abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112499428
WO Rechten

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

Koning der wettenbundels:

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden van dit topic
Sovereign
_-rally-_
Leonoor
Thisbe
Pool
Smash-it
flubub
Argento
Sessy
GDPP
Maharbal (2x - Fiscaal en Notarieel)

Ook leuk: de studenten, met de tofste universiteit als eerste:

Radboud Universiteit
DonStefano
Desideriusa
Sandersson
Kopstoot
Yashaaaaa
Retroseksueel
Morendo
fulco-
tostitomaatkaas
H-D

Universiteit Leiden
addictivebeat
Mieks
Originele_Naam
ChRoNiC
-Trinity-
RobertoCarlos
Florian_
Microtechs
Fip
Kimochi
ArcticBlizzard
Orbis
Nailpolish

Rijksuniversiteit Groningen
xD
Proud2beDiepfries
StarGazer
aaipod (kudtstudent op het moment)
Cortax
Dionysius85
Eilis
Ties02

Universiteit van Tilburg
Mr.G
1-1-1-1-1
Morrigun99
CaptainRedbeard
bladibladibla
hmmmz
aardappel
EasySilence
Dr_Strangelove
kapiteintje
wimjongil

Universiteit van Amsterdam
Andoire
VeX-
Smash-it (tweede master)
TiMPiN
Dreamzk
hemelsblauw
Ruud_Kawasaki
Skage101
Eriksd
Tchock
Yreal

Erasmus Universiteit Rotterdam
Umm-Qasr
Cleese
Nautilus
DahaKa
Flashwin
Phaelanx_NL
Mandal
IkeDubaku99
Dr.Cooper

Vrije Universiteit Amsterdam
Jorwol
Ricard0j

Open Universiteit
DanielSmith
SpotlessMind00

Universiteit Utrecht
MarkzMan_X
The_Duce
VoreG
smvs
AkeBiAtch
dr.dunno
Diederik_Duck (?)
ScottTracy
Rainb0ws
evelien89

Universiteit Maastricht
Law.
Bartaz
RockGod---
Memento-Mori

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe
Ben je ook rechtenstudent, post je graag mee en staat je naam nog niet in het lijstje? Meld het dan even in dit topic, dan word je toegevoegd. Of niet. Maar dan kun je bezwaar maken. En in beroep. En vast ook nog wel in cassatie bij Danny, al weet die kerel waarschijnlijk niet wat dat betekent.

[ Bericht 0% gewijzigd door H-D op 05-06-2012 22:55:32 ]
pi_112499637
Omdat het toch over zekerheden ging :P
pi_112499675
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:43 schreef H-D het volgende:

[..]

Kon de diamant niet als hoofdzaak worden aangemerkt ogv de waarde tov de gouden ring? Hier had je trouwens omdat je op de zaaksvormingstoer ging HR Hollander's Kuikenbroederij kunnen gebruiken :P
Ja ik had dus dat er geen hoofdzaak kon worden aangemerkt, lid 2 is dat volgens mij, goud/diamant.. Wat je zegt ogv die geld waarde klopt opzich wel.
Ja kip/ei verhaal vond ik niet relevant genoeg in deze, ookal gaat dat ook over zaaksvorming inderdaad.

Mag ik trouwens in de OP? :@
pi_112499912
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:47 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ja ik had dus dat er geen hoofdzaak kon worden aangemerkt, lid 2 is dat volgens mij, goud/diamant.. Wat je zegt ogv die geld waarde klopt opzich wel.
Ja kip/ei verhaal vond ik niet relevant genoeg in deze, ookal gaat dat ook over zaaksvorming.

Mag ik trouwens in de OP? :@
Maar Hollander's Kuikenbroederij geeft wel de richtlijnen van wanneer je van een nieuwe zaak kan spreken in het geval van zaaksvorming --> nieuwe identiteit van de zaak, menselijke stimulans etc.

Tuurlijk waar studeer je? :P
pi_112500095
Hmmja ik vond de zaaksvorming hier logisch genoeg, twee dingen samenvoegen (kunstmatig) tot iets nieuws onafscheidelijks. Dat met dat kip/ei had ik meer in gedachten als wanneer je van zaaksvorming spreekt als het niet heel duidelijk is, bij natuurlijke producten bijv.; druiventrossen> druiven> wijn. kippen> eieren enz.

Groningen (RUG) studeer ik ^O^
pi_112500550
Vrijdag strafrecht he :o
Zie het wel positief in, heb dat processuele model er wel goed inzitten. Arrestjes ook wel.
pi_112500613
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:54 schreef Ties02 het volgende:
Hmmja ik vond de zaaksvorming hier logisch genoeg, twee dingen samenvoegen (kunstmatig) tot iets nieuws onafscheidelijks. Dat met dat kip/ei had ik meer in gedachten als wanneer je van zaaksvorming spreekt als het niet heel duidelijk is, bij natuurlijke producten bijv.; druiventrossen> druiven> wijn. kippen> eieren enz.

Groningen (RUG) studeer ik ^O^
Fixed

Mja je moet gewoon de criteria uit de wet of jurisprudentie gebruiken. Hoe logisch het ook is. De argumentatie ontleent zijn kracht aan de richtlijnen van de HR in deze. Ook al noem je het arrest gewoon even. Zodat je wel laat zien dat je de verbanden kan leggen en het snapt.

Verder zou ik het nog steeds aannemlijk vinden de diamant als hoofdzaak te zien en de ring zelf als bestanddeel...sowieso had de bank dat een fijne uitkomst gevonden denk ik :P xD
pi_112500617
Ik heb op 31 mei ook het tentamen inleiding burgerlijk recht gemaakt. Een pittig tentamen, maar volgens mij heb ik genoeg om een goed cijfer eruit te slepen. Ik hoorde wel dat de afdeling burg. recht aan de UL strenger dan andere afdelingen is. Ben best bang dus :P

Ik twijfel echter nog steeds over een antwoord dat ik op een vraag van 't tentamen heb gegeven. Het gaat over rangorde bij verhaal. Ik mocht het vragenblad mee naar huis nemen, dus misschien kunnen jullie checken of ik het juiste antw. heb gegeven.

De casus is als volgt:

Aspergekwekerij Hollandaise is op 25 mei 2012 failliet verklaard. De failliete boedel bestaat slechts uit een aspergemachine, die op 25 mei 2012 een waarde heeft van 15.000 euro. Bij de curator in het faillissement van Hollandaise melden zich:

- Feenstra met een vordering van 16.000 euro: het nog openstaande bedrag op een lening die zij aan de aspergekwekerij had verstrekt t.b.v. de aanschaf van de plantmachine;

- Jansen met een vordering van 1.500 euro wegens achterstallig loon uit arbeidsovk voor het steken van asperges in de periode 25 april t/m 24 mei 2012;

- Bouwman met een vordering van 2.000 euro wegens onderhoud en reparatie van de plantmachine.

Vraag: Wat is de onderlinge rangorde bij verhaal van Feenstra, Jansen en Bouwman?

Mijn antw: De hoofdregel is 3:277 BW. Schuldeisers hebben gelijkheid, behoudens de door de wet erkende redenen van voorrang. O.g.v. 3:278 vloeit voorrang o.a. voort uit pand, hypo en voorrecht. In casu is er geen sprake van voorrang krachtens pand- of hypotheekrecht. Wel is er sprake van zowel een speciaal voorrecht als van een algemeen voorrecht. Krachtens art. 3:280 hebben speciale voorrechten voorrang boven algemene voorrechten.

De rangorde is als volgt:

1. Bouwman, hij heeft namelijk o.g.v. art. 3:285 een speciaal voorrecht.
2. Jansen, want hij heeft een algemeen voorrecht o.g.v. 3:288 onderdeel e
3. Feenstra, want zij is een concurrende schuldeiser aangezien zij geen door de wet erkende reden van voorrang heeft.

Nu twijfel ik sterk over het artikel dat ik bij Bouwman heb genoemd. Ik weet dat hij een speciaal voorrecht heeft, maar ik twijfelde of dat op grond van art. 3:284 (behoud van een goed) of dat het op grond van art. 3:285 (bearbeiding van een goed) was. Ik ben bang dat ik het onjuiste artikel heb genoemd, maar denk wel, als dat het geval is, dat ik wel wat punten krijg toegekend voor de rest. Wat denken jullie??

Wie of wie verschaft mij wat inzicht?? :D Op het internet word ik ook niet veel wijzer.
pi_112500653
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:01 schreef Ties02 het volgende:
Vrijdag strafrecht he :o
Zie het wel positief in, heb dat processuele model er wel goed inzitten. Arrestjes ook wel.
Strafrecht :r :X 3x over gedaan :P
pi_112500740
Huh ben je geen eerste jaars? Ik vind privaatrecht ook interessanter :P
pi_112500869
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:02 schreef Alejandro1989 het volgende:
Ik heb op 31 mei ook het tentamen inleiding burgerlijk recht gemaakt. Een pittig tentamen, maar volgens mij heb ik genoeg om een goed cijfer eruit te slepen. Ik hoorde wel dat de afdeling burg. recht aan de UL strenger dan andere afdelingen is. Ben best bang dus :P

Ik twijfel echter nog steeds over een antwoord dat ik op een vraag van 't tentamen heb gegeven. Het gaat over rangorde bij verhaal. Ik mocht het vragenblad mee naar huis nemen, dus misschien kunnen jullie checken of ik het juiste antw. heb gegeven.

De casus is als volgt:

Aspergekwekerij Hollandaise is op 25 mei 2012 failliet verklaard. De failliete boedel bestaat slechts uit een aspergemachine, die op 25 mei 2012 een waarde heeft van 15.000 euro. Bij de curator in het faillissement van Hollandaise melden zich:

- Feenstra met een vordering van 16.000 euro: het nog openstaande bedrag op een lening die zij aan de aspergekwekerij had verstrekt t.b.v. de aanschaf van de plantmachine;

- Jansen met een vordering van 1.500 euro wegens achterstallig loon uit arbeidsovk voor het steken van asperges in de periode 25 april t/m 24 mei 2012;

- Bouwman met een vordering van 2.000 euro wegens onderhoud en reparatie van de plantmachine.

Vraag: Wat is de onderlinge rangorde bij verhaal van Feenstra, Jansen en Bouwman?

Mijn antw: De hoofdregel is 3:277 BW. Schuldeisers hebben gelijkheid, behoudens de door de wet erkende redenen van voorrang. O.g.v. 3:278 vloeit voorrang o.a. voort uit pand, hypo en voorrecht. In casu is er geen sprake van voorrang krachtens pand- of hypotheekrecht. Wel is er sprake van zowel een speciaal voorrecht als van een algemeen voorrecht. Krachtens art. 3:280 hebben speciale voorrechten voorrang boven algemene voorrechten.

De rangorde is als volgt:

1. Bouwman, hij heeft namelijk o.g.v. art. 3:285 een speciaal voorrecht.
2. Jansen, want hij heeft een algemeen voorrecht o.g.v. 3:288 onderdeel e
3. Feenstra, want zij is een concurrende schuldeiser aangezien zij geen door de wet erkende reden van voorrang heeft.

Nu twijfel ik sterk over het artikel dat ik bij Bouwman heb genoemd. Ik weet dat hij een speciaal voorrecht heeft, maar ik twijfelde of dat op grond van art. 3:284 (behoud van een goed) of dat het op grond van art. 3:285 (bearbeiding van een goed) was. Ik ben bang dat ik het onjuiste artikel heb genoemd, maar denk wel, als dat het geval is, dat ik wel wat punten krijg toegekend voor de rest. Wat denken jullie??

Wie of wie verschaft mij wat inzicht?? :D Op het internet word ik ook niet veel wijzer.
Is de plantmachine hetzelfde als de aspergemchine?
pi_112500908
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:04 schreef Ties02 het volgende:
Huh ben je geen eerste jaars? Ik vind privaatrecht ook interessanter :P
3e Notarieel ;) daarom ken ik ook al die arresten enzo weetjewel :P
pi_112501103
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:07 schreef H-D het volgende:

[..]

3e Notarieel ;) daarom ken ik ook al die arresten enzo weetjewel :P
Ah ok, ik dacht al wat ben je intelligent :D
pi_112501158
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:06 schreef H-D het volgende:

[..]

Is de plantmachine hetzelfde als de aspergemchine?
Oops, sorry!! Heb het niet juist overgenomen. In de casus staat een aspergeplantmachine. Dus die plantmachine van Bouwman is hetzelfde als die aspergemachine :P
pi_112501538
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:11 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

Oops, sorry!! Heb het niet juist overgenomen. In de casus staat een aspergeplantmachine. Dus die plantmachine van Bouwman is hetzelfde als die aspergemachine :P
Ok anders was je snel klaar xD
Het zijn zeker geen kosten voor behoud imo! Zie Hollander's Kuikenbroederij. Normaal onderhoud valt daar niet onder. Het moet beperkt worden opgevat. Alleen kosten om dreigend teniet gaan van de zaak te voorkomen. Lijkt mij niet het geval hier. Blijkt nergens uit.

Denk dat bearbeiding wel kan kloppen zolang Bouwman maar zelf bij het werk betrokken is geweest. De bepaling is ook geschreven met het oog op kleine zelfstandigen en hun mindere economische positie. Dus denk wel dat je goed zit met Bouwman en met die loonkosten ook wel denk ik. Zie anders Asser/Van Mierlo & Van Velten 3-VI over zekerheidsrechten :P

De vraag is trouwens heel lief want geen pand en hypotheek en bodemrecht fiscus enzo. :P
pi_112501586
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:10 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ah ok, ik dacht al wat ben je intelligent :D
Haha lol valt ook wel weer mee hr :P

Maar vind je het leuk tot nu toe?
  dinsdag 5 juni 2012 @ 23:19:44 #17
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_112501657
Oh boy, ik moet over een paar weken Goederen- en Insolventierecht herkansen, maar ik moet eerst het tentamen van Grensoverschrijdend Privaatrecht maken voordat ik me meer kan storten op Goederen- en Insolventierecht.
pi_112501773
Morgenochtend ARL, dat wordt pas een topper.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
pi_112502259
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:17 schreef H-D het volgende:

[..]

Ok anders was je snel klaar xD
Het zijn zeker geen kosten voor behoud imo! Zie Hollander's Kuikenbroederij. Normaal onderhoud valt daar niet onder. Het moet beperkt worden opgevat. Alleen kosten om dreigend teniet gaan van de zaak te voorkomen. Lijkt mij niet het geval hier. Blijkt nergens uit.

Denk dat bearbeiding wel kan kloppen zolang Bouwman maar zelf bij het werk betrokken is geweest. De bepaling is ook geschreven met het oog op kleine zelfstandigen en hun mindere economische positie. Dus denk wel dat je goed zit met Bouwman en met die loonkosten ook wel denk ik. Zie anders Asser/Van Mierlo & Van Velten 3-VI over zekerheidsrechten :P

De vraag is trouwens heel lief want geen pand en hypotheek en bodemrecht fiscus enzo. :P
Je bent een baas! Hartstikke bedankt man. Wij hebben geen arresten voor dit onderdeel voorgeschreven gekregen, dus daar was ik niet echt van op de hoogte. Wel zag ik net dat het arrest op pag. 188 van het Compendium genoemd werd. Sowieso heb ik dat de afgelopen weken gelezen, maar dat was ik op het tentamen vergeten. Ik concentreerde me vooral op de voorgeschreven juri :P

De te leren stof over rangorde bij verhaal was trouwens echt weinig. Beide boeken (nieuwenhuis & compendium) gingen niet echt inhoudelijk in op de betekenis en de toepassing van speciale/algemene voorrechten. Pand en hypo werden wel goed inhoudelijk uiteengezet, jammer dat ik dat nie kreeg. :P

Haha, ja, een inleidend vakje :d Hoop met heel mijn hart dat ik het afgesloten heb!!
pi_112502411
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:21 schreef dreamzk het volgende:
De extensieve variant helemaal
pi_112502469
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:21 schreef dreamzk het volgende:
Succes man. Je zult hem knallen!! :)
pi_112502544
--
Verkeerde topic
pi_112502726
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:29 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

Je bent een baas! Hartstikke bedankt man. Wij hebben geen arresten voor dit onderdeel voorgeschreven gekregen, dus daar was ik niet echt van op de hoogte. Wel zag ik net dat het arrest op pag. 188 van het Compendium genoemd werd. Sowieso heb ik dat de afgelopen weken gelezen, maar dat was ik op het tentamen vergeten. Ik concentreerde me vooral op de voorgeschreven juri :P

De te leren stof over rangorde bij verhaal was trouwens echt weinig. Beide boeken (nieuwenhuis & compendium) gingen niet echt inhoudelijk in op de betekenis en de toepassing van speciale/algemene voorrechten. Pand en hypo werden wel goed inhoudelijk uiteengezet, jammer dat ik dat nie kreeg. :P

Haha, ja, een inleidend vakje :d Hoop met heel mijn hart dat ik het afgesloten heb!!
Yw! :D

Nja gelijk heb je dat je dn de voorgeschreven arresten leert. :P Compendium Hijma/Olthof + dat veeeeeeels te inleidende blaadje van Nieuwenhuis moest ik ook in het 1e jaar. En als je geen arrestenbundel erbij mag moet je gewoon de verplichte arresten goed leren.

Pand en hypotheek is leuk maar afzonderlijk ook niet heel spannend dus eigenlijk zou je gewoon een mooie casus moeten krijgen met voorrechten, bodemrecht fiscus èn pand en hypotheekhouders :P

Of je moet lastige vragen gaan stellen over al dan niet teniet gaan van pand en hypotheek, zaaksvervanging of over de grenzen en de werking van het fiducia verbod ofzo (HR Sogelease) :D
pi_112503579
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:38 schreef H-D het volgende:

[..]

Yw! :D

Nja gelijk heb je dat je dn de voorgeschreven arresten leert. :P Compendium Hijma/Olthof + dat veeeeeeels te inleidende blaadje van Nieuwenhuis moest ik ook in het 1e jaar. En als je geen arrestenbundel erbij mag moet je gewoon de verplichte arresten goed leren.

Pand en hypotheek is leuk maar afzonderlijk ook niet heel spannend dus eigenlijk zou je gewoon een mooie casus moeten krijgen met voorrechten, bodemrecht fiscus èn pand en hypotheekhouders :P

Of je moet lastige vragen gaan stellen over al dan niet teniet gaan van pand en hypotheek, zaaksvervanging of over de grenzen en de werking van het fiducia verbod ofzo (HR Sogelease) :D
Precies! Zo dacht ik er ook over :p Wij mochten alleen bij inl. staats- en bestuursrecht een arrestenbundel erbij houden. Bij de rest v/d vakken alles gewoon uit ons kop leren :p

Ik denk dat ik dat volgend jaar ook ga krijgen bij goederenrecht oid. Wel moet ik dan dit vak hebben gehaald, anders ben ik straks de lul. Ik voldoe dan niet aan de ingangseis voor verbintenissenrecht, goedenrecht en Romeins recht :P Maar ik heb goede hoop! Mocht ik het niet gehaald hebben, dan gewoon in juli herkansen.

Ik hou je op de hoogte! :D
pi_112504750
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:55 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

Precies! Zo dacht ik er ook over :p Wij mochten alleen bij inl. staats- en bestuursrecht een arrestenbundel erbij houden. Bij de rest v/d vakken alles gewoon uit ons kop leren :p

Ik denk dat ik dat volgend jaar ook ga krijgen bij goederenrecht oid. Wel moet ik dan dit vak hebben gehaald, anders ben ik straks de lul. Ik voldoe dan niet aan de ingangseis voor verbintenissenrecht, goedenrecht en Romeins recht :P Maar ik heb goede hoop! Mocht ik het niet gehaald hebben, dan gewoon in juli herkansen.

Ik hou je op de hoogte! :D
Wij ook in het 1e jaar. Vanaf 2e pas met bundel :P

En ik ben benieuwd :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')