Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling kan ik me heel goed indenken dat een geweldsmonopolie voor de staat niet direct onderdeel uitmaakt van iemands normen- en waardenstelsel. Daarbij denk ik dat moord in de gegeven voorbeelden ook de enige uitweg was, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:27 schreef AppelCake het volgende:
ja, het is altijd fout. Je moet gewoon naar de politie gaan.
Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moordquote:Op zondag 3 juni 2012 17:35 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling kan ik me heel goed indenken dat een geweldsmonopolie voor de staat niet direct onderdeel uitmaakt van iemands normen- en waardenstelsel. Daarbij denk ik dat moord in de gegeven voorbeelden ook de enige uitweg was, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.
Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moord
En dat wordt door de staat meestal ook niet bestraft, als het goed is.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.
Mij ook. En in gerechtvaardigde gevallen kent de wet ook een rechtvaardigingsgrondquote:Op zondag 3 juni 2012 17:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.
Inderdaad.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moord
Het probleem hierbij - net zoals bij de doodstraf - is dat er grenzen gaan gesteld worden. Mensen en grenzen gaan niet goed samen.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:
Nee, het is niet altijd fout. Sommige mensen kunnen beter niet bestaan.
Duidelijk bepaalbare grenzen wel. Vage grenzen niet. En dit zal een vage grens worden.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:51 schreef zarGon het volgende:
[..]
Het probleem hierbij - net zoals bij de doodstraf - is dat er grenzen gaan gesteld worden. Mensen en grenzen gaan niet goed samen.
Je spreekt jezelf tegen..?quote:Op zondag 3 juni 2012 17:30 schreef -Strawberry- het volgende:
Goedkeuren zou ik het niet, want dan bevind je je op een hellend vlak. Het moet wel bestraft worden, maar ik vind moord niet in alle gevallen moreel verkeerd.
Moord is met voorbedachte rade.... Doodslag is anders.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En dat wordt door de staat meestal ook niet bestraft, als het goed is.
Maar dan is het meer doodslag, dood door schuld oid.
Helemaal mee eensquote:Op zondag 3 juni 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:
Nee, het is niet altijd fout. Sommige mensen kunnen beter niet bestaan.
precies. De wet zegt wel 'je mag niet stelen en je mag niet moorden' maar wat hebben slachtoffers daaraan?? Mooi ze weten dat de dader fout is geweest maar dat wil niet zeggen dat de dader er niet alsnog mee wegkomt. Het komt vaak genoeg voor dat daders vrij komen door een administratieve fout. Ja de wet is de wet maar als slachtoffer zijnde heb je daar niets aan.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:35 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling kan ik me heel goed indenken dat een geweldsmonopolie voor de staat niet direct onderdeel uitmaakt van iemands normen- en waardenstelsel. Daarbij denk ik dat moord in de gegeven voorbeelden ook de enige uitweg was, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.
Vaag gebrabbel, het klopt waarschijnlijk wel in je hoofd, maar probeer het iets duidelijker te verwoordenquote:Op zondag 3 juni 2012 17:54 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
precies. De wet zegt wel 'je mag niet stelen en je mag niet moorden' maar wat hebben slachtoffers daaraan?? Mooi ze weten dat de dader fout is geweest maar dat wil niet zeggen dat de dader er niet alsnog mee wegkomt. Het komt vaak genoeg voor dat daders vrij komen door een administratieve fout. Ja de wet is de wet maar als slachtoffer zijnde heb je daar niets aan.
Zelfs duidelijk bepaalde grenzen kunnen opgerekt worden; de zekerheid dat dat niet gebeurd heb je niet. Het willen opstellen van zulke grenzen is echt beter dan erop toezien dat de opgestelde grenzen niet zullen vervagen/verzwakken.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:52 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Duidelijk bepaalbare grenzen wel. Vage grenzen niet. En dit zal een vage grens worden.
alstu:quote:Op zondag 3 juni 2012 17:41 schreef Leandra het volgende:
Linkje naar het topic waarin de knul die z'n moeder met een hockeystick vermoordde verrot gescholden wordt?
als je jarenlang psychisch vernederd word door je ouders telt het niet als zelfverdedigingquote:Op zondag 3 juni 2012 17:41 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Mij ook. En in gerechtvaardigde gevallen kent de wet ook een rechtvaardigingsgrond
Nee, het topic op fok!quote:Op zondag 3 juni 2012 17:57 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
alstu:
http://www.rechtspraak.nl(...)met-hockeystick.aspx
http://rechtbankverslagge(...)-van-de-dode-moeder/
Vooral de onderste link verteld uitgebreid over hoe de 'lieve moeder' in kwestie was
Ik weet het. Daarom ben ik ook tegen elk geval van moord (lees: doodslag) buiten noodweer(exces).quote:Op zondag 3 juni 2012 17:57 schreef zarGon het volgende:
[..]
Zelfs duidelijk bepaalde grenzen kunnen opgerekt worden; de zekerheid dat dat niet gebeurd heb je niet. Het willen opstellen van zulke grenzen is echt beter dan erop toezien dat de opgestelde grenzen niet zullen vervagen/verzwakken.
Klopt. Dan zie ik moord ook niet als rechtvaardig.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:58 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
als je jarenlang psychisch vernederd word door je ouders telt het niet als zelfverdediging
Dat kan...quote:Op zondag 3 juni 2012 17:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik weet het. Daarom ben ik ook tegen elk geval van moord (lees: doodslag) buiten noodweer(exces).
Mensen en grenzen gaan op zich prima als je 'goede mensen' hebt. Ik zal bijv. nooit een kind verkrachten. Maar types als Robert M. en de pastoren van de kerk gaan wel de grens over. Met hen heb ik totaal GEEN medelijden indien één van de slachtoffers hun willen vermoordenquote:Op zondag 3 juni 2012 17:52 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Duidelijk bepaalbare grenzen wel. Vage grenzen niet. En dit zal een vage grens worden.
maarja.. voor de rest alles goed?quote:In mijn vrije tijd filosofeer ik graag over het leven. Zo dacht ik laatst na over het concept ‘iemand vermoorden’.
Maar hoe kan het dat robert m. zoveel slachtoffertjes heeft kunnen maken? Omdat de politie gefaald heeft. Kan je het verhaal van die moeder die sperma in het onderbroekje van haar dochtertje vond? De politie nam haar gewoon niet serieus. Na die tijd is robert m gewoon doorgegaan met meer slachtoffers maken.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:05 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Mensen en grenzen gaan op zich prima als je 'goede mensen' hebt. Ik zal bijv. nooit een kind verkrachten. Maar types als Robert M. en de pastoren van de kerk gaan wel de grens over. Met hen heb ik totaal GEEN medelijden indien één van de slachtoffers hun willen vermoorden
Ik ging verder op wat een fokker zei. Diegene zei namelijk dat als je jarenlang het slachtoffer bent geweest van mishandelingen de wetten van de staat je weinig zullen zeggen. Waarom zouden ze ook?quote:Op zondag 3 juni 2012 17:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Vaag gebrabbel, het klopt waarschijnlijk wel in je hoofd, maar probeer het iets duidelijker te verwoorden
Dat zijn geen FOK! topics.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:57 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
alstu:
http://www.rechtspraak.nl(...)met-hockeystick.aspx
http://rechtbankverslagge(...)-van-de-dode-moeder/
Vooral de onderste link verteld uitgebreid over hoe de 'lieve moeder' in kwestie was
Omdat de wet vervolgens wel met jou gaat afrekenen?quote:Op zondag 3 juni 2012 18:09 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Ik ging verder op wat een fokker zei. Diegene zei namelijk dat als je jarenlang het slachtoffer bent geweest van mishandelingen de wetten van de staat je weinig zullen zeggen. Waarom zouden ze ook?
Feit: volgens de wet niet moorden, elkaar mishandelen etc. De meeste mensen houden zich dan ook aan deze wetten en begrijpen dat een overtreding straf betekend. Maar wat als je nou iemand tegen komt die zich niet aan de sociale regels houdt?
Stel dat je jarenlang wordt mishandeld. Je weet dat het fout is maar niemand grijpt in. Ik begrijp dan wel dat iemand dan tot moorden overgaat. Waarom aan de wet denken als je martelaar dat ook niet doet?
Ik wel.. Waarschijnlijk omdat ik het zelf van dichtbij heb meegemaakt. De verhalen die ik beschreef in het begin hadden ook iets gelijk: meerdere mensen (ook van buiten het gezin) wisten van het geweld af. Niemand greep echter in. Dus wat moet je dan als je vader de andere kant op kijkt terwijl je moeder je mishandeld? Naar de politie? Ja die zien je al aankomen. Naar jeugdzorg? Lekker van pleeggezin naar pleeggezin en de dader word niet gestraft. Op jezelf wonen? Op zo'n jonge leeftijd kan je niet voor je zelf zorgen. Je inkomen is niet hoog genoeg etc.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Klopt. Dan zie ik moord ook niet als rechtvaardig.
Oh, de FP... Ook geen topic, maar het verklaart een hoop.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:10 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
ow..
Jongen vermoordt ma met hockeystick
'vol' is een subjectief gegevenquote:Op zondag 3 juni 2012 18:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, de FP... Ook geen topic, maar het verklaart een hoop.
En een totaal van 44 reacties is geen equivalent van een topic vol.
Mishandeling en moord zijn 2 verschillende dingen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:09 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Ik ging verder op wat een fokker zei. Diegene zei namelijk dat als je jarenlang het slachtoffer bent geweest van mishandelingen de wetten van de staat je weinig zullen zeggen. Waarom zouden ze ook?
Feit: volgens de wet niet moorden, elkaar mishandelen etc. De meeste mensen houden zich dan ook aan deze wetten en begrijpen dat een overtreding straf betekend. Maar wat als je nou iemand tegen komt die zich niet aan de sociale regels houdt?
Stel dat je jarenlang wordt mishandeld. Je weet dat het fout is maar niemand grijpt in. Ik begrijp dan wel dat iemand dan tot moorden overgaat. Waarom aan de wet denken als je martelaar dat ook niet doet?
Dat hangt evan af hoe je 'fout' definieert en vanuit wiens perspectief je kijkt.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:22 schreef Elvenpath het volgende:
Beste fokkers:
In mijn vrije tijd filosofeer ik graag over het leven. Zo dacht ik laatst na over het concept ‘iemand vermoorden’. Volgens de wet is het verboden om iemand te vermoorden en ik ben het hier deels mee eens. Ik vind het fout om zomaar iemand te vermoorden voor geld, drugs of voor de kick. Maar als de boekenwurm die ik ben las ik laatst het boek ‘levenslang’. Het is een waargebeurd verhaal waarin een vrouw vanaf haar 9e tot aan haar 18e seksueel is misbruikt en mishandeld door haar vader. Als ze achttien is vermoord ze uiteindelijk haar vader in diens slaap.
Hier in Nederland was er verleden jaar ook een verhaal over een jongen die zijn moeder doodsloeg met een hockeystick. Zijn moeder had hem en zijn zus jarenlang mishandeld. De vader stond erbij en keek ernaar. Niemand in de omgeving greep in en de zus emigreerde naar Australië. Hier op fok werd de jongen verrot gescholden en overal in het land zei men dat dit soort types opgehangen moesten worden. Ik kon echter wel met de jongen meevoelen.
Ik vind het ergens wel ‘eigen schuld dikke bult’ als een ouder zijn eigen kinderen mishandeld dat de kinderen diegene dan vermoorden. Zeker als meerdere mensen van de mishandelingen afwisten maar niet ingrepen. Hetzelfde denk ik als een man de kinderen mishandeld en de vrouw vermoord haar man hierom.
Ik begrijp dat het een vrij extreme uitspraak is maar 99% van de kinderverkrachters weet dat het fout is wat ze doen. Ze doen het alsnog maar houden het wel verborgen. Dus is het niet juist als slachtoffers het recht in eigen handen nemen? (en ja ik weet dat de lijn tussen ‘wat is een goede reden om vermoord te worden en wat niet erg dun zal zijn).
Hoe denken jullie hierover? Is moorden altijd fout?
Ja, maar zoals bij de meeste subjectieve gegevens zijn er bepaalde meningen die oververtegenwoordigd zijn.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |