Schiphol is als laatste aan de beurt voor de nieuwe schermen. De 7 miljard die NS zegt te willen investeren zal zijn ter vervanging van SGMm, het laatste Plan V, en de ICRm-rijtuigen.
Het ligt in de lijn der verwachting dat nieuw materieel van meet af aan voorzien zal zijn van ERTMS en 25 kV, zodat men moeiteloos de HSL kan gebruiken voor diensten. Denk hierbij aan de intercity Den Haag - Venlo. Snelheden hoger dan 200 km/h hoef je niet te verwachten: die rol gaat weggelegd zijn voor V250 (Fyra), Thalys, Eurostar en ICE.
Instroom in reizigersdienst van gloednieuw intercitymaterieel hoef je niet voor 2020 te verwachten: tegen die tijd loopt ICRm tegen het einde van de economische en technische levensduur aan. Nieuw sprintermaterieel wellicht vanaf 2018.
Maar dat hangt van veel dingen af: als Voor Beter OV hun zin krijgt gaat de hele deal die Schultz met NS heeft gesloten niet meer door (zie
www.voorbeterov.nl), en dan komt de genoemde 7 miljard aan investeringen natuurlijk ook op losse schroeven te staan...