abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112786861
In een tijd waarin het generatieconflict meer dan ooit speelt, verlaten relatief jonge politici in rap tempo de politiek. Mensen die niet lang geleden nog werden gezien als de leiders van morgen zijn ineens weg, of staan op het pun om te vertrekken.

Sommigen hebben best al een behoorlijke staat van dienst, dus op zich is het deels wel te begrijpen, maar toch. Ik kan me niet herinneren dat jonge, veelbelovende politici zo massaal de politiek verlaten.

Enkele actuele voorbeelden:

Boris van der Ham (D66, leeftijd 38) niet herkiesbaar als kamerlid. Stopt na 10 jaar.
Sabine Uitslag (CDA, leeftijd 39) niet herkiesbaar als kamerlid. Stopt na 4 jaar.
Tofik Dibi (GroenLinks, leeftijd 31) plaatst zichzelf op moeilijk verkiesbare 10e plek. Reële kans dat hij de politiek verlaat na 6 jaar.
Mirjam Sterk (CDA, leeftijd 39) niet herkiesbaar als kamerlid. Stopt na 10 jaar.
Ewout Irrgang (SP, leeftijd 35) niet herkiesbaar als kamerlid. Stopt na 7 jaar.

Eerder:
Camiel Eurlings (CDA) verliet in 2010 op 36-jarige leeftijd de politiek.

Hoe komt het? Is de politiek niet uitdagend genoeg? Is er niet genoeg te bereiken? Weten ze de macht van de babyboomers niet te doorbreken? Is het te zwaar? Worden politici te veel verketterd?
  Redactie Frontpage dinsdag 12 juni 2012 @ 14:45:06 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_112787426
Van de eerste 5 weet ik het niet, maar Eurlings had z'n eigen bedje al gespreid bij KLM :)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  dinsdag 12 juni 2012 @ 14:46:13 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_112787471
Binnen veel politieke partijen worden jongeren ook nog steeds tegengewerkt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_112787541
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:45 schreef Innisdemon het volgende:
Van de eerste 5 weet ik het niet, maar Eurlings had z'n eigen bedje al gespreid bij KLM :)
Tsjah... Hij zal wel denken: pas als ik mezelf heb geholpen kan ik het land helpen.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_112788747
Erg jammer van Boris, vond het een fantastische politicus.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:50:49 #6
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_112790262
Ze verdienen gewoon teveel.. Na 5 jaar politiek hebben ze genoeg spaargeld om jarenlang met een gouden handdruk niks te gaan zitten doen..
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:51:39 #7
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112790292
Best begrijpelijk, de Nederlandse politiek is steeds minder relevant en als klein kikkerlandje kun je in Brussel bijna niks uitrichten. Dan kun je maar beter zorgen dat je op tijd weg bent en elders nog een carrière kan opbouwen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112791469
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:50 schreef Woelwater het volgende:
Ze verdienen gewoon teveel.. Na 5 jaar politiek hebben ze genoeg spaargeld om jarenlang met een gouden handdruk niks te gaan zitten doen..
Dat is meer een sentiment dan dat het werkelijk gebeurt. Noem eens wat politici die werkelijk jarenlang niks doen en de volle mep opstrijken? De meesten zijn binnen afzienbare tijd weer aan het werk. Het zijn doorgaans mensen met goede kwaliteiten én een groot netwerk. Kortom: bedrijven en andere organisaties zitten daar wel op te wachten.
pi_112792494
Het is een teken aan de wand dat veelbelovend politiek talent vertrekt. Vooral zonde dat Boris van der Ham vertrekt. Wordt hetr niet tijd voor een ander politiek bestel, waarbij politiek talent uit alle partijen besluitvaardiger kan samenwerken?
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:45:35 #10
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_112792761
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
Best begrijpelijk, de Nederlandse politiek is steeds minder relevant en als klein kikkerlandje kun je in Brussel bijna niks uitrichten. Dan kun je maar beter zorgen dat je op tijd weg bent en elders nog een carrière kan opbouwen.
Ik vind dat een zakelijke carriere ambieren eigenlijk iets is dat niet past bij een goed beginnend politicus.

Je wil je inzetten voor het grotere geheel, of voor jezelf. Je gaat er echt voor, of niet.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  dinsdag 12 juni 2012 @ 18:03:00 #11
111528 Viajero
Who dares wins
pi_112796009
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:19 schreef Boldface het volgende:

[..]

Dat is meer een sentiment dan dat het werkelijk gebeurt. Noem eens wat politici die werkelijk jarenlang niks doen en de volle mep opstrijken? De meesten zijn binnen afzienbare tijd weer aan het werk. Het zijn doorgaans mensen met goede kwaliteiten én een groot netwerk. Kortom: bedrijven en andere organisaties zitten daar wel op te wachten.
En ze moeten natuurlijk wel hun beloning krijgen voor al die jaren van regelgeving wegstrepen ten voordele van de financiele sector. Een commissariaat hier, een consultancy baantje daar..

Een grote corrupte teringbende is het.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_112805517
Boven de veertig wordt je politiek (organisatie in hersenen en je levenservaring) blijkbaar zo sterk dat de jongeren een politieke strijd snel verliezen en afnokken.
pi_112810348
Ik geloof niet dat het meer dan toeval betreft. Maar jammer is het wel, verschillende leeftijdsgroepen zijn verre van representatief aanwezig in de Tweede Kamer. Is natuurlijk ook de voedingsbodem van initiatieven als bijvoorbeeld G500.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:45 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Ik vind dat een zakelijke carriere ambieren eigenlijk iets is dat niet past bij een goed beginnend politicus.

Je wil je inzetten voor het grotere geheel, of voor jezelf. Je gaat er echt voor, of niet.
Waarom zou je je hele leven exact dezelfde baan moeten uitoefenen? Ik kan me goed voorstellen dat een persoon met een beetje ambitie 45 jaar regulier Kamerlid zijn niet echt uitdagend vindt. Vind ik dan ook totaal niet ten koste van de integriteit van politici gaan, zoals je hier eigenlijk min of meer suggereert.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 18:03 schreef Viajero het volgende:

[..]

En ze moeten natuurlijk wel hun beloning krijgen voor al die jaren van regelgeving wegstrepen ten voordele van de financiele sector. Een commissariaat hier, een consultancy baantje daar..

Ja, dat zal het zijn. :O
pi_112811029
quote:
Dat is kletskoek. Ten eerste krijg je geen gouden handdruk en ten tweede is kamerlid zijn niet slecht betaald, maar ook volstrekt onvoldoende om van te gaan rentenieren na 5 jaar.

En al helemaal als je voor de SP in de kamer zat.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_112811081
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 18:03 schreef Viajero het volgende:

Jij wordt ook echt met de dag gekker, is het niet?
  woensdag 13 juni 2012 @ 01:27:37 #16
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112821593
quote:
Ik denk dat er voor hun meer in het bedrijfsleven te halen valt. Zeker als het gaat om het loon.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_112822642
quote:
18s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:10 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jij wordt ook echt met de dag gekker, is het niet?
Waarom?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_112824926
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:30 schreef Boldface het volgende:

Hoe komt het? Is de politiek niet uitdagend genoeg? Is er niet genoeg te bereiken? Weten ze de macht van de babyboomers niet te doorbreken? Is het te zwaar? Worden politici te veel verketterd?
Het beroep is te veeleisend. Tuurlijk voor de nummer 37 in de fractie valt het mee. Maar wanneer je elke dag 12 tot 16 uur aan het werk bent (ook weekenden) kan ik me voorstellen dat je na een tijdje "klaar" bent.
pi_112825010
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 09:45 schreef nikk het volgende:

[..]

Het beroep is te veeleisend. Tuurlijk voor de nummer 37 in de fractie valt het mee. Maar wanneer je elke dag 12 tot 16 uur aan het werk bent (ook weekenden) kan ik me voorstellen dat je na een tijdje "klaar" bent.
Zeker wanneer het een beetje tegevalt wat je concreet weet te bereiken.
pi_112825462
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 05:36 schreef Sicstus het volgende:

Waarom?
Omdat zijn uitspraken vrij consequent passen in het plaatje van de raaskallende verwarde man. En daarbinnen wordt hij steeds extremer.
  woensdag 13 juni 2012 @ 10:49:58 #21
111528 Viajero
Who dares wins
pi_112826912
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 10:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Omdat zijn uitspraken vrij consequent passen in het plaatje van de raaskallende verwarde man. En daarbinnen wordt hij steeds extremer.
Kom nou eens met argumenten ipv zonder enige onderbouwing mij persoonlijk af te kraken.

Als je geen argumenten meer hebt, val dan de boodschapper aan. Leuk geprobeerd, maar het gaat je niet lukken. Elke dag worden er meer mensen wakker.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 13 juni 2012 @ 10:56:47 #22
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_112827175
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
In België is dit eveneens aan de hand. En ik durf te wedden dat er nog meer Europese landen zijn waar jonge politici tijdelijk/permanent hun lokale parlementsomgeving veranderen...
pi_112830459
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juni 2012 09:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zeker wanneer het een beetje tegevalt wat je concreet weet te bereiken.
Maar heel Nederland je er wel verantwoordelijk voor houd (en terecht).
pi_112830743
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 10:49 schreef Viajero het volgende:

Kom nou eens met argumenten ipv zonder enige onderbouwing mij persoonlijk af te kraken.

Als je geen argumenten meer hebt, val dan de boodschapper aan. Leuk geprobeerd, maar het gaat je niet lukken. Elke dag worden er meer mensen wakker.
Sorry, maar ik geef je keer op keer argumenten.

Vervolgens ga je mij uitmaken voor een Nazi. Je noemt mij tuig. Je liegt dat ik alle criminelen vrij op straat wil hebben... En waarom? Omdat ik voorstander ben van een eerlijk proces...

En dit is maar een greep uit hoe een discussie met jou verloopt!
  woensdag 13 juni 2012 @ 12:31:03 #25
111528 Viajero
Who dares wins
pi_112830888
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Sorry, maar ik geef je keer op keer argumenten.

Vervolgens ga je mij uitmaken voor een Nazi. Je noemt mij tuig. Je liegt dat ik alle criminelen vrij op straat wil hebben... En waarom? Omdat ik voorstander ben van een eerlijk proces...

En dit is maar een greep uit hoe een discussie met jou verloopt!
Je gedraagt je gewoon als een nazi, dan mag ik dat toch zeggen? Je staat op de wet = de wet, en befehl = befehl. Behalve als de wet ooit in het voordeel van het slachtoffer dreigt uit te vallen, dat zijn de enige keren dat jij ooit de wet bekritiseert. Dan is jouw achterliggende gedachte ook zonneklaar natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')