abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112893809
Momenteel ontvang ik helaas sinds begin juni een WW-uitkering, en ondanks vele sollicitaties nog weinig succes wat betreft het vinden van een nieuwe werkgever.

Aangezien ik al jarenlang rondloop met de stille ambitie om voor mezelf te beginnen heb ik enige weken geleden de daad bij het woord gevoegd en mijn plannen concreet gemaakt.

Ik ben dus van plan om als eenmanszaak actief te worden in de ambulante handel met cosmetica-artikelen. Kort gezegd; ik wil cosmetica gaan verkopen op diverse markten.

Ik heb me hier terdege in verdiept, heb een goed en voordelig adres waar ik mijn cosmetica kan inkopen, en heb al diverse structurele standplaatsen waar ik kan gaan staan.

Zodoende heb ik na diverse berekeningen en afwegingen besloten dat dit voor mij uitkomt en ben ik voor diverse vragen naar de Kamer van Koophandel gegaan voor een adviesgesprek.

Hier ben ik ook veel wijzer van geworden, en het bleek dat ik al goed op weg was met mijn voorbereidingen en dat ik in de juiste richting denk wat betreft mijn calculaties.

Derhalve ben ik nog enthousiaster geworden dan ik al was, dus een afspraak voor het inschrijven bij de Kamer van Koophandel was zo gemaakt. Nog niet stil gestaan bij de eventuele gevolgen die het voor mijn WW-uitkering zou kunnen hebben.

Bij de Kamer van Koophandel attendeerden ze mij hierop, dus toch maar contact opgenomen met het UWV, en nu is de situatie als volgt:

Sowieso heb je nooit contact met een persoon face to face, alles verloopt via je zogenaamde "werkmap" op de site werk.nl (die site die vaker problemen geeft dan dat tie werkt, maar dat terzijde). Zodoende verloopt de communicatie al stroperig en traag.

Hieruit bleek dat ik VERPLICHT naar een workshop "zelfstandig ondernemen" moet komen van het UWV, en dat het UWV vervolgens een ondernemingsplan eist (terwijl dit geen verplichting is van de KvK voor een eenmanszaak), en het UWV vervolgens zelf het ondernemingsplan zal beoordelen op haalbaarheid, terwijl ze hiervoor geen expertise in huis hebben (dit itt de KvK).

Ik begin zo onderhand dus best te balen van deze bureaucratische organisatie, want ik zit niet te wachten op een workshop (maar deze is verplicht), aangezien ik me al terdege heb verdiept in de hele materie en belastingwetgeving etc.

Vervolgens baal ik ervan dat ik speciaal voor het UWV een ondernemingsplan moet gaan inleveren waarbij ZIJ voor mij gaan beslissen over de haalbaarheid ervan. Dit terwijl ik al uitvoerig met de Kamer van Koophandel heb gesproken, en voor mezelf allang heb berekend dat het uit kan komen, ik heb al een distributeur en diverse standplaatsen gevonden, dus niets houdt me nog tegen dacht ik.

Maar ik had even geen rekening gehouden met de bureaucratie van het UWV.

Dan willen ze graag dat je in je eigen onderhoud voorziet, en dan wordt het je op zo'n manier moeilijk gemaakt om (snel) voor jezelf te beginnen.

Ik moest dit even van me af schrijven. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_112893940
ik snap dat het misschien vervelend is, maar waarom zou je het niet doen? het kan sowieso geen kwaad en wie weet leer je nog wat
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_112893949
Lekker moment en lekkere sector om voor jezelf te beginnen!
:')
  donderdag 14 juni 2012 @ 17:37:21 #4
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_112894290
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:28 schreef Nozem. het volgende:
Nee bij de pakken neer blijven zitten is de oplossing!

TS, Gewoon naar de workshop gaan en een bp opstellen, komt altijd wel van pas, de bank zal dit ook wel vragen als je geld wil.

Enneuh...veel succes ^O^
pi_112894492
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:28 schreef Nozem. het volgende:
De branche laat al jaren achtereen een lichte omzetstijging zien, dus waarom niet?

Bron: Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_112894514
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:27 schreef rhubarbje het volgende:
ik snap dat het misschien vervelend is, maar waarom zou je het niet doen? het kan sowieso geen kwaad en wie weet leer je nog wat
Ik ga het ook doen hoor, ik laat me er niet door weerhouden. Maar ik wil gewoon zo snel mogelijk aan de slag. :)
pi_112894566
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:37 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Nee bij de pakken neer blijven zitten is de oplossing!

TS, Gewoon naar de workshop gaan en een bp opstellen, komt altijd wel van pas, de bank zal dit ook wel vragen als je geld wil.

Enneuh...veel succes ^O^
Bedankt. :)

Overigens is een bijkomend voordeel dat de (opstart)kosten relatief laag zijn, ik hoef dus geen gebruik te maken van leningen.
  donderdag 14 juni 2012 @ 17:49:24 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_112894796
Je kunt ook gewoon je uitkering stop zetten, dan heb je deze verplichtingen vanuit het uwv niet. Als jij naast je eigen bedrijfje (al dan niet tijdelijk) je uitkering wilt behouden dan is het niet gek dat het uwv wilt beoordelen of je kans van slagen hebt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_112894936
http://www.bndestem.nl/ni(...)zet-detailhandel.ece

Denk niet dat banken je geld gaan lenen.
Of heb je eigen kapitaal?
Logisch dat UWV eisen stelt maar je kan altijd je uitkering stopzetten toch als je weet wat je doet?
pi_112895266
Lekker een standje opzetten ergens waar geen hond komt en dan in je auto liggen slapen. Weet niet meer hoe precies maar dat doen veel mensen omdat ze hun uitkering behouden en als ze iets verdienen het gewoon niet opgeven.
Hier staat niets.
  donderdag 14 juni 2012 @ 19:22:19 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112898522
in die workshop leer je waarschijnlijk hoe je je inkomsten door moet geven aan het UWV, verwacht er niet van dat je daar andere dingen leert ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_112898811
Maar er zijn al zat bedrijven in diezelfde handel hoor TS.
Daarbij ben je gebonden aan marktgebonden prijzen als elk andere handel die je geen flikker oplevert.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 14 juni 2012 @ 19:36:07 #13
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_112899211
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:49 schreef sanger het volgende:
Je kunt ook gewoon je uitkering stop zetten, dan heb je deze verplichtingen vanuit het uwv niet. Als jij naast je eigen bedrijfje (al dan niet tijdelijk) je uitkering wilt behouden dan is het niet gek dat het uwv wilt beoordelen of je kans van slagen hebt.
Dat. Ik ben blij dat het UWV tenminste nog een poging doet er enig zicht op te houden. En als je al helemaal goed bent voorbereid, heb je niets te verliezen. Gewoon doen; alle kennis die je kan opdoen is meegenomen ^O^

(En verwacht ook nog ál teveel van de expertise van de KvK; de echte commerciele en bedrijfskundige talenten zitten gewoon in de business ;) )
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_112902135
quote:
Hieruit bleek dat ik VERPLICHT naar een workshop "zelfstandig ondernemen" moet komen van het UWV, en dat het UWV vervolgens een ondernemingsplan eist (terwijl dit geen verplichting is van de KvK voor een eenmanszaak), en het UWV vervolgens zelf het ondernemingsplan zal beoordelen op haalbaarheid, terwijl ze hiervoor geen expertise in huis hebben (dit itt de KvK).
Dat is puur je eigen keus. Als je morgen je uitkering opzegt heb je niets meer te maken met de regels van dat spel.
pi_112903252
Ze betalen toch ook je ww tot je periode erop zit of tot je voldoende inkomsten hebt?
  donderdag 14 juni 2012 @ 22:14:46 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_112906845
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 21:07 schreef duivelin1 het volgende:
Ze betalen toch ook je ww tot je periode erop zit of tot je voldoende inkomsten hebt?
Alleen als je aan hun eisen voldoet :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_112915324
Nu vind ik dat ondernemingsplan niet zo'n stomme eis, als je ziet hoe veel mensen halsoverkop ineens eigen baas willen worden omdat ze dat zo leuk lijkt. Zo'n ondernemingsplan toont aan dat je er goed over nagedacht hebt en zelfs als je niet echt inhoudelijk verstand er van hebt kun je toch aardig beoordelen hoe serieus het opgezet is. Dat de cijfertjes ze niet veel zeggen is een ander verhaal.

Maar waarom maak je zo'n plan niet gewoon, ook al hoeft het niet van de kvk? Uiteindelijk doe je het voor jezelf. Het is een kwestie van op schrift zetten wat je tot nu toe uitgezocht hebt en misschien krijg je tijdens het maken nog wel nieuwe ideeen.

Verder: hulde voor het initiatief en de moed ^O^
Veel succes!
  vrijdag 15 juni 2012 @ 08:54:24 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_112915828
Blijkbaar hebben ze de regeling naar aanleiding van de berg aan kritiek aangepast.
Ik neem aan dat je de info op de site van het UWV al hebt gelezen?
Omdat de elektronische correspondentie geen succes is, zou ik toch zorgen dat je een persoonlijke afspraak met je re-integratiecoach maakt. En zorg dat een en ander op papier vast komt te liggen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 15:01:11 #19
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_112929615
Die workshop legt gewoon uit hoe het precies werkt allemaal als je vanuit de WW voor jezelf begint, en een ondernemingsplan lijkt me wel het minste wat je moet maken :D.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 17:08:58 #20
100412 mefke79
komt goed!
pi_112935610
en in die workshop word je ook verteld dat dat ondernemingsplan ook een a4tje mag zijn. Tenminste, dat vertelden ze bij ons. Voor de rest was het een saaie powerpoint waar ik eigenlijk weinig van begreep. Maar goed, je moet er geweest zijn ja. En...bij ons zie je dan ook eindelijk een echt persoon waar je een afspraak mee moet/kan maken.
Overigens, je krijgt ook info over de startersregeling, dat is misschien ook handig om te weten. Al vind ik in de informatie op de site van het uwv zelf stukken duidelijker.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')