abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 22:00:00 #1
43556 miss_dynastie
pi_112542263
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 11:41 schreef Dark_Feather het volgende:
Hoi allen,

Laat ik beginnen met een korte situatieschets: ik ben net voor m'n 18e gaan studeren en ben inmiddels 23 jaar en studeer nog. Mijn ouders zijn gescheiden, en ik kom 1x in de maand/2 maanden een weekendje naar huis, bijvoorbeeld met verjaardagen of feestdagen. M'n vader heeft een nieuwe vrouw en woont daarmee samen. Mijn broertje (17) is daar om de week en m'n stiefzusje (16) altijd.

Het geval is nu dat m'n vader en vrouw hebben besloten om samen met m'n broertje en stiefzusje op vakantie te gaan in de kerstvakantie naar Australië voor 3 weken. Hier was mij tot op heden niks over verteld, tot ik afgelopen weekend voor de verjaardag van m'n stiefzusje thuis kwam, en daar het verhaal op ving dat ze dit plan hadden.

Tijdens de verjaardag kwam van iemand de vraag of ik ook mee ging, waarop ik naar m'n vader keek die aangaf dat ik mee zou kunnen als ik zelf mijn tickets (a 1000 euro) zou betalen. Verder niet meer over gehad omdat ik op de verjaardag van m'n zusje niet voor een discussie hierover gepast vond.

Toen ik 's avonds naar de trein werd gebracht heb ik gevraagd of ik dus echt zelf de kaartjes moest betalen, terwijl m'n broertje en zusje wel gewoon gratis mee mogen. In mijn ogen is het vreemd dat als je meerdere kinderen hebt je de een wel gratis meeneemt, en de ander niet. Aangezien ik als student al een studieschuld heb opgebouwd, weten ze ook wel dat het voor mij niet mogelijk is om die tickets te betalen. Helaas kwam er op mijn vraag niet echt een antwoord, omdat m'n vader op dat moment geen zin had om er over te praten, behalve dat hij vond dat ik niet meer echt bij het gezin hoorde omdat ik niet thuis woon.

Later hoorde ik van m'n broertje dat hij op de terugweg had gezegd dat hij vond dat hij al genoeg vakanties voor mij betaald had en dat ik zelf te lui zou zijn om te werken (ik heb tijdens m'n studie bijna altijd een bijbaantje gehad). Ik vroeg me af hoe andere in over deze situatie denken. Is het raar als je als ouders voor je ene kind wel het ticket betaald en voor de andere niet? Het betekend dus ook dat ik met kerst, de verjaardag van m'n broertje en oud&nieuw niet met hen kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Samenvatting:
Ouders gaan in de kerstvakantie op vakantie naar Australie, m'n broertje mag gewoon mee, tegen mij wordt er niks over gezegd en als ik er over hoor en vraag of ik dan ook mee mag wordt gezegd dat ik zelf maar m'n ticket moet betalen, terwijl ze weten dat ik daar niet de middelen voor heb.
Ouders betalen alleen reis voor broertje
pi_112542368
Omdat je volwassen bent?
pi_112542576
Ik zou ook niet voor m'n zoon van 23 nog een ticket betalen, ga lekker zelf op vakantie denk ik dan :P

Het is denk ik dus meer de leeftijd dan de woonsituatie.
pi_112542629
tis toch de regel dat alleen de oorspronkelijke ts een volgend deel mag openen :?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 22:07:03 #5
43556 miss_dynastie
pi_112542719
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 22:05 schreef simmu het volgende:
tis toch de regel dat alleen de oorspronkelijke ts een volgend deel mag openen :?
Oh, sorry, die heb ik dan onbewust overtreden :@
  woensdag 6 juni 2012 @ 22:08:37 #6
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_112542818
Je bent een jongvolwassen vrouw, betaal je eigen reis.

Waarom heropen jij topics van andere users?
pi_112543337
laten we eerst eens eventjes allemaal een stap op de plaats nemen en de oorspronkelijke ts vragen of hij nog een topic ok vindt. en onthouden dat familieshit nu eenmaal kut is :') dat ook. feelings run high en alles
pi_112543448
Ze hebben het bewust voor TS verzwegen en willen hem/haar duidelijk niet mee hebben. (zie ook de opmerking dat hij/zij niet meer bij het gezin hoort). Dan maar zeggen dat TS het zelf moet betalen terwijl ze weten dat dit financieel niet mogelijk is. Vervolgens wordt wel de vakantie van puber broertje naar Spanje betaald, terwijl TS nog niet eens studie betaald krijgt door ouders. Ik zou ook flippen.

Als mijn ouders een familie vakantie doen, is het ook echt een familie vakantie. Iedereen mag dan gewoon mee.

Wat mij in dit verhaal het meest tegen de borst stuit eigenlijk is dat TS zelf voor studie opdraait terwijl ouders blijkbaar genoeg geld hebben om een reis naar Australië voor 4 man te bekostigen. Nou nee, eigenlijk vind ik die opmerking over het niet meer bij het gezin horen nog erger.
pi_112543727
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 22:16 schreef simmu het volgende:
laten we eerst eens eventjes allemaal een stap op de plaats nemen en de oorspronkelijke ts vragen of hij nog een topic ok vindt. en onthouden dat familieshit nu eenmaal kut is :') dat ook. feelings run high en alles
Familie heb je. Vrienden kun je uitzoeken.
pi_112544630
kan iemand even een samenvatting maken van het vorige topic? dit klinkt wel interessant
pi_112545229
Verschil is er altijd. Onthoud het voor later, maar maak een eerlijke afweging. Is wat hij zei waar, dat hij al genoeg voor je betaald heeft? Zoja, krijg iets. Zonee, later uit lachen als ze zelf iets nodig hebben.
Opgelost, slotje.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_112547831
Twee kampen, de ene helft focussed op het volwassen zijn, uit huis zijn, dus zelf betalen.
De andere helft kijkt meer naar het probleem van 'niet meevragen, niet bij het gezin horen'.
Een financieel en een emotioneel kamp! :D
pi_112548170
Het ''niet meevragen'' vind ik wel lullig, maar het zelf betalen best logisch.
Anders blijft Pa aan de gang :')
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 23:18:01 #14
43556 miss_dynastie
pi_112548201
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 23:13 schreef mootie het volgende:
Twee kampen, de ene helft focussed op het volwassen zijn, uit huis zijn, dus zelf betalen.
De andere helft kijkt meer naar het probleem van 'niet meevragen, niet bij het gezin horen'.
Een financieel en een emotioneel kamp! :D
Ik denk dan maar: het topic heet niet voor niets 'ouders betalen alleen...' en niet 'ouders sluiten me buiten van gezinsvakantie' :)
  donderdag 7 juni 2012 @ 00:52:55 #15
30252 Soempie
Procreating
pi_112552901
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 22:17 schreef mirannie het volgende:
Ze hebben het bewust voor TS verzwegen en willen hem/haar duidelijk niet mee hebben. (zie ook de opmerking dat hij/zij niet meer bij het gezin hoort). Dan maar zeggen dat TS het zelf moet betalen terwijl ze weten dat dit financieel niet mogelijk is. Vervolgens wordt wel de vakantie van puber broertje naar Spanje betaald, terwijl TS nog niet eens studie betaald krijgt door ouders. Ik zou ook flippen.

Als mijn ouders een familie vakantie doen, is het ook echt een familie vakantie. Iedereen mag dan gewoon mee.

Wat mij in dit verhaal het meest tegen de borst stuit eigenlijk is dat TS zelf voor studie opdraait terwijl ouders blijkbaar genoeg geld hebben om een reis naar Australië voor 4 man te bekostigen. Nou nee, eigenlijk vind ik die opmerking over het niet meer bij het gezin horen nog erger.
Wat een nare insteek/ interpretatie.

Hij kreeg z'n vakanties toch ook betaald toen hij nog thuis woonde? En ik neem aan dat z'n broertje en zusje ook hun eigen studie moeten bekostigen, net als zo ontzettend veel mensen. Daarnaast was het helemaal niet bedoeld als familievakantie, blijkbaar, maar als een 'gewone' vakantie. Ditmaal dan wel wat verder weg. Denk dan ook dat er van bewust verzwijgen geen sprake is. Anders zou het wel heel erg zijn, inderdaad. :+

Ben wel benieuwd hoe het gesprek met z'n vader is gegaan.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_112555473
Mijn vader en stiefmoeder gaan ook ieder jaar op vakantie met haar kinderen (ze zijn samen sinds mijn 17e) en daar betaalt hij alles voor. En dat zijn verre reizen zoals oa Amerika die hij nooit met mij heeft gedaan. Mij heeft hij nog niet uitgenodigt voor een weekendtrip de afgelopen 7 jaar, en als ik mee zou willen zou ik het ook zelf moeten betalen.

Maar dat hoeft niet hoor, geen trek in op die manier :W
pi_112556787
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:52 schreef Soempie het volgende:

[..]

Wat een nare insteek/ interpretatie.

Hij kreeg z'n vakanties toch ook betaald toen hij nog thuis woonde? En ik neem aan dat z'n broertje en zusje ook hun eigen studie moeten bekostigen, net als zo ontzettend veel mensen. Daarnaast was het helemaal niet bedoeld als familievakantie, blijkbaar, maar als een 'gewone' vakantie. Ditmaal dan wel wat verder weg. Denk dan ook dat er van bewust verzwijgen geen sprake is. Anders zou het wel heel erg zijn, inderdaad. :+

Ben wel benieuwd hoe het gesprek met z'n vader is gegaan.
Inmiddels het hele vorige topic doorgelezen en eigenlijk heb ik nog dezelfde mening. Ik krijg echt heel sterk het idee dat het ze voornamelijk te doen is om het feit dat hij er niet meer bij hoort. Zoals iemand in het vorige deel al opmerkte: hoor je dan vanaf je 20ste ofzo ineens niet meet bij een gezin? Hele nare gedachte!!

En ja, heb dus ook nog steeds het idee dat het bewust verzwegen is voor hem.
  donderdag 7 juni 2012 @ 09:31:25 #18
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_112557093
Heeft de oorspronkelijke TS nog met zijn ouders over deze buitensluitkwestie gesproken?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_112557177
quote:
Later hoorde ik van m'n broertje dat hij op de terugweg had gezegd dat hij vond dat hij al genoeg vakanties voor mij betaald had en dat ik zelf te lui zou zijn om te werken (ik heb tijdens m'n studie bijna altijd een bijbaantje gehad).
Blijkbaar zit er op dit punt een groot verschil van mening. Ik zou niet vreemd opkijken als dit de hele oorzaak van het probleem is.
  donderdag 7 juni 2012 @ 09:35:13 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_112557187
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2012 09:17 schreef mirannie het volgende:

[..]

Inmiddels het hele vorige topic doorgelezen en eigenlijk heb ik nog dezelfde mening. Ik krijg echt heel sterk het idee dat het ze voornamelijk te doen is om het feit dat hij er niet meer bij hoort. Zoals iemand in het vorige deel al opmerkte: hoor je dan vanaf je 20ste ofzo ineens niet meet bij een gezin? Hele nare gedachte!!

Maar bewust verzwegen vanuit welke intentie?

We willen hem niet mee of we gaan ervanuit dat hij niet mee wil of ...

Ja, een prettig gesprek van hé joh, dit zijn onze plannen wat vind je ervan als... was veel beter geweest. Maar uit wat ik maar onhandigheid noem gaat het vaak niet zo.
The love you take is equal to the love you make.
pi_112557358
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2012 09:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar bewust verzwegen vanuit welke intentie?

We willen hem niet mee of we gaan ervanuit dat hij niet mee wil of ...

Ja, een prettig gesprek van hé joh, dit zijn onze plannen wat vind je ervan als... was veel beter geweest. Maar uit wat ik maar onhandigheid noem gaat het vaak niet zo.
Ik denk eerlijk gezegd niet uit onhandigheid, anders had de vader dat wel meteen gezegd toen TS er in de auto naar vroeg. Ik heb echt het idee dat ze hem liever niet mee hebben.

Zelf ga ik ook al een jaar of 14 niet meer mee met mijn ouders, maar als er een familie vakantie gepland werd in die 14 jaar, werd ik altijd mee gevraagd en werd er ook voor mij betaald. En ik ben heel wat ouder dan TS en studeer al heel lang niet meer. Dit is geen gewone vakantie tussendoor lijkt mij.
  donderdag 7 juni 2012 @ 10:46:40 #22
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_112559089
Hoe goed is de relatie tussen TS en vader en stiefmoeder? Klinkt niet best dit.
  † In Memoriam † donderdag 7 juni 2012 @ 10:50:23 #23
43556 miss_dynastie
pi_112559237
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2012 09:17 schreef mirannie het volgende:

[..]

In de OP staat:
quote:
Toen ik 's avonds naar de trein werd gebracht heb ik gevraagd of ik dus echt zelf de kaartjes moest betalen, terwijl m'n broertje en zusje wel gewoon gratis mee mogen. In mijn ogen is het vreemd dat als je meerdere kinderen hebt je de een wel gratis meeneemt, en de ander niet.
En op die vraag was het antwoord:
quote:
Helaas kwam er op mijn vraag niet echt een antwoord, omdat m'n vader op dat moment geen zin had om er over te praten, behalve dat hij vond dat ik niet meer echt bij het gezin hoorde omdat ik niet thuis woon.
Kortom: 'Pa, waarom betaal je wel voor zus en broer en voor mij niet?' En daarop was het antwoord 'je hoort niet meer bij het gezin'. Dat lijkt me helemaal geen gek standpunt, dat je volwassen zoon die eens in de maand of twee maanden langs komt voor feesten en partijen geen onderdeel meer is van de kinderen die je moet onderhouden....

Dat 'er niet bij horen' is iets waar men hier erg mee zit, maar TS niet, die zat in eerste instantie met de financiën en gebruikt het 'erbij horen' enkel als argument om het betaald te willen krijgen...
  donderdag 7 juni 2012 @ 10:52:11 #24
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_112559313
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 10:50 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

In de OP staat:

[..]

En op die vraag was het antwoord:

[..]

Kortom: 'Pa, waarom betaal je wel voor zus en broer en voor mij niet?' En daarop was het antwoord 'je hoort niet meer bij het gezin'. Dat lijkt me helemaal geen gek standpunt, dat je volwassen zoon geen onderdeel meer is van de kinderen die je moet onderhouden....

Dat 'er niet bij horen' is iets waar men hier erg mee zit, maar TS niet, die zat in eerste instantie met de financiën en gebruikt het 'erbij horen' enkel als argument om het betaald te willen krijgen...
Maar dat 'erbij horen' lijkt me toch de achterliggende reden. 'Niet meer onderdeel zijn van de kinderen die je moet onderhouden' is iets compleet anders dan 'er niet meer bij horen'.
  † In Memoriam † donderdag 7 juni 2012 @ 10:55:54 #25
43556 miss_dynastie
pi_112559451
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 10:52 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Maar dat 'erbij horen' lijkt me toch de achterliggende reden. 'Niet meer onderdeel zijn van de kinderen die je moet onderhouden' is iets compleet anders dan 'er niet meer bij horen'.
Maar het kwam als antwoord op de vraag: 'Pa, waarom betaal je niet voor mij en wel voor die andere twee?' Dat het wellicht wat onhandig geformuleerd is, soit, maar in die context is het geen heel raar standpunt. 'Omdat ik jou niet hoef te onderhouden met je 23 jaar' was beter en duidelijker geweest, maar dat is nu eenmaal niet gezegd.
pi_112559906
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 10:55 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Maar het kwam als antwoord op de vraag: 'Pa, waarom betaal je niet voor mij en wel voor die andere twee?' Dat het wellicht wat onhandig geformuleerd is, soit, maar in die context is het geen heel raar standpunt. 'Omdat ik jou niet hoef te onderhouden met je 23 jaar' was beter en duidelijker geweest, maar dat is nu eenmaal niet gezegd.
of het nou al dan niet redelijk is boeit niet, het doet wel zeer als je zo buitengesloten wordt. maar goed; familieshit. is altijd gedoe en gezeik
  † In Memoriam † donderdag 7 juni 2012 @ 11:43:41 #27
43556 miss_dynastie
pi_112561421
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 11:07 schreef simmu het volgende:

[..]

of het nou al dan niet redelijk is boeit niet, het doet wel zeer als je zo buitengesloten wordt. maar goed; familieshit. is altijd gedoe en gezeik
Het doet TS vooral zeer in de portemonnee getuige zijn OP, die andere emoties worden hem mijns inziens aangepraat in dit topic :)
pi_112569837
Zo zitten sommige ouders nu eenmaal in elkaar. De band met de kinderen is gewoon minder. Ik heb het geluk dat mijn ouders werkelijk alles, tot en met de laatste cent aan toe, voor hun kinderen over hebben. Studie etc. werd gewoon betaald terwijl zij het heel zo breed niet hadden. Dan is het ook wat makkelijker om als je dan zelf een aardig centje verdient eens te zeggen: 'joh, dit betaal ik wel een keertje'. Op die manier is de ouder/kind-relatie in mijn ogen gewoon het best.

Neemt niet weg dat andere ouders een heel ander beeld hebben bij de financien m.b.t. de kids. Mijn vriendin bijvoorbeeld. Het eerste jaar studie werd nog betaald maar toen dit niet helemaal haar ding bleek te zijn kon ze onder het mom van 'ga dan maar werken' zelf haar volgende (inmiddels afgeronde) studie betalen. Terwijl deze ouders wel het geld hebben om 4 keer per jaar op vakantie op vakantie te gaan en allerlei rotzooi te kopen. Hoewel ik er vrij zeker van ben dat ook deze ouders veel van hun kinderen houden trekken ze bij het idee dat ze ook na het 18e levensjaar van hun kind eens iets zouden kunnen betalen direct in een stuip.

En dan op de dag dat ze aan haar eerste baan begint meteen uit gaan rekenen hoeveel zij per maand moet bij gaan dragen :') (om vakanties en dure luxe goederen voor de ouders te kopen).
pi_112571745
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 11:43 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Het doet TS vooral zeer in de portemonnee getuige zijn OP, die andere emoties worden hem mijns inziens aangepraat in dit topic :)
dat hoeft niet hoor. waar mensen echt kwaad over zijn en waar ze dan over beginnen op een forum als dit, zijn vaak zat toch echt andere dingen :+
  donderdag 7 juni 2012 @ 16:31:50 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_112572000
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 15:39 schreef Niltag het volgende:
Zo zitten sommige ouders nu eenmaal in elkaar. De band met de kinderen is gewoon minder. Ik heb het geluk dat mijn ouders werkelijk alles, tot en met de laatste cent aan toe, voor hun kinderen over hebben. Studie etc. werd gewoon betaald terwijl zij het heel zo breed niet hadden. Dan is het ook wat makkelijker om als je dan zelf een aardig centje verdient eens te zeggen: 'joh, dit betaal ik wel een keertje'. Op die manier is de ouder/kind-relatie in mijn ogen gewoon het best.

Neemt niet weg dat andere ouders een heel ander beeld hebben bij de financien m.b.t. de kids. Mijn vriendin bijvoorbeeld. Het eerste jaar studie werd nog betaald maar toen dit niet helemaal haar ding bleek te zijn kon ze onder het mom van 'ga dan maar werken' zelf haar volgende (inmiddels afgeronde) studie betalen. Terwijl deze ouders wel het geld hebben om 4 keer per jaar op vakantie op vakantie te gaan en allerlei rotzooi te kopen. Hoewel ik er vrij zeker van ben dat ook deze ouders veel van hun kinderen houden trekken ze bij het idee dat ze ook na het 18e levensjaar van hun kind eens iets zouden kunnen betalen direct in een stuip.

En dan op de dag dat ze aan haar eerste baan begint meteen uit gaan rekenen hoeveel zij per maand moet bij gaan dragen :') (om vakanties en dure luxe goederen voor de ouders te kopen).
Ik vind het raar dat jij dus de ouder-kindrelatie het beste vindt als de ouders al hun geld over hebben voor hun kinderen. Wel heel fijn voor jou dat jij dus net de ouders hebt getroffen die dat dus kennelijk doen.
  donderdag 7 juni 2012 @ 17:07:00 #31
365231 Fera
Fire & Blood
pi_112573548
Ik waardeer het heel erg dat mijn ouders iets willen bijdragen aan de studie, vooral omdat ik het zonder hun hulp waarschijnlijk niet kan. Mijn moeder hoefde ik het niet te vragen, die had al een spaarcentje voor mij opzij gezet na de verkoop van het huis. Mijn vader heb ik het wel gevraagd, daar had hij natuurlijk ook nee op kunnen zetten. Maar zijn antwoord was meer 'ja, natuurlijk', dat vond ik wel heel lief. :)
Beiden wilden ze het doen omdat ze het gewoon belangrijk voor me vonden. Een deel betalen zij en de rest betaal ik zelf. Wel zo eerlijk op die manier.

Naast het broodnodige om kosten te dekken, ben ik juist blij dat ik verder niets van ze nodig heb, ik ben graag zelfstandig en hou er niet van om op iemands zak te teren.

Wel vind ik het lullig om te zeggen dat je niet meer bij het gezin hoort. :{ Zo'n opmerking kan harder aankomen dan hij misschien bedoeld is. Dat ik zelf niet meer meegevraagd wordt voor vakanties ligt anders. Ik woon samen en plan altijd een vakantie met mijn vriend, dat weten de ouders van beide kanten. Ze hoeven het daarom dus niet te vragen.
Het kan wellicht zijn dat jouw ouders het op dezelfde manier zien. Jij woont niet meer thuis, je hebt een eigen leven, etc. Wellicht hebben ze je om die reden in eerste instantie niet meegevraagd. En een extra ¤1000,- zat voor hen waarschijnlijk ook niet in de planning. Aan de andere kant hadden ze je misschien tegemoet kunnen komen, door een deel van je ticket te betalen.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_112574827
Ben ik nou echt de enige die het niet meer dan normaal vind dat ouders de studie van hun kinderen betalen? (als dat financieel mogelijk is uiteraard). Houdt de financiële hulp dan echt op zodra je kind een middelbare school diploma heeft? Ik heb altijd gespaard voor mijn dochter en als ze straks 17/18 is zal er meer dan genoeg geld zijn. Overigens vind ik wel dat ze het binnen de normale termijn moet halen en zo niet, moet ze het verder zelf betalen.
  donderdag 7 juni 2012 @ 17:51:12 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_112575439
Waarom denk je dat je daarin de enige zou zijn? :?
  donderdag 7 juni 2012 @ 17:59:08 #34
365231 Fera
Fire & Blood
pi_112575741
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 17:36 schreef mirannie het volgende:
Ben ik nou echt de enige die het niet meer dan normaal vind dat ouders de studie van hun kinderen betalen? (als dat financieel mogelijk is uiteraard). Houdt de financiële hulp dan echt op zodra je kind een middelbare school diploma heeft? Ik heb altijd gespaard voor mijn dochter en als ze straks 17/18 is zal er meer dan genoeg geld zijn. Overigens vind ik wel dat ze het binnen de normale termijn moet halen en zo niet, moet ze het verder zelf betalen.
Iedereen denkt daar anders over. Sommige ouders kunnen het niet financieel opbrengen om de (hele) studie te betalen, maar er zijn ook ouders die hun kinderen misschien iets willen leren. Dat ik zelf een deel van mijn studie betaal vind ik niet meer dan logisch, aangezien het om MIJN toekomst gaat. Bovendien zijn er zat kinderen die er met de pet naar gooien als mammie en pappie toch wel voor elke uitspatting (als in: 'goh, psycholoog lijkt me wel geinig') moeten opdraaien. Als ze zelf deels voor de kosten moeten zorgen, zullen ze er misschien een stuk serieuzer in staan. Ik denk dat niemand graag geld weggooit.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_112576050
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2012 17:51 schreef Lienekien het volgende:
Waarom denk je dat je daarin de enige zou zijn? :?
Omdat de reacties veel al zijn dat het normaal is dat de studie zelf betaald wordt. Of van degenen die het wel betaald hebben gekregen dat ze extreem dankbaar zijn. Ik vind het gewoon bij de opvoeding horen. En dus heel normaal dat de ouders het betalen (mits dat financieel haalbaar is natuurlijk).
pi_112576211
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 17:59 schreef Fera het volgende:

[..]

Iedereen denkt daar anders over. Sommige ouders kunnen het niet financieel opbrengen om de (hele) studie te betalen, maar er zijn ook ouders die hun kinderen misschien iets willen leren. Dat ik zelf een deel van mijn studie betaal vind ik niet meer dan logisch, aangezien het om MIJN toekomst gaat. Bovendien zijn er zat kinderen die er met de pet naar gooien als mammie en pappie toch wel voor elke uitspatting (als in: 'goh, psycholoog lijkt me wel geinig') moeten opdraaien. Als ze zelf deels voor de kosten moeten zorgen, zullen ze er misschien een stuk serieuzer in staan. Ik denk dat niemand graag geld weggooit.
Ja, maar ook dat is een deel van de opvoeding: zorgen dat het kind een weloverwogen keus maakt. Daarbij zijn er ook kinderen die dan dus maar niet gaan studeren omdat ze pas 17 zijn en geen zin hebben in al die verantwoordelijkheid van het betalen van een studie, wat ik best snap op die leeftijd.

Leren met geld omgaan kan altijd nog. Ik heb ook gewoon gewerkt naast school en studie en als alleenstaande moeder heb ik echt geen geld als water, maar kan prima met geld omgaan ook al heb ik nooit mijn eigen studie betaald.
  donderdag 7 juni 2012 @ 18:15:44 #37
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_112576286
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 22:01 schreef Edskimo het volgende:
Omdat je volwassen bent?
hier sluit ik mij bij aan. Ik wilde niet eens dat mijn ouders dat voor mij zouden betalen. Hoogstens dat ze me 20 euro geven zodat we samen wat op het vliegveld kunnen eten en drinken maar thats it dan ook
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  donderdag 7 juni 2012 @ 18:16:45 #38
365231 Fera
Fire & Blood
pi_112576318
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2012 18:13 schreef mirannie het volgende:

[..]

Ja, maar ook dat is een deel van de opvoeding: zorgen dat het kind een weloverwogen keus maakt. Daarbij zijn er ook kinderen die dan dus maar niet gaan studeren omdat ze pas 17 zijn en geen zin hebben in al die verantwoordelijkheid van het betalen van een studie, wat ik best snap op die leeftijd.

Leren met geld omgaan kan altijd nog. Ik heb ook gewoon gewerkt naast school en studie en als alleenstaande moeder heb ik echt geen geld als water, maar kan prima met geld omgaan ook al heb ik nooit mijn eigen studie betaald.
Zoals ik dus al zei: iedereen denkt daar anders over. Wat ik verkondigde was niet bedoeld als absolute waarheid, maar een reden waarom mensen niet de gehele studie van hun kinderen betalen. Jij hebt je reden om het wel te doen, net als zij reden hebben om het niet te doen.
pi_112580297
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2012 18:08 schreef mirannie het volgende:

[..]

Omdat de reacties veel al zijn dat het normaal is dat de studie zelf betaald wordt. Of van degenen die het wel betaald hebben gekregen dat ze extreem dankbaar zijn. Ik vind het gewoon bij de opvoeding horen. En dus heel normaal dat de ouders het betalen (mits dat financieel haalbaar is natuurlijk).
nja, niks mis met deze post, behalve wat nuancering. wanneer het er gewoon bijhoort en als vanzelfsprekend gezien wordt (door het kind in kwestie) is dat fout imho. het is namelijk niet vanzelfsprekend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')