misschien vind ze een van mijn konijntjes leuk!quote:Op zondag 10 juni 2012 12:04 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Een rasloze, uit het asiel![]()
Deze:
[ afbeelding ]
Ze had een vriendje, maar die is helaas overleden. Sindsdien hebben we diverse nieuwe koppelingen geprobeerd, maar ze accepteert geen nieuw vriendje helaas. Voorlopig heeft ze dus het rijk alleen
Ik wil geen echt raskonijn, ik wil gewoon een uberschattig konijn maken!quote:Op zondag 10 juni 2012 12:07 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Dit, dus.
Als je serieus konijnen zou willen fokken moet je je eerst eens goed inlezen in verschillende rassen en de voor- en nadelen daar van. Daarnaast zul je moeten zorgen dat je voor alle jonkies een goed adres kan vinden, en dat je ruimte hebt om de jonkies die je niet (direct) kan verkopen goed onder te brengen. Dat wil zeggen groepshuisvesting in een mooi groot verblijf zodat ze allemaal voldoende ruimte en sociaal contact hebben, en dat betekend dat rammetjes gecastreerd moeten worden zodra ze beginnen te knokken met hun broertjes.
Daarnaast, asiels zitten vol met gedumpte en ongewenste konijntjes die een goed huis zoeken. Je moet dus wel heel zeker weten dat je niet alleen maar jonkies fokt die toch in het asiel terecht gaan komen. Een echt mooi raskonijn bijvoorbeeld, iets voor liefhebbers die iets speciaals willen en niet het zoveelste schattige dwerg-achtige konijntje van onbestemde oorsprong.
En nog een tip, leer eerst eens het geslacht bepalen van konijnen zodat de fout uit de OP je niet weer overkomt
Snap ik allemaal wel, maar bedenk je dat het een levend wezentje is hè, geen schilderij wat je maaktquote:Op zondag 10 juni 2012 12:10 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Ik wil geen echt raskonijn, ik wil gewoon een uberschattig konijn maken!
mijne niet, die krijgen er maar 2-3 als ze 4 krijgen overleven de baby's het nietquote:Op zondag 10 juni 2012 12:17 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Snap ik allemaal wel, maar bedenk je dat het een levend wezentje is hè, geen schilderij wat je maaktEn je 'krijgt' er niet eentje, maar minstens 5, in de meestel gevallen
Tja, daar zitten de asiels, dierenwinkels en tuincentra al stampvol mee. Bijna alle konijntjes zijn schattig, vooral als ze klein zijn. Maar er komt nog wel wat meer bij kijken dan alleen 'ahhw snoezig'.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:10 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Ik wil geen echt raskonijn, ik wil gewoon een uberschattig konijn maken!
Dat spreekt niet echt voor de moederlijke instincten van je konijnen. Zijn ze misschien al oud (of juist nog heel jong)? En voer je de moeders wel voldoende (= onbeperkt hooi en brokjes en voldoende groenvoer) tijdens de zoogperiode? Daarnaast moeten ze een rustig nesthok hebben waar de andere konijnen niet continue door heen lopen of bij komen. Anders worden ze erg onrustig en kunnen ze hun jonkies dood maken of verstoten.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:18 schreef AppelCake het volgende:
[..]
mijne niet, die krijgen er maar 2-3 als ze 4 krijgen overleven de baby's het niet
Ik ga ook pas fokken als ik er echt veel over weet, daarom al de vragen die ik aan jullie stel.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:24 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Dat spreekt niet echt voor de moederlijke instincten van je konijnen. Zijn ze misschien al oud (of juist nog heel jong)? En voer je de moeders wel voldoende (= onbeperkt hooi en brokjes en voldoende groenvoer) tijdens de zoogperiode? Daarnaast moeten ze een rustig nesthok hebben waar de andere konijnen niet continue door heen lopen of bij komen. Anders worden ze erg onrustig en kunnen ze hun jonkies dood maken of verstoten.
Hoe oud ben je trouwens eigenlijk? Als je dergelijke basiszaken zoals in dit topic aan de orde zijn gekomen nog niet goed geregeld hebt is nadenken over bewust fokken echt helemaal geen goed plan vind ik.
Als je er echt veel over weet dan weet je ook dat het in jouw situatie en met jouw konijnen waarschijnlijk gewoon geen goed idee is om te doen...quote:Op zondag 10 juni 2012 12:26 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Ik ga ook pas fokken als ik er echt veel over weet, daarom al de vragen die ik aan jullie stel.
Oke.. Dan ga ik niet fokkenquote:Op zondag 10 juni 2012 12:41 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Als je er echt veel over weet dan weet je ook dat het in jouw situatie en met jouw konijnen waarschijnlijk gewoon geen goed idee is om te doen...
Je konijntjes zijn schattig, maar (sorry dat ik het zo zeg) niet heel bijzonder. Het zijn geen echte kleine dwergkonijntjes maar het zijn ook geen grote konijnen. Ze hebben geen hangoortjes of snoezig pluishaar en weinig leuke kleuren (allemaal dingen waar mensen in eerste instantie vaak op vallen bij een konijntje).
En dan de praktische zaken. Waar zou je bijvoorbeeld het rammetje dat je nu hebt (dat nog niet gecastreerd is en dus al veel te lang in z'n uppie zit) laten? Hoe groot is het hok dat je hebt voor de voedsters en is daar gelegenheid om ze op een geschikte plek te laten jongen? Is het eigenlijk wel groot genoeg voor 4 volwassen voedsters plus een nest kleintjes om voldoende beweging te krijgen? Kun je de drachtige of zogende voedster onbeperkt bijvoeren zonder dat je andere voedsters daar van mee eten en te dik worden? Aan wie ga je de kleintjes eigenlijk verkopen en hoe ga je deze potentiële 'klanten' vinden, of hoe vinden zij jou? En waar laat je de 4 á 5 jonkies die je per keer krijgt als ze 12 weken zijn geworden en nog niet verkocht zijn (maar al wel vruchtbaar)? Kun je zelf met een week of 7/8 het verschil zien tussen rammetjes en voedsters als je ze verkoopt aan mensen, of krijgen die mensen dan ook 'ongelukjes' thuis omdat het voedstertje toch een rammetje bleek (of andersom)?
Eerlijk, ik wil niet lullig doen, maar ik ben bang dat je het onderschat. Er gaat echt veel tijd in zitten, zeker als je de kleintjes ook nog een beetje handtam wil maken voor je ze weg doet. En ik zou het zo jammer vinden als je alleen maar konijntjes fokt die vervolgens op straat of in het asiel eindigen, of per ongeluk hun eigen zusjes/moeders dekken zodat je met een inteeltnestje zit, of in een te klein hok gehouden worden en hun kont niet kunnen keren, enzovoorts...
Konijntjes met gebreken en misvormingen... Dat is bij alle dieren en mensen zo, omdat je dan niet genoeg genetische diversiteit hebt. Daarom is het ook niet goed om kinderen te maken binnen één familiequote:Op zondag 10 juni 2012 12:53 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Oke.. Dan ga ik niet fokkenmaar wat voor baby's krijg je eigenlijk met inteelt?
Met mensen weet ik het wel, maar bij konijnen niet want ik heb een keer een inteeltnestje gehad maar met de baby's was niks mis.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:56 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Konijntjes met gebreken en misvormingen... Dat is bij alle dieren en mensen zo, omdat je dan niet genoeg genetische diversiteit hebt. Daarom is het ook niet goed om kinderen te maken binnen één familie
Misschien heb je geluk en gaat het niet meteen mis. Of zie je het niet aan de buitenkant. Maar bij alle dieren geldt dat inteelt slecht is.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:57 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Met mensen weet ik het wel, maar bij konijnen niet want ik heb een keer een inteeltnestje gehad maar met de baby's was niks mis.
Zijn konijnen er misschien minder gevoelig voor net als ratten?quote:Op zondag 10 juni 2012 12:58 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Misschien heb je geluk en gaat het niet meteen mis. Of zie je het niet aan de buitenkant. Maar bij alle dieren geldt dat inteelt slecht is.
Je kan bij inteelt uiterlijke gebreken krijgen (bv konijnen zonder oortjes of blinde konijntjes) maar vaak zie je het niet van de buitenkant. Een voorbeeld van niet-zichtbare gebreken kunnen hartafwijkingen of bv epilepsie zijn. Dat merk je pas als het konijntje ietsje ouder is en ineens dood gaat bijvoorbeeld aan de hartafwijking die hij al vanaf de geboorte had.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:59 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Zijn konijnen er misschien minder gevoelig voor net als ratten?
Even een simpel voorbeeldje uit de konijnenwereld is de maxfactor bij kleurdwergen. Max was destijds een nogal populaire ram en die werd vaak gebruikt om dames te dekken, waardoor er een flinke inteeltlijn is ontstaan. De jongen met de maxfactor hebben dergelijk extreme afwijkingen dat ze hooguit een dag of 5 zullen worden. Naast de maxfactor is er ook nog een dwerg/lethaalfactor te vinden bij konijnen door teveel inteelt.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:53 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Oke.. Dan ga ik niet fokkenmaar wat voor baby's krijg je eigenlijk met inteelt?
Hier Nijn met een dramatisch gebit. Beide ouders en de broertjes hebben/hadden dat ook.quote:Op zondag 10 juni 2012 19:00 schreef Guppyfriend het volgende:
Het vriendje van Molly, was dus overleden is, had door inteelt heel scheve kiezen en kon niet meer eten. Toen hebben we hem in moeten laten slapen...
Het kan verschillende redenen hebben, maar in jouw geval klinkt het ook genetisch. We hebben het de DA laten checken toen ie ingeslapen was. Hij heeft eens gekeken naar de stand, slijtage enz, en bevestigde dat dit waarschijnlijk door inteelt kwamquote:Op zondag 10 juni 2012 19:02 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Hier Nijn met een dramatisch gebit. Beide ouders en de broertjes hebben/hadden dat ook.
Ik heb ook eens twee jonge hangoortjes gekregen van een kennis met ontzettend slecht gebitjes. Het was eigenlijk de bedoeling er mee te fokken maar vanwege die olifantstanden heb ik dat uiteraard niet gedaan. Het risico dat je (zelfs zonder inteelt) jongen met slechte tanden krijgt is veel te groot, met zulke eigenschappen moet je niet willen fokken. Ondanks de leuke koppies en mooie kleurtjes die ze toevallig wel hadden.quote:Op zondag 10 juni 2012 19:02 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Hier Nijn met een dramatisch gebit. Beide ouders en de broertjes hebben/hadden dat ook.
Inderdaadquote:Op zondag 10 juni 2012 19:32 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ik heb ook eens twee jonge hangoortjes gekregen van een kennis met ontzettend slecht gebitjes. Het was eigenlijk de bedoeling er mee te fokken maar vanwege die olifantstanden heb ik dat uiteraard niet gedaan. Het risico dat je (zelfs zonder inteelt) jongen met slechte tanden krijgt is veel te groot, met zulke eigenschappen moet je niet willen fokken. Ondanks de leuke koppies en mooie kleurtjes die ze toevallig wel hadden.
Eigenlijk vind ik veel vachtverzorging wel leukquote:Op zondag 10 juni 2012 11:58 schreef Guppyfriend het volgende:
Angorakonijnen vereisen veel vachtverzorging. De nieuwe baasjes moeten daar zin in hebben en dat voorzien, anders eindigen die dieren met heel nare vachtproblemen...
Sowieso, waarom wil je kleintjes...? Konijnen maken in één keer veel kleintjes en die kun je niet allemaal steeds bij familie onderbrengen
Ik krijg door je replies een beetje het gevoel dat ik tegen een enthousiaste 12-jarige (of een goeie troll...) aan het praten ben. Verder niet erg hoor, ik hou van kinderen, maar lees je alsjeblieft een beetje in voor dat je iets gaat doen... En met inlezen bedoel ik niet alleen de posts in dit topic maar ook een paar goede boeken over konijnenhouderij en bijvoorbeeld de website van de fokvereniging van het ras dat je overweegt.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:16 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik veel vachtverzorging wel leuken ik heb toch nog een schuur met een paar extra hokken dus iets meer baby's kan geen kwaad!
verder wil ik geen andere baby's meer, dus ik ga de mannetjes laten castreren of verkopen.
Hater!quote:Op maandag 11 juni 2012 11:16 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ik krijg door je replies een beetje het gevoel dat ik tegen een enthousiaste 12-jarige (of een goeie troll...) aan het praten ben.
Ik haat niks, ik vind jou alleen erg moeilijk te peilen af en toe. Vandaar mijn twijfel, soms denk ik aan je replies te merken dat je me gewoon heel hard aan het trollen bentquote:
okeeey dan!quote:Op maandag 11 juni 2012 17:24 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ik haat niks, ik vind jou alleen erg moeilijk te peilen af en toe. Vandaar mijn twijfel, soms denk ik aan je replies te merken dat je me gewoon heel hard aan het trollen bent
Maar mocht ik dat verkeerd hebben, no problem. Ik ga gerust vol enthousiasme door met info optikken, speciaal voor jou, mocht je daar belang bij hebben![]()
As I said, ik heb toch niets beters te doen de hele dag
Volgende week als het lukt.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:44 schreef Greys het volgende:
Wanneer ga je je mannetje nou laten castreren? Dan kan ie weer gezellig bij de meisjes
Goed zoquote:
Nee...quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:49 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Heeft je (waarschijnlijk) drachtige voedster inmiddels al een goed nest gebouwd en/of jonkies gekregen trouwens?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |