abonnement Unibet Coolblue
pi_112963381
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 11:30 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe je aan die 100a komt, maar als je zowel de x als de y invult krijg je dit:

-1=a \cdot (2-5)^2+3
-1=a\cdot (-3)^2+3
-4=a\cdot 9
\frac{-4}{9}=a
Oh ik had zomaar 2*-5 gedaan :S. Maar harstikke bedankt ik ga nu beter mijn ogen open houden xD.
pi_112965731
Hoi, ik wil niet irritant zijn maar toch wil ik graag nog één vraag stellen, omdat mijn volgende berekening nog niet lukt.

Bepaal de functie van de parabool als de parabool de x-as snijdt voor x=-1 en x=1
en als verder nog gegeven is dat de top op de lijn y=5 ligt.

f(x)=...

Zo heb ik het aangepakt:
y=a\cdot (x-0)^2+5

Door het punt (-1,0)

0=a\cdot (-1-0)^2+5
0=1a+5
0=a+5
-5=a

Als antwoord heb ik dan:
f(x)=-5\cdot (x-0)^2+5

Maar het juiste antwoord is:
f(x)=-5x^2+5

Mijn vraag is: hoe krijg ik het juiste antwoord? Alvast bedankt voor uw antwoord.
pi_112965895
x-0 is hetzelfde als x ;)

Dus je hebt het gewoon goed gedaan :)
pi_112966051
Het is niet zo moeilijk als je denkt :D
pi_112966109
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 13:15 schreef PizzaGeit het volgende:
x-0 is hetzelfde als x ;)

Dus je hebt het gewoon goed gedaan :)
Oke dus beide antwoorden zijn dus goed? Die computer zei dat mijn antwoord fout was :S.

En 1a is toch hetzelfde als a of niet? Nog dankjewel voor je antwoord :)
pi_112966203
De computer wil waarschijnlijk dat je het vereenvoudigt. In principe is -5*1 ( x+0-0*0+0+0)^2 +10 - 6 + 1 ook goed, maar dat zal ook fout gerekend worden.

En ja... 1*a = 1a = a
pi_112967086
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 13:24 schreef superky het volgende:

[..]

Oke dus beide antwoorden zijn dus goed? Die computer zei dat mijn antwoord fout was :S.

En 1a is toch hetzelfde als a of niet? Nog dankjewel voor je antwoord :)
Dat is dus ook de reden waarom ze meestal computers niet laten nakijken ;)
Het kan trouwens wel, computers antwoorden laten vereenvoudigen, maar meestal willen leraren dat je zelf ook dingen kan vereenvoudigen (breuken bijvoorbeeld worden soms foutgerekend als ze niet vereenvoudigd zijn).
Maar bij sommige dingen is dan weer onduidelijk wat het meest vereenvoudigd is, bijvoorbeeld: 5x/3 of 5/3 x. Daarom is het meestal makkelijker met de hand na te kijken :).
Trouwens, als je een beetje strenge leraar hebt zou die dingen als x-0 niet vereenvoudigen ook nog wel fout kunnen rekenen.
pi_112967893
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 14:04 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]
Trouwens, als je een beetje strenge leraar hebt zou die dingen als x-0 niet vereenvoudigen ook nog wel fout kunnen rekenen.
Zeker als er "vereenvoudig je antwoord zoveel mogelijk" o.i.d. staat.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 16:54:34 #109
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_112971937
Ik vind x-0 ook geen mooie notatie. x-0 = x, schrijf dan ook enkel x op.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_112974247
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 13:24 schreef superky het volgende:

[..]

Oke dus beide antwoorden zijn dus goed? Die computer zei dat mijn antwoord fout was :S.

En 1a is toch hetzelfde als a of niet? Nog dankjewel voor je antwoord :)
Een computer zegt helemaal niets, hooguit een computerprogramma. Wat zegt datzelfde programma als je f(x) = 5 - 5x2 of f(x) = 5(1 - x2) als antwoord zou geven?

Overigens zou het helpen als je eens vertelt wat je precies moet bestuderen voor dat toelatingsexamen dat je kennelijk wil gaan afleggen, en welk boek of welke cursus je daarvoor gebruikt. Ik heb het idee dat je steeds stukloopt op zaken die nog stukken elementairder zijn dan de stof die je geacht wordt te bestuderen, wat dus betekent dat je het examen zo in ieder geval niet gaat halen.
pi_112974976
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 18:04 schreef Riparius het volgende:

[..]

Een computer zegt helemaal niets, hooguit een computerprogramma. Wat zegt datzelfde programma als je f(x) = 5 - 5x2 of f(x) = 5(1 - x2) als antwoord zou geven?

Overigens zou het helpen als je eens vertelt wat je precies moet bestuderen voor dat toelatingsexamen dat je kennelijk wil gaan afleggen, en welk boek of welke cursus je daarvoor gebruikt. Ik heb het idee dat je steeds stukloopt op zaken die nog stukken elementairder zijn dan de stof die je geacht wordt te bestuderen, wat dus betekent dat je het examen zo in ieder geval niet gaat halen.
Ik had wel opgeschreven wat de computer als antwoord gaf, het waren er twee:
f(x)=-5x^2+5

Of

f(x)=-5(x+1)(x-1)

De computer genereert telkens een andere vraag en die vraag heb ik niet meer voor mijn neus. Maar ik zal wel de manier waarop je je antwoorden hebt geschreven eens gaan gebruiken als ik weer zo'n vraag krijg.

Het is een zomercursus van de HvA en ik heb ook een boek HTO basisvaardigheden wiskunde (2e herziene druk ISBN: 978-90-01-76438-8) van Noordhoff Uitgevers. Maar ik leer niet uit het boek, ik oefen, nadat de docent uitleg heeft gegeven, op de computer omdat die vragen ook worden gesteld tijdens de toets.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 19:08:06 #112
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_112976007
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 18:30 schreef superky het volgende:

[..]

Ik had wel opgeschreven wat de computer als antwoord gaf, het waren er twee:
f(x)=-5x^2+5

Of

f(x)=-5(x+1)(x-1)

De computer genereert telkens een andere vraag en die vraag heb ik niet meer voor mijn neus. Maar ik zal wel de manier waarop je je antwoorden hebt geschreven eens gaan gebruiken als ik weer zo'n vraag krijg.

Het is een zomercursus van de HvA en ik heb ook een boek HTO basisvaardigheden wiskunde (2e herziene druk ISBN: 978-90-01-76438-8) van Noordhoff Uitgevers. Maar ik leer niet uit het boek, ik oefen, nadat de docent uitleg heeft gegeven, op de computer omdat die vragen ook worden gesteld tijdens de toets.
Je begrijpt dat je de wiskunde achter een vraagstuk moet snappen alvorens je een vraagstuk volledig kan begrijpen? Mensen die wiskunde proberen op te lossen aan de hand van vaste regeltjes komen over het algemeen niet ver, wiskunde is begrijpen. Klinkt een beetje hard, maar als je vast blijft lopen op deze opgaven heb je duidelijk niet begrepen hoe een functievoorschrift van een parabool in elkaar zit.

Riparius heeft het antwoord al gegeven, waarom ligt een top op (p, q) bij een functie a(x-p)2 + q, wat is vereenvoudigen precies? Hoe vereenvoudig ik? Wat zijn de zogenaamde 'rekenregels', waarom werken deze zo? Het maakt het allemaal zoveel simpeler dan jezelf killen met vraagstukken zonder ze te begrijpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Amoeba op 16-06-2012 19:25:48 ]
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113021304
Ik heb een opgave over bodeplot met uitwerkingen en heb hem uitgewerkt hoe ik denk dat het zou moeten maar een aantal zaken begrijp ik niet, en heb er een vraag bijgezet.



\tau_1 = 1, \tau_2 = 0.1, \tau_3 = 0.01 en K = 0.15.

Asymptoten:
\omega \ll \frac{1}{\tau_1} \Rightarrow 0 < \omega < 1, \tau_1, \tau_2 en \tau_3 kunnen verwaarloosd worden dus:
M(\omega) = \frac{K\sqrt{1}}{\sqrt{1}\sqrt{1}} = K
\phi(\omega) = 0

\frac{1}{\tau_1} \ll \omega \ll \frac{1}{\tau_2} \Rightarrow 1 < \omega < 10, \tau_2 en \tau_3 kunnen verwaarloosd worden dus:
M(w) = \frac{K\sqrt{(\tau_1\omega)^2}}{\sqrt{1}\sqrt{1}} = K\tau_1\omega
Vraag waarom kan de 1 die in de wortel staat in de teller \sqrt{1 + (\tau_1\omega)^2 verwaarloosd worden?

\phi(\omega) = \arctan(1) = \pi/4

\frac{1}{\tau_2} \ll \omega \ll \frac{1}{\tau_3} \Rightarrow 10 < \omega < 100, \tau_3 kan verwaarloosd worden dus:
M(w) = \frac{K\sqrt{(\tau_1\omega)^2}}{\sqrt{(\tau_2\omega)^2}} = K\frac{\tau_1}{\tau_2}
Vraag opnieuw waarom kan de 1 in de wortels verwaarloosd worden?

\phi(\omega) = \arctan(\tau_1\omega) - \arctan(\tau_2\omega) = 0
Vraag wanneer ik nu gewoon de getalletjes invul... dan krijg je \arctan(1*10) - \arctan(0.1*10) \neq 0 dus waarom is het 0? De enigste manier waarmee ik op 0 uitkom is dus met \arctan(\tau_1\omega) - \arctan(\tau_2\omega) = \arctan(1) - \arctan(1)

\frac{1}{\tau_3} \ll \omega \ll \infty \Rightarrow 100 < \omega < \infty, alle termen doen nu mee.
M(w) = \frac{K\sqrt{(\tau_1\omega)^2}}{\sqrt{(\tau_2\omega)^2}\sqrt{(\tau_3\omega)^2}} = \frac{K\tau_1}{\tau_2\tau_3\omega}
Vraag opnieuw waarom heeft de 1 in de wortel geen belang

\phi(\omega) = \arctan(\tau_1\omega) - \arctan(\tau_2\omega) -\arctan(\tau_3\omega) = -\pi/4
Zelfde hier... moet het niet \arctan(100) - \arctan(10) - \arctan(1) zijn?
pi_113022459
\sqrt{x+1} = \sqrt{x} + \frac1{2\sqrt{x}} + O(\frac1{x\sqrt{x}})
pi_113024550
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:38 schreef thabit het volgende:
\sqrt{x+1} = \sqrt{x} + \frac1{2\sqrt{x}} + O(\frac1{x\sqrt{x}})
Oke kan hem dus verwaarlozen. Zou je het misschien in woorden kunnen uitleggen. Ik heb die big-O notatie nooit begrepen :') en hoe zit het met \phi(\omega)?
pi_113028798
quote:
7s.gif Op zondag 17 juni 2012 22:06 schreef Dale. het volgende:

[..]

Oke kan hem dus verwaarlozen. Zou je het misschien in woorden kunnen uitleggen. Ik heb die big-O notatie nooit begrepen :') en hoe zit het met \phi(\omega)?
Even kijken... Heb het nog ergens staan:
met O(g(n)) bedoelt men de verzameling functies f(n) zodat er positieve constanten c en n0 bestaan zodat:
0 \leq f(n) \leq c g(n)
voor alle n \geq n_0

Dus, als f(n) = O(g(n)) bedoelt men dat vanaf een bepaalde waarde voor n (n0) de functie f(n) vanaf bovenaf begrensd wordt door een constante c maal de functie g.

Je kan f(n) = O(g(n)) dus intuïtief lezen als: f wordt begrensd door g(n).
Waarbij je natuurlijk wel in je achterhoofd moet houden dat je g maal een constante mag doen, en het alleen voor waarden van n hoeft te gelden die hoog genoeg zijn (n groter of gelijk aan n0)

Voorbeelden:
1/n = O(1)
(Want voor n groter of gelijk aan 1, geldt dat 1/n kleiner is dan 1. Natuurlijk kan je ook andere waarden dan c = 1 kiezen dan ik hier heb gedaan, het gaat erom dat deze waarden bestaan, niet welke waarden je precies kiest. Ik zou ook c = 1000 kunnen kiezen, en n0 = 100, want voor n groter dan of gelijk aan 100 geldt dat 1/n is minder of gelijk aan 1000)

[ Bericht 5% gewijzigd door kutkloon7 op 17-06-2012 23:05:56 ]
  maandag 18 juni 2012 @ 12:58:34 #117
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_113046498
nevermind komt wel goed.

[ Bericht 49% gewijzigd door GoodGawd op 18-06-2012 13:05:52 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_113046799
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 12:58 schreef GoodGawd het volgende:
Vraagje, als ik de differntial equation heb:

y'' - 2y'- 3y = 3e2t

En ze vragen de general solution moet ik dit dan met dmv particular solution methode oplossen. Want dit is een niet homogene equation right.

Bij een homogene bijv:

y'' - 2y'- 3y = 0

kan ik gewoon de y subtitueren met (omgekeerde gamma, hoe heet dat tekentje ook alweer lol .... ) en dan verder oplossen spreek voor zich.
Je moet een particuliere oplossing vinden en de homogene vgl oplossen. Algemene oplossing is dan particulier + homogeen. En bedoel je daar een lambda? ;)
  maandag 18 juni 2012 @ 13:09:50 #119
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_113046927
ja haha lol. faal
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 18 juni 2012 @ 19:30:03 #120
374132 Wicky15
It Wasn't Me
pi_113064138
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar:

aantal doelpunten / frequentie
0 / 31
1 / 64
2 / 83
3 / 55
4 / 27
5 / 18
6 / 16
7 / 9
8 / 3

Hier moet ik dus een boxplot bij maken. De totale frequentie is 306. Ik heb dat de mediaan het 153e + 154e getal, :2 is. Dus dan is de mediaan 2. Alleen dan moet je Q1 en Q3 berekenen, en dan snap ik het niet meer..

Iemand die me zou kunnen helpen?
  maandag 18 juni 2012 @ 21:23:27 #121
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113071325
Q1 en Q3 liggen ieder op een kwart van de getallenverzameling. Ze heten ook wel kwartielen. Vervolgens construeer je de boxplot door een doosje om Q1 en Q3 te tekenen in een geschikt stelsel, je geeft de meridiaan aan met een verticaal streepje en tekent de uitschieters naar het minimum en maximum.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113071906
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 21:23 schreef Amoeba het volgende:
Q1 en Q3 liggen ieder op een kwart van de getallenverzameling. Ze heten ook wel kwartielen.
Heb je al bedacht wat je voor je mondelinge presentatie gaat doen? Ik ontdekte vandaag dat je lang geleden een vraag hebt gesteld die relevant is voor de meetkundige interpretatie van de Weierstraß substitutie, maar dat je toen niets met mijn hint hebt gedaan.
  maandag 18 juni 2012 @ 21:38:54 #123
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113072588
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 21:30 schreef Riparius het volgende:

[..]

Heb je al bedacht wat je voor je mondelinge presentatie gaat doen? Ik ontdekte vandaag dat je lang geleden een vraag hebt gesteld die relevant is voor de meetkundige interpretatie van de Weierstraß substitutie, maar dat je toen niets met mijn hint hebt gedaan.
Ik heb de Mercatorprojectie voorbereid, toevallig dat ik vandaag tijdens Nederlands me aan het inlezen was over bovengenoemde persoon, maar van die poging kwam niet veel terecht. Ik heb een felle discussie met mijn docenten wiskunde B gehad, misschien dat jij het antwoord weet?

Ik heb als keuzeonderwerp de voortgezette integraalrekening, een K(euze)-onderwerp in deel 3 van Getal en Ruimte. Mijn ene docent motiveerde mij om die klok te maken, en raadde het af daarnaast een aanvullende presentatie over de Mercatorprojectie te geven, mijn andere docent was juist niet gecharmeerd van die klok, maar vond dat stukje verdieping wel een goed idee. Wat vinden de examinatoren nou goed?

Ik kan me die post met 3 linkjes nog heel goed herinneren. ;) (Gudermann functie zat er ook bij)

Maar zo'n examen duurt 40 minuten, waarin een casus, een keuzeonderwerp en de rest behandeld moet worden..
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113073774
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2012 21:38 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik heb de Mercatorprojectie voorbereid, toevallig dat ik vandaag tijdens Nederlands me aan het inlezen was over bovengenoemde persoon, maar van die poging kwam niet veel terecht. Ik heb een felle discussie met mijn docenten wiskunde B gehad, misschien dat jij het antwoord weet?

Ik heb als keuzeonderwerp de voortgezette integraalrekening, een K(euze)-onderwerp in deel 3 van Getal en Ruimte. Mijn ene docent motiveerde mij om die klok te maken, en raadde het af daarnaast een aanvullende presentatie over de Mercatorprojectie te geven, mijn andere docent was juist niet gecharmeerd van die klok, maar vond dat stukje verdieping wel een goed idee. Wat vinden de examinatoren nou goed?
Tja, dat is niet zozeer een wiskundige vraag, maar meer dat je advies wil hebben. Ik begrijp wel dat de eerste docent(e) het afraadt om nog iets over de Mercatorprojectie te vertellen als je toch al de klok gaat doen (is dat soms een idee van hem/haar?) omdat het dan bij elkaar gewoon te veel wordt. De tijd gaat altijd veel sneller voorbij dan je denkt als je een presentatie doet waar het erg op de details aankomt.

Zelf zit ik meer op de lijn van de tweede docent(e), die een stukje verdieping belangrijker vindt dan de uiterlijke vormgeving van je presentatie (de klok).
quote:
Ik kan me die post met 3 linkjes nog heel goed herinneren. ;) (Gudermann functie zat er ook bij)
Ik doelde op een post van lang geleden, uit oktober 2011 om precies te zijn. Ben je waarschijnlijk al lang weer vergeten, maar ik niet, omdat ik het zo'n gemiste kans vond.
quote:
Maar zo'n examen duurt 40 minuten, waarin een casus, een keuzeonderwerp en de rest behandeld moet worden..
Hoeveel tijd krijg je voor je presentatie? En zijn je klasgenoten er dan ook bij als je je verhaal houdt, of gebeurt dat in besloten kring met alleen de examinatoren?
  maandag 18 juni 2012 @ 21:59:51 #125
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113074307
Ter verduidelijking, ik doe staatsexamen. Ik moet voor ieder vak slechts een schriftelijk en mondeling examen afleggen, schoolexamens doen we niet aan. M.u.v. bepaalde examens, zo zijn wiskunde D en maatschappijleer enkel mondeling.

Het betreft dus een onderonsje tussen mij en 2 examinatoren. Ik hoop voor die presentatie 10 minuten te krijgen. Ik wil ook niet zoveel met die klok doen, maar direct toestemming vragen om die presentatie te houden. Maar ik moest een werkstuk daarover maken, dus het is aan de gratie van mijn examinatoren.

Maargoed, J. is mijn docent, hij kwam met het idee v/d klok, inderdaad. Toen ik dat hier neerzette kwam jij met dat stukje verdieping, waar J. niet zo van gecharmeerd was, maar M., een eerstegraads docent wel.

En een quote van die post zou gewenst zijn.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')