Momenteel ontvang ik helaas sinds begin juni een WW-uitkering, en ondanks vele sollicitaties nog weinig succes wat betreft het vinden van een nieuwe werkgever.
Aangezien ik al jarenlang rondloop met de stille ambitie om voor mezelf te beginnen heb ik enige weken geleden de daad bij het woord gevoegd en mijn plannen concreet gemaakt.
Ik ben dus van plan om als eenmanszaak actief te worden in de ambulante handel met cosmetica-artikelen. Kort gezegd; ik wil cosmetica gaan verkopen op diverse markten.
Ik heb me hier terdege in verdiept, heb een goed en voordelig adres waar ik mijn cosmetica kan inkopen, en heb al diverse structurele standplaatsen waar ik kan gaan staan.
Zodoende heb ik na diverse berekeningen en afwegingen besloten dat dit voor mij uitkomt en ben ik voor diverse vragen naar de Kamer van Koophandel gegaan voor een adviesgesprek.
Hier ben ik ook veel wijzer van geworden, en het bleek dat ik al goed op weg was met mijn voorbereidingen en dat ik in de juiste richting denk wat betreft mijn calculaties.
Derhalve ben ik nog enthousiaster geworden dan ik al was, dus een afspraak voor het inschrijven bij de Kamer van Koophandel was zo gemaakt. Nog niet stil gestaan bij de eventuele gevolgen die het voor mijn WW-uitkering zou kunnen hebben.
Bij de Kamer van Koophandel attendeerden ze mij hierop, dus toch maar contact opgenomen met het UWV, en nu is de situatie als volgt:
Sowieso heb je nooit contact met een persoon face to face, alles verloopt via je zogenaamde "werkmap" op de site werk.nl (die site die vaker problemen geeft dan dat tie werkt, maar dat terzijde). Zodoende verloopt de communicatie al stroperig en traag.
Hieruit bleek dat ik VERPLICHT naar een workshop "zelfstandig ondernemen" moet komen van het UWV, en dat het UWV vervolgens een ondernemingsplan eist (terwijl dit geen verplichting is van de KvK voor een eenmanszaak), en het UWV vervolgens zelf het ondernemingsplan zal beoordelen op haalbaarheid, terwijl ze hiervoor geen expertise in huis hebben (dit itt de KvK).
Ik begin zo onderhand dus best te balen van deze bureaucratische organisatie, want ik zit niet te wachten op een workshop (maar deze is verplicht), aangezien ik me al terdege heb verdiept in de hele materie en belastingwetgeving etc.
Vervolgens baal ik ervan dat ik speciaal voor het UWV een ondernemingsplan moet gaan inleveren waarbij ZIJ voor mij gaan beslissen over de haalbaarheid ervan. Dit terwijl ik al uitvoerig met de Kamer van Koophandel heb gesproken, en voor mezelf allang heb berekend dat het uit kan komen, ik heb al een distributeur en diverse standplaatsen gevonden, dus niets houdt me nog tegen dacht ik.
Maar ik had even geen rekening gehouden met de bureaucratie van het UWV.
Dan willen ze graag dat je in je eigen onderhoud voorziet, en dan wordt het je op zo'n manier moeilijk gemaakt om (snel) voor jezelf te beginnen.
Ik moest dit even van me af schrijven.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith