen ingebakken dat er altijd wel religieuze (groepsspirituele) uitingen aanwezig zullen zijn in de maatschappij.
God is dit en god is dat zijn uitingen van onwetendheid. TS wil dit precies aantonen.quote:De vraag is alleen hoe specifiek zullen de standpunten van deze religies zijn in de toekomst. Ik denk dat er een duidelijke beweging is richting wazigere godsideeën. God is liefde, god is het universum. Een levenskracht. Ook religies als wicca lijken weer op te bloeien juist door haar pantheistische instelling. Ik denk mede dankzij het feit dat het voor die mensen iets makkelijker is om wetenschappelijke ontdekkingen om te buigen en vervormen om hun eigen religie kracht te geven.
Je zal steeds een groep van onwetenden overhouden. En dan ?quote:Maar ook die religies zullen uiteindelijk op te veel vlakken botsen met de realiteit om veel aanhang te behouden. Maar er zal altijd iets zijn waar mensen zich mee bezig houden wat dit betreft. Ook juist op groepsniveau.
Nee dat doe ik juist niet? Spiritualiteit is een menselijke emotie. Religie is de uiting van gestructureerde cultuurgedreven spiritualiteit in groepsvorm.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Hier maak je de fout met spiritualiteit te verwarren met religie.
Nee. De TS zegt dat religie een kleinere rol gaat spelen. Dat zie ik niet gebeuren. Ik zie alleen maar religie veranderen maar de hoeveelheid mensen die in een groep hun spiritualiteit willen beleven lijkt onverminderd. Kijk maar naar de new age stromingen.quote:[..]
God is dit en god is dat zijn uitingen van onwetendheid. TS wil dit precies aantonen.
Mijn hele punt is dus dat religie ofwel het aanhangen er van niet per se gelijk staat aan onwetendheid maar dat het het resultaat is van een sterk behoefte wat de meeste mensen op genetisch vlak hebben meegekregen. Ik vind het ook vrij dom dat een hoop mensen op dit forum religie als pure onwetendheid zien.quote:[..]
Je zal steeds een groep van onwetenden overhouden. En dan ?
Vandaar ook 'een steeds kleinere rol'. Helemaal verdwijnen zal het inderdaad wel nooit, maar ik denk wel dat het dogmatische geloof steeds meer ingewisseld zal gaan worden voor een vorm van ietsisme.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:03 schreef SpecialK het volgende:
Oneens.
Spiritualiteit zit op genetisch vlak zo in mensen ingebakken dat er altijd wel religieuze (groepsspirituele) uitingen aanwezig zullen zijn in de maatschappij. De vraag is alleen hoe specifiek zullen de standpunten van deze religies zijn in de toekomst. Ik denk dat er een duidelijke beweging is richting wazigere godsideeën. God is liefde, god is het universum. Een levenskracht. Ook religies als wicca lijken weer op te bloeien juist door haar pantheistische instelling. Ik denk mede dankzij het feit dat het voor die mensen iets makkelijker is om wetenschappelijke ontdekkingen om te buigen en vervormen om hun eigen religie kracht te geven.
Maar ook die religies zullen uiteindelijk op te veel vlakken botsen met de realiteit om veel aanhang te behouden. Maar er zal altijd iets zijn waar mensen zich mee bezig houden wat dit betreft. Ook juist op groepsniveau.
Dat doe je wél als je daar voor alle onverklaarbare zaken een godje als deus ex machina gaat gebruiken en er een gestructureerd geloof van brouwen. Spiritualiteit heeft geen godje nodig.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:45 schreef SpecialK het volgende:
Nee dat doe ik juist niet? Spiritualiteit is een menselijke emotie. Religie is de uiting van gestructureerde cultuurgedreven spiritualiteit in groepsvorm.
Na verloop van tijd gaat dit wél gebeuren. Kijk maar naar de new age stromingen.( hoe abstract deze omschrijving dan ook mag zijn )quote:Nee. De TS zegt dat religie een kleinere rol gaat spelen. Dat zie ik niet gebeuren. Ik zie alleen maar religie veranderen maar de hoeveelheid mensen die in een groep hun spiritualiteit willen beleven lijkt onverminderd. Kijk maar naar de new age stromingen.
En ik vind jou stelling dom, of zal ik eerder spreken van onwetendheid ?quote:Mijn hele punt is dus dat religie ofwel het aanhangen er van niet per se gelijk staat aan onwetendheid maar dat het het resultaat is van een sterk behoefte wat de meeste mensen op genetisch vlak hebben meegekregen. Ik vind het ook vrij dom dat een hoop mensen op dit forum religie als pure onwetendheid zien.
Nou, ik ben wel uit op iets meer dan dat. Discussies over het al dan niet bestaan van een god zijn vrijwel altijd van die zinloze repetities omdat de ene partij de onmogelijkheden uit de diverse heilige boeken afgaat, terwijl de andere partij constant vasthoudt aan het punt dat het niet te bewijzen valt dat er geen god bestaat. Vandaar een poging om via verschillende, redelijk concrete deelonderwerpen, stellingen en argumenten het probleem eens wat structureler te benaderen. Door de lijnen van de gesprekken uit het programma te volgen, zou het in principe mogelijk moeten zijn om deze discussie op een wat georganiseerdere manier te laten verlopen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:27 schreef ATON het volgende:
God is dit en god is dat zijn uitingen van onwetendheid. TS wil dit precies aantonen.
De realiteit?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:03 schreef SpecialK het volgende:
Oneens.
Maar ook die religies zullen uiteindelijk op te veel vlakken botsen met de realiteit om veel aanhang te behouden. Maar er zal altijd iets zijn waar mensen zich mee bezig houden wat dit betreft. Ook juist op groepsniveau.
Ja, dat heeft het wel. De 'geest' zit namelijk in de hersenen. Zonder hersenen geen geest, zonder lichaam geen functionerende hersenen. Dat zijn de feitelijke kaders.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:57 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Niet ieder geestelijk fenomeen heeft een lichaam nodig.
Als je in deze topic structuur wil steken moet je twee zaken van elkaar scheiden, enerzijds het begrip ' God ', wat voor elk individu anders kan ingevuld worden: onomschrijfbaar en niet te vatten. Te tweede, je afvragen in hoeverre deze verschillende religie als bron, betrouwbaar zijn. Mozes zei dit, Jezus zei dit en Mohammed zei dat. Hebben deze figuren überhaubt wel ooit bestaan? Wat we erover lezen, wat komt er daadwerkelijk van hen ( virtuele personen ? )quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:56 schreef Jigzoz het volgende:
Nou, ik ben wel uit op iets meer dan dat. Discussies over het al dan niet bestaan van een god zijn vrijwel altijd van die zinloze repetities omdat de ene partij de onmogelijkheden uit de diverse heilige boeken afgaat, terwijl de andere partij constant vasthoudt aan het punt dat het niet te bewijzen valt dat er geen god bestaat. Vandaar een poging om via verschillende, redelijk concrete deelonderwerpen, stellingen en argumenten het probleem eens wat structureler te benaderen. Door de lijnen van de gesprekken uit het programma te volgen, zou het in principe mogelijk moeten zijn om deze discussie op een wat georganiseerdere manier te laten verlopen.
Waar zeg ik dat alle vormen van spiritualiteit wijzen naar een god? Jij leest vanalles wat er niet staat. Wellicht een goed idee om te kappen met conclusies trekken op basis van je eigen misvattingen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat doe je wél als je daar voor alle onverklaarbare zaken een godje als deus ex machina gaat gebruiken en er een gestructureerd geloof van brouwen. Spiritualiteit heeft geen godje nodig.
New Age geloven (al dan niet theistisch of pantheistisch) winnen aan populariteit en maken juist gebruik van wazige uitleggingen van wetenschappelijke theorieën om hun puntjes te scoren.quote:[..]
Na verloop van tijd gaat dit wél gebeuren. Kijk maar naar de new age stromingen.( hoe abstract deze omschrijving dan ook mag zijn )
Vind je dit een redelijke manier van reageren?quote:[..]
En ik vind jou stelling dom, of zal ik eerder spreken van onwetendheid ?
Nee, want mijn bedoeling is niet uitgaan van geloof, maar van het tegenovergestelde daarvan. Anders heeft de uitzending in de OP natuurlijk geen enkele zin.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Als je in deze topic structuur wil steken moet je twee zaken van elkaar scheiden, enerzijds het begrip ' God ', wat voor elk individu anders kan ingevuld worden: onomschrijfbaar en niet te vatten. Te tweede, je afvragen in hoeverre deze verschillende religie als bron, betrouwbaar zijn. Mozes zei dit, Jezus zei dit en Mohammed zei dat. Hebben deze figuren überhaubt wel ooit bestaan? Wat we erover lezen, wat komt er daadwerkelijk van hen ( virtuele personen ? )
Over het al dan niet bestaan van een god is oeverloos geëmmer, dit in tegenstelling tot figuren die men claimt ooit bestaan te hebben.
Daar ben ik het mee eens. Maar ook ietsisten lijken zich tegenwoordig vaak nog te verplaatsen naar specifiekere vormen van new age religies. Vandaar dat ik zeg dat het nog steeds een rol zal spelen. Al dan niet in een andere vorm. Ik zie steeds vaker mensen de wetenschap voor hun eigen (new age) religieuze doeleinden kapen hoewel het aantal eckte eckte christenen volgens mij steeds minder wordt.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vandaar ook 'een steeds kleinere rol'. Helemaal verdwijnen zal het inderdaad wel nooit, maar ik denk wel dat het dogmatische geloof steeds meer ingewisseld zal gaan worden voor een vorm van ietsisme.
Ik snap ineens waarom je SpecialK heet.quote:
Dat is wat de jongeren van tegenwoordig toch zeggen? Ik ben vet hip, man.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap ineens waarom je SpecialK heet.
Nee man. Die zeggen: "Pik kankerchill pik jeweettoch ouwe."quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is wat de jongeren van tegenwoordig toch zeggen?
Kan je dat ook onderbouwen met data/onderzoek?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:06 schreef needahat het volgende:
Het idee dat religie vanzelf zou uitsterven onder een toename van wetenschap en technologie is niet nieuw. Men denkt dit al sinds de Verlichting en er is weinig terecht van gekomen.
Wereldwijd groeien de grote godsdiensten nog steeds. Wij 'superieure' Nederlanders denken dat dit komt omdat een stel bosnegers gewoon een Bijbel in handen krijgen gedrukt en tot geloven worden gemanipuleerd, dat beeld is echter achterhaald.
In de landen waar in de afgelopen decennia de grootste technologische en wetenschappelijke groei is gekomen, ging die groei vaak gepaard met een groei van orthodox, Bijbelgetrouw christendom. Kijk naar China, India, Korea. China is van een marginaal gelovend land veranderd tot een land met de grootste populatie christenen ter wereld, onder de druk van een seculiere, wetenschappelijk gerichte maatschappij.
Er zijn andere, grotere factoren die in Nederland de secularisatie bespoedigen, het is niet (puur) te wijten aan de wetenschap en de technologie.
Kan je dat ook onderbouwen met data/onderzoek?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:19 schreef needahat het volgende:
Overigens, in de landen waar nu wel sterke secularisatie plaatsvindt: dit is geen dalende lijn die eindigt bij 0. Geloof wordt weer orthodoxer, levendiger. Het wordt meer dan kerkgang en tradities. Hierdoor denk ik dat dát orthodoxe geloof niet uitsterft of nog gigantisch veel verder gaat verminderen.
Hm, weet ik niet. Kerken hebben nog steeds voornamelijk met leegloop en vergrijzing te maken. Wat fanatiekere organisaties als de pinkstergemeente schijnen nog wel wat te groeien, maar voor de rest neemt de religiositeit in Nederland af. Zelfs de Nederlandse moslims gaan steeds minder vaak naar een moskee.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:19 schreef needahat het volgende:
Overigens, in de landen waar nu wel sterke secularisatie plaatsvindt: dit is geen dalende lijn die eindigt bij 0. Geloof wordt weer orthodoxer, levendiger. Het wordt meer dan kerkgang en tradities. Hierdoor denk ik dat dát orthodoxe geloof niet uitsterft of nog gigantisch veel verder gaat verminderen.
Ik was vergeten dat ik deze posts heb gebaseerd op het boek 'Reason for God' van dr. T. Keller. Hij heeft bronnen en alles voor die getallen, helaas heb ik het boek niet in bezit om die bronnen te kunnen delen..quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Kan je dat ook onderbouwen met data/onderzoek?
Dit is iets wat ik niet aandraag met cijfers en percentages, het is iets wat christenen om zich heen opmerken. Vergrijzing en leegloop zijn nog steeds items voor christenen, toch zijn dat voornamelijk zaken die betrekking hebben op mensen die óf oud zijn, óf nooit enorm betrokken. Wat overblijft, is het orthodoxe.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm, weet ik niet. Kerken hebben nog steeds voornamelijk met leegloop en vergrijzing te maken. Wat fanatiekere organisaties als de pinkstergemeente schijnen nog wel wat te groeien, maar voor de rest neemt de religiositeit in Nederland af. Zelfs de Nederlandse moslims gaan steeds minder vaak naar een moskee.
Toch staat de SGP al jaren op twee zetels.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:27 schreef needahat het volgende:
[..]
Dit is iets wat ik niet aandraag met cijfers en percentages, het is iets wat christenen om zich heen opmerken. Vergrijzing en leegloop zijn nog steeds items voor christenen, toch zijn dat voornamelijk zaken die betrekking hebben op mensen die óf oud zijn, óf nooit enorm betrokken. Wat overblijft, is het orthodoxe.
Dat is voornamelijk een community die in zichzelf gekeerd is en weinig van buiten toelaat. Hierdoor zijn SGP-ers nog in staat hun kinderen superbeschermd op te voeden om later ook SGP te stemmen. Vroeger deden alle christenen dit, nu niet meer, wat een grote oorzaak is voor de leegloop van de kerkenquote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch staat de SGP al jaren op twee zetels.
Dat kun je wel stellen, prof. Swaab probeert hier ook naar toe te redeneren, met respect, hij laat in de laatste hoofdstukken merken dat er enige tegenstrijdigheid in zijn eindconclusie zit.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat heeft het wel. De 'geest' zit namelijk in de hersenen. Zonder hersenen geen geest, zonder lichaam geen functionerende hersenen. Dat zijn de feitelijke kaders.
Overigens bedoel ik met orthodox niet zozeer het hele zware geloof van de zwaar gereformeerde kerken in NL, maar ik doel ermee op een radicaal, levensvormend geloof, dat deel uitmaakt van elk deel van het levenquote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch staat de SGP al jaren op twee zetels.
Dat zijn jouw woorden, maar goed, waarvan akte.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:30 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
[..]
Als jij gelijk hebt, is wat ik zeg inderdaad gebazel.
Om te beweren dat water vloeibaar is moet je ook heel veel ontkennen.quote:Mijn bezwaar is dat je echt wel heel veel moet ontkennen om jouw standpunt aan te houden.
Het bewustzijn / de 'geest' is in neurologische zin al prima in kaart gebracht. Voorbeeldje? Het is mogelijk om mensen via hersenoperaties minder agressief te maken. Ethisch ligt dat nogal moeilijk, maar het kan wel.quote:Feitelijke kaders lijkt me niet de correcte term, daar de wetenschap hier nog niet uit is.
Wetenschap heeft op zich juist geen religieuze trekjes.quote:Kijk uit voor religieuze trekjes in wetenschap, heb ik al vaker aangegeven.
Een volgende keer over Dick Swaab.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:30 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Er schijnen geen wetenschappers boven Swaab te staan in deze.
In dat geval neem ik je claims niet erg serieus.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:24 schreef needahat het volgende:
[..]
Ik was vergeten dat ik deze posts heb gebaseerd op het boek 'Reason for God' van dr. T. Keller. Hij heeft bronnen en alles voor die getallen, helaas heb ik het boek niet in bezit om die bronnen te kunnen delen..
Daar kun je voor kiezen, al is het volgens mij, als je enig verstand van zaken hebt, moeilijk te ontkennen dat het christendom in China echt 'booming' is.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:42 schreef TerryStone het volgende:
[..]
In dat geval neem ik je claims niet erg serieus.
Met als noot daarbij dat het dan ook decennialang verboden is geweest.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:43 schreef needahat het volgende:
[..]
Daar kun je voor kiezen, al is het volgens mij, als je enig verstand van zaken hebt, moeilijk te ontkennen dat het christendom in China echt 'booming' is.
Dat is niet waar, ik zie hier aan de lopende band dat er met links en data gestrooid wordt om claims te onderbouwen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:43 schreef needahat het volgende:
[..]
Daar kun je voor kiezen, al is het volgens mij, als je enig verstand van zaken hebt, moeilijk te ontkennen dat het christendom in China echt 'booming' is.
Zou je dan nog inhoudelijk kunnen reageren op een scenario: stel dat ik mijn bronnen er wel bij had gezet? Het is namelijk hoogstuitzonderlijk hier op Fokforum iets te melden mét bronvermelding, dus ik begrijp niet waarom uitgerekend mijn claims nu om die reden niet meer serieus genomen worden..
Dat is het nog steeds, christenvervolging is nog steeds gaande.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Met als noot daarbij dat het dan ook decennialang verboden is geweest.
http://en.wikipedia.org/wiki/China#Religionquote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:47 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat is niet waar, ik zie hier aan de lopende band dat er met links en data gestrooid wordt om claims te onderbouwen.
Was je met onafhankelijke bronnen gekomen om je claims te onderbouwen dan had ik gezegd: Prima, dan neem ik dat van je aan.
Als atheïsme legaal wordt in islamitische landen, dan is atheïsme daar ook ineens 'booming'. Dat bedoelde ik.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:47 schreef needahat het volgende:
[..]
Dat is het nog steeds, christenvervolging is nog steeds gaande.
Ik zie helemaal niks over de vermeende groei van het christendom in China.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:49 schreef needahat het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/China#Religion
Even verder lezen, dan vind je het wel
Of China's minority religions, Christianity is one of the fastest-growing. The total number of Christians is difficult to determine, as many belong to unauthorized house churches, but estimates of their number have ranged from 40 million (3% of the total population)[330][348] to 54 million (4%)[349] to as many as 130 million (10%).[350] Official government statistics put the number of Christians at 25 million, but these count only members of officially sanctioned church bodies.[351] China is believed to now have the world's second-largest evangelical Christian population—behind only the United States—and is also experiencing a surge in mainstream Christian publishing.[352][353] In 2011, it was reported that more people attended Sunday church services in China than in all of Europe.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:53 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik zie helemaal niks over de vermeende groei van het christendom in China.
Overigens had je de rest van je claims ook wel mogen proberen te onderbouwen.
"a surge in mainstream Christian publishing."quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:53 schreef needahat het volgende:
[..]
Of China's minority religions, Christianity is one of the fastest-growing. The total number of Christians is difficult to determine, as many belong to unauthorized house churches, but estimates of their number have ranged from 40 million (3% of the total population)[330][348] to 54 million (4%)[349] to as many as 130 million (10%).[350] Official government statistics put the number of Christians at 25 million, but these count only members of officially sanctioned church bodies.[351] China is believed to now have the world's second-largest evangelical Christian population—behind only the United States—and is also experiencing a surge in mainstream Christian publishing.[352][353] In 2011, it was reported that more people attended Sunday church services in China than in all of Europe.
De rest werk ik nog aan
Omdat het een Christelijk persoon is? Goede manier om bronnen te beoordelenquote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:42 schreef TerryStone het volgende:
[..]
In dat geval neem ik je claims niet erg serieus.
Volgens mij heeft hij nog helemaal niet gezegd dat hij christen is.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat het een Christelijk persoon is? Goede manier om bronnen te beoordelen
Omdat er geen bronnen waren.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat het een Christelijk persoon is? Goede manier om bronnen te beoordelen
Zo zwart-wit heb ik het dan ook niemand zien stellen. Nogmaals: door vooruitgang op diverse gebieden zal religie een kleinere rol gaan spelen. Verdwijnen zal het niet, maar de invloed ervan zal steeds minder worden.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:04 schreef needahat het volgende:
Nja, ik heb mijn bijdrage gedaan, als je mijn 'claims' niet vertrouwt, moet je maar even wat research doen. Ik heb dus beweerd dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat wetenschap en technologie orthodox geloof verbannen, aan jullie nu de vraag: wat is er in Nederland dan wel gaande?
Ik ben pleite.
Hoe verklaar je dan bijvoorbeeld dat een land als Nederland na de Verlichting, ongeveer tussen 1850 en 1950, een sterk religieuze periode heeft gekend?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vandaar ook 'een steeds kleinere rol'. Helemaal verdwijnen zal het inderdaad wel nooit, maar ik denk wel dat het dogmatische geloof steeds meer ingewisseld zal gaan worden voor een vorm van ietsisme.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |