Daar ben ik het niet mee eens. Waarom ons denken veranderen? Waarom meer gaan betalen als het niet perse hoeft? Waarom het leven van een plofkip oid verheerlijken terwijl die straks toch naar de slacht gaat? De basis eisen voor dieren moeten er zijn: voer, onderdak, water, mest afvoer.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:30 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt ja. De vraag is wat mij betreft hoe 'kut' je het leven van een productiedier mag laten zijn. Ik denk namelijk dat de dieren wellicht niet beter weten, maar desondanks wel kunnen lijden onder de omstandigheden waar ze in leven.
In de huidige omstandigheden denk ik dat de boeren daar inderdaad verlies op zouden maken. Er moet wat mij betreft eigenlijk gewoon een verandering in het denken van mensen komen, waardoor diervriendelijk gehouden productiedieren de norm worden (en uiteraard de prijs die daar bij hoort). Ik denk dat dat beter is voor de dieren en dat de boeren er dan geen verlies op hoeven te maken. Of dat ooit gaat gebeuren is de vraag natuurlijk. Tot die tijd vind ik het in ieder geval heel fijn dat wij zelf diervriendelijk vlees en eieren kunnen produceren.
Je moet met bepaalde dingen wel groot gaan. Als je voor een ei 8 cent krijgt en het voor kost je 25 euro de 100 kg. (kip eet +/- 120 gram per dag) moet je heel veel kippen hebben om er van rond te kunnen komen. Niet alles kan specifiek zijn, bepaald soort specifiek is ideaal (kosten, smaak, grote etc) wat dus heel veel mensen willen hebben (M ei tegenover XS ei). Dan is daar heel veel vraag en moet ook het aanbod er zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:00 schreef erodome het volgende:
Ken toch wel een hoop boeren die noodgedwongen aan schaalvergroting hebben moeten doen, ze moeten aan allerlei eisen voldoen(die ook nog eens vaak veranderd zijn in de laatste jaren), grote schulden gemaakt daardoor, weinig tussen winst en verlies, ze kunnen vaak niet anders.
Heb je geen speciaal product dan kan je niet concureren met de verdere markt en gewoon normaal(geen zware bio-industrie, maar ook niet alle eisen voor biologisch) valt dan niet op, daar betaald men niet dat kleine beetje meer voor.
Veel boeren die ook anders gewend zijn geweest vinden dat helemaal niet zo leuk, maarja, het bedrijf moet door, de investeringen zijn groot.
Ik vind zelf dat dieren recht hebben op een min of meer gelukkig leven, ook al is dat leven kort. Ik heb er geen problemen mee dieren te slachten, maar ik vind dat een dier recht heeft op meer dan alleen voer/water/onderdak/geen mest. Een dier zou geen onnodige pijn hoeven lijden tijdens z'n leven of tijdens de slacht. Wat mij betreft mogen mensen best iets meer moeite doen (lees: geld betalen) om te zorgen dat dieren niet onnodig lijden.quote:Op donderdag 21 juni 2012 18:10 schreef LifeonEarth het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Waarom ons denken veranderen? Waarom meer gaan betalen als het niet perse hoeft? Waarom het leven van een plofkip oid verheerlijken terwijl die straks toch naar de slacht gaat? De basis eisen voor dieren moeten er zijn: voer, onderdak, water, mest afvoer.
Voor de rest regelt een boer het zelf wel. Hij wil tenslotte die top resultaten, hoe meer hij erop verdient.
Tegen pikkerij onder kippen word wel degelijk heel veel gedaan.quote:Op donderdag 21 juni 2012 20:12 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ik vind zelf dat dieren recht hebben op een min of meer gelukkig leven, ook al is dat leven kort. Ik heb er geen problemen mee dieren te slachten, maar ik vind dat een dier recht heeft op meer dan alleen voer/water/onderdak/geen mest. Een dier zou geen onnodige pijn hoeven lijden tijdens z'n leven of tijdens de slacht. Wat mij betreft mogen mensen best iets meer moeite doen (lees: geld betalen) om te zorgen dat dieren niet onnodig lijden.
Hoe is het leven voor een varken in de bioindustrie? Niet heel gezellig in ieder geval. Ze zitten met heel veel in een klein hok, hebben geen strooisel om lekker in te wroeten (zo'n beetje de grootste drang die een varken heeft), ze vreten elkaar aan uit verveling... Neuh, dat hoeft voor mij niet zo. Ik vind dat zielig, ik vind dat een dier dat voor mij sterft het leuker mag hebben dan dat in z'n korte leven. Zelfde geldt voor kippen, wat mij betreft hoeven die geen doorligplekken te krijgen en zere poten in de 6 weken die ze op aarde doorbrengen. Daarmee verheerlijk je hun leven niet wat mij betreft, je verbeterd het alleen een beetje.
Wat mij betreft verdienen alle dieren (en mensen) een zekere mate van geluk in hun leven, en ik denk dat dat geluk in de bioindustrie ver te zoeken is. Ik kan er niet precies een duidelijke reden voor geven, maar ik vind het fout om alleen uit gemakzucht of gierigheid dieren een kutleven te laten lijden. Met een beetje extra geld kan het voor het dier een stuk beter. Als mensen maar bereid zijn te betalen zodat boeren ook mee kunnen in die beweging zonder verlies te maken.
Ik geloof er niet zo in om het maar aan de boer over te laten. Zolang met antibiotica de doorligplekken en afgevreten staarten van de dieren geen negatieve invloed hebben op het rendement zullen ze dat namelijk gewoon blijven gebruiken. Dat is namelijk goedkoper dan het leven leuker maken voor de beesten zodat ze geen doorligplekken hoeven krijgen en elkaars staarten met rust laten. Ik vind dat het welzijn van het dier een belangrijker plek verdiend in het geheel. Alleen omdat de dieren uiteindelijk geslacht worden hoeft hun hele leven nog niet in het teken van hun eind te staan. Het blijven wel gewoon dieren, geen gevoelloze productiemiddelen.
Speeltoestellen hoeven geen hele spannende dingen te zijn, het schijnt dat bv wat pingpong balltjes bij de kippen erin helpt tegen pikkerij onderling, dan pikken ze daarnaar. Meer ruimte werkt ook trouwensquote:Op donderdag 21 juni 2012 21:18 schreef LifeonEarth het volgende:
[..]
Tegen pikkerij onder kippen word wel degelijk heel veel gedaan.
maar speeltoestellen neerzetten zodat ze zich niet vervelen?
Dat, dus.quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Speeltoestellen hoeven geen hele spannende dingen te zijn, het schijnt dat bv wat pingpong balltjes bij de kippen erin helpt tegen pikkerij onderling, dan pikken ze daarnaar. Meer ruimte werkt ook trouwens
Een bal aan een touw bij de varkens maakt al een leuke bezigheid, dat zie je tegenwoordig toch wel vaker bij varkenshouderijen, net als harde borstels waardoor ze lekker kunnen schurken ertegenaan.
Het zijn maar hele simpele dingen, maar toch verbeteren ze het leven, ik vind bv die pingpong balletjes een betere oplossing dan het licht maar beperken voor de kippen, of het oude snavelbranden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |