abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112454896
Dit topic gaat niet over smaak. Ook hoeven er geen 100 youtube voorbeelden geplaatst te worden van Nederlandse muziek die wel goed is. Ik plaats hier ook geen voorbeelden van buitenlandse muziek die goed is. Let op: Ik heb het hier over Nederlandstalige muziek.

Wat is goed? Ik heb het hier dus niet over 'mooi' of 'leuk' klinkend, want smaken verschillen nou eenmaal. Ik heb het over muziek die uit het hart komt... Dat hoor je als je een nummer luistert. Niet alleen de zang, maar de klanken van de gitarist, de intonatie, je hoort het.

Natuurlijk zijn er goede Nederlandse muzikanten... Maar over het algemeen is het gewoon kutzooi. Het lijkt ook allemaal gruwelijk op elkaar. Dezelfde blije of quasi-melancholische deuntjes. De uitspraak en zangmelodieën...

Wat is de reden? Hoe komt het toch?

Persoonlijk denk ik dat het vooral met de taal te maken heeft. Nederlands 'flowt' ook gewoon niet lekker. Het rolt niet, het loopt niet. De scherpe klinkers zoals 'AA' 'EU' 'UI' en 'IJ' klinken ook gewoon te hard... Ik ben zelf muzikant en heb wel eens geprobeerd in het Nederlands te schrijven en zingen maar daar voel ik me ook gewoon onprettig bij. Het klinkt niet en het voelt geforceerd.

Nederlandstalige opera kan bijvoorbeeld ook gewoon niet... Of Nederlandstalige blues of falsetto zang zal je ook niet snel horen...

In het plat Brabants (of een ander accent) klinkt het overigens al ineens een stuk authentieker en echter...

Is het de taal? Of iets anders? Wat maakt Nederlandstalige muziek zo ongeïnspireerd klinkend? En waarom is Nederlandstalige muziek zelden vernieuwend of diepgaand?
  maandag 4 juni 2012 @ 23:14:56 #2
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_112454966
Dus eigenlijk is je OP bedoelt als monoloog zonder tegenspraak?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_112455037
Oneensch
  maandag 4 juni 2012 @ 23:16:10 #4
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_112455047
Je topic is zèlf ongeïnspireerd en slecht.
  maandag 4 juni 2012 @ 23:16:31 #5
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_112455076
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:14 schreef Strani het volgende:
Komt het wel op neer volgens de 1e alinea.
Tics van je petten.
pi_112455321
Leuk verhaal wel.
Digo
pi_112455434
De taal is er niet geschikt voor (Duitse en Vlaamse muziek is ook shit) en in Nederland is er simpelweg een gigantisch groot publiek wat van shitmuziek houdt. Kwalitatieve muziek halen de liefhebbers wel uit het buitenland (uitgezonderd de electronische scene).
  maandag 4 juni 2012 @ 23:22:54 #8
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_112455547
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:21 schreef TimMer1981 het volgende:
De taal is er niet geschikt voor (Duitse en Vlaamse muziek is ook shit) en in Nederland is er simpelweg een gigantisch groot publiek wat van shitmuziek houdt. Kwalitatieve muziek halen de liefhebbers wel uit het buitenland (uitgezonderd de electronische scene).
Ik presenteer: Arrogantie, lieve mensen.
pi_112455548
Ten eerste heb je de trends waar veel songwriters op meeliften, als een groot deel van de muziek (die jij wil vergelijken met buitenlandse muziek) uit piratenmuziek/ smartlappen bestaat, tja, dan ben je bij voorbaat kansloos bezig met je vergelijking he ;)

En dan heb je ook nog het feit dat er veel meer engelstalige muziek gemaakt wordt, dus misschien is de verhouding goede/slechte muziek wel hetzelfde maar zijn het gewoon veel grotere aantallen van(dus meer goede muziek).

Smaak heeft er ws ook veel mee te maken, hier in nederland worden we doodgegooid met engelstalige muziek, dus we zijn het ook niet echt meer gewend om nederlandstalige muziek te horen.
pi_112455734
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:14 schreef Strani het volgende:
Nee. Maar hier je eigen favoriete Nederlandstalige nummers plaatsen draagt ook niks bij...

Ik vraag aan jullie wat jullie denken dat de reden hier achter is, mits je het met de OP eens bent dus. Ik ben daar gewoon benieuwd naar.

Als je zelf vindt dat Nederlandstalige muziek over het algemeen net zo veelzijdig is en mogelijkheden heeft als muziek uit andere landen / talen, dan kun je dat posten of het topic afsluiten.

Ik weet dat het veel mensen mijn mening delen dus ik zit ook niet op een discussie te wachten. Ik vraag me gewoon oprecht af waarom Nederlandstalige muziek zo is als het is.
  maandag 4 juni 2012 @ 23:27:17 #11
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_112455877
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:25 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Nee. Maar hier je eigen favoriete Nederlandstalige nummers plaatsen draagt ook niks bij...

Ik vraag aan jullie wat jullie denken dat de reden hier achter is, mits je het met de OP eens bent dus. Ik ben daar gewoon benieuwd naar.

Als je zelf vindt dat Nederlandstalige muziek over het algemeen net zo veelzijdig is en mogelijkheden heeft als muziek uit andere landen / talen, dan kun je dat posten of het topic afsluiten.

Ik weet dat het veel mensen mijn mening delen dus ik zit ook niet op een discussie te wachten. Ik vraag me gewoon oprecht af waarom Nederlandstalige muziek zo is als het is.
Misschien moet je muziek gewoon niet zo over-analiseren. Als ik een leuk liedje hoor maakt het mij niet uit waar het vandaan komt en in welke taak het gezongen is. En ja, soms is dat Nederlands. Een goede combinatie van tonen en instrumenten kan in elke taal plaatsvinden.
pi_112455960
quote:

Dus je wilt alleen medestanders aan het woord? Ruimte voor discussie is er niet?
pi_112456543
Ik zal wel een hoop :') reacties krijgen, maar soit:

Ik moet zeggen dat bij een Blof (wat je nogal vaak op de radio hoort), daar mij het Nederlands accent / zingen niet eens een grote bron van ergernis is. Klaarblijkelijk kan het dus wel.
pi_112456563
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:28 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Dus je wilt alleen medestanders aan het woord? Ruimte voor discussie is er niet?
Ik sta altijd open voor andere meningen, maar discussiëren heeft gewoon nooit geen zin. Ik overtuig anderen niet en anderen mij niet. Ik ben nu 26 jaar en heb dus 26 jaar 'muziek ervaring'. Denk je dat een aantal posts of links mijn mening over Nederlandstalige muziek zullen veranderen? Nee.
En verander ik met dit topic de mening van mensen die al 30 jaar Nederlandstalige muziek luisteren? Nee dus. Heeft niks met ego te maken ofzo, maar als je een mening over iets algemeen al zo lang hebt, dan is elke youtube video die hier geplaatst wordt gewoon 'een uitzondering'.

Dan prefereer ik mensen die met mij mee willen denken over het waarom van dingen.
pi_112456758
Ze missen soul over het algemeen, dat in combinatie met de slappe taal om in te zingen en we zijn compleet denk ik.

Een paar nummers van Andre daargelaten.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  maandag 4 juni 2012 @ 23:41:31 #16
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_112456850
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:37 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Ik sta altijd open voor andere meningen, maar discussiëren heeft gewoon nooit geen zin. Ik overtuig anderen niet en anderen mij niet. Ik ben nu 26 jaar en heb dus 26 jaar 'muziek ervaring'. Denk je dat een aantal posts of links mijn mening over Nederlandstalige muziek zullen veranderen? Nee.
En verander ik met dit topic de mening van mensen die al 30 jaar Nederlandstalige muziek luisteren? Nee dus. Heeft niks met ego te maken ofzo, maar als je een mening over iets algemeen al zo lang hebt, dan is elke youtube video die hier geplaatst wordt gewoon 'een uitzondering'.

Dan prefereer ik mensen die met mij mee willen denken over het waarom van dingen.
Wat doe je dan op een discussieforum?
Tics van je petten.
pi_112456861
quote:

[..]

Nederland heeft lelijke smartlappen
In de VS hebben ze slechte country
en in Duitsland hebben ze kut schlager

en dan zijn er iets te pretentieuze bandjes als blof
pi_112456961
We missen diepgang is dat het niet gewoon ?
  maandag 4 juni 2012 @ 23:43:58 #19
374582 Tropanzia
Suena bien
pi_112457015
Zijn ook wel goede nummers.
Digo
pi_112457133
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:43 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Mwah, er zijn zat goede Nederlandse artiesten te vinden, maar die maken hun muziek in het Engels. Het antwoord naar waarom de Nederlandstalige muziek "slecht" is, kan je misschien wel beantwoorden met de vraag: waarom Nederlandstalig? Om het lekker simpel en gezellig te houden?
pi_112457149
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:43 schreef Gertje-Plongers het volgende:
De meeste Nederlandse bandjes zingen gewoon liever in het Engels.
En de meeste Nederlandstalige acts zijn gericht op mensen die geen diepgang willen maar iedere keer ongeveer hetzelfde deuntje met een tekst die binnen het levenslied past zodat ze het mee kunnen lallen.
pi_112457528
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:45 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

De meeste Nederlandse bandjes zingen gewoon liever in het Engels.
En de meeste Nederlandstalige acts zijn gericht op mensen die geen diepgang willen maar iedere keer ongeveer hetzelfde deuntje met een tekst die binnen het levenslied past zodat ze het mee kunnen lallen.
De smartlappen inderdaad, ook leuk van tijd tot tijd. Ieder zo zijn gading.
pi_112458057
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:22 schreef Strani het volgende:

[..]

Ik presenteer: Arrogantie, lieve mensen.
In jouw bekrompen geest misschien wel ja. :)

Komt geen arrogantie bij kijken: ik kan net zo goed genieten van een DJ-set van David Guetta als van Beethoven. Maar als jij met arrogantie doelt op pissen op achterbuurtenvolk wat naar Hazes en co luistert: klopt. Hersenloze teksten van die Prostato en Pik en Semen altijd...
  dinsdag 5 juni 2012 @ 02:04:42 #24
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_112461389
Het zoveelste gezeur over de Nederlandse taal in combinatie met muziek. Als jij muzikant bent en niet eens in het Nederlands kunt schrijven / spelen / zingen, dan ben je als muzikant niet al teveel waard. Blijkbaar kun je dan alleen wat het gros al doet: in het Engels makkelijke zinnetjes aan elkaar koppelen. Klinkt altijd 'goed', want iedereen is het gewend en is daarom weinig kritisch.

Daag jezelf eens uit en duik in de klank en poëzie van het Nederlands. Het doet in niks onder voor Engels, Frans of Duits. Het is slechts anders en wordt door types als jij onterecht keer op keer in een kwaad daglicht geplaatst. Uit onkunde en onmacht.
Stop the world, I want to get out.
pi_112461702
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 02:04 schreef Lkw het volgende:
blabla
Gewoon :').

Nederlandse is een ballentaal die allang uitgestorven had moeten zijn. Engels en Spaans moet op gericht worden in het onderwijs; veel belangrijker dan dat inconsistente gare taaltje van ons wat niemand compleet foutloos kan toepassen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')