http://www.solargreenpoint.nl/locaties.php zoiets?quote:Op zondag 17 juni 2012 19:25 schreef CafeRoker het volgende:
Ik kwam bij het googlen naar zonnepanelen net ook een stukje tegen over een coorperatieve oplossing ('zonvogel'). Het zag er allemaal nog heel pril uit. Het idee was om collectief een dak van een boerenschuur vol te zetten en vervolgens dit via de energieleverancier verrekend met je stroomrekening te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of bestaan er misschien initiatieven die al wat verder ontwikkeld zijn?
Waarom leg je niet gewoon 5 panelen van 240Wp neer dan?quote:Op zondag 17 juni 2012 14:57 schreef secondant het volgende:
weet iemand waar ik 300 WP panelen kan kopen in een systeem? Ik zou graag een systeem van 4 panelen willen met een zo hoog mogelijk WP (dus 300) incl installatie en montage. In de pakketen op diverse sites gaat het meestal tot 240 wp
De windvogel doet zoiets maar dan met windmolens. Het staat beter bekend als het kropje-sla systeem of salderen voor de meter.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:25 schreef CafeRoker het volgende:
Ik kwam bij het googlen naar zonnepanelen net ook een stukje tegen over een coorperatieve oplossing ('zonvogel'). Het zag er allemaal nog heel pril uit. Het idee was om collectief een dak van een boerenschuur vol te zetten en vervolgens dit via de energieleverancier verrekend met je stroomrekening te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of bestaan er misschien initiatieven die al wat verder ontwikkeld zijn?
Besef wel dat 300wp panelen ook groter zijn. Het is dus niet zo dat er bij 300wp meer wp/m2 opgebracht wordt.quote:Op zondag 17 juni 2012 14:57 schreef secondant het volgende:
weet iemand waar ik 300 WP panelen kan kopen in een systeem? Ik zou graag een systeem van 4 panelen willen met een zo hoog mogelijk WP (dus 300) incl installatie en montage. In de pakketen op diverse sites gaat het meestal tot 240 wp
Dan kan je later nog panelen OP het dakkapel plaatsen OF je dakkapel op je Noordelijke dakruimte plaatsenquote:Op zondag 17 juni 2012 21:21 schreef secondant het volgende:
Ik heb niet zoveel ruimte op het dak daar ik ook nog een dakkapel wil laten zetten. Vandaar de vraag voor zo hoog mogelijke wp panelen en de zoektocht naar 300 wp panelen
Ik zag het, ben benieuwd. Dit zou een uitkomst zijn want ik heb nu geen panelen omdat ik m'n schaarse m2's niet wil verspillen aan panelen die over 10 jaar per m2 veruit inferieur zijn aan wat dan te koop is. Terwijl ze tegen die tijd wel nog 15-20 jaar mee moeten.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:26 schreef Erasmo het volgende:
Omdat hun er geen belasting over afdragen is de belastingdienst nu een zaak aan het voorbereiden, want qua wetgeving is er nog helemaal geen jurisprudentie over zulke dingen.
Dan krijg je een grotere schaduw op het achterliggende paneel en moeten ze nog verder uit elkaar.quote:Op zondag 17 juni 2012 22:24 schreef blomke het volgende:
20 garden is te plat. Moet dat niet 35 graden zijn?
Maar als je ze plat legt regent het vuil er niet of nauwelijks af.quote:Op zondag 17 juni 2012 22:35 schreef blomke het volgende:
Het gaat om de lichtflux. Leg je ze plat, dan moet je het hele oppervlak met panelen bedekken dat anders ingenomen wordt door de schaduw van een paneel dat precies loodrecht op de invallende lichtstraal staat opgesteld, probeer het je voor te stellen).
Dan ben je dus duurder uit (meer m² PV-panelen) dan bij loodrecht-op-de-zon opstelling. Hoewel die hoek van inval natuurlijk ook weer varieert met het jaargetijde. Dus is die 35 ook een gemiddelde??
Over tien jaar hebben je panelen zich al terug verdiendquote:Op zondag 17 juni 2012 22:09 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik zag het, ben benieuwd. Dit zou een uitkomst zijn want ik heb nu geen panelen omdat ik m'n schaarse m2's niet wil verspillen aan panelen die over 10 jaar per m2 veruit inferieur zijn aan wat dan te koop is. Terwijl ze tegen die tijd wel nog 15-20 jaar mee moeten.
Dit zou die beperking wegnemen en dan wil ik er best geld aan uitgeven.
Dat zou prima kunnen denk ik. Voor de zekerheid zou je het nog kunnen narekenen in Google Sketchup.quote:Op zondag 17 juni 2012 22:21 schreef junkiexp het volgende:
Wat houden jullie als onderlingen afstand van panelen aan?
Ik heb even zitten rekenen en ik zou voor een paneel van 1000mm lang in landscape opstelling platdak met een opstelling van 20 graden uitkomen op 720mm.
Klopt dat?
Weet ik, maar het is in het licht van duurzaamheid niet heel erg voor de hand liggend om panelen die nog niet op de helft van hun levensduur van het dak te halen omdat er iets beters isquote:Op zondag 17 juni 2012 22:46 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Over tien jaar hebben je panelen zich al terug verdiend
Heb je een berekening van je verbruik, je PV-vermogen en je automotorvermogen?quote:Op zondag 17 juni 2012 22:55 schreef CafeRoker het volgende:
Weet ik, maar het is in het licht van duurzaamheid niet heel erg voor de hand liggend om panelen die nog niet op de helft van hun levensduur van het dak te halen omdat er iets beters is
Punt is dit: m'n dak is groot genoeg voor m'n huidige verbruik. Maar ik voorzie ruim binnen de levensduur van die dingen een elektrische auto voor de deur. En die wil ik daar ook mee kunnen opladen. Daar heb ik geen ruimte meer voor als ik het nu ga vol leggen.
Ga je dan uit van incl montage? Gaat die korting alleen van de panelen af of ook van de montage eigenlijk?quote:Op zondag 17 juni 2012 21:29 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan kan je later nog panelen OP het dakkapel plaatsen OF je dakkapel op je Noordelijke dakruimte plaatsen. Hoeveel ruimte heb je precies.
Onderstaande pakket zou bij jou passen. Dan ben je met 1890 ex subsidie klaar. Inc subsidie heb je dan 1200 wp voor 1600 euries
http://www.zonnepanelen.n(...)small-1080-watt.html
Wel even opletten met de omvormer. De mastervolt is actief gekoelt en maat flink wat geluid bij productie. Geen probleem als de omvormer op een verlaten zolder staat maar op een slaap / studeer kamer kan het hinderlijk zijn.
Verbruik ligt nu op maar 1800kwh/jaar. Dak dat beschikbaar is voor panelen is 6.5x3 meter op Z-O. De auto in kwestie is er nog niet en is en dat zal nog wel even duren, maar een geschatte 20kwh/dag is daarvoor wel realistisch.quote:Op maandag 18 juni 2012 10:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je een berekening van je verbruik, je PV-vermogen en je automotorvermogen?
Wat ik van daken met houten beschot heb gezien, is dat er tengels tussen de panlatten en dakbeschot zitten. Daardoor kan je wel om de panlatten "haken". Maar of dat bij jou ook zo is, zou je eeven moeten bekijken door de pannen op te lichten.quote:Op maandag 18 juni 2012 12:11 schreef CafeRoker het volgende:
Een lastig punt wat ik nog uit moet zoeken is dat er eterniet dakbeschot in het huis zit. Dat is voor zover ik weet 'asbest-verdacht'. Dan kun je dus niet zomaar gaan hakken om het passend te krijgen. Ik denk dat die tegen de panlatten aangeschroefd zitten maar daar moet ik nog eens goed naar kijken. Hoe gaat het in z'n algemeenheid met dakbeschot? Als dit tegen de latten aanzit kun je er -volgens mij- geen haken omheen hangen.
Exclusief montage. Ik weet niet of montage ook inc korting is, dat zou je moeten navragen.quote:Op maandag 18 juni 2012 10:34 schreef secondant het volgende:
[..]
Ga je dan uit van incl montage? Gaat die korting alleen van de panelen af of ook van de montage eigenlijk?
Dit is een zonneboiler die bedoelt is om warm water te maken, niet om electriciteit op te wekken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:00 schreef MrNiles het volgende:
iemand ervaring met "panelen" van Solyndra..
deze panelen zijn opgebouwt uit buizen..zijn net lattenbodems op je dak
http://www.wekadaksystemen.nl/Solyndra.pdf
Ik heb dus wel even de pdf doorgenomen, en zijn toch echt pv panelen! Alleen dan rond, hebben het hoogste rendement als je ook nog een lichtgekleurd/lichtgrijs dak hebtquote:Op woensdag 20 juni 2012 11:31 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit is een zonneboiler die bedoelt is om warm water te maken, niet om electriciteit op te wekken.
En dusdanig duur dat je gek bent om die te plaatsen in plaats van normale panelen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:58 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
Ik heb dus wel even de pdf doorgenomen, en zijn toch echt pv panelen! Alleen dan rond, hebben het hoogste rendement als je ook nog een lichtgekleurd/lichtgrijs dak hebt
De prijzen zijn al zo ver gedaald dat ook de omvormerprijs een substantieel deel van de totaalkosten wordt. Tijd dat die omvormer ook in prijs halveren.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:55 schreef Cybersijp het volgende:
En gek hoef je niet te zijn, je moet het er alleen voor over hebben......( en dus direct te maken of het voor jouw situatie rendabel is )
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |