Dag allemaal,
Het is eeuwen geleden dat ik hier heb gepost maar nu is het moment gekomen dat ik hoop hier allereerst gewoon van me af te kunnen schrijven en daarnaast wellicht wat tips kan krijgen. Let op, dit gaat een lang verhaal worden.
Het begin: op mijn 23e besloot ik alleen te gaan backpacken. Tijdens deze reis ontmoette ik een Canadees van 28. Een week lang was hij mijn vakantieliefde en dacht ik er verder niet te veel over na.
Na thuiskomst van mijn reis bleven we contact houden en vroeg hij of hij me mocht opzoeken in Nederland. Nog altijd vrij onverschillig, heb ik ja gezegd. Gevolg was dat we 2,5 maand samenleefden en ik daarna een maand naar Canada ben gegaan. Ik was knetterverliefd.
We besloten voor een relatie te willen gaan. De enige manier waarop dat kon (in onze ogen) was door te emigreren. Ik was net klaar met mijn studie en hij zou direct een baan kunnen krijgen om voor ons beiden te zorgen. Op mijn 24e verhuisde ik naar Montreal, een frans-talige stad in Canada. We gingen direct samenwonen.
Onze relatie was een sprookje. Niet eerder had ik zo'n bijzondere, wijze, aantrekkelijke en lieve man ontmoet.
Het eerste jaar was zwaar voor me: geen familie of vrienden. Mocht niet werken dus deed wat cursussen links en rechts. Sprak ook de taal niet en kon dus moeilijk contacten leggen. Mijn vriend was er altijd en onze liefde hielp me om door te zetten, ondanks de zware momenten. Ik was vaak eenzaam en wist niet goed meer wie ik was.
Een jaar later besloten we te verhuizen naar het engelstalige gedeelte van Canada. Dat was al een stuk makkelijker om contacten te maken en daarnaast had ik inmiddels een werkvergunning gekregen. Ik vond een leuke baan en begon langzaam wat vriendschappen op te bouwen. Wel had ik altijd het gevoel te moeten vechten om iets te bereiken. Onze relatie was nog altijd heel sterk en we steunden elkaar tijdens de moeilijke momenten.
Na 2,5 jaar in Toronto te hebben gewoond en 5 jaar relatie, begon het echte gemis aan thuis. Ik had een aardig leventje opgebouwd maar kon niet zeggen echt gelukkig te zijn. De relatie was ook een beetje in een sleur gekomen. We besloten om mijn hart te volgen en terug naar Europa te gaan om daar mijn geluk terug te vinden.
In februari 2011 zijn we vervolgens naar Brussel verhuisd. Vanwege de franse taal besloten we dat dat de kans op het vinden van werk voor mijn vriend (franstalig) zou verhogen en hij makkelijker contacten kon opdoen in zijn eigen taal. Ik dacht ook dat NL - Brussel een makkelijke afstand was om te overbruggen.
Vanaf Brussel is de relatie bergafwaarts gegaan. De eerste 6 maanden konden we niks anders dan werkweken van 60 uur maken, een appartement inrichten tijdens het weekend, en vrienden en familie in NL te zien. We kwamen onder druk te staan en begonnen onze frustraties op elkaar af te reageren. Dit escaleerde in juli 2011 toen ik mijn baan radicaal heb opgegeven omdat ik niks anders kon dan huilen. Mijn vriend zat er op dat moment ook helemaal doorheen en we hadden beiden niet de energie de ander te steunen.
Na 2 maanden thuis te hebben gezeten gingen we samen op vakantie naar Canada. Hier heeft de relatie een kleine boost gehad. Mijn vriend was in zijn eigen omgeving en was niet langer die depressieve man die thuis alleen maar negatief kon zijn.
We gingen verder. Kerst, weekendjes weg, 3 weken Azie. Echter, de relatie werd meer en meer een vriendschap. Intimiteit was er steeds minder omdat we nog altijd een laag energielevel hadden. Ik begon me ook te irriteren aan hem: ik vond onze communicatie langs elkaar heen gaan en begon soms bot tegen hem te reageren uit frustratie.
4 weken geleden is hij een week alleen op ijshockey-vakantie geweest. Tijdens die week werd het me pijnlijk duidelijk dat er iets toch echt mis was. Ik miste hem niet en moest steeds vaker denken aan een mogelijk einde van onze relatie. Bij thuiskomst kon ik dit ook niet voor me houden en hebben we er over gesproken. Hij had dezelfde gevoelens gehad en we schrokken er beiden enorm van. Na een zeer emotioneel en openhartig gesprek besloten we het even te laten rusten en later verder te spreken. Mijn conclusie was op dat moment zeker om een oplossing te zoeken en samen verder te gaan.
Vorig weekend ging hij een paar dagen naar London om een familielid te bezoeken. We hadden veel contact, er waren lieve woorden en hij kwam met cadeautjes terug.
Echter, afgelopen maandag kwam het hoge woord eruit. Na ruim 6 jaar zag hij het niet langer zitten. De relatie was al ruim een jaar niet ideaal en hij wilde een gezin gaan stichten en zich settlen. Wanneer hij aan onze toekomst dacht zag hij een grote grijze wolk. De hele relatie was complex vanwege alle issues die er bij kwamen vanwege het internationale verhaal. Na een optelsom kwam hij tot de conclusie dat de koek op was, hoeveel hij ook van me hield.
Voor mij kwam dit toch als verrassing. Ik was altijd overtuigd van zijn gevoelens en kon simpelweg ons niet zonder elkaar inbeelden.
Sinds afgelopen maandag ben ik een wrak. Vanochtend heb ik hem op het vliegtuig gezet naar Canada met de helft van zijn spullen. Over 2 weken komt hij terug om de rest te halenen dan is het klaar. We zullen elkaar nooit meer zien en hij gaat op zoek naar de toekomst die hij in eerste instantie met mij zag.
Ik kan momenteel niet helder denken. Huil al dagen aan een stuk. Heb wel besloten dat ik voorlopig in Brussel zal blijven. Enerzijds om niet alles in mijn leven tegelijk op zn kop te zetten, anderzijds ook omdat ik mijn baan financieel niet kan missen.
Wat ik met dit verhaal wil weet ik niet goed maar zou het al fijn vinden om wat meningen over ons verhaal te horen. Ik ben 29, plots alleen na 6 jaar en woon in een stad waar ik weinig mensen ken. Daarnaast ben ik bang voor mijn toekomst. Ik heb geleerd dat ik iemand ben met zeer hoge eisen aan mezelf en anderen. Mijn ex voldeed in rationeel opzicht aan alles en toch wist ik dingen te vinden die ik niet ok vond.
Vragen:
- heeft mijn ex het juiste besluit genomen?
- zal ik in Brussel blijven.
- blijf ik in ons appartement wonen of moet ik eruit ivm pijnlijke herinneringen?
- kan ik contact met hem blijven houden?
- hoe ontmoet je nieuwe mensen als je vrienden 150 km van je vandaan wonen en allemaal een relatie en kinderen hebben?