abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112551040
Hallo forumleden,
Dit is een beetje moeilijk te posten maar ik zou graag advies willen over het volgende.

Ik ben een vrij normaal persoon die verder alles wel aardig heeft lopen; ik studeer, heb een baantje, woon op mezelf, sport regelmatig. Heb wel een beetje kleine sociale kring maar ben niet echt contactgestoord oid.
Ik 'voel' me echter al een tijd lang behoorlijk gevoelloos of 'numb'.
Het lijkt alsof alles uiteindelijk zo zinloos is en ik kan moeilijk ergens oprecht enthousiast over worden.

Ik vind het moeilijk om vrienden te maken, niet zozeer omdat ik heel verlegen ben oid maar heel erg vanwege dat gevoel dat niets echt uitmaakt of me echt kan raken.
Het voelt alsof ik bij nieuwe mensen die ik leer kennen altijd een soort masker op moet zetten en een druk voel om me veel vrolijker/'socialer' voor te doen dan ik ben. En dat ik dan mijn 'mindere kanten' moet verstoppen. En naar mijn eigen idee heb ik heel veel 'mindere kanten'.

Ik voel een soort druk me te moeten aanpassen aan die persoon. Niet dat ik zo iemand slaafs volg, maar dat ik een andere kant laat zien aan verschillende mensen. Zoiets als: bij jou ga ik heel grappig zijn, bij jou serieus, jij mag niks weten van bepaalde hobbies, die ander wel, etc.
Uiteindelijk kost dat gewoon veel energie en wordt die drempel om nieuwe mensen te leren kennen etc alleen hoger. Ik kan dan soms 'boos' op mezelf worden dat ik zo 'saai' overkom. Ik voel dan een druk mezelf te moeten 'verbeteren'.

Ik vind het daarbij nog moeilijker een partner te zoeken en te daten oid. Ik word sowieso niet snel verliefd en als ik met iemand een tijdje uitga e.d. voel ik een soort weerstand wanneer die persoon te dichtbij komt. Vaak weet ik gewoon niet wat ik er mee aanmoet. Het voelt dan een beetje als kortsluiting: dat ik ineens niet meer weet wat ik met die gevoelens aan moet en hoe ik moet reageren. Dat ik als het ware denk: ga ik hierin mee, of speelt die ander een spelletje? Wil ik echt iets serieus beginnen of is dit zomaar iets? Ik kan mezelf niet echt laten zien.

Ik heb sowieso al een 'geschiedenis' met antidepressiva en was een tijd geleden écht heel depressief (niet eens uit bed willen komen). Opzich gaat het dus wel beter, maar ik vind het leven soms toch zo ondraaglijk.
Ik vroeg me af wat hier tegen te doen is.. Pillen en enige gesprekken heb ik immers al gehad. Ik weet ook niet echt precies waar het echte probleem zit. Ik vind het wel echt nodig deze issues te verwerken, omdat ik zo eigenlijk op de lange termijn niet echt verder kan.
pi_112551093
- offtopic -

[ Bericht 98% gewijzigd door Crutch op 07-06-2012 00:10:27 ]
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_112551192
Maak een wereldreis.
pi_112551200
Gebruik je nog medicatie ?
pi_112551274
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:06 schreef Osiris024 het volgende:
Gebruik je nog medicatie ?
Nee ben daar intussen een jaar vanaf. Heeft me verder dus wel geholpen uit die depressie.
  donderdag 7 juni 2012 @ 00:09:13 #6
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112551333
Laat me raden je bent nog lang geen 40 zelfs?
pi_112551342
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:07 schreef zzz55 het volgende:

[..]

Nee ben daar intussen een jaar vanaf. Heeft me verder dus wel geholpen uit die depressie.
Zit er enigszins een stijgende lijn in je numbness ?
pi_112551389
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:09 schreef Life2.0 het volgende:
Laat me raden je bent nog lang geen 40 zelfs?
Nee nog net niet midden 20
pi_112551494
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:09 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Zit er enigszins een stijgende lijn in je numbness ?
Eigenlijk niet echt. Er zijn wel fases waarin ik me beter voel. Ik heb opzich ook wel hobbies en interesses, maar vaak is het maar tijdelijke euforie.
Ik voel ook alsof ik mezelf niet echt kan zijn. Dat ik dingen heel erg moet verstoppen (hoewel het verder niks ernstigs is?)
pi_112551660
Je hebt quarter life crisis ^O^ succes!
pi_112552019
Depressies verwerken kost tijd, gun jezelf dat en accepteer het van jezelf als je ergens geen zin in hebt.

En wees tegen je sociale omgeving eerlijk wat er (niet) in je omgaat.

Succes iedergeval.
pi_112552265
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:12 schreef zzz55 het volgende:

[..]

Eigenlijk niet echt. Er zijn wel fases waarin ik me beter voel. Ik heb opzich ook wel hobbies en interesses, maar vaak is het maar tijdelijke euforie.
Ik voel ook alsof ik mezelf niet echt kan zijn. Dat ik dingen heel erg moet verstoppen (hoewel het verder niks ernstigs is?)
Leef jij soms wel eens ''in het moment'' ?
Rustig aan.
pi_112552712
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:32 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Leef jij soms wel eens ''in het moment'' ?
Ik vind het moeilijk voor te stellen wat daar precies mee wordt bedoeld. Volgens mij is het een beetje een gevoel wat sommige mensen wel, en andere minder hebben?
pi_112552812
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:46 schreef zzz55 het volgende:

[..]

Ik vind het moeilijk voor te stellen wat daar precies mee wordt bedoeld. Volgens mij is het een beetje een gevoel wat sommige mensen wel, en andere minder hebben?
Nee.. Het is ''auto-pilot''

Als jij gaat afwassen etc dan gaat het soms voor je gevoel ''automatisch''
Rustig aan.
  donderdag 7 juni 2012 @ 00:51:02 #15
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112552845
wat vind je leuk, waar liggen je passies?
(nee, niet antwoorden: Dat weet ik niet, zoek dan nog maar even verder)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_112553069
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:51 schreef Maanvis het volgende:
wat vind je leuk, waar liggen je passies?
(nee, niet antwoorden: Dat weet ik niet, zoek dan nog maar even verder)
Eigenlijk liggen mijn passies meer bij creatievere dingen. Mijn echte droom is om me op creatieve manieren te uiten en daar echt iets moois van te maken. Zou graag willen schrijven, muziek maken. Mijn hobbies passen daar ook meer bij. Toch doe ik een vrij zakelijke studie en ben van plan daar ook mee verder te gaan. Dat was een meer praktische keuze en dat zakelijke past eigenlijk ook bij me. Ben qua karakter ook wel zakelijk en niet het stereotype creatieveling.

Misschien moet ik een meer spannende hobby zoeken ofzo? Ben alleen niet per se erg sportief, snel last van mijn been etc..
pi_112553075
Ik denk dat dit de kern is van je probleem:
quote:
Ik voel een soort druk me te moeten aanpassen aan die persoon. Niet dat ik zo iemand slaafs volg, maar dat ik een andere kant laat zien aan verschillende mensen. Zoiets als: bij jou ga ik heel grappig zijn, bij jou serieus, jij mag niks weten van bepaalde hobbies, die ander wel, etc.
Uiteindelijk kost dat gewoon veel energie.
Je onderdrukt zo te lezen je daadwerkelijke zelf, je eigen verlangens, emoties en impulsen. Het beeld dat jij jezelf hebt opgelegd aan de hand van het beeld dat anderen volgens jouw verwachting hebben, klopt niet met hoe je echt bent. Door jezelf niet toe te staan jezelf te ervaren begin je gevoelloos te worden. Depressie is naar mijn mening/ervaring in dit geval het signaal dat je gevoelens hebt die je niet kan/durft te confronteren.

Mocht je interesse hebben: het boekje Het begaafde kind zal voor jou heel herkenbaar zijn, denk ik. (Begaafd duidt hier niet op iets paranormaals overigens ;)). Het is geschreven door de therapeut die ook andere therapeuten behandelt.
pi_112553088
zzz, wil je nog even op mijn auto-pilot verhaal reageren? :P
Ik ben het eens met gray overigens.
Rustig aan.
pi_112553118
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:59 schreef kingtoppie het volgende:
zzz, wil je nog even op mijn auto-pilot verhaal reageren? :P
Ja, ik begrijp beter wat je bedoelt. Ik zit inderdaad vaak op autopilot. Toch klinkt in het moment leven zo zweverig. Alsof je dan bijv heel langzaam je toetje op moet eten en echt denken: wat een heerlijk ijs. ?
pi_112553155
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 01:01 schreef zzz55 het volgende:

[..]

Ja, ik begrijp beter wat je bedoelt. Ik zit inderdaad vaak op autopilot. Toch klinkt in het moment leven zo zweverig. Alsof je dan bijv heel langzaam je toetje op moet eten en echt denken: wat een heerlijk ijs. ?
Nee... Je denkt dan juist niet ''na'' maar ''doet'' alleen...

Als jij bewust je gedrag aan gaat passen en gaat denken ''hoe zal ik reageren'' leef je niet in het moment... En dat is dan slecht. Ik probeer hetzelfde als gray te verwoorden.
Rustig aan.
pi_112553271
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:59 schreef Gray het volgende:
Ik denk dat dit de kern is van je probleem:

[..]

Je onderdrukt zo te lezen je daadwerkelijke zelf, je eigen verlangens, emoties en impulsen. Het beeld dat jij jezelf hebt opgelegd aan de hand van het beeld dat anderen volgens jouw verwachting hebben, klopt niet met hoe je echt bent. Door jezelf niet toe te staan jezelf te ervaren begin je gevoelloos te worden. Depressie is naar mijn mening/ervaring in dit geval het signaal dat je gevoelens hebt die je niet kan/durft te confronteren.

Mocht je interesse hebben: het boekje Het begaafde kind zal voor jou heel herkenbaar zijn, denk ik. (Begaafd duidt hier niet op iets paranormaals overigens ;)). Het is geschreven door de therapeut die ook andere therapeuten behandelt.
Bedankt voor je comment. Je hebt volgens mij een goed punt.
Ik vind het alleen lastig echt compleet mezelf te zijn. Het voelt alsof het sowieso niet helemaal 'kan'.
Ik 'moet' een bepaalde houding of 'image' opzetten.
Ook zou ik echt niet weten wat voor gevoelens ik niet durf te confronteren. Zou het zo diep verstopt zitten?
Gaat het begaafde kind over hoogbegaafdheid oid? Waarom denk je dat het voor mij goed zou zijn? (serieuze vraag)
pi_112553295
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 01:06 schreef zzz55 het volgende:

[..]

Bedankt voor je comment. Je hebt volgens mij een goed punt.
Ik vind het alleen lastig echt compleet mezelf te zijn. Het voelt alsof het sowieso niet helemaal 'kan'.
Ik 'moet' een bepaalde houding of 'image' opzetten.
Ook zou ik echt niet weten wat voor gevoelens ik niet durf te confronteren. Zou het zo diep verstopt zitten?
Gaat het begaafde kind over hoogbegaafdheid oid? Waarom denk je dat het voor mij goed zou zijn? (serieuze vraag)
Dat is heel raar en daar zou je aan moeten werken.. Al dan niet met een psycholoog.
Rustig aan.
pi_112553311
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 01:02 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Nee... Je denkt dan juist niet ''na'' maar ''doet'' alleen...

Als jij bewust je gedrag aan gaat passen en gaat denken ''hoe zal ik reageren'' leef je niet in het moment... En dat is dan slecht. Ik probeer hetzelfde als gray te verwoorden.
Lijkt me moeilijk. Hoe heb jij het losgelaten, dat analyseren e.d.? Of ben je sowieso meer het spontane type?
pi_112553350
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 01:08 schreef zzz55 het volgende:

[..]

Lijkt me moeilijk. Hoe heb jij het losgelaten, dat analyseren e.d.? Of ben je sowieso meer het spontane type?
Nee... Eigenlijk is dat iets wat het versieren mij gebracht heeft... Ik kom nu ''los'' en voel me een stuk fijner... Niet heel raar dat je je fijner voelt als je doet wat je wilt doen.

Is het moeilijk.... Nouja... Eerst bleef dat blok nog staan na 20bier... Ik ben geen impulsief persoon wat dat betreft... Ik denk juist heel erg goed na en heb daar ook echt de hand op als ik dat wil.

Maar ik kan nu ook gewoon ''niet'' nadenken en ''gewoon doen'' spontaan zijn inderdaad...
Pff, tis geen klein ding wat je aan me vraagt hoor... De inkeer is ook pas kort geleden bij mij gekomen... Jezelf uiten is iets moois.... Geen neuk geven om mensen die stom doen is ook iets moois.... Dus leef jezelf... Leef niet iets anders...

(Ja ik zeg eigenlijk wat gray zegt..... hij kan het beter verwoorden, misschien heeft hij wel tips om je te helpen)
Rustig aan.
pi_112553382
O wacht... Ik weet misschien wel iets voor je :)
Rustig aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')