abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126980627
Hallo allen,

Ik volg dit topic nu al bijna een jaar en wil toch even bedanken voor de schat aan informatie dat dit topic mij en mijn vriendin heeft gegeven. Ik heb nooit eerder gereageerd omdat het niet om mijzelf gaat maar om een kleine tatoeage op de achterzijde van de nek van mijn vriendin. Na lang wikken en wegen, veel moeilijkheden en tranen toch besloten om begin januari aan het verwijderingsproces te beginnen.

Zoals WRH al enkele malen heeft gezegd zit het venijn hem niet in de behandelingen. Dat is slechts pijn en pijn gaat over. Het gemene zit hem in het psychische. De wetenschap hier aan vast te zitten en niets anders te hebben dan goede hoop dat de behandeling zal bieden wat je wilt. Het idee zo'n hoge prijs te betalen voor iets waar je misschien heel goed en lang over hebt nagedacht maar wat uiteindelijk na een half uurtje was gefixt. Het elke keer kijken, foto's maken, deze vergelijken met eerdere plaatjes, en dan tot de conclusie komen dat het bij lange na niet zo snel meer gaat dan na de eerste behandeling. En dan komt de twijfel, ben ik bang om verandering te zien in het geval ik ernaast zit? Of zie ik het juist omdat ik het graag wil? En wat als ik nooit van dat ding afkom? Ik kan mij zomaar voorstellen dat er mensen zijn die hier min of meer kapot aan gaan.

Bij ons gaat het voorlopig voorspoedig na 3 behandelingen, mede omdat de tatoeage alles in zich had voor een goede verwijdering. Klein, dun, zwart, dichterbij de romp, lichte huidskleur, niet roken. Maar toch bekruipt je de angst als het langzamer begint te gaan.

Bedankt voor alle informatie dat dit forum ons geboden heeft!
pi_126980900
quote:
[quote]0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:14 schreef AlonzoHarris het volgende:
Ook ik wil beginnen met laserbehandelingen. In eerste instantie wou ik het chirurgisch laten verwijderen omdat ik op dit moment liever met een groot, lelijk litteken rondloop dan met een slecht gezette tatoeage. Helaas is er geen kliniek in Nederland (meer) die deze behandeling aanbied.

Na het doorlezen van alle delen heb ik nog niet veel over Lasercentrum Biltstraat te Utrecht gezien. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Jammer dat het nergens meer wordt gedaan. Heb ik indertijd blijkbaar geluk gehad dat het wel werd gedaan. Jammer dat de chirurg niet meer leeft.
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_126991365
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 12:16 schreef Samson het volgende:

[..]

Jammer dat het nergens meer wordt gedaan. Heb ik indertijd blijkbaar geluk gehad dat het wel werd gedaan. Jammer dat de chirurg niet meer leeft.
Inderdaad jammer. Bij kliniek veldhoven (Aesthetic Clinics) is chirurgisch verwijderen ook een optie maar alleen als het zeer kleine tatoeages betreft. Doordat hun op de site een overzicht hebben van afmetingen/prijzen van tatoeages groter dan 10cm², kreeg ik de indruk dat ik daar terecht kon. Maar dat doen ze dus helemaal niet en ik heb ze ook verzocht dat van de website af te halen (staat er overigens nog steeds op) omdat dat best misleidend is.
pi_126997560
Graag gedaan Baaper. ik weet nog iets te goed hoe enorm ik moest zoeken voor ik begon en mede door het gebrek aan goede info bij een hele slechte behandelaar ben terechtgekomen. gelukkig maar voor 3 behandelingen en nu dus bij een hele goede behandelaar maar toch, als ik maar 1 persoon die ellende en die zoektocht kan besparen ben ik al helemaal happy.

inderdaad die psychische kant mag wat mij betreft meer benadrukt worden door een behandelaar, in ieder geval goed genoemd worden. duidelijk maken dat je echt een langdurig traject ingaat met meerdere perioden van frustratie, gevoelens van willen opgeven, toch maar weer doorgaan, balen, niet balen en blij als de eerste tekenen van lichte huid weer verschijnen, weer opnieuw balen als er een behandeling tussen zit die opeens weer niets tot heel weinig doet (het varieert nu eenmaal gewoon per behandeling wat je aan effect ziet), maar het zijn allemaal elementen die het toch een frustrerend en langdurig iets maken, daar moet je echt tegen kunnen en vooraf ook van op de hoogte zijn.

ik kan mij echt goed voorstellen dat er ook mensen zijn die halverwege afhaken en zeggen 'weet je, goed genoeg, ik zet er nu wel iets anders overheen' .
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_127004998
Nou inderdaad. Het probleem is dat er nagenoeg geen enkele regelgeving bestaat rondom de hele tatoeage scene. Er is al een gebrek aan het reguleren van het plaatsen ervan, pas nu het mainstream is begint men er langzaam achter te komen dat er waarschijnlijk veel gevaarlijkere stoffen worden gebruikt dan voorheen gedacht. Maar wat betreft het verwijderen is er echt niets. Iedere krotenkoker kan een laser kopen en ermee aan het branden slaan. Op deze manier vraag je om amateurisme, en dus ook problemen.

In de toekomst zal het wel veranderen, het is een kwestie van tijd voor er een enorme golf komt van mensen die hun mode-inkt willen verwijderen. Pas dan zullen er grote ontwikkelingen komen, nu is het roeien met de riemen die je hebt. Zeker als laten zitten of een cover up geen optie is.

WRH ik zag dat je een tijdje bent gestopt en onlangs weer verder bent gegaan. Hoe gaat het nu?
  woensdag 29 mei 2013 @ 21:37:44 #231
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_127174775
Afgelopen weekend zijn we voor de 9e keer bij het Lasercentrum in Eindhoven geweest. Het lijkt wel alsof het nu wat sneller gaat allemaal. Kan inbeelding zijn natuurlijk, maar net alsof nu het meeste donkere wel verdwenen is en je steeds sneller resultaat ziet als er weer een hoekje verdijnt :)

Foto van voor de eerste behandeling, nu alweer 16 maanden geleden, en vandaag (na 9 keer dus).
Er zitten nog wat korstjes op, maar die zijn meestal na een week weer verdwenen. Kwestie van goed insmeren:
Haters everywhere but I don't really care.
pi_127186997
het schiet nog niet echt op Baaper, thanx 4 asking.
ik denk dat ik net over de helft ben als ik eerlijk ben.

matthijst, ziet er goed uit!
  Moderator donderdag 30 mei 2013 @ 10:49:25 #233
382129 crew  Donna
pi_127194766
Wauw matthijst, dat ziet er al goed uit. Ik heb volgende week behandeling 4 en kan vanmiddag EMLA ophalen. Ben benieuwd hoeveel verschil het voor mij maakt.
pi_127223518
Hallo,

Ik lees al een hele tijd mee en had een 2 x ingekleurde tribel tattoeage die ik 14 x heb laten laseren. Op een gegeven moment zag ik geen verbetering in de tattoeage en heb een cover up laten doen waar ik nu ontzettend spijt van heb. Ik had waarschijnlijk veel meer behandelingen nodig gehad maar en dan was m'n tribel wel weggeweest. Ik zit er nu over na te denken om weer te beginnen met laseren maar nu ben ik op internet wat verontrustende verhalen tegengekomen over kankerverwekkende stoffen die dan vrij komen uit de tattoeage en dan in je lichaam terecht komen en dat de inktdeeltjes die je lichaam moet opruimen zich in je organen ophopen en daar mogelijk kanker veroorzaken. Hebben jullie hier wel eens wat over gehoord?

Verder ben ik op zoek naar iemand die ervaring heeft met het verwijderen van een kleuren tattoeage. Ik heb nu een tattoeage van een bloem met roze, paars, groen en zwarte schaduwen. Volgens mijn voormalige behandelaar zou dit wel kunnen maar heb ik ongeveer 20 behandelingen nodig.

De behandelaar waar ik was werkt met de q swiched nd yag 5 laser van palomar. Dit is naar wat speurwerk wel de beste laser waar je een tattoeage mee verwijderd kan worden en volgens mijn behandelaar gebruiken ze deze ook bij ABC in veldhoven

Ik hoop dat jullie wat antwoorden voor me hebben.
pi_127488882
Misschien een beetje motivatie voor iedereen om door te blijven gaan..

http://www.wtf.nl/kijkbui(...)r-sterren-kwijt.html
pi_127570467
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 18:11 schreef AlonzoHarris het volgende:
Misschien een beetje motivatie voor iedereen om door te blijven gaan..

http://www.wtf.nl/kijkbui(...)r-sterren-kwijt.html
Tattoo is hier verwijderd: http://www.tattoo-eddy.be/index2.html
  zondag 9 juni 2013 @ 00:40:30 #237
70982 Ill-Skillz
Allegretto
pi_127572043
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 21:33 schreef 887766 het volgende:
Ik zit er nu over na te denken om weer te beginnen met laseren maar nu ben ik op internet wat verontrustende verhalen tegengekomen over kankerverwekkende stoffen die dan vrij komen uit de tattoeage en dan in je lichaam terecht komen en dat de inktdeeltjes die je lichaam moet opruimen zich in je organen ophopen en daar mogelijk kanker veroorzaken. Hebben jullie hier wel eens wat over gehoord?
Prof. dr. Wolfgang Baumler, een dermatoloog verbonden aan de Universiteit van Regensburg, doet onderzoek naar tattoo-inkt en lasers. Hij bevestigt dat de inkt giftig is, en problemen in je lichaam kan veroorzaken:

Bron: http://www.wetenschap24.n(...)2/nov/Tatoeages.html
quote:
Tatoeage-inkten zijn mengsels van kleine deeltjes synthetische kleurstof, metaalzouten zoals titaniumdioxide of bariumsulfaat en uiteenlopende toevoegingen als kunststofpoeders.Tatoeage-inkten zijn eigenlijk geen echte inkt, maar een dispersie: onoplosbare deeltjes in een dragervloeistof. In tegenstelling tot cosmetica die je op je huid smeert, bestaan er voor tatoeage-inkt geen veiligheidsevaluaties met onderzoek en markttoelating. Dus worden deze industriële pigmenten en chemicaliën in het menselijk lichaam gebracht, iets waar ze nooit voor ontwikkeld of getest zijn.
quote:
Bäumlers analyse van zwarte inkt vond ook flinke hoeveelheden fenol en meer exotische stoffen, zoals hexachloorbutadieen, ooit in gebruik als insectenverdelger. Bovendien vond hij in alle inkten dibutylftalaat, de meest gebruikte weekmaker bij de productie PVC plastics. Dibutylftalaat is verboden in cosmetica omdat het de voorplanting schaadt en allergische reacties kan opleveren.
quote:
Zwarte inkt wordt volgens Baumler vaak gemaakt met roet en as. 'Dat zijn zaken die gevormd worden bij incomplete verbranding. Simpele chemie leert dat daarbij PAK's worden gevormd en die verwacht dus je ook in zwarte inkt.' Bij 17 van de 19 monster vond hij inderdaad PAK's, vier inkt-monster bevatten het beruchte benzopyreen. De aanwezigheid van PAK's levert volgens Bäumler via twee routes risico's op. Ze kunnen via binding aan DNA de kans op kanker verhogen. Daarnaast vormen veel PAK's schadelijke vrije radicalen bij blootstelling aan UV-straling uit zonlicht. Zonnebaden met een getatoeëerde huid kan zo extra risico’s opleveren.
Dat over de inkt. Over de afvoer van de inkt binnen het lichaam is weinig bekend, maar wel is duidelijk dat de inkt sowieso in je lymfeklieren terecht komen. Die verkleuren vervolgens en daar blijft de inkt achter.

quote:
De huid voert in de weken na het zetten van de tatoeage naar schatting een derde van de inkt af. Een veel groter percentage wordt geleidelijk in de loop van jaren afgevoerd. Het is een van de verklaringen voor het geleidelijk vervagen van tatoeages. Vooral afweercellen in de huid (macrofagen) nemen de inktdeeltjes op en transporteren ze naar de lymfeklieren. Steeds vaker vinden artsen bij onderzoek naar uitzaaiingen van kanker verkleuringen in de lymfeklieren, die blijken te bestaan uit cellen met tatoeage-pigment. De kleur in de lymfeklier komt overeen met de dominante kleur van de tatoeage en verkleuringen zijn zelfs na verwijdering van de tatoeage nog aan te treffen. Soms leidt het tot – achteraf gezien – onnodige verwijdering van de lymfeklieren, omdat tijdens de operatie het verschil tussen tumorgroei en inktkleuring niet duidelijk is.
quote:
Het laat zien dat met het tatoeëren van de huid ook nabijgelegen lymfeklieren ruim van inkt worden voorzien. Via die route is er volgens de auteurs jarenlang nauw contact tussen chemicaliën, bloedvormend weefsel en cellen van het immuunsysteem. Dat veel inkten grote aantallen nanodeeltjes bevatten, roept volgens dezelfde onderzoekers extra toxicologische vragen op.
Hoe dan ook, het is allemaal niet fijn om in je lijf te hebben. Dat krijg je in de tatoeage-salon niet uitgelegd. :N
pi_127575184
Nu nog een onderzoek bij welke mensen de tatoeage of voormalige tatoeage heeft geleid tot daadwerkelijke kanker....dan weten we tenminste echt iets. Nu is het enkel nog het verhaal dat het nog wel in je lichaam aangetroffen word.
  zondag 9 juni 2013 @ 19:48:06 #239
70982 Ill-Skillz
Allegretto
pi_127591694
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 09:42 schreef Samson het volgende:
Nu nog een onderzoek bij welke mensen de tatoeage of voormalige tatoeage heeft geleid tot daadwerkelijke kanker....dan weten we tenminste echt iets. Nu is het enkel nog het verhaal dat het nog wel in je lichaam aangetroffen word.
Er is door deze dermatoloog nog geen concreet verband met kanker gelegd, maar bij mensen die kanker hadden zijn wel vervuilde (met tattoo inkt) lymfeklieren gevonden.
Daarnaast is aangetoond dat er ook bij 'gezonde' mensen inkt weglekt naar de klieren, bijvoorbeeld tijdens het zetten van de tattoe en in de eerste weken waarin de tattoo vervaagt.

Wanneer je je tattoeage laat verwijderen, dan moet de inkt 'worden afgevoerd' door het lichaam. Maar je plast de inkt niet uit. Vermoedelijk wordt die dus door de lymfeklieren opgezogen. Dat kan ook verklaren waarom een tattoo sneller verdwijnt wanneer hij dichter bij de romp zit. Daar zitten de meeste lymfeklieren.

Afgezien van de optische overweging dat je je tattoo weg wil hebben, lijkt het wel belangrijk of je de inkt door je lichaam wil hebben 'zweven' of in je lymfeklieren wil hebben, in plaats van in de dermis.
pi_127593038
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2013 19:48 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Er is door deze dermatoloog nog geen concreet verband met kanker gelegd, maar bij mensen die kanker hadden zijn wel vervuilde (met tattoo inkt) lymfeklieren gevonden.
Daarnaast is aangetoond dat er ook bij 'gezonde' mensen inkt weglekt naar de klieren, bijvoorbeeld tijdens het zetten van de tattoe en in de eerste weken waarin de tattoo vervaagt.

Wanneer je je tattoeage laat verwijderen, dan moet de inkt 'worden afgevoerd' door het lichaam. Maar je plast de inkt niet uit. Vermoedelijk wordt die dus door de lymfeklieren opgezogen. Dat kan ook verklaren waarom een tattoo sneller verdwijnt wanneer hij dichter bij de romp zit. Daar zitten de meeste lymfeklieren.

Afgezien van de optische overweging dat je je tattoo weg wil hebben, lijkt het wel belangrijk of je de inkt door je lichaam wil hebben 'zweven' of in je lymfeklieren wil hebben, in plaats van in de dermis.
Dat is waar, maar volgens mij laten mensen zich al een eeuwigheid tatoeëren en dit hoor ik allemaal voor het eerst dus ben een beetje kritisch. Mij lijken gezondsheidsrisico's dan nog wel mee te vallen.
  zondag 9 juni 2013 @ 21:29:28 #241
70982 Ill-Skillz
Allegretto
pi_127597130
Is ook zo, en laten we wel wezen: luchtvervuiling, roken, etc. zijn veel gevaarlijker. Maar toch had ik niet gedacht dat die inkt van die troep zou bevatten.
pi_127624492
Hi,
Ook ik ben bezig met het laten verwijderen van een (kleine) tattoo. Dit doe ik in Assen bij de huidlaserkliniek van het Wilhelmina ziekenhuis.

Inmiddels heb ik 2 behandelingen gehad en kan ik zeggen dat het me alles mee valt.
Het scheelt gelukkig een hoop dat het een kleine tattoo betreft, en de behandeling voor mij per keer dus niet heel lang duurt. De pijn vind ik wat lijken op vetspetters die uit een pan vliegen tijdens het koken. Best venijnig, maar na een tijdje voelt het meer als verdoofd aan.

Wat het resultaat betreft, de inkt is al een stuk lichter dan voor de behandeling. Sommige stukken van de tattoo gaan sneller dan andere, maar al met al heb ik goeie hoop dat ik met 10 behandelingen al een heel eind op de goede weg zal zijn.

Met veel interesse jullie verhalen gelezen en zal het blijven volgen.
pi_127627988
Dat verhaal van die dokter Baumler op wetenschap24 is idd het artikel wat ik had gelezen op internet en op een ander forum kwam nog een verhaal voorbij over dat de inktdeeltjes zich op kunnen hopen in je organen. Ik had ook nog gevraagd bij het lasercentrum in Veldhoven en mijn voormalige behandelaar van laserpraktijk Gelderland en die zeiden dat het wel mee viel maar het is wel waar dat sommige inkten (vooral in het buitenland) kankerverwekkende stoffen kunnen bevatten die dan dus wel weer vrij komen als je de tatoeage verwijderd.

Zijn er hier ook nog mensen die ervaring hebben met het verwijderen van een kleuren tatoeage met o.a. groen, roze en paars?
  Moderator maandag 10 juni 2013 @ 19:08:05 #244
382129 crew  Donna
pi_127628603
Ik ben op dit moment o.a. paars, roze en turquoise aan het verwijderen. Er zit ook geel in, wat eigenlijk niet echt verwijderd kan worden volgens de verhalen, maar dat ga ik vanzelf merken. Gelukkig zijn dat maar mini stukjes.
Roze en paars zijn nu na 4x echt al een stuk lichter en heb het gevoel dat het sneller gaat dan mn zwarte stukken.

Even voor de beeldvorming. Dit had ik staan. Ik herstel nu van sessie 4. Daarna maak ik wel even een foto.
pi_127657963
Ik denk dat er wel iets inzit, de losgeschoten inkt in je lijf kan nooit helemaal gezond zijn.
Het heeft denk ik zelf ook veel te maken met wanneer je tatoeage gezet werd omdat ook de inkt aan regelgeving onderhevig is. Jaren geleden werd er erg veel inkt gebruikt waarvan later bleek dat deze kankerverwekkende stoffen bevatte. Hier is inmiddels de wetgeving op aangepast en de inkt die nu gebruikt wordt voor tatoeages is een andere dan die van pakweg 20 jaar geleden.
Als je echter nu een oude tatoeage laat weglaseren lijkt het mij vrij logisch dat als het 'slechte' inkt is, dit dus aan de wandel gaat in je lijf en daar dus opnieuw vervelende bijwerkingen kan hebben. Of dat kankerverwekkend is of andere dingen (ik heb ook meerdere artikelen gelezen inmiddels over vergrootte of verkleurde lymfe) veroorzaakt is simpelweg nog niet helder omdat de laserpraktijken daar nog niet lang genoeg voor plaatsvinden.

Het zal net als met andere zaken wel of niet blijken of het kankerverwekkend is of niet.
En dan nog zal het daadwerkelijke causale verband erg moeilijk aan te tonen zijn, niemand leeft dermate hetzelfde en doet exact dezelfde dingen om 1 handeling (tatoeage laseren) te kunnen aanwijzen als de one and only oorzaak voor kanker op latere leeftijd.
Niet iedereen die rookt krijgt later longkanker en niet iedereen met longkanker heeft gerookt, er spelen nu eenmaal meer factoren mee.
Dat het echter ongezond kan blijken verwacht ik, als ik heel eerlijk ben, eigenlijk wel.

Voor mij persoonlijk samenvattend:
Denk ik dat het misschien niet helemaal gezond kan zijn en houd ik rekening met mogelijke bijwerkingen in de toekomst? JA
Weerhoudt het mij er nu van om door te gaan met de laser? NEE
Er is (nog) geen goed alternatief en zelfs als dat er nu was, simpel gevalletje van 'ik was al bezig voor dit soort berichtgeving begon dus als het zo blijkt te zijn, ben ik toch al veel te laat en is het kwaad al geschied'
pi_127673637
Zo denk ik er ook over WRH, ik heb ook al 14 behandelingen gehad dus bij mij is het kwaad ook al geschied maar ik twijfel om deze gezondheidsrisico's om mijn cover opnieuw weer te laten laseren. Straks heb ik duizenden euro's uitgegeven aan het verwijderen van m'n tatoeage (hij is namelijk wel 270cm2) en dan heb ik eigenlijk geïnvesteerd in het krijgen van kanker. Aan de andere kant heb ik ook al laserbehandelingen gehad en voel me zeer ongelukkig met deze tatoeage en heb er slapeloze nachten van dus het is een vervelende afweging.

Ook ben ik bang dat het groen in mn tatoeage niet weg en daaronder zit dan ook nog mn tribel dus ik zit erg in dubio. Heeft iemand hier ervaringen met het laseren met groen?

Ik wil iedereen die na langdurig laseren een cover up overweegt adviseren om goed met je behandelaar te bespreken of een blanco resultaat nog haalbaar is en echt goed na te denken over een cover up want ik zou echt willen dat ik er nooit aan begonnen was maar ik had mijn eigen conclusie getrokken over mijn tatoeage (dat ie waarschijnlijk toch niet weg zou gaan) en ben voor een cover up gegaan (wat me toen de beste oplossing leek) en ben nu veel verder van huis want dit is groter, met kleur en natuurlijk over de oude tatoeage heen gezet.
pi_127705002
heb hetzelfde maar dan zonder tussentijds laseren, ook een cover up.
Dat geeft echt bij laseren veel meer werk, er zitten echt veel meer inkt in en kost dus meer tijd.
En om heel eerlijk te zijn vond ik achteraf het idee van een cover up al niet zo slim; het blijft toch sleutelen aan iets en het wordt nooit zoals je het bedoeld hebt omdat je ergens overheen moet en daar dus rekening mee moet houden, dus het wordt toch uiteindelijk wat gekunsteld.
Ik baal er ook enorm van dat ik eerst een cover up geprobeerd heb en toen paar jaar later uiteindelijk toch besloot tot verwijderen, had dat beter meteen kunnen doen dan was het nu weg geweest.
pi_127718613
@ WRH

Het is idd balen met een cover up, maar ja het is alweer gebeurd. Ik volg dit topic al een hele tijd en daarmee ook jouw verhaal en foto's en zag ook je foto's op de website van de kliniek. Ik vergeleek mijn oude tattoo altijd een beetje met die van jou maar denken ze bij ABC dat ze jouw tattoo helemaal weg kunnen krijgen of is er ook een kans dat ze straks zeggen 'meer kunnen we niet bereiken met je tattoo'?

@ iedereen

Zijn jullie ook bang voor de mogelijke risico's op lange termijn van het laseren zoals kanker?

En nogmaals heeft iemand ervaring met het verwijderen van groen?
  woensdag 12 juni 2013 @ 20:46:18 #249
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_127723365
1 op de 3 mensen krijgt kanker en iedereen gaat dood.
Big deal.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_127739818
de behandelaar is er nog steeds van overtuigd dat de tatoeage volledig zal verdwijnen. Vooralsnog heb ik ook goede hoop, maar ik heb wel mijn ups & downs.
Er zijn echt momenten dat ik denk: dit gaat 'm niet meer worden, maar er zijn ook momenten dat ik naar foto's kijk van heel in het begin en dank denk ik juist: jeetje, wat was het ding pikzwart en wat is het al vervaagd inmiddels.
ik geloof er nog wel in en zolang de behandelaar er ook nog in gelooft ga ik nog door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')