Beste RP’ers,
Een bijzondere dag vandaag: mijn eerste RP-topic, na bijna tien jaar op dit forum! Hulde! Echter, de insteek is een serieuze. Vandaar ook in in RP, natuurlijk.
Ik heb in de afgelopen maanden, in mijn sociale omgeving, nu twee ‘aparte’ dingen meegemaakt, en aangezien ik de laatste tijd nog wat van die verhalen heb gehoord (van mensen die betreffende personen kennen) vraag ik me twee dingen af: is er sprake van een trend, en kennen jullie meer van deze verhalen?
Laat ik bij persoon 1 beginnen. Een heel goede vriend van me, alleen: hij heeft het geluk niet echt aan z’n zijde. Geluk dwing je af natuurlijk, maargoed, andere discussie. Vier studies begonnen, niks afgemaakt, vrij verslavingsgevoelig (blowen, gokken), pas op z’n 23e uit de kast gekomen…kortom: niet bepaald het pad wat zijn vrienden (ik en andere vrienden) hebben belopen.
Echter, het ging goed met hem. Had een (vrij simpel, dat wel) administratief baantje en kon gewoon z’n vaste lasten betalen. We wisten wel dat hij nog een beetje zoekende was in het leven en regelmatig op z’n kamer zat te blowen, maar we zijn allemaal 27/28 jaar dus we laten elkaar allemaal een beetje vrij daarin, uiteraard. Oud genoeg.
Nu kregen wij eind februari j.l. een email van zijn broer. Of we wiste waar ‘ie was. We zien hem wel eens vaker een weekje niet, dus geen reden tot paniek. Wat bleek nou, hij had tegen zijn huisgenoten gezegd dat hij even een paar dagen naar zijn ouders ging. Hij is daar alleen nooit aangekomen, en ook op z’n werk is hij sindsdien niet meer verschenen. Vooral bij zijn ouders dikke paniek natuurlijk, twee hardwerkende nette mensen die zich regelmatig zorgen hebben gemaakt om hun zoon en op zo’n moment helemaal geen oog meer dichtdoen omdat ze bang zijn dat hij zichzelf iets aandoet.
Kortom: Hans, zo heet-ie, was volledig uit het openbare leven verdwenen. Een paar weken lang hoorden we, op een smsje naar z’n zus na waarin hij aangaf ‘even moest na te denken en met rust wilde worden gelaten’, helemaal niets van ‘m. We zagen ‘m wel elke avond online komen op whatsapp, maar reageren deed ie niet. Na een paar weken kwamen er wat mailtjes, hij wilde niet vertellen waar ‘ie was maar hij had dit effe nodig. Om een lang verhaal kort te maken: Na een maand (waarin we een boos mailtje hebben gestuurd waarin we aangaven dat hij op z’n minst zijn arme moeder had moeten inlichten, maar ook mailtjes hebben gestuurd waarin we hebben gevraagd of hij alsjeblieft weer terugkwam en we ‘m overal mee konden helpen), kwam hij ook daadwerkelijk terug.
Maandje gereisd, door Frankrijk, Italie, Oostenrijk en via Berlijn/Hamburg weer terug. Nu hij terug was: geen geld, geen werk, kamer opgezegd, helemaal niks. Met de vraagstelling in het topic heeft het verder weinig te maken, maar mochten jullie het willen weten: het gaat nu redelijk goed met ‘m. Ik ben afgelopen Pasen met ‘m naar Berlijn gereden, waar hij een nieuw leven is gaan opbouwen. Ik reed uiteraard na twee dagen weer terug, hij woont daar nu op een kamer en geeft wat rondleidingen aan toeristen..Kortom, hij verdient wat geld en heeft z’n dromen nog. Meer heeft ‘ie ook niet nodig, denk ik.
Enfin, dit kan de beste overkomen, zou je zeggen. Wat is nu het rare, er is inmiddels ook al op mijn werk een vrij goede collega al vijf weken verdwenen! Gewoon van de een op de andere dag niet meer op komen dagen, facebook geen updates meer…whatsapp 4 weken niet online geweest, sterker nog: het huis waarin ze woonde staat leeg!?
En de overeenkomst met het eerste verhaal: ook vertrokken zonder ook maar IEMAND op de hoogte te stellen.
Nu zullen jullie denken: vast rare kwiebussen geweest, altijd al van die zonderlinge figuren die al wat apart uit de ogen keken…maar niets is minder waar. Gewoon sociaal erg vaardige mensen, die op het eerste gezicht best gelukkig lijken, prima vriendengroep, niet geïsoleerd of wat dan ook. Maar toch, helemaal weg.
Hans is inmiddels weer ‘terecht’, maar die collega….niemand heeft nog steeds enig idee waar ze uithangt. Erg opvallend, dit had ik sowieso nog nooit meegemaakt en nu dus twee gevallen in nog geen half jaar. Even los van het feit dat ik nog wat gevallen ken van mensen die ineens zijn verdwenen, al kende ik die niet persoonlijk/goed.
Kennen jullie meer van dit soort verhalen? Gebeurt het nu vaker of is dit toeval? Waarom doen mensen zoiets? Bestaat er toch een soort maatschappelijke druk ofzo, dat ze geen zin hebben om een loonslaaf te zijn en gewoon ‘vrij’ willen reizen en hun dromen volgen? Of zijn er stiekem heel veel mensen ongelukkig, en willen ze ook wel er tussenuit knijpen maar durven ze dat gewoon niet?
samenvatting: Mensen verdwijnen! Waarom?!
Gourmetten of steengrillen?