Wat is in dat geval 'te veel' ? Als ik moet wegrijden, inparkeren of filerijden kan ik toch bijna nooit de koppeling volledig op laten komen + gas genoeg ingedrukt. Dan moet ik toch de koppeling een stuk indrukken om niet met 20 km/u vooruit te schieten.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:24 schreef beerten het volgende:
Als je het te veel doet gaat je koppeling er aan. Net als bij een diesel overigens.
Verder: geen verschil. Motor slaat vanzelf af als je te veel vraagt.
Draai het om. Als je gas geeft rijd je ook met een slippende koppeling. Die slipt nog harder zelfs.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:26 schreef AbXorb het volgende:
[..]
Wat is in dat geval 'te veel' ? Als ik moet wegrijden, inparkeren of filerijden kan ik toch bijna nooit de koppeling volledig op laten komen + gas genoeg ingedrukt. Dan moet ik toch de koppeling een stuk indrukken om niet met 20 km/u vooruit te schieten.
Edit: als ik 'm in de 1e zet en heel voorzichtig de koppeling helemaal op laat komen, hoef ik zelfs helemaal geen gas te geven. (Nog nooit gedaan tot ik het gister uitprobeerde.) Hoe zit dat dan?
Ik geloof dat wel. Je druklager wordt dan belast en slijt dus. Als de motor aan is en je staat stil kan je beter de versnellingsbak in de neutraalstand zetten dan dat je de koppeling in getrapt hebt.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:46 schreef Compoantje het volgende:
Op langere termijn is niet goed voor je koppeling, maar maak je er maar geen zorgen om. Tegen de tijd dat je koppeling af is heb je allang een andere auto.
Er was laatst ook een onderzoek ergens gedaan over het gebruik van de koppeling. De koppeling blijkt zelfs sneller kapo te gaan als je hem volledig ingedrukt hebt als je voor het stoplicht oid stil staat. (niet dat ik dit geloof, maargoed)
quote:Niet laten slippen
De enige manier om de levensduur van een koppeling te verlengen, is om hem zo min mogelijk te laten slippen. Dus niet met ingetrapte koppeling blijven stilstaan en vóór de bocht terugschakelen in plaats van die bocht met slippende koppeling te nemen. Verder moet ook bij het wegtrekken, zeker met een aanhanger op een helling, zoveel mogelijk slip worden voorkomen. Liever wat meer gas en piepende banden dan een rokende koppeling. Die banden kunnen trouwens best wat hebben. Daarbij is een setje banden goedkoper dan een nieuwe koppeling!
Dat begrijp ik niet helemaal. Als je met ingetrapte koppeling stilstaan slipt je koppeling toch überhaupt niet?quote:
Dat klopt, alleen belast je je druklagers (om de platen van elkaar te houden). En die hebben daar blijkbaar nogal wat van te lijden. Trouwens, je hand op de pook houden als je rijdt is ook niet verstandig, want dan heeft de gaffel meer te lijden. Sowieso moet je je handen aan het stuur houden natuurlijk van Spee, dusja....quote:Op zaterdag 2 juni 2012 14:30 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Dat begrijp ik niet helemaal. Als je met ingetrapte koppeling stilstaan slipt je koppeling toch überhaupt niet?
Hoe hoger het toerental hoe zwaarder de motor belast kan worden. Bij een laag toerental en flinke belasting zijn de krachten die op pistons en krukas uitgeoefend worden niet mals. Beter is het om met meer toeren te draaien (2000rpm), da's voor de motor het prettigst. Je doet het zelf ook namelijk, op de fiets: je trapt automatisch niet met een te hoge of te lage snelheid de pedalen rond, maar zo tussen de 80 en 100rpm. Als je langzaam moet trappen en daardoor veel kracht moet geven, is dat erg slecht voor je knieen... Geldt dus ook voor een motor.quote:Ook laat ik me weleens in 3e versnelling voorttrekken, bijvoorbeeld in een 30 zone. Lekker relaxt, geen gas geven. Er wordt in dit topic gesuggereerd dat dit niet al te best is, maar heeft iemand hier ook een uitleg bij?
Wijze woorden van de ANWB. Liever wielspin dan een slippende koppeling, haha!quote:
Ik laat zelf de koppeling nauwelijks slippen. Heel soms in gekke bochten of bochten die ik moeilijk kan inschatten, maar verder eigenlijk nooit.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 14:30 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Dat begrijp ik niet helemaal. Als je met ingetrapte koppeling stilstaan slipt je koppeling toch überhaupt niet?
Verder zijn de reacties op deze vraag volgens mij verdeeld in tweeën. De ene helft reageert op het manouvreren op de koppeling, bijvoorbeeld bij fileparkeren etc, de andere helft reageert op het rijden in versnelling zonder gas te geven, de auto trekt zichzelf voort.
Ik doe beide overigens, bij achteruitrijden en manouvreren geef ik zelden gas bij (benzineauto), is wel afhankelijk van koppel van de motor en versnellingsbakverhouding of ene auto dit wel of niet aankan.
Ook laat ik me weleens in 3e versnelling voorttrekken, bijvoorbeeld in een 30 zone. Lekker relaxt, geen gas geven. Er wordt in dit topic gesuggereerd dat dit niet al te best is, maar heeft iemand hier ook een uitleg bij?
Ik krijg het spinnen niet eens voor elkaar eigenlijk. Ik poog het soms voor de lulz, maar dan zegt m'n versnellingsbak, doet je nou en begint te stotteren als een trilplaat op bakolie.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 15:53 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Wijze woorden van de ANWB. Liever wielspin dan een slippende koppeling, haha!
mwah, zo moeilijk is het niet eens.. gewoon flink veel rpm maken en dan je koppeling in 1 keer op laten komen, reken maar dat ie dan wil spinnen..quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:57 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ik krijg het spinnen niet eens voor elkaar eigenlijk. Ik poog het soms voor de lulz, maar dan zegt m'n versnellingsbak, doet je nou en begint te stotteren als een trilplaat op bakolie.
Dan gaat ie lopen hakken (bak/aandrijflijn). Maar het zal best lukken als ik nog hoger in toeren ga, maar ben zuinig op m'n waggel.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:58 schreef Marco001 het volgende:
[..]
mwah, zo moeilijk is het niet eens.. gewoon flink veel rpm maken en dan je koppeling in 1 keer op laten komen, reken maar dat ie dan wil spinnen..
(schade uiteraard voor eigen risico)
Platen vervangen kost je zo tussen de 400 en 2000 euro. Het is maar net of ze er makkelijk bij kunnen komen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 18:03 schreef wormtrein het volgende:
Als ik voor een rood stoplicht sta op een lichte helling laat ik de auto ook gerust aan de koppeling hangen zodat ik meteen weg kan rijden als het groen wordt. Dat heb ik tijdens de rijles zo geleerd, ook de variant met voetrem in de vrij of met de handrem. Maar dat het zo slecht was voor je drukgroep wist ik niet? Dat de koppelingsplaten sneller slijten lijkt me logisch, die vervang ik wel een keer.
Je bedoelt dat je de koppeling laat slippen (beetje op laten komen dus) om tot stilstand te blijven? Dat is gewoon pure marteling voor de koppeling. Doe het zelf incidenteel als ik bijv. via een hellinkje een weg op moet rijden en er komt net een auto voorbij waar ik nog 2 seconden op moet wachten. Maar voor een stoplicht waarbij je niet weet hoe lang het gaat duren (en dus misschien wel een minuut met slippende koppeling staat te wachten?) zou ik maar snel afleren. Snap ook niet dat een rijschool je dat leert.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 18:03 schreef wormtrein het volgende:
Als ik voor een rood stoplicht sta op een lichte helling laat ik de auto ook gerust aan de koppeling hangen zodat ik meteen weg kan rijden als het groen wordt. Dat heb ik tijdens de rijles zo geleerd, ook de variant met voetrem in de vrij of met de handrem. Maar dat het zo slecht was voor je drukgroep wist ik niet? Dat de koppelingsplaten sneller slijten lijkt me logisch, die vervang ik wel een keer.
Dat vermoeden kreeg ik ook sterk. Ik begrijp uit de reacties nu dat het op zich niet erg is als je eens 'op de koppeling' rijdt met een benzine-auto, maar dat het minder goed is voor de motor ivm krachten die erop komen te staan.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 14:30 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
(...)
Verder zijn de reacties op deze vraag volgens mij verdeeld in tweeën. De ene helft reageert op het manouvreren op de koppeling, bijvoorbeeld bij fileparkeren etc, de andere helft reageert op het rijden in versnelling zonder gas te geven, de auto trekt zichzelf voort.
(...)
dat ruik je vanzelf, als je lang genoeg aanje koppeling blijft "hangen"quote:Op zaterdag 2 juni 2012 18:03 schreef wormtrein het volgende:
Als ik voor een rood stoplicht sta op een lichte helling laat ik de auto ook gerust aan de koppeling hangen zodat ik meteen weg kan rijden als het groen wordt. Dat heb ik tijdens de rijles zo geleerd, ook de variant met voetrem in de vrij of met de handrem. Maar dat het zo slecht was voor je drukgroep wist ik niet? Dat de koppelingsplaten sneller slijten lijkt me logisch, die vervang ik wel een keer.
correct..en dat kun je beter vermijdenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 23:46 schreef sijs het volgende:
Maar dat 'slippende koppeling'. Misschien een hele domme vraag hoor (nooit te horen gekregen bij rijles), maar betekent dat, dat je de koppeling (lang) halverwege opgekomen laat ipv helemaal ingedrukt of helemaal los?
zolang je de snelheid gewoon aanhoudt, of heel licht je snelheid vilt laten oplopen kan het best, maar als je echt wilt versnellen kan je beter op dat moment een versnelling terugschakelenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 23:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Wat dan als je met 1100/1200 toeren in de 5 rijdt i.p.v. 1600/1700 in de 4 waar je 50 km/h mag? Mij is altijd geleerd om in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden waar dat kan ivm zuinigheid. Leidt de motor meer als je hem in de 5 laat lopen? Mijn auto draait 900 toeren stationair.
kijk naar het motorvermogen van het blok wat er in ligt en hoe dat vrij komt, zoek je een grens op waar je koppel/vermogen en toeren beetje samenhangenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 23:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Wat dan als je met 1100/1200 toeren in de 5 rijdt i.p.v. 1600/1700 in de 4 waar je 50 km/h mag? Mij is altijd geleerd om in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden waar dat kan ivm zuinigheid. Leidt de motor meer als je hem in de 5 laat lopen? Mijn auto draait 900 toeren stationair.
Klopt. 50 in de 5 met 1100 rpm ofzo voortrollen kan wel, maar wil je acceleren, zet 'm terug in 4 zodat hij 1600 of 1700 rpm (diesel) of 2000rpm (benzine) doet, dan kun je wat gas geven.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 23:49 schreef sijs het volgende:
[..]
zolang je de snelheid gewoon aanhoudt, of heel licht je snelheid vilt laten oplopen kan het best, maar als je echt wilt versnellen kan je beter op dat moment een versnelling terugschakelen
Dat is ook sterk overdreven, je laat je koppeling in dat geval opkomen tot het aangrijpingspunt en houdt 'm daar vast. Ook natuurlijk alleen in het geval van een helling, anders trap ik hem volledig in met de versnelling in de 1. Dat zou dan dus vooral schadelijk zijn voor de drukgroep, ipv de koppelingsplaten zelf. Maar ik zal 'm eens in de vrij gaan zetten met koppeling helemaal omhoog, kleine moeite eigenlijk.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 23:45 schreef sijs het volgende:
[..]
dat ruik je vanzelf, als je lang genoeg aan je koppeling blijft "hangen"
Nou, 'hartstikke' is wellicht wat overdreven, maar het kan wat beter. Hoe bedoel je dat trouwens, met koppeling ingetrapt in een bocht? Je komt bij een bocht, schakelt terug, houdt de koppeling ingedrukt tot je de bocht doorgezwierd bent en geeft dan weer gas en laat koppeling opkomen?quote:Op zondag 3 juni 2012 14:41 schreef Grielen het volgende:
Ik rij al bijna 3 jaar met m'n koppeling ingetrapt in de bocht en versnellingspook in z'n 1 en dan koppeling in voor het stoplicht. Dus ik ben al 3 jaar hardstikke fout bezig?
Het is ook niet om te versnellen bedoeld, maar op dezelfde snelheid blijven rijden, als ik versnel schakel ik tussen de 2000-3000 toeren.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 23:49 schreef sijs het volgende:
[..]
zolang je de snelheid gewoon aanhoudt, of heel licht je snelheid vilt laten oplopen kan het best, maar als je echt wilt versnellen kan je beter op dat moment een versnelling terugschakelen
je merkt het vanzelf, je motor gaat een beetje 'bokken"en pakt ook niet echt lekker op, als dat gebeurt zit je echt in een té hoge versnelling
Ik kom in z'n 5 de bocht in, koppeling in en remmen, bocht door, in z'n 3 weer optrekken als ik de bocht bijna uit benquote:Op zondag 3 juni 2012 16:11 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nou, 'hartstikke' is wellicht wat overdreven, maar het kan wat beter. Hoe bedoel je dat trouwens, met koppeling ingetrapt in een bocht? Je komt bij een bocht, schakelt terug, houdt de koppeling ingedrukt tot je de bocht doorgezwierd bent en geeft dan weer gas en laat koppeling opkomen?
Tsja, 't is beter om gewoon met aangedreven wielen de bocht door te rijden. Op de ANWB slipcursus ook geleerd dat het beter is om - als je in een berm terecht komt - gas los te laten en rustig terug te sturen, maar wel de wielen aangedreven te laten...
Dan zou ik op de motor remmen in plaats van de koppeling in te trappen, geeft ook meer controle. Dus bij een behoorlijke bocht gas los, beginnen met remmen, ondertussen terugschakelen naar 4 of 3, blijven remmen totdat je in de bocht de rem los kunt laten, daarna sta je al in de goede versnelling zodat je de bocht weer uit kunt accelereren.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:34 schreef Grielen het volgende:
[..]
Ik kom in z'n 5 de bocht in, koppeling in en remmen, bocht door, in z'n 3 weer optrekken als ik de bocht bijna uit ben
Nu moet ik wel zeggen dat ik een awd aangedreven auto gewend ben, misschien moet ik wel m'n rijstijl aanpassen met m'n nieuwe fwd. In de winter met veel sneeuw ga ik overigens met aangedreven wielen door de bocht
Dit is inderdaad zoals ik het 15 jaar geleden allemaal geleerd heb.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 01:34 schreef sijs het volgende:
Nóóit met ingetrapte koppeling een bocht door, je bent alle controle kwijt
vóór de bocht afremmen, terug naar de juiste versnelling, en dan de bocht nemen
enn als je met twee wielen in de berm komt, rustig uit laten rollen, vooral niet keihard op je rem, want dan ga je alle kanten uit (tenzij je abs hebt) en als je heel langzaam rijdt voorzichtig de berm uit sturen
want doe je dat te abrubt, dan kom je op de ander weghelft terecht (vorige week nog twee of drie doden op die manier)
Denk dat het de kans op slagen als net-beginnend chauffeur wel licht verhoogt. Zeker in een diesel ga je dan minder snel de fout in. Mij is het destijds ook aangeleerd.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:23 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Nee snap ook niet dat je rijschool je zoiets aanleert. Het is echt funest voor je koppeling.
Nou ja, overdrijven is ook een vak. Ik rij al 12 jaar zo en nog steeds schadevrij en nog nooit uit de bocht gevlogen o.i.d. Je hebt toch een stuur op dat ding zitten en remmen? Ik vind dat lekker rijden...voor de bocht koppeling in, extra versnelling omdat de weerstand wegvalt, na de bocht terugschakelen en hoppa. Natuurlijk alleen als de bocht-in snelheid veel verschilt van de bocht-uit snelheid. In een flauwe bocht binnen de bebouwde kom rem je gewoon een beetje bij natuurlijk en schakel je desnoods voor de bocht nog terug.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 01:34 schreef sijs het volgende:
Nóóit met ingetrapte koppeling een bocht door, je bent alle controle kwijt
Huh, dus je remt nooit af op de motor?quote:Op woensdag 6 juni 2012 13:58 schreef starla het volgende:
[..]
Nou ja, overdrijven is ook een vak. Ik rij al 12 jaar zo en nog steeds schadevrij en nog nooit uit de bocht gevlogen o.i.d. Je hebt toch een stuur op dat ding zitten en remmen? Ik vind dat lekker rijden...voor de bocht koppeling in, extra versnelling omdat de weerstand wegvalt, na de bocht terugschakelen en hoppa. Natuurlijk alleen als de bocht-in snelheid veel verschilt van de bocht-uit snelheid. In een flauwe bocht binnen de bebouwde kom rem je gewoon een beetje bij natuurlijk en schakel je desnoods voor de bocht nog terug.
Maar blijkbaar is dit niet optimaal voor je koppeling.
Wat ik ook veel doe is met koppeling ingedrukt stoplicht naderen terwijl je afremt. Koppeling in en als het groen wordt zit je meteen in de juiste versnelling.
Bijna nooit.quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:24 schreef zl7z het volgende:
Wellicht verkeerd geformuleerd van mijn kant; ik bedoel je remt nooit op de motor voor een bocht dus, pas erna?
Als in de verte de boel stil staat laat ik gas los, of schakel soms nog een versnelling hoger (minder rolweerstand), en laat 'm helemaal uitrollen. Als 'ie uiteindelijk 900 toeren doet en het kan allemaal nog, dan schakel ik terug naar 4 of 3, laat 'm wederom op de motor uitrollen, en dan uiteindelijk definitief koppeling in en stop. Superzuinig.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:40 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik houd niet vaak de koppeling langere rijd ingedrukt. Als ik een stoplicht nader en weet dat ik moet stoppen rem ik gedeeltelijk op de motor af, daarna in zijn vrij en remmen tot stilstand.
Dat kan niet he! Tenzij je flink bergaf gaat.quote:Op woensdag 6 juni 2012 13:58 schreef starla het volgende:
[..]
Nou ja, overdrijven is ook een vak. Ik rij al 12 jaar zo en nog steeds schadevrij en nog nooit uit de bocht gevlogen o.i.d. Je hebt toch een stuur op dat ding zitten en remmen? Ik vind dat lekker rijden...voor de bocht koppeling in, extra versnelling omdat de weerstand wegvalt, na de bocht terugschakelen en hoppa. Natuurlijk alleen als de bocht-in snelheid veel verschilt van de bocht-uit snelheid. In een flauwe bocht binnen de bebouwde kom rem je gewoon een beetje bij natuurlijk en schakel je desnoods voor de bocht nog terug.
Maar blijkbaar is dit niet optimaal voor je koppeling.
Wat ik ook veel doe is met koppeling ingedrukt stoplicht naderen terwijl je afremt. Koppeling in en als het groen wordt zit je meteen in de juiste versnelling.
Double de-clutching? Dat ben ik nu ook aan het oefenen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 19:14 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik geef bij terugschakelen altijd weer even wat gas, zodat de motor ongeveer de toeren draait die bij die lagere versnelling en snelheid hoort. 't is even oefenen hoeveel dat precies moet zijn, maar als je eenmaal gewend bent kun je zonder schokken (en teveel slijtage) op- en terugschakelen.
Ik maak er voor mezelf een sport van om zonder schokken te schakelen, zowel up als down.
Ik snap wel waarom je de leert tijdens je rijlessen. Je staat op een helling naar boven, voor een stoplicht. Achter je staat een andere auto. Stoplicht springt op groen. Jij haalt je voet van je rem en rijdt lekker achteruit tegen je achterligger aan. Had je nu toch maar goed opgelet hoe je met slippende koppeling kon wegrijden...quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:23 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Nee snap ook niet dat je rijschool je zoiets aanleert. Het is echt funest voor je koppeling.
Nee, heel and toe.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:59 schreef AbXorb het volgende:
[..]
Double de-clutching? Dat ben ik nu ook aan het oefenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |