Kans van overlijden is ongeveer 1 op 2000.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:35 schreef leeell het volgende:
goed dat je het doet, het is natuurlijk geenszins risicoloos
niet risicoloos dus.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:37 schreef TNA het volgende:
[..]
Kans van overlijden is ongeveer 1 op 2000.
wat een onzin, èèn iemand die zeurt, dat zegt niks.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:37 schreef Trunks90 het volgende:
''1 ding weet ik zeker; er is een groot verschil tussen leven met 2 nieren of met 1 nier. (waarom worden we anders geboren met 2 nieren??) . Fysiek voel ik het verschil maar al te goed. Vroeger was ik een actief persoon en nu kom ik amper uit mijn zetel. Niets intresseert me nog, alhoewel ik heel wat hobby's heb. OK, ik ben nu niet meer van de jongste (64 jaar) maar toch.....Ik leer nu luisteren naar mijn lichaam: gaat het - dan doe ik het/ gaat het niet - dan doe ik het niet.
Conclussie: met 1 nier kan je 100 jaar oud worden maar de kwaliteit van je leven gaat wel een pak minder zijn. Dit ervaar ik dagelijks.''
Kwam uit een forum over iemand die nog maar 1 nier had. Zegt genoeg, niet doen dus!
http://www.kankerpatient.net/viewtopic.php?f=14&t=3696quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:37 schreef Trunks90 het volgende:
''1 ding weet ik zeker; er is een groot verschil tussen leven met 2 nieren of met 1 nier. (waarom worden we anders geboren met 2 nieren??) . Fysiek voel ik het verschil maar al te goed. Vroeger was ik een actief persoon en nu kom ik amper uit mijn zetel. Niets intresseert me nog, alhoewel ik heel wat hobby's heb. OK, ik ben nu niet meer van de jongste (64 jaar) maar toch.....Ik leer nu luisteren naar mijn lichaam: gaat het - dan doe ik het/ gaat het niet - dan doe ik het niet.
Conclussie: met 1 nier kan je 100 jaar oud worden maar de kwaliteit van je leven gaat wel een pak minder zijn. Dit ervaar ik dagelijks.''
Kwam uit een forum over iemand die nog maar 1 nier had. Zegt genoeg, niet doen dus!
Dat weet ik niet zo zeker. Een groot deel van mijn rechter nier is weggehaald en ik voel me prima.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:37 schreef Trunks90 het volgende:
2 hebben is ook een risico.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:04 schreef -Strawberry- het volgende:
Omdat je er dan nog maar één over hebt, dat alleen al is een risico. En je krijgt er een lelijk litteken bij.
Sterke onderbouwing ook.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:37 schreef Trunks90 het volgende:
Ik heb toch echt liever een reserve nier. Zeker aangezien kanker in de familie zit en mijn tante daar nog een nier door verloren is.quote:
Non-argument. Sommige mensen leven een veel meer risicovol leven dan anderen. Living on the edge. Je kan natuurlijk nooit alle risico's vermijden, maar het opzoeken is ook weer zoiets.quote:Hell, het complete leven is een risico.
Als het in de familie voor komt is het idd raadzaam om het niet te doen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:11 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik heb toch echt liever een reserve nier. Zeker aangezien kanker in de familie zit en mijn tante daar nog een nier door verloren is.
[..]
Non-argument. Sommige mensen leven een veel meer risicovol leven dan anderen. Living on the edge. Je kan natuurlijk nooit alle risico's vermijden, maar het opzoeken is ook weer zoiets.
Punt is wel dat je niet weet of je een tweede nier nodig zult hebben later in je leven.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:13 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Als het in de familie voor komt is het idd raadzaam om het niet te doen.
Het leven brengt risico's met zich mee, maar daarom hoef je zoals ik dus al zei niet extra risico's op te zoeken. Dat is als zeggen "ik kan buiten overreden worden door een idioot, dus laat ik maar levensgevaarlijke sporten gaan beoefenen, want risico loop ik toch al". De meeste mensen proberen wel zo veilig mogelijk te leven en voor mij houdt dat in dat ik niet mijn nier ga afstaan.quote:Hoezo non argument?
Als je buiten loopt kan je overreden worden door een malloot.
Als je auto rijd kan je voor je flikker gereden worden omdat je plots in een file staat.
Als je in een vliegtuig zit kan dat ding naar beneden storten.
En dat is allemaal zonder een risicovol leven.
Klinkt eerder als een depressie imho.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:37 schreef Trunks90 het volgende:
Punt is dat je ook met 2 nieren nooit weet of je ze gaat behouden in de toekomst.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:31 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Punt is wel dat je niet weet of je een tweede nier nodig zult hebben later in je leven.
[..]
Het leven brengt risico's met zich mee, maar daarom hoef je zoals ik dus al zei niet extra risico's op te zoeken. Dat is als zeggen "ik kan buiten overreden worden door een idioot, dus laat ik maar levensgevaarlijke sporten gaan beoefenen, want risico loop ik toch al". De meeste mensen proberen wel zo veilig mogelijk te leven en voor mij houdt dat in dat ik niet mijn nier ga afstaan.
Mwa. Litteken is the least of my concern.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:04 schreef -Strawberry- het volgende:
Omdat je er dan nog maar één over hebt, dat alleen al is een risico. En je krijgt er een lelijk litteken bij.
tegenwoordig verwijderen ze de nier dmv een kijkoperatie.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:37 schreef Nairua het volgende:
[..]
Mwa. Litteken is the least of my concern.
True.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:13 schreef dawg het volgende:
[..]
tegenwoordig verwijderen ze de nier dmv een kijkoperatie.
Dank voor uw reactie. Daar doe ik het voor.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:54 schreef Xenzo het volgende:
Beste Nairua,
Als eerste wil ik zeggen dat ik diep respect voor u heb dat u de keus gemaakt hebt om een nier te doneren. Ik weet als geen ander hoe belangrijk een donornier is, want ikzelf ben nierpatiënt. Ik snap de angst en twijfels die u heeft, het is ook eng. Juist omdat u niet weet hoe uw gezondheid en dergelijke eruit zal zien na de operatie. Mijn advies is om zoveel mogelijk te gaan sporten, vitamine E, B12 en dergelijke te nemen voor een beter herstel na de operatie. Eet 4 dagen voordat u onder het mes gaat GEEN zwaar/vet/pittig eten. Denk aan: steaks of andere vleesgerechten, junkfood of andere gerechten waar vet in verwerkt zit, chinees of andere gerechten waar kruiden (zoals knoflook, pepers en dergelijke) in verwerkt zit. Eet lichtverteerbaren gerechten. Reden: de eerste paar dagen na uw operatie zal u, dankzij de (tijdelijke) medicatie die u krijgt, mogelijk niet naar de wc kunnen waardoor uw darmen verstopt kunnen raken. Als u 4 dagen voordat u onder het mes gaat lichtverteerbaren gerechten eet dan is de kans op complicaties een stuk lager dan wanneer u zwaar/vet/pittig eet. Heel veel sterkte en als u nog vragen heeft, schroom niet en stel ze gerust.
Ik dacht dat deze klassieke drogreden inmiddels wel uitgestorven was, maar nee.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:13 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Als het in de familie voor komt is het idd raadzaam om het niet te doen.
Hoezo non argument?
Als je buiten loopt kan je overreden worden door een malloot.
Als je auto rijd kan je voor je flikker gereden worden omdat je plots in een file staat.
Als je in een vliegtuig zit kan dat ding naar beneden storten.
En dat is allemaal zonder een risicovol leven.
Waarom zou je niet met trots een litteken kunnen dragen?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:04 schreef -Strawberry- het volgende:
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:04 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja, inderdaad. Ik had het niet beter kunnen zeggen!quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:26 schreef Re het volgende:
Waarom zou je niet met trots een litteken kunnen dragen?
TS respect!
Ik weet het niet. Kans lijkt me klein though.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als je hem maar niet aan je baas doneert
Dat is voor mij onbekend. Degene met de beste match en die bovenaan de lijst van Eurotransplant staat.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:50 schreef Deisyy het volgende:
Wat mooi dat je je een nier aan iemand doneert! Wie krijgt hem eigenlijk of heb ik daar overheen gelezen?
Dat beweer ik nergens. Maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen (waaronder ikzelf) zijn die het toch als een verminking zien.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:26 schreef Re het volgende:
[..]
Waarom zou je niet met trots een litteken kunnen dragen?
TS respect!
een verminking nog welquote:Op maandag 11 juni 2012 12:49 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat beweer ik nergens. Maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen (waaronder ikzelf) zijn die het toch als een verminking zien.
Die verminking zal wel mee vallenquote:Op maandag 11 juni 2012 12:49 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat beweer ik nergens. Maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen (waaronder ikzelf) zijn die het toch als een verminking zien.
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:13 schreef dawg het volgende:
[..]
tegenwoordig verwijderen ze de nier dmv een kijkoperatie.
quote:Op maandag 11 juni 2012 12:49 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik ook toen ik de reactie zag.quote:
Zal idd wel meevallen TS, en anders kan je bio-oil halen om het mee in te smeren zodat het litteken soepel word en blijft.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:42 schreef Nairua het volgende:
Mensen, dat litteken is zo minimaal, en dat zal ook wel goed helen. Verwacht er niet echt iets spannends aan over te houden.
Aan een vreemde? Begrijp me niet verkeerd maar waarom in hemelsnaam?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:40 schreef Nairua het volgende:
[..]
Dat is voor mij onbekend. Degene met de beste match en die bovenaan de lijst van Eurotransplant staat.
Heb er eentje over. Het is niet omdat het geen familielid/vriend is (oftewel omdat er geen emotionele band bestaat) dat het niet of minder noodzakelijk is.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:12 schreef Maverick_tfd het volgende:
Aan een vreemde? Begrijp me niet verkeerd maar waarom in hemelsnaam?
Fanmail mag naar:quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:37 schreef Xenzo het volgende:
Misschien is het een leuk idee als TS het adres- en kamernummer geeft van het ziekenhuis, dan kunnen wij Fok-ers hem een brief sturen om hem te ondersteunen.
Geeft niets. Dankje. :-)quote:Op donderdag 21 juni 2012 01:32 schreef Lonaa het volgende:
Misschien heb je aan deze topicreeks wat:
...niertje gezocht!
Edit: beter kijken.
Hulde en fijn dat het goed gaat.![]()
Ga ik morgen even op mijn gemak doorlezen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 01:39 schreef Nairua het volgende:
[..]
Geeft niets. Dankje. :-)
Voor wie het boeit: http://blog.nierstichting.nl
(Posts van Olaf)
Save the cheerleader, save the world.quote:Op donderdag 21 juni 2012 01:49 schreef Tchock het volgende:
Wauw Olaf, heel veel hulde. Mensen als jij maken de wereld beter
Hoe is die wetenschap? Ben je niet bang dat je gaat piekeren en over-analyseren?quote:Op donderdag 21 juni 2012 04:45 schreef Nairua het volgende:
[..]
Save the cheerleader, save the world.
(Hoewel ik inmiddels weet dat het om een man gaat, ouder dan ik)
Is niet echt een wetenschap, quote uit de serie Heroes. Zoiets als 'The Butterfly Effect', het is gewoon een prettig idee dat je op deze manier iemand helpt.quote:Op donderdag 21 juni 2012 06:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoe is die wetenschap? Ben je niet bang dat je gaat piekeren en over-analyseren?
Mij boeit het zeker, blog gelezen dus.quote:Op donderdag 21 juni 2012 01:39 schreef Nairua het volgende:
[..]
Geeft niets. Dankje. :-)
Voor wie het boeit: http://blog.nierstichting.nl
(Posts van Olaf)
Ik heb nog altijd geen idee. Enige wat ik me kan voorstellen is dat het een familie Finnen zijn en dat het fout/slecht/raar/evil is als er een donornier van een Nederlander in je man zit.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:23 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Waarom was ze daar van slag van dan?
Merk er niets van. Eerst week deed gaan staan/gaan zitten en omdraaien in bed pijn maar daarna ging het wel weer.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:26 schreef davo1979 het volgende:
Maar hoe is het nu een half jaar later? Merk je veel verschil met leven?
Ik weet niet waarom of hoe en wat, dus ik oordeel ook niet.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:30 schreef davo1979 het volgende:
Vind het wel een lullige reactie op die blog van jouw. Beetje dankbaarheid mag er wel af. Nog een vraagje waarom heb je ooit besloten om een nier af te staan? Kijk aan een familielid snap ik nog wel maar een vreemde...
Mooi.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:39 schreef Nairua het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom of hoe en wat, dus ik oordeel ook niet.
Het waarom: Uit de kinderlijke, utopische overtuiging dat we allemaal op dezelfde aardbol staan en we best voor elkaar mogen zorgen alsof we één grote familie zijn. En als ik er een leven mee kan redden, waarom niet? Bovendien gaat een 'levende' nier 2x langer mee dan een 'dode'.
Nergens last meer van. Was een week auw maar daarna top.quote:Op woensdag 6 februari 2013 09:10 schreef msacras het volgende:
Een enorm mooi initiatief! Respect hoor.Hoe gaat het nu verder met je? Merk je er nog wat van of gaat eigenlijk alles verder prima?
Lol als je daar voor zou moeten doenquote:Op donderdag 7 februari 2013 06:53 schreef Nairua het volgende:
Oh, en ik mag nog 320 euro cashen van de Nationale Transplantatie Stichting.
Dat was de échte motivatie.
Mooi! En heel goed inderdaad, ik weet hoe belangrijk het is. Mijn oma heeft ook een nier moeten laten verwijderen onlangs vanwege een tumor, maar nu de ander ook begint af te zwakken staat ze op de wachtlijst voor een nieuwe nier. Ik ben zelf al wel een aantal jaar orgaandonor zodat als ik dood ga alles uit me wordt gehaaldquote:Op donderdag 7 februari 2013 06:52 schreef Nairua het volgende:
[..]
Nergens last meer van. Was een week auw maar daarna top.
Mijn kans op overlijden zou 1:3000 zijn. De donatie weerhouden, van iemand die anders wellicht zou sterven, zou impliceren dat ik mijn leven 3000 keer waardevoller acht dan dat van een onbekende.
quote:Op donderdag 7 februari 2013 06:53 schreef Nairua het volgende:
Oh, en ik mag nog 320 euro cashen van de Nationale Transplantatie Stichting.
Dat was de échte motivatie.
Het is een beetje dubbel. Ergens wil die de ontvanger geen schade berokkenen -hoewel ik niet eens weet wie het is- en ergens vind ik dattie niet moet zeiken.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 16:37 schreef Disana het volgende:
Misschien kun je voor je blog een andere plek zoeken? Het zou zonde zijn als je ervaringen helemaal verloren gaan.
Je hebt alle recht jouw verhaal de wereld in te sturen, want het is een heel mooi verhaal dat navolging en bewondering verdient. De ontvanger heeft je geschenk aangenomen, dat zou voldoende moeten zijn voor dankbaarheid en niet meer dan dat.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 20:44 schreef Nairua het volgende:
[..]
Het is een beetje dubbel. Ergens wil die de ontvanger geen schade berokkenen -hoewel ik niet eens weet wie het is- en ergens vind ik dattie niet moet zeiken.
Heb dwars gedaan en het weer online gedumpt: http://doneereennier.comquote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:15 schreef Nairua het volgende:
Aangezien ik te vaak de vraag krijg waarom het blog niet meer beschikbaar is:
Vrouw van ontvanger had m'n blog gevonden en door middel van bepaalde informatie in mijn blog kon het niet anders of haar man moest de ontvanger zijn. En daar was ze helemaal van slag en mijn blog had veel schade aangericht dus vond de Nierstichting dat het offline moest. Maar hij leeft nog wel en is gezond.![]()
Dat. Blij?
Bedankt voor het reposten, even lezenquote:Op dinsdag 3 december 2013 15:53 schreef Nairua het volgende:
[..]
Heb dwars gedaan en het weer online gedumpt: http://doneereennier.com
Sorry voor de kicker.
Nergens last van hoor. Gaat prima.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:03 schreef Cat22 het volgende:
Respect TS!Gaat nog steeds goed met je?
Het is iets waar ik serieus ook al langer over nadenk, dit is weer een mooie reminder. Ik wist niet dat het zo snel kon gaan dan!
quote:Op donderdag 21 juni 2012 04:45 schreef Nairua het volgende:
[..]
Save the cheerleader, save the world.
Om een ongezond persoon te helpen en om (mogelijk) de ziektekosten omlaag te brengen. Een jaar hemodialyse (wat je nodig hebt als je eigen nieren minder dan 15% functioneren) kost zo'n slordige 100.000 euro.quote:Op zondag 8 december 2013 09:38 schreef kristalhelder het volgende:
Goed dat je het doet, maar waarom zou je het als gezond persoon doen?
Tenzij het mijn eigen kinderen betreft, zou ik nooit als gezond persoon een nier donerenquote:Op zondag 8 december 2013 10:24 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Om een ongezond persoon te helpen en om (mogelijk) de ziektekosten omlaag te brengen. Een jaar hemodialyse (wat je nodig hebt als je eigen nieren minder dan 15% functioneren) kost zo'n slordige 100.000 euro.
Dat is je goed recht. Net zo goed is het het recht van TS om dat wel te doen.quote:Op zondag 8 december 2013 10:31 schreef kristalhelder het volgende:
Tenzij het mijn eigen kinderen betreft, zou ik nooit als gezond persoon een nier doneren
Bijvoorbeeld omdat een nier van een levende donor twee keer zo lang mee gaat. Of omdat er jaarlijks 150 mensen sterfen omdat ze niet op tijd een nier krijgen. Of omdat je het fijn vindt je medemens te helpen. Kies maar.quote:Op zondag 8 december 2013 09:38 schreef kristalhelder het volgende:
Goed dat je het doet, maar waarom zou je het als gezond persoon doen?
Jup.quote:Op maandag 9 december 2013 04:39 schreef perezoso het volgende:
Heeft die vrouw ook een nier afgestaan? (cross-over)
Snap niet precies waarom je zo graag een mens wil redden, immers zijn ze er helaas in overvloed.
Respect! Ik ben al nerveus als ik moet bloedprikken. Gelukkig maar dat er mensen zijn die dat willen doormaken voor een ander persoon.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:32 schreef Nairua het volgende:
Ik zit momenteel in het proces van het doneren van een nier. Echter merk ik dat nu de operatie dichterbij komt mijn hoofd een afwijking maakt. Een nier doneren is voor een gezond persoon statistisch gezien geen enkel probleem, de risicofactor is zeer laag en je kunt de levenskwaliteit van je medemens mee verhogen of in het ergste geval zelfs iemand mee redden.
Nu zit het me ergens dwars dat juist omdat het allemaal zo veilig is, blabla, dat zelfs mensen die er dagelijks mee bezig zijn het zelf niet doen.
Iemand ervaring? Tips? Etc?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |