abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112492466
Dag mensen,

Ik heb een vraag, omdat ik zekerheid wil hierover.
Vandaag kreeg ik een mail van Bol.com dat ze nu een nieuwe ''30 dagen bedenktijd'' regeling hebben.
Nu is het zo dat ik al een tijd een nieuwe spiegelreflexcamera wil kopen ter waarde van 400 euro, maar voordat ik zo'n immens bedrag uit ga geven wil ik weten of het gene wat ik koop het ook waard is.

Dus stel ik bestel de camera nu, ik test hem een beetje, maar het blijkt niks te zijn. Dan kan ik het gewoon terug sturen toch? (mits het in dezelfde staat als ontvangen is uiteraard, onbeschadigd dus.)
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:50:11 #2
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_112492591
Ja hoor, en dat kon altijd al:
http://blog.iusmentis.com(...)n-geen-zichttermijn/

Maar bol.com maakt die termijn wat langer.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_112492710
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 20:50 schreef Hallmark het volgende:
Ja hoor, en dat kon altijd al:
http://blog.iusmentis.com(...)n-geen-zichttermijn/

Maar bol.com maakt die termijn wat langer.
Super, dankjewel :)
Ik wou het even heel erg zeker weten, omdat ik 400 euro niet niks vind.

Slotjes dan maar!
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:53:04 #4
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_112492769
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 20:52 schreef pipdebeer het volgende:

[..]

Super, dankjewel :)
Ik wou het even heel erg zeker weten, omdat ik 400 euro niet niks vind.

Slotjes dan maar!
Bol.com schaft verzendkosten af
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:54:11 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_112492851
Verzendkosten terug zijn voor jouw rekening, als ik het goed begrepen heb. Altijd terugsturen met verzekering, en track&trace. Wat je altijd kunt doen, is er drie of vier bestellen, en dan de beste houden.

Overigens, ik vind bol.com prijzig met hun electronica. Check altijd eerst de tweakers.net pricewatch.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:58:12 #6
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_112493073
Maar dan heb je ook de kans dat je dezelfde camera krijgt die een ander heeft open gemaakt en gebruikt. En als "nieuw" verkocht.

Of heb ik het verkeerd?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_112493334
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 20:54 schreef Hallmark het volgende:
Verzendkosten terug zijn voor jouw rekening, als ik het goed begrepen heb. Altijd terugsturen met verzekering, en track&trace. Wat je altijd kunt doen, is er drie of vier bestellen, en dan de beste houden.

Overigens, ik vind bol.com prijzig met hun electronica. Check altijd eerst de tweakers.net pricewatch.
Nee, dat zijn ze niet. Lees even de voorwaarden voordat je iets roept ;)
pi_112493428
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 20:58 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar dan heb je ook de kans dat je dezelfde camera krijgt die een ander heeft open gemaakt en gebruikt. En als "nieuw" verkocht.

Of heb ik het verkeerd?
Ik heb geen idee hoe bol.com omgaat met retourgenomen producten, maar ze kunnen niet een open/gebruikt exemplaar niet als nieuw verkopen. Wellicht sturen ze dat terug naar de leverancier of naar een opkoper.
pi_112493509
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:04 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe bol.com omgaat met retourgenomen producten, maar ze kunnen niet een open/gebruikt exemplaar niet als nieuw verkopen. Wellicht sturen ze dat terug naar de leverancier of naar een opkoper.
Media Markt doet het regelmatig. ;(
pi_112493547
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:05 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Media Markt doet het regelmatig. ;(
Zou niet meer mogen, maar het gebeurd inderdaad nog wel eens.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 21:14:48 #11
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_112494115
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:04 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Niemand weet het toch? Dan wat deert het?

Zal mij niks verbazen als bol ook op deze manier handelt.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_112494347
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:14 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Niemand weet het toch? Dan wat deert het?

Zal mij niks verbazen als bol ook op deze manier handelt.
Bij de meeste elektronica producten krijg je de verpakking niet fatsoenlijk open, dus bol.com kan dat niet zomaar weer als nieuw verkopen als ze die producten weer retour krijgen.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 21:45:30 #13
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_112495872
Volgens mij mag je het helemaal niet gebruiken.
Ik denk dat ze gewoon bedoelen dat je nu 30 dagen hebt om het terug te sturen (ongebruikt, mocht je je bedacht hebben o.i.d.), in plaats van het aantal dagen wat eerst het geval was.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_112495940
Bol.com had een naam opgebouwd door de jaren heen.
Maar is echt met alles gewoon (veel) duurder.
Kocht er jaren geleden vaak dingen, nu nooit :')
  dinsdag 5 juni 2012 @ 21:47:15 #15
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_112495989
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:45 schreef Luxuria het volgende:
Volgens de juristen wel.
pi_112496130
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:45 schreef Luxuria het volgende:
Ik denk dat ze gewoon bedoelen dat je nu 30 dagen hebt om het terug te sturen (ongebruikt, mocht je je bedacht hebben o.i.d.), in plaats van het aantal dagen wat eerst het geval was.
quote:
Artikel 6 - Herroepingsrecht bij levering van producten

Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 30 (dertig) dagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
pi_112498928
Ieder product dat bij welke (web)winkel dan ook geretourneerd wordt binnen de zichttermijn, bij bol.com geval 30 dagen, zal deze (web)winkel opnieuw verkopen.

Er zit een reden achter waarom deze producten in originele staat retour moeten. Anders kan de ondernemer het namelijk niet opnieuw verkopen. Een ondernemer kan dit product niet terug geven aan zijn leverancier omdat een leverancier in beginsel geen retouren accepteert, slechts garantie defecten. Mede om die reden zal een (web)winkel ook retouren opnieuw verkopen.

Je doet er verstandig aan om te informeren in hoeverre de (web)winkel vind dat jij de camera mag proberen.
pi_112499098
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:36 schreef Snoepje5 het volgende:
Ieder product dat bij welke (web)winkel dan ook geretourneerd wordt binnen de zichttermijn, bij bol.com geval 30 dagen, zal deze (web)winkel opnieuw verkopen.

Er zit een reden achter waarom deze producten in originele staat retour moeten. Anders kan de ondernemer het namelijk niet opnieuw verkopen. Een ondernemer kan dit product niet terug geven aan zijn leverancier omdat een leverancier in beginsel geen retouren accepteert, slechts garantie defecten. Mede om die reden zal een (web)winkel ook retouren opnieuw verkopen.

Je doet er verstandig aan om te informeren in hoeverre de (web)winkel vind dat jij de camera mag proberen.
Denkfout is dat je het een zichttermijn noemt, het is geen zichttermijn maar een uitprobeertermijn. Producten uitpakken en uitproberen (tot op zekere hoogte) is dan ook geen enkel probleem.
pi_112499209
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:38 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Denkfout is dat je het een zichttermijn noemt, het is geen zichttermijn maar een uitprobeertermijn. Producten uitpakken en uitproberen (tot op zekere hoogte) is dan ook geen enkel probleem.
Een zichttermijn is de termijn waarin je een product mag retourneren. De wet geeft aan dat je het in deze periode mag uitproberen.

Het is maar net welk begrip je er aan wilt geven..
pi_112499386
Daarnaast zou ik gewoon naar een winkel gaan als je een dure camera wilt kopen.

Test je camera daar lekker uit, heb je alle tijd en kun je er zonder zorgen alles mee doen.
pi_112499395
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:40 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Een zichttermijn is de termijn waarin je een product mag retourneren. De wet geeft aan dat je het in deze periode mag uitproberen.

Het is maar net welk begrip je er aan wilt geven..
Jij hebt over een zichttermijn en dat het product in originele staat retour moet. Dat is dus niet juist, je mag het product uitpakken en uitproberen. Dat begrip wat je eraan geeft is dus behoorlijk relevant.
pi_112499540
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:43 schreef Snoepje5 het volgende:
Daarnaast zou ik gewoon naar een winkel gaan als je een dure camera wilt kopen.

Test je camera daar lekker uit, heb je alle tijd en kun je er zonder zorgen alles mee doen.
Hoe wil jij in een winkel testen hoe de camera presteert onder weinig licht, of juist met veel licht? Thuis kun je op je gemak alle functies van een camera uittesten en de kwaliteit van de foto's goed beoordelen.
pi_112499759
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:43 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Jij hebt over een zichttermijn en dat het product in originele staat retour moet. Dat is dus niet juist, je mag het product uitpakken en uitproberen. Dat begrip wat je eraan geeft is dus behoorlijk relevant.
Dat is wel juist. Ieder product moet in originele staat retour. Als jij een trui bij Zalando koopt moet deze in originele staat retour. Zalando geeft je een xx dagen zichttermijn. Dat jij de trui aan doet om te proberen is geen probleem.

Als jij een camera koopt en deze uitpakt, waarna je beslist hem te retourneren en de camera weer correct in de verpakking terug stopt, kun je het gewoon retourneren. Je hebt het kunnen uitproberen, 'de uitprobeertermijn' (is dat overigens hoe bol.com het in hun reclame nu verwoord?) en dat is tevens een 'zichttermijn' een 'retourtermijn' een 'ruiltermijn' whatever je het voor woord wilt geven.
pi_112499957
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:45 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Hoe wil jij in een winkel testen hoe de camera presteert onder weinig licht, of juist met veel licht? Thuis kun je op je gemak alle functies van een camera uittesten en de kwaliteit van de foto's goed beoordelen.
Als je zo'n pietje precies bent doe je er beter aan naar een professionele winkel te gaan ipv een webwinkel als bol.com waar ze geen verstand van producten hebben.
pi_112501277
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:49 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Dat is wel juist. Ieder product moet in originele staat retour. Als jij een trui bij Zalando koopt moet deze in originele staat retour. Zalando geeft je een xx dagen zichttermijn. Dat jij de trui aan doet om te proberen is geen probleem.

Als jij een camera koopt en deze uitpakt, waarna je beslist hem te retourneren en de camera weer correct in de verpakking terug stopt, kun je het gewoon retourneren. Je hebt het kunnen uitproberen, 'de uitprobeertermijn' (is dat overigens hoe bol.com het in hun reclame nu verwoord?) en dat is tevens een 'zichttermijn' een 'retourtermijn' een 'ruiltermijn' whatever je het voor woord wilt geven.
Precies. ''Vroegah'' was er alleen sprake van zichttermijn, maar velen hebben er uitprobeertermijn van gemaakt, zodat de consument zich meer op zijn gemak voelt bij het kopen van iets en een keuze kunnen maken op basis daarvan.

Dusja :) Bedankt allemaal!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')