Bij Hollandse nieuwe horen geen uien en augurken.quote:Op maandag 4 juni 2012 17:01 schreef Angel-Joy het volgende:
Plaatje in de OP is een beetje stom
Uitjes en augurken mogen niet ontbreken hoor
quote:De kwaliteit van de Hollandse nieuwe is dit jaar beter dan experts hadden verwacht. Het vetgehalte van de maatjesharing, dat gedurende het seizoen nog flink zal toenemen, voldoet nu al ruim aan de eisen.
Dat bleek vandaag tijdens een haringproeverij in het Deense vissersplaatsje Skagen, een belangrijk centrum van de Hollandse nieuwe. Die mag alleen zo heten als hij goed vet is en op de traditionele Hollandse manier is verwerkt.
Nederlandse vishandelaren, vooral uit Katwijk, kopen in Skagen niet alleen de vis op de veiling, maar zien er ook op toe dat alles op de Nederlandse manier gebeurt. In het haringseizoen, zo'n 6 weken per jaar, zijn ze nadrukkelijk aanwezig in de visbedrijven in Skagen.
'Het voorjaar was niet erg warm, daarom is het verrassend dat er al zoveel vet aan de haring zit', zegt de Katwijkse vishandelaar Martin Haasnoot. 'Waarschijnlijk komt het door het licht. Het was weliswaar koud, maar niet vaak bewolkt.' En licht is naast warmte van cruciaal belang voor de ontwikkeling van plankton, het voedsel van het vette visje. 'Vorig jaar was de haring doorsnee maar dit jaar vetter, smeuïger en lekkerder', zo oordeelt Haasnoot.
Ook haring-industrieel Werner Larsson is blij verrast. 'Een week geleden was de haring nog niet vet genoeg. Toen kwamen een paar warme dagen, die hebben klaarblijkelijk voor wonderen gezorgd.'
Dus patatjes hoor je ook niet met een sausje te eten. Donder op johquote:Op maandag 4 juni 2012 17:12 schreef Catch22- het volgende:
niet doen. Net als bij koffie met suiker en melk moet je het zonder de toevoegingen leren waarderen; dan is het gelijk een stuk lekkerder.
Eigenlijk niet, nee.quote:Op maandag 4 juni 2012 17:20 schreef daftme het volgende:
Dus patatjes hoor je ook niet met een sausje te eten. Donder op joh
Oke, maar ik blijf 1 klein klontje ijs in mijn whiskey doen.quote:
dat is heel wat anders.quote:Op maandag 4 juni 2012 17:20 schreef daftme het volgende:
[..]
Dus patatjes hoor je ook niet met een sausje te eten. Donder op joh
quote:Op maandag 4 juni 2012 17:26 schreef daftme het volgende:
Oke, maar ik blijf 1 klein klontje ijs in mijn whiskey doen.
+1quote:Op maandag 4 juni 2012 17:05 schreef golfer het volgende:
[..]
Bij Hollandse nieuwe horen geen uien en augurken.![]()
Dat is bedoelt om de smaak van slechte ouwe haring te verhullen.
Hollandse nieuwe hoor je puur en liefs aan de staart vasthoudend naar binnen te werken.
Dat sowieso. Hij moet ter plekke voor mij schoongemaakt worden.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat mij stoort zijn visboeren waar de haring in gamellen schoongemaakt ligt ( en waarschijnlijk ergens in polen voorbereid) en niet aan de kar wordt schoongemaakt.
Daar eet ik geen haring.
Juist, en voor mij ook zonder ui of zuur, en soms op een kadetjequote:Op maandag 4 juni 2012 21:45 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat sowieso. Hij moet ter plekke voor mij schoongemaakt worden.
New, improved version....quote:Op maandag 4 juni 2012 23:06 schreef Bucketlist het volgende:
En dit jaar is ie' natuurlijk wéér lekkerder.
daar moet je de vishandel of marktkraam op uitkiezen iddquote:Op maandag 4 juni 2012 21:45 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat sowieso. Hij moet ter plekke voor mij schoongemaakt worden.
Grotendeels eens! Ik vind 'm wel lekker op een bijvoorbeeld een geroosterde boterham, maar sterk-smakende zooi zoals uitjes of bieslook zijn voor de minder lekkere haringen. Een lekkere, vette, smakelijke haring is zonde om met uitjes te eten!quote:Op maandag 4 juni 2012 17:05 schreef golfer het volgende:
[..]
Bij Hollandse nieuwe horen geen uien en augurken.![]()
Dat is bedoelt om de smaak van slechte ouwe haring te verhullen.
Hollandse nieuwe hoor je puur en liefs aan de staart vasthoudend naar binnen te werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |