abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112441941
Ik wil mijn schuur gaan verbreden over de volledige breedte van mijn tuin, in de straat zijn meerdere mensen die dit hebben gedaan maar bij mijn huis verspringen de tuinen alsvolgt:

De zwarte lijnen zijn de huidige schuttingen, de rode lijnen zijn de kadastrale grenzen, de brandgang word kadastraal gedeeld door de bewoners en is ruim een meter breed maar door de verspringing is er een stuk van 4 meter breed naast mijn tuin,

Tot zover duidelijk allemaal maar als ik mijn schuur wil verbreden wil ik die rare hoek weghalen maar achter de schutting daar liggen dezelfde tegels als in de hele brandgang (die er denk ik al liggen sinds de bouw in de jaren 70. Die rare hoek zit er overigens ook al vanaf het begin.

Nu heb ik twee vragen:

1: Mag ik de hoek rechttrekken (ik ben er niemand mee tot last oid

2: Het stuk achter de schuur van mijn buurvrouw is officieel van haar maar word als overpad gebruikt. Als ik de uitgang uit mijn schuur daar wil maken mag dit zomaar?
  maandag 4 juni 2012 @ 20:54:49 #2
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_112442783
Is er een VVE van de aangrezende huizen?
pi_112443074
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 20:54 schreef Keiichi het volgende:
Is er een VVE van de aangrezende huizen?
nee allemaal rijtjeswoningen zonder VVE, ook allemaal koop voor zover ik weet
  maandag 4 juni 2012 @ 20:59:39 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112443110
1 ja en 2 zou ik niet doen :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_112445025
Iets dergelijks was een tijdje geleden bij de Rijdende Rechter, mensen hadden een brandgang dichtgemaakt, waar anderen het recht van overpad hadden. Dat mocht niet.

Ik zou eens bij de gemeente informeren.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_112445456
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:25 schreef DroogDok het volgende:
Iets dergelijks was een tijdje geleden bij de Rijdende Rechter, mensen hadden een brandgang dichtgemaakt, waar anderen het recht van overpad hadden. Dat mocht niet.

Maar ik ga hem niet dichtmaken het pad blijft gewoon 1 meter breed en 4 op het brede stuk...

En ik ga het hoe dan ook wel rechttrekken dus als ik informeer bij de gemeente maak ik alleen maar slapende honden wakker enzulks... Tis meer dat ik benieuwd was hoe of dit wettelijk is geregeld
pi_112445721
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:25 schreef DroogDok het volgende:

Wat heeft de gemeente met een (civiele) erfdienstbaarheid te maken? :?
pi_112445910
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 20:59 schreef Maanvis het volgende:
1 ja en 2 zou ik niet doen :)
Verklaar je nader mbt punt 1?
Grote kans dat TS niet buiten de zwarte lijnen mag en zodoende dus de rare hoek gewoon moet behouden.

Dat het kadastraal van hem is, heeft gewoon te maken met het feit dat het onderhoud dan bij ts ligt en niet bij de gemeente.

Brandgangen zijn vaak kadastraal van de bewoners maar mogen niet bebouwd worden.
pi_112446009
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:35 schreef klipper het volgende:

[..]

Verklaar je nader mbt punt 1?
Grote kans dat TS niet buiten de zwarte lijnen mag en zodoende dus de rare hoek gewoon moet behouden.

Dat het kadastraal van hem is, heeft gewoon te maken met het feit dat het onderhoud dan bij ts ligt en niet bij de gemeente.

Brandgangen zijn vaak kadastraal van de bewoners maar mogen niet bebouwd worden.
het gaat niet om bebouwen he, althans alleen die gekke hoek eruit verder blijft de brandgang gewoon zoals ie is...
pi_112446181
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:33 schreef r_one het volgende:

[..]

Hij zou natuurlijk bij de gemeente kunnen informeren welk gedeelte van zijn grond hij wel zou mogen bebouwen en welk gedeelte niet, zij zouden ts moeten kunnen vertellen of die hoek gehandhaafd dient te blijven of niet.

Vaak zie je bijvoorbeeld ook bij mensen die aan het water wonen dat ze weliswaar eigenaar zijn van de grond tot aan het water, maar dat de laatste x aantal niets gebouwd of neergezet mag worden ivm onderhouden watergangen en kanten.
Dan moet de schutting bijvoorbeeld 1 meter van de kant al stoppen.
pi_112446247
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:36 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

het gaat niet om bebouwen he, althans alleen die gekke hoek eruit verder blijft de brandgang gewoon zoals ie is...
Die gekke hoek gaat eruit én wordt bebouwd, toch?
pi_112446304
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:36 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

Ik heb het dan ook alleen over die gekke hoek.
Dat je de grond kadastraal bezit zegt verder niets over het feit dat je dit stukje ook zo mag indelen.
  maandag 4 juni 2012 @ 21:40:38 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112446392
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:39 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik heb het dan ook alleen over die gekke hoek.
Dat je de grond kadastraal bezit zegt verder niets over het feit dat je dit stukje ook zo mag indelen.
waar kun je dat terugvinden?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_112446400
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:38 schreef klipper het volgende:

[..]

Hij zou natuurlijk bij de gemeente kunnen informeren welk gedeelte van zijn grond hij wel zou mogen bebouwen en welk gedeelte niet, zij zouden ts moeten kunnen vertellen of die hoek gehandhaafd dient te blijven of niet.

Vaak zie je bijvoorbeeld ook bij mensen die aan het water wonen dat ze weliswaar eigenaar zijn van de grond tot aan het water, maar dat de laatste x aantal niets gebouwd of neergezet mag worden ivm onderhouden watergangen en kanten.
Dan moet de schutting bijvoorbeeld 1 meter van de kant al stoppen.
De gemeente heeft er in het onderhavige geval helemaal niks mee te maken.
  maandag 4 juni 2012 @ 21:44:17 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112446723
Wat ga je doen als de buurvrouw met de kleinere tuin besluit dat de brandgang achter haar huis niet breder hoeft te zijn dan die achter jouw huis en zij dus gaat bouwen waar jij je poort wilt hebben?

Ik zou een deur in de schuur maken die op de brandgang uitkomt, dan maakt het weinig uit wat andere buren gaan doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_112446742
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:40 schreef r_one het volgende:

[..]

De gemeente heeft er in het onderhavige geval helemaal niks mee te maken.
Is daar niet bekend welk gedeelte er gebouwd mag worden en welk gedeelte niet?
Brandgangen zijn kadastraal misschien wel van de bewoners, maar behalve onderhouden en opdraaien voor de kosten hiervan mogen ze er verder niets mee en dient het ten allen tijden toegankelijk te zijn.
En dat zou zomaar voor dat hoekje kunnen gelden.

TS hoeveel huizen staan er verder naast, en heb je ook een straat waar de brandweer kan komen, of is die bredere brandgang misschien benodigd omdat de brandweer of andere diensten anders te weinig mogelijkheden hebben om in de buurt van de woningen te komen?
pi_112446914
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:44 schreef Leandra het volgende:
Wat ga je doen als de buurvrouw met de kleinere tuin besluit dat de brandgang achter haar huis niet breder hoeft te zijn dan die achter jouw huis en zij dus gaat bouwen waar jij je poort wilt hebben?

Ik zou een deur in de schuur maken die op de brandgang uitkomt, dan maakt het weinig uit wat andere buren gaan doen.
Ik denk dat dat laatste van hem sowieso niet mag, dan zou hij zijn poort op de erfgrens tussenin hebben.
pi_112447015
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:44 schreef klipper het volgende:

[..]

Brandgangen zijn kadastraal misschien wel van de bewoners, maar behalve onderhouden en opdraaien voor de kosten hiervan mogen ze er verder niets mee en dient het ten allen tijden toegankelijk te zijn.

TS hoeveel huizen staan er verder naast, en heb je ook een straat waar de brandweer kan komen, of is die bredere brandgang misschien benodigd omdat de brandweer of andere diensten anders te weinig mogelijkheden hebben om in de buurt van de woningen te komen?
Je zou kunnen zeggen dat recht van overweg in die 20 jaar gewoonterecht is geworden (een scooter van een buurjongen keert altijd zn scooter daar)

Maar nogmaals ik wil het brede deel niet bebouwen! Daar moet de buurvrouw maar een topic over starten als ze dat wil :D voor mij gaat het alleen om het gekke hoekje
pi_112447056
Bij mij staan de erfdienstbaarheden gewoon in de akte van overdracht beschreven (als ik me goed herinner). Anders moet je eerder bij het kadaster aankloppen dan bij de gemeente dunkt me.
pi_112447063
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:44 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat zal vast wel maar dat was niet waar TS naar vroeg. Het gaat hem om de erfdienstbaarheid en daar kan de gemeente geen zinnig woord over zeggen.
quote:
Kan best zijn maar dan nog is dat allemaal een civiele aangelegenheid.
  maandag 4 juni 2012 @ 21:48:56 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112447114
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:46 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik denk dat dat laatste van hem sowieso niet mag, dan zou hij zijn poort op de erfgrens tussenin hebben.
Bron dat dat niet mag?
Een gedicht over Maanvis
pi_112447273
voor de verduidelijking: de blauw stippellijn is zoals ik het wil

Ik denk trouwens dat de vorige bewoner 20 jaar geleden de schutting schuin heeft geplaatst omdat hij anders met een halve schutting uitkwam, daarna is het pad ooit opnieuw betegeld en hebben ze de schuttingen aangehouden

Ter verduidelijking:

Nu:

Straks:

[ Bericht 26% gewijzigd door Pollewoppie op 04-06-2012 21:58:03 ]
pi_112455421
Ik zie het probleem niet? Het is niet alsof je de brandgang verspert of smaller maakt? Hij is al smaller achter je schuur, dit schuine hoekje gaat daar echt geen verschil maken of het er nu wel of niet is.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_112455586
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:21 schreef Ordos20 het volgende:
Ik zie het probleem niet? Het is niet alsof je de brandgang verspert of smaller maakt? Hij is al smaller achter je schuur, dit schuine hoekje gaat daar echt geen verschil maken of het er nu wel of niet is.
het probleem is dat het hoekje er al 20 jaar zit en de bestrating hetzelfde is als de brandgang, gezien het recht van overpad en gewoonterecht zou een buurman of buurvrouw moeilijk kunnen gaan doen en zeggen dat ze al 20 jaar precies over dat hoekje heenlopen oid...
pi_112455676
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:48 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Bron dat dat niet mag?
De erfgrens is van beiden, zonder toestemming van de andere buren mag je niet zondermeer iets op de erfgrens plaatsen.
Ts zou in dit geval met zijn buren moeten overleggen of ze dat goed vinden.

In de laatste tekening door ts gepost, is echter zo te zien geen sprake meer van een uitgang op het erf van de buren maar gewoon op zijn eigen deel van de brandgang.
Dat mag natuurlijk wel.
  maandag 4 juni 2012 @ 23:31:09 #26
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112456146
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:24 schreef klipper het volgende:

[..]

De erfgrens is van beiden, zonder toestemming van de andere buren mag je niet zondermeer iets op de erfgrens plaatsen.
Ts zou in dit geval met zijn buren moeten overleggen of ze dat goed vinden.

In de laatste tekening door ts gepost, is echter zo te zien geen sprake meer van een uitgang op het erf van de buren maar gewoon op zijn eigen deel van de brandgang.
Dat mag natuurlijk wel.
Dus het mag wel als er toestemming voor is, net zei je nog dat het niet mocht.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 5 juni 2012 @ 07:08:33 #27
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_112462535
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:33 schreef r_one het volgende:

[..]

informeren, niet toestemming vragen. Ze zullen er meer verstand van hebben dan de gemiddelde Fokker.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_112466874
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 07:08 schreef DroogDok het volgende:

[..]

informeren, niet toestemming vragen. Ze zullen er meer verstand van hebben dan de gemiddelde Fokker.
Bovendien heeft de gemeente (middels het bestemmingsplan) wel wat te zeggen over de plek en maximale afmetingen van je schuurtje
pi_112467739
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 07:08 schreef DroogDok het volgende:

[..]

informeren, niet toestemming vragen.
Informeren over een civiele aangelegenheid? :?
quote:
Ze zullen er meer verstand van hebben dan de gemiddelde Fokker.
Zou je denken? :')
pi_112467822
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 10:59 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Bovendien heeft de gemeente (middels het bestemmingsplan) wel wat te zeggen over de plek en maximale afmetingen van je schuurtje
Maar niks over een civiele erfdienstbaarheid. En daar vraagt TS naar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')