Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling kan ik me heel goed indenken dat een geweldsmonopolie voor de staat niet direct onderdeel uitmaakt van iemands normen- en waardenstelsel. Daarbij denk ik dat moord in de gegeven voorbeelden ook de enige uitweg was, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:27 schreef AppelCake het volgende:
ja, het is altijd fout. Je moet gewoon naar de politie gaan.
Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moordquote:Op zondag 3 juni 2012 17:35 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling kan ik me heel goed indenken dat een geweldsmonopolie voor de staat niet direct onderdeel uitmaakt van iemands normen- en waardenstelsel. Daarbij denk ik dat moord in de gegeven voorbeelden ook de enige uitweg was, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.
Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moord
En dat wordt door de staat meestal ook niet bestraft, als het goed is.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.
Mij ook. En in gerechtvaardigde gevallen kent de wet ook een rechtvaardigingsgrondquote:Op zondag 3 juni 2012 17:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.
Inderdaad.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moord
Het probleem hierbij - net zoals bij de doodstraf - is dat er grenzen gaan gesteld worden. Mensen en grenzen gaan niet goed samen.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:
Nee, het is niet altijd fout. Sommige mensen kunnen beter niet bestaan.
Duidelijk bepaalbare grenzen wel. Vage grenzen niet. En dit zal een vage grens worden.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:51 schreef zarGon het volgende:
[..]
Het probleem hierbij - net zoals bij de doodstraf - is dat er grenzen gaan gesteld worden. Mensen en grenzen gaan niet goed samen.
Je spreekt jezelf tegen..?quote:Op zondag 3 juni 2012 17:30 schreef -Strawberry- het volgende:
Goedkeuren zou ik het niet, want dan bevind je je op een hellend vlak. Het moet wel bestraft worden, maar ik vind moord niet in alle gevallen moreel verkeerd.
Moord is met voorbedachte rade.... Doodslag is anders.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En dat wordt door de staat meestal ook niet bestraft, als het goed is.
Maar dan is het meer doodslag, dood door schuld oid.
Helemaal mee eensquote:Op zondag 3 juni 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:
Nee, het is niet altijd fout. Sommige mensen kunnen beter niet bestaan.
precies. De wet zegt wel 'je mag niet stelen en je mag niet moorden' maar wat hebben slachtoffers daaraan?? Mooi ze weten dat de dader fout is geweest maar dat wil niet zeggen dat de dader er niet alsnog mee wegkomt. Het komt vaak genoeg voor dat daders vrij komen door een administratieve fout. Ja de wet is de wet maar als slachtoffer zijnde heb je daar niets aan.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:35 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling kan ik me heel goed indenken dat een geweldsmonopolie voor de staat niet direct onderdeel uitmaakt van iemands normen- en waardenstelsel. Daarbij denk ik dat moord in de gegeven voorbeelden ook de enige uitweg was, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.
Vaag gebrabbel, het klopt waarschijnlijk wel in je hoofd, maar probeer het iets duidelijker te verwoordenquote:Op zondag 3 juni 2012 17:54 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
precies. De wet zegt wel 'je mag niet stelen en je mag niet moorden' maar wat hebben slachtoffers daaraan?? Mooi ze weten dat de dader fout is geweest maar dat wil niet zeggen dat de dader er niet alsnog mee wegkomt. Het komt vaak genoeg voor dat daders vrij komen door een administratieve fout. Ja de wet is de wet maar als slachtoffer zijnde heb je daar niets aan.
Zelfs duidelijk bepaalde grenzen kunnen opgerekt worden; de zekerheid dat dat niet gebeurd heb je niet. Het willen opstellen van zulke grenzen is echt beter dan erop toezien dat de opgestelde grenzen niet zullen vervagen/verzwakken.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:52 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Duidelijk bepaalbare grenzen wel. Vage grenzen niet. En dit zal een vage grens worden.
alstu:quote:Op zondag 3 juni 2012 17:41 schreef Leandra het volgende:
Linkje naar het topic waarin de knul die z'n moeder met een hockeystick vermoordde verrot gescholden wordt?
als je jarenlang psychisch vernederd word door je ouders telt het niet als zelfverdedigingquote:Op zondag 3 juni 2012 17:41 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Mij ook. En in gerechtvaardigde gevallen kent de wet ook een rechtvaardigingsgrond
Nee, het topic op fok!quote:Op zondag 3 juni 2012 17:57 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
alstu:
http://www.rechtspraak.nl(...)met-hockeystick.aspx
http://rechtbankverslagge(...)-van-de-dode-moeder/
Vooral de onderste link verteld uitgebreid over hoe de 'lieve moeder' in kwestie was
Ik weet het. Daarom ben ik ook tegen elk geval van moord (lees: doodslag) buiten noodweer(exces).quote:Op zondag 3 juni 2012 17:57 schreef zarGon het volgende:
[..]
Zelfs duidelijk bepaalde grenzen kunnen opgerekt worden; de zekerheid dat dat niet gebeurd heb je niet. Het willen opstellen van zulke grenzen is echt beter dan erop toezien dat de opgestelde grenzen niet zullen vervagen/verzwakken.
Klopt. Dan zie ik moord ook niet als rechtvaardig.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:58 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
als je jarenlang psychisch vernederd word door je ouders telt het niet als zelfverdediging
Dat kan...quote:Op zondag 3 juni 2012 17:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik weet het. Daarom ben ik ook tegen elk geval van moord (lees: doodslag) buiten noodweer(exces).
Mensen en grenzen gaan op zich prima als je 'goede mensen' hebt. Ik zal bijv. nooit een kind verkrachten. Maar types als Robert M. en de pastoren van de kerk gaan wel de grens over. Met hen heb ik totaal GEEN medelijden indien één van de slachtoffers hun willen vermoordenquote:Op zondag 3 juni 2012 17:52 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Duidelijk bepaalbare grenzen wel. Vage grenzen niet. En dit zal een vage grens worden.
maarja.. voor de rest alles goed?quote:In mijn vrije tijd filosofeer ik graag over het leven. Zo dacht ik laatst na over het concept ‘iemand vermoorden’.
Maar hoe kan het dat robert m. zoveel slachtoffertjes heeft kunnen maken? Omdat de politie gefaald heeft. Kan je het verhaal van die moeder die sperma in het onderbroekje van haar dochtertje vond? De politie nam haar gewoon niet serieus. Na die tijd is robert m gewoon doorgegaan met meer slachtoffers maken.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:05 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Mensen en grenzen gaan op zich prima als je 'goede mensen' hebt. Ik zal bijv. nooit een kind verkrachten. Maar types als Robert M. en de pastoren van de kerk gaan wel de grens over. Met hen heb ik totaal GEEN medelijden indien één van de slachtoffers hun willen vermoorden
Ik ging verder op wat een fokker zei. Diegene zei namelijk dat als je jarenlang het slachtoffer bent geweest van mishandelingen de wetten van de staat je weinig zullen zeggen. Waarom zouden ze ook?quote:Op zondag 3 juni 2012 17:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Vaag gebrabbel, het klopt waarschijnlijk wel in je hoofd, maar probeer het iets duidelijker te verwoorden
Dat zijn geen FOK! topics.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:57 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
alstu:
http://www.rechtspraak.nl(...)met-hockeystick.aspx
http://rechtbankverslagge(...)-van-de-dode-moeder/
Vooral de onderste link verteld uitgebreid over hoe de 'lieve moeder' in kwestie was
Omdat de wet vervolgens wel met jou gaat afrekenen?quote:Op zondag 3 juni 2012 18:09 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Ik ging verder op wat een fokker zei. Diegene zei namelijk dat als je jarenlang het slachtoffer bent geweest van mishandelingen de wetten van de staat je weinig zullen zeggen. Waarom zouden ze ook?
Feit: volgens de wet niet moorden, elkaar mishandelen etc. De meeste mensen houden zich dan ook aan deze wetten en begrijpen dat een overtreding straf betekend. Maar wat als je nou iemand tegen komt die zich niet aan de sociale regels houdt?
Stel dat je jarenlang wordt mishandeld. Je weet dat het fout is maar niemand grijpt in. Ik begrijp dan wel dat iemand dan tot moorden overgaat. Waarom aan de wet denken als je martelaar dat ook niet doet?
Ik wel.. Waarschijnlijk omdat ik het zelf van dichtbij heb meegemaakt. De verhalen die ik beschreef in het begin hadden ook iets gelijk: meerdere mensen (ook van buiten het gezin) wisten van het geweld af. Niemand greep echter in. Dus wat moet je dan als je vader de andere kant op kijkt terwijl je moeder je mishandeld? Naar de politie? Ja die zien je al aankomen. Naar jeugdzorg? Lekker van pleeggezin naar pleeggezin en de dader word niet gestraft. Op jezelf wonen? Op zo'n jonge leeftijd kan je niet voor je zelf zorgen. Je inkomen is niet hoog genoeg etc.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Klopt. Dan zie ik moord ook niet als rechtvaardig.
Oh, de FP... Ook geen topic, maar het verklaart een hoop.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:10 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
ow..
Jongen vermoordt ma met hockeystick
'vol' is een subjectief gegevenquote:Op zondag 3 juni 2012 18:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, de FP... Ook geen topic, maar het verklaart een hoop.
En een totaal van 44 reacties is geen equivalent van een topic vol.
Mishandeling en moord zijn 2 verschillende dingen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:09 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Ik ging verder op wat een fokker zei. Diegene zei namelijk dat als je jarenlang het slachtoffer bent geweest van mishandelingen de wetten van de staat je weinig zullen zeggen. Waarom zouden ze ook?
Feit: volgens de wet niet moorden, elkaar mishandelen etc. De meeste mensen houden zich dan ook aan deze wetten en begrijpen dat een overtreding straf betekend. Maar wat als je nou iemand tegen komt die zich niet aan de sociale regels houdt?
Stel dat je jarenlang wordt mishandeld. Je weet dat het fout is maar niemand grijpt in. Ik begrijp dan wel dat iemand dan tot moorden overgaat. Waarom aan de wet denken als je martelaar dat ook niet doet?
Dat hangt evan af hoe je 'fout' definieert en vanuit wiens perspectief je kijkt.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:22 schreef Elvenpath het volgende:
Beste fokkers:
In mijn vrije tijd filosofeer ik graag over het leven. Zo dacht ik laatst na over het concept ‘iemand vermoorden’. Volgens de wet is het verboden om iemand te vermoorden en ik ben het hier deels mee eens. Ik vind het fout om zomaar iemand te vermoorden voor geld, drugs of voor de kick. Maar als de boekenwurm die ik ben las ik laatst het boek ‘levenslang’. Het is een waargebeurd verhaal waarin een vrouw vanaf haar 9e tot aan haar 18e seksueel is misbruikt en mishandeld door haar vader. Als ze achttien is vermoord ze uiteindelijk haar vader in diens slaap.
Hier in Nederland was er verleden jaar ook een verhaal over een jongen die zijn moeder doodsloeg met een hockeystick. Zijn moeder had hem en zijn zus jarenlang mishandeld. De vader stond erbij en keek ernaar. Niemand in de omgeving greep in en de zus emigreerde naar Australië. Hier op fok werd de jongen verrot gescholden en overal in het land zei men dat dit soort types opgehangen moesten worden. Ik kon echter wel met de jongen meevoelen.
Ik vind het ergens wel ‘eigen schuld dikke bult’ als een ouder zijn eigen kinderen mishandeld dat de kinderen diegene dan vermoorden. Zeker als meerdere mensen van de mishandelingen afwisten maar niet ingrepen. Hetzelfde denk ik als een man de kinderen mishandeld en de vrouw vermoord haar man hierom.
Ik begrijp dat het een vrij extreme uitspraak is maar 99% van de kinderverkrachters weet dat het fout is wat ze doen. Ze doen het alsnog maar houden het wel verborgen. Dus is het niet juist als slachtoffers het recht in eigen handen nemen? (en ja ik weet dat de lijn tussen ‘wat is een goede reden om vermoord te worden en wat niet erg dun zal zijn).
Hoe denken jullie hierover? Is moorden altijd fout?
Ja, maar zoals bij de meeste subjectieve gegevens zijn er bepaalde meningen die oververtegenwoordigd zijn.quote:
En wie beoordeelt dan of 'iemand het er zelf naar heeft gemaakt'?quote:Op zondag 3 juni 2012 18:50 schreef LookAtMe het volgende:
Als het slachtoffer het er zelf naar gemaakt heeft vind ik het niet fout. Bijvoorbeeld die ouders, of als iemand uit zelfverdediging iemand vermoord. Of die inbreker die van de trap was geduwd, risico van het vak.
Dan is het oog om oog principe nog beschaafder...quote:Op zondag 3 juni 2012 18:53 schreef Kola het volgende:
Kies je ervoor om iemand te verkrachten, mishandelen, vermoorden of iets dergelijks ernstigs aan te doen voor eigen genot/hebzucht/watdanook, dan kies je ervoor om potentieel vermoord te worden.
Nou ja, niet ieder slachtoffer zal voor moord kiezen toch?quote:Op zondag 3 juni 2012 19:08 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dan is het oog om oog principe nog beschaafder...
Hoe vermoord je iemand potentieel, trouwens?
Ik heb ook geen medelijden, maar ik keur het ook niet goed.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:05 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Mensen en grenzen gaan op zich prima als je 'goede mensen' hebt. Ik zal bijv. nooit een kind verkrachten. Maar types als Robert M. en de pastoren van de kerk gaan wel de grens over. Met hen heb ik totaal GEEN medelijden indien één van de slachtoffers hun willen vermoorden
Ik vind dus ook dat mensen recht hebben op een rechtszaak. Maar ik noemde juist die twee gronden omdat die ook uit de wet komen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:01 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat kan...
Ik vind dat mensen recht hebben op een recht zaak voordat ze doodgemaakt worden...
Iemand dat niet gunnen door dat persoon te ''vermoorden'' vind ik fout. Maar inderdaad in sommige gevallen dan is er ''noodweer'' en kan je dat iemand niet gunnen...
Als je iemand zijn/haar hele leven in de cel laat rotten dan vind ik doodstraf een betere straf.
Ja, dus dan maar iemand vermoorden? Dat vind ik niet te rechtvaardigen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:12 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Ik wel.. Waarschijnlijk omdat ik het zelf van dichtbij heb meegemaakt. De verhalen die ik beschreef in het begin hadden ook iets gelijk: meerdere mensen (ook van buiten het gezin) wisten van het geweld af. Niemand greep echter in. Dus wat moet je dan als je vader de andere kant op kijkt terwijl je moeder je mishandeld? Naar de politie? Ja die zien je al aankomen. Naar jeugdzorg? Lekker van pleeggezin naar pleeggezin en de dader word niet gestraft. Op jezelf wonen? Op zo'n jonge leeftijd kan je niet voor je zelf zorgen. Je inkomen is niet hoog genoeg etc.
Ik heb alleen de TS gelezen, dus wellicht reageer ik dubbel maar:quote:Op zondag 3 juni 2012 17:22 schreef Elvenpath het volgende:
Beste fokkers:
In mijn vrije tijd filosofeer ik graag over het leven. Zo dacht ik laatst na over het concept ‘iemand vermoorden’. Volgens de wet is het verboden om iemand te vermoorden en ik ben het hier deels mee eens. Ik vind het fout om zomaar iemand te vermoorden voor geld, drugs of voor de kick. Maar als de boekenwurm die ik ben las ik laatst het boek ‘levenslang’. Het is een waargebeurd verhaal waarin een vrouw vanaf haar 9e tot aan haar 18e seksueel is misbruikt en mishandeld door haar vader. Als ze achttien is vermoord ze uiteindelijk haar vader in diens slaap.
Hier in Nederland was er verleden jaar ook een verhaal over een jongen die zijn moeder doodsloeg met een hockeystick. Zijn moeder had hem en zijn zus jarenlang mishandeld. De vader stond erbij en keek ernaar. Niemand in de omgeving greep in en de zus emigreerde naar Australië. Hier op fok werd de jongen verrot gescholden en overal in het land zei men dat dit soort types opgehangen moesten worden. Ik kon echter wel met de jongen meevoelen.
Ik vind het ergens wel ‘eigen schuld dikke bult’ als een ouder zijn eigen kinderen mishandeld dat de kinderen diegene dan vermoorden. Zeker als meerdere mensen van de mishandelingen afwisten maar niet ingrepen. Hetzelfde denk ik als een man de kinderen mishandeld en de vrouw vermoord haar man hierom.
Ik begrijp dat het een vrij extreme uitspraak is maar 99% van de kinderverkrachters weet dat het fout is wat ze doen. Ze doen het alsnog maar houden het wel verborgen. Dus is het niet juist als slachtoffers het recht in eigen handen nemen? (en ja ik weet dat de lijn tussen ‘wat is een goede reden om vermoord te worden en wat niet erg dun zal zijn).
Er is eigenlijk geen goed of fout, dat zijn gewoon aangeleerde gedachten.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:17 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik heb alleen de TS gelezen, dus wellicht reageer ik dubbel maar:
Ik denk dat jij nu 2 dingen door elkaar gooit. Wat mij betreft is moord altijd " fout" . Het is strafbaar en het is buitenproportioneel om, los van wat er aan vooraf is gegaan, iemand van het leven te beroven.
Natuurlijk snap ik wat je bedoelt, maar het klinkt zo grappig.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:10 schreef Kola het volgende:
[..]
Nou ja, niet ieder slachtoffer zal voor moord kiezen toch?
Tgaat er mij om dat mijn eigen moraal goed is... Dan kan de paus eroptegen zijn... De rechter erop tegen zijn... Dat maakt me dan geen flikker uit (Nouja, het maakt me wel uit als er een straf op zit natuurlijk.. Maar ik zal niet van mezelf gaan ''walgen'' omdat het toch echt mijn eigen waarheid is waar ik in geloof en niet die van iemand anders. (Ja ik kan zelf nadenken))quote:Op zondag 3 juni 2012 18:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wie beoordeelt dan of 'iemand het er zelf naar heeft gemaakt'?
dit jaquote:Op zondag 3 juni 2012 18:12 schreef trancethrust het volgende:
Volgens sommigen is moord en rechtvaardigheid, beiden in de wettelijk zin, nog steeds te verenigen; denk bijvoorbeeld aan Amerikanen en Osama Bin Laden.
En zoiezo is het heel moeilijk om nog helder na te denken als dit je omgeving is... je hebt positieve input nodig om dan een positieve keuze te kunnen makenquote:Op zondag 3 juni 2012 18:12 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Ik wel.. Waarschijnlijk omdat ik het zelf van dichtbij heb meegemaakt. De verhalen die ik beschreef in het begin hadden ook iets gelijk: meerdere mensen (ook van buiten het gezin) wisten van het geweld af. Niemand greep echter in. Dus wat moet je dan als je vader de andere kant op kijkt terwijl je moeder je mishandeld? Naar de politie? Ja die zien je al aankomen. Naar jeugdzorg? Lekker van pleeggezin naar pleeggezin en de dader word niet gestraft. Op jezelf wonen? Op zo'n jonge leeftijd kan je niet voor je zelf zorgen. Je inkomen is niet hoog genoeg etc.
Zodra je een ander iets aandoet vind ik dat je het risico mag lopen dood te gaan.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wie beoordeelt dan of 'iemand het er zelf naar heeft gemaakt'?
Het zegt nog steeds niks. Want niemand hoeft zich tegenover jou of mij te verantwoorden, wel voor de rechter.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:25 schreef LookAtMe het volgende:
[..]
Zodra je een ander iets aandoet vind ik dat je het risico mag lopen dood te gaan.
Het is natuurlijk niet de juiste oplossing.
Nou een kant ja maar aan de andere kant is; zelfverdediging voor je leven ook fout Nee als iemand een pistool op je hoofd plaatst zeg je toch ook niet; haal de trekker maar over aangezien ik moorden fouten vind.quote:Hoe denken jullie hierover? Is moorden altijd fout?
He Kolaquote:Kies je ervoor om iemand te verkrachten, mishandelen, vermoorden of iets dergelijks ernstigs aan te doen voor eigen genot/hebzucht/watdanook, dan kies je ervoor om potentieel vermoord te worden.
en dan een jongen van 17 die in ernstig verwaarloosd en mishandeld is krijgt wel straf? er klopt hier iets niet...quote:Op zondag 3 juni 2012 18:12 schreef trancethrust het volgende:
Volgens sommigen is moord en rechtvaardigheid, beiden in de wettelijk zin, nog steeds te verenigen; denk bijvoorbeeld aan Amerikanen en Osama Bin Laden.
Hoeveel straf heeft die jongen dan gekregen?quote:Op zondag 3 juni 2012 20:33 schreef sientelo het volgende:
nogmaals
[..]
en dan een jongen van 17 die in ernstig verwaarloosd en mishandeld is krijgt wel straf? er klopt hier iets niet...
nou en? als je principes hebt en wraak wilt dan moet je ook bereid zijn daarvoor te gaan zitten.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:33 schreef sientelo het volgende:
nogmaals
[..]
en dan een jongen van 17 die in ernstig verwaarloosd en mishandeld is krijgt wel straf? er klopt hier iets niet...
En dan heb jij je wraak, maar je kind heeft er nog een trauma bij.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:48 schreef Simpel-Zat het volgende:
Als ik bijvoorbeeld een vader van één van de slachtoffertjes van Robert Mikelson zou zijn dan weet ik zeker dat ik voor moord de bak in draai als ik de kans hiertoe krijg. Zo zijn er nog meerdere redenen te bedenken waarom ik een moord zou kunnen plegen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik vind dat ik dan geen straf zou verdienen. In hele extreme situaties weer wel, bijvoorbeeld bij jarenlang misbruik.
Ik kan me die trots totaal niet voorstellen.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:06 schreef Simpel-Zat het volgende:
Dat neem jij aan, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je apetrots bent op je vader. Genoegdoening, etc. want tuurlijk zal de straf stukken lager uitvallen dan bij een "criminele" moord.
quote:Mr. Obama has placed himself at the helm of a top secret nominations process to designate terrorists for kill or capture, of which the capture part has become largely theoretical. He had vowed to align the fight against Al Qaeda with American values; the chart, introducing people whose deaths he might soon be asked to order, underscored just what a moral and legal conundrum this could be.
Mr. Obama is the liberal law professor who campaigned against the Iraq war and torture, and then insisted on approving every new name on an expanding kill list, poring over terrorist suspects biographies on what one official calls the macabre baseball cards of an unconventional war. When a rare opportunity for a drone strike at a top terrorist arises but his family is with him it is the president who has reserved to himself the final moral calculation.
Is dit fout?quote:Op zondag 3 juni 2012 22:14 schreef deelnemer het volgende:
President Obama beslist regelmatig welke moorden gerechtvaardigd zijn.
Obama's Kill list
[..]
En het kind groeit op zonder vader. Denk dat dat voor een getraumatiseerd kind nog erger moet zijn dan voor een 'normaal' kind.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:48 schreef Simpel-Zat het volgende:
Als ik bijvoorbeeld een vader van één van de slachtoffertjes van Robert Mikelson zou zijn dan weet ik zeker dat ik voor moord de bak in draai als ik de kans hiertoe krijg. Zo zijn er nog meerdere redenen te bedenken waarom ik een moord zou kunnen plegen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik vind dat ik dan geen straf zou verdienen. In hele extreme situaties weer wel, bijvoorbeeld bij jarenlang misbruik.
Ja, altijd fout, want het richt altijd schade aan bij anderen.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:22 schreef Elvenpath het volgende:
Het is een poging om de strijd tegen terrorisme te voeren met zomin mogelijk (burger)slachtoffers. Ik vind het wel moedig dat Obame deze beslissingen in eigen hand houd. Maar het is ook een werkwijze waarin de VS eenzijdig mensen executeert op andermans grondgebied, zonder enige vorm van proces. Dat vind ik wel discutabel. Wat vind jij?quote:
een jaar ofzo.. maarja ik vind dat een beetje water naar de zee dragen. Het gaat over een jongen die stelselmatig werd mishandeld en verwaarloost. De hockeyvereniging waar hij lid van was en school waren allemaal op de hoogte van zijn thuissituatie. Toch greep niemand in. Ik snap vooral de vader niet. Hij stond erbij en keek erna en beschermde zijn eigen vlees en bloed niet.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoeveel straf heeft die jongen dan gekregen?
Een jaar celstraf waarvan zes maanden voorwaardelijk. En psychische behandeling. Daar is dus wel degelijk rekening gehouden met de omstandigheden.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:28 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
een jaar ofzo.. maarja ik vind dat een beetje water naar de zee dragen. Het gaat over een jongen die stelselmatig werd mishandeld en verwaarloost. De hockeyvereniging waar hij lid van was en school waren allemaal op de hoogte van zijn thuissituatie. Toch greep niemand in. Ik snap vooral de vader niet. Hij stond erbij en keek erna en beschermde zijn eigen vlees en bloed niet.
Nu lost die jongen als het ware het probleem zelf op: hij vermoord zijn moeder en opeens schreeuwd iedereen moord en brand. Waarom krijgt die vader geen cel? Die jongen heeft nu niet echt een gezond beeld meegekregen van 'recht vs onrecht'.
Ik vind 'vreemdgaan' niet echt een goede reden om iemand te vermoorden. Er zijn zoveel mannen en vrouwen op de wereld met wie je nog een relatie kan beginnen.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:33 schreef Leandra het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel je volgens TS in het volgende geval zou krijgen:
Je hebt een relatie en komt erachter dat hij je bedondert, en je helpt haar (degene met wie hij vreemdgaat) om zeep....
En waarom laat je die vergelding en strafbepaling niet over aan justitie?quote:Op maandag 4 juni 2012 13:45 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Ik vind 'vreemdgaan' niet echt een goede reden om iemand te vermoorden. Er zijn zoveel mannen en vrouwen op de wereld met wie je nog een relatie kan beginnen.
Dus ja ik denk tweezijdig. Zo vind ik bijv. vreemdgaan geen goede reden. Maar ik sta er 100% achter als een slachtoffer van Robert M. hem vermoord. Gewoon omdat kinderen zwak zijn en zich niet kunnen verdedigen. Als je daar misbruik van maakt moet je niet piepen als ze later achter je aankomen.
Moorden zie ik niet per definitie als slecht. In sommige gevallen is het spijtig dat het noodzakelijk was, maar slecht?quote:Op zondag 3 juni 2012 17:22 schreef Elvenpath het volgende:
Beste fokkers:
Ik vraag me dus af of je dat kan, je zit er zo diep in, je bent al vanaf je jeugd geterroriseerd. Ik denk niet dat wij ons voor kunnen stellen wat er in zo een persoon omgaat, als er dan iets knapt en die jongen zijn moeder kapot slaat is het raarste misschien wel dat ik het ergens nog wel begrijp. Je zit al in een niet rationele situatie, ik vind het niet vreemd dat iemand dan niet rationeel kan handelen.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:27 schreef AppelCake het volgende:
ja, het is altijd fout. Je moet gewoon naar de politie gaan.
Wraak is vrij zinloos. Ik denk ook dat het motief van zo'n moord vooral is de ellende gewoon te laten stoppen. Dus eerder wanhoop en angst. Ik begrijp dat wel, maar ik denk niet dat moord zal leiden tot veel geestelijke rust.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:31 schreef bijdehand het volgende:
Nah, moord is nooit te rechtvaardigen. Ik denk wel dat dat soms lijkt, maar er zijn altijd andere manieren om 'wraak' te nemen.
De doodstraf vind ik het toppunt van hypocrisie.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:01 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat kan...
Ik vind dat mensen recht hebben op een recht zaak voordat ze doodgemaakt worden...
Iemand dat niet gunnen door dat persoon te ''vermoorden'' vind ik fout. Maar inderdaad in sommige gevallen dan is er ''noodweer'' en kan je dat iemand niet gunnen...
Als je iemand zijn/haar hele leven in de cel laat rotten dan vind ik doodstraf een betere straf.
In bepaalde gevallen bereik je ermee dat je niet meer fysiek belaagd wordt. Maar de keuze voor die specifieke oplossing heeft wel z'n prijs.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 10:31 schreef Kluts het volgende:
Als je moord maakt jou dat net zo verkeerd als de persoon die je, vanwege voor jou goede redenen, om het leven brengt.
Kortom, wat win je ermee?
Daar is ons rechtsysteem voor.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 10:38 schreef jerney het volgende:
[..]
In bepaalde gevallen bereik je ermee dat je niet meer fysiek belaagd wordt. Maar de keuze voor die specifieke oplossing heeft wel z'n prijs.
Been there, en ik heb het ook via de normale weg opgelost, beste keuze die ik ooit gemaakt heb.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 10:54 schreef jerney het volgende:
[..]
Dat is makkelijk praten wanneer je er niet midden in zit, natuurlijk.
Dat geloof ik graag.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:49 schreef Kluts het volgende:
[..]
Been there, en ik heb het ook via de normale weg opgelost, beste keuze die ik ooit gemaakt heb.
Moordwijfquote:Op dinsdag 5 juni 2012 10:38 schreef jerney het volgende:
[..]
In bepaalde gevallen bereik je ermee dat je niet meer fysiek belaagd wordt. Maar de keuze voor die specifieke oplossing heeft wel z'n prijs.
Hangt er vanaf hoe je het opvat. Ik vind het niet in alle gevallen moreel verkeerd, maar daarom moet het nog wel bestraft worden.quote:
Zelfverdediging is vaak impulsief, split second denken, dus niet echt met voorbedachte rade...quote:Op zondag 3 juni 2012 17:53 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Moord is met voorbedachte rade.... Doodslag is anders.
Mensen met veel macht / adel zou wel over leven/dood kunnen beslissen denk ik zo.quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:35 schreef Fera het volgende:
Ik vraag me af hoe dat vroeger ging, toen er nog geen officiële wetten waren. Toen was er blijkbaar ook geen complete chaos, anders waren we niet zover gekomen als we nu zijn. Hoewel, ik neem aan dat er altijd al sociale 'regels' zijn geweest, die voor iedereen min of meer vanzelfsprekend waren. Ik ben alleen benieuwd hoe dat dan precies in zijn werk ging.
En hoe zit het dan met doodstraf? Is dit ook moord? Het is wel met voorbedachte rade, want het is ver van tevoren besloten als manier om iemand te straffen voor zijn daden.
Ik bedoelde verder terug, toen we nog in berenvellen rondliepen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:43 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Mensen met veel macht / adel zou wel over leven/dood kunnen beslissen denk ik zo.
Ik denk het oog om oog-systeem.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:01 schreef Fera het volgende:
[..]
Ik bedoelde verder terug, toen we nog in berenvellen rondliepen.De tijd waar jij over spreekt, toen was er al een maatschappij. Toen waren er al wetten en regels.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |