Ben benieuwd hoe die is. Zelfde principe als Memento, je ziet eerst een moord en een verkrachting (schokkend schijnt, en nee dit is geen spoiler) en dan volgen de voorgaande dagen.
Draait in Amsterdam helaas pas om 22.00 uur.
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 14-01-2003 14:10]
Irréversible is de Franse Memento, qua verhaalstructuur. De film begint met een chaotische scène in een darkroom. Al wiebelend volgt de camera een man die ene Lintworm zoekt. Ik hoopte dat de camera een keer zou focussen, niet omdat ik wou zien wat er plaatsvond, maar omdat het gedraai en beweeg irritant begon te worden. Ik zat tegen een wagenziekte aan. Als 't zo door was gegaan had-ie afgestevend op een van de irritantste films van de laatste jaren. Maar dat pakte heel anders uit.
De Memento-aanpak werkt goed. In eerste instantie denk je dat je 't ergste gelijk gehad hebt, en dat is ook zo, maar aan de andere kant sleep je die beelden de rest van de film met je mee. Het constante besef dat het rustige leventje van het stel bruut verstoord gaat worden zorgt voor een grotere impact dan wanneer 't andersom zou zijn verteld. Overigens is 't eenvoudig de verhaallijn te volgen, in tegenstelling tot in Memento.
Voor mensen die American History X hebben gezien is het noemen van de stoeprand genoeg om aan een van de schokkendste scènes ooit herinnerd te worden. Die scène stond bij mij nummer 1... stond. Eenmaal uit de darkroom had ik een nieuwe nummer 1... auw. Auw! Niet veel later had ik gelijk weer een nieuwe nummer 1... hufter! Of wellicht een gedeelde nummer 1, want met zoveel intense filmbeelden achter elkaar is 't moeilijk nadenken over een lijstje.
Stormvogel noemde al de schokkende scènes waar de film om bekend staat en da's niet overdreven (ik kreeg trouwens net kippenvel toen ik de poster in z'n tweede post zag). Ik zat erg ongemakkelijk in m'n stoel. Moest ik dit wel kijken? 't Besef dat dit soort dingen in 't echt ook gebeuren deed me nog meer walgen. Dat is wel 't gevoel dat de film bij je oproept, dat we in een klote wereld leven. De film geeft de kijker een blik in een wereld die je niet wil kennen, maar hij bestaat wel, en dat besef hakt er stevig in. Het is echt zo'n film waarvan je niet gelijk weet wat je ervan moet denken. Je moet er eerst minstens een nachtje over slapen om tot een oordeel te komen. Het is een erg goeie film. Zeer intens. Een film die een dergelijk gevoel bij je oproept is gewoon erg goed.
Is 't trouwens niet zo dat dingen in 't echt nog erger zijn dan filmmakers kunnen bedenken?
Ja... godverdomme.
En dat klassieke muziekstuk aan 't eind vond ik ook erg mooi en passend in de sfeer, of juist sfeerbepalend.
bij deze in het juiste topic:
>Wow, afgelopen zondag irrevisible gezien in de bios... >Pff, die film skaat echt in als een bom..
>De waarschuwingen zijn er niet voor niets... zeer >indrukwekkend, maar niet voor de tere zieltjes onder ons..
En inderdaad, voor deze film stond de "stoeprand scene" van american history X ook bovenaan mijn "te erge scenes lijst"
die scene staat ook op 3 nu....
Maar wel een film die het waard is gezien te worden!!
quote:Als je denkt dat het idee van Memento origineel is... moet je de clip Run On van Moby, geregisseerd door Mike Mills eens bekijken
Op zaterdag 10 augustus 2002 00:11 schreef Arcee het volgende:
Irréversible is de Franse Memento, qua verhaalstructuur.
dan zie je ook telkens een stukje verhaal, en dan het woord 'earlier' en dan wat er vlak daarvoor gebeurde etc. etc.
Anyway ben wel benieuwd naar deze film, en Smots; wordt het niet eens tijd dat een Fok!ker die prijsvragen van je wint?
quote:Dat zal nog niet meevallen... Hij draait net in de bios...
Op vrijdag 16 augustus 2002 12:57 schreef BlaatschaaP het volgende:
Arcee, door jou ga ik em nu huren![]()
quote:hej schapie
Op zondag 18 augustus 2002 13:13 schreef BlaatschaaP het volgende:[..]
Duh
Maar als ie uit is
Als ik serieus het geld had was ik al gegaan
kip
quote:Je bent echt een mietje, man!
Op zaterdag 10 augustus 2002 00:11 schreef Arcee het volgende:
Voor mensen die American History X hebben gezien is het noemen van de stoeprand genoeg om aan een van de schokkendste scènes ooit herinnerd te worden. Die scène stond bij mij nummer 1... stond. Eenmaal uit de darkroom had ik een nieuwe nummer 1... auw. Auw! Niet veel later had ik gelijk weer een nieuwe nummer 1... hufter! Of wellicht een gedeelde nummer 1, want met zoveel intense filmbeelden achter elkaar is 't moeilijk nadenken over een lijstje.Stormvogel noemde al de schokkende scènes waar de film om bekend staat en da's niet overdreven (ik kreeg trouwens net kippenvel toen ik de poster in z'n tweede post zag). Ik zat erg ongemakkelijk in m'n stoel. Moest ik dit wel kijken? 't Besef dat dit soort dingen in 't echt ook gebeuren deed me nog meer walgen. Dat is wel 't gevoel dat de film bij je oproept, dat we in een klote wereld leven. De film geeft de kijker een blik in een wereld die je niet wil kennen, maar hij bestaat wel, en dat besef hakt er stevig in. Het is echt zo'n film waarvan je niet gelijk weet wat je ervan moet denken. Je moet er eerst minstens een nachtje over slapen om tot een oordeel te komen. Het is een erg goeie film. Zeer intens. Een film die een dergelijk gevoel bij je oproept is gewoon erg goed.
Is 't trouwens niet zo dat dingen in 't echt nog erger zijn dan filmmakers kunnen bedenken?
Ja... godverdomme.
En de scene dat Marcus en Alex samen wakker worden is echt een heerlijke scene!
Wat een camerawerk! En wat een acteurs, poehee!!
Dr zit echt heel veel in deze film....wow...
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 16:47 schreef bixister het volgende:en waarom draait deze niet in Utrecht?
quote:wat ben je veranderd!
Op vrijdag 27 september 2002 16:53 schreef Love Mae King het volgende:
[afbeelding] weeknie[afbeelding]
heb je nog andere leuke filmtips? voor utrecht? (zie www.filmladder.nl).
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 17:04 schreef Love Mae King het volgende:
Springhaver Theater
tel: 030-2313789
Amélie
za zo wo: 17.00
schijnt ook mooi te zijn...nog niet gezien...verder is het aanbod in Utrecht redelijk magertjes (niks mis mee)
quote:yep, dat wordt het toch maar!
Op vrijdag 27 september 2002 17:13 schreef Love Mae King het volgende:
Of ga gewoon naar irréversible in Kriterion, Amsterdam...
22.15 uur
quote:Zeker weten dat die mooi is.
Op vrijdag 27 september 2002 17:11 schreef Love Mae King het volgende:Y Tu Mama Tambien
schijnt ook mooi te zijn...
quote:bixis het niet helemaal eens met de LMK; vond de acteurs wel ok maar het "vele dat in deze film zit" kan ik er niet zo uithalen. het voelde vooral als experiment; 'hoeveel ellende kan een mens aanzien'. heel gewaagd hoe lang op de zenuwen werkende scenes aangehouden werden, en dat op zich vond ik ook wel interessant (wat die situatie met je doet). maar qua verhaal eigenlijk maar mager.
Op vrijdag 27 september 2002 14:11 schreef Love Mae King het volgende:
Wat een superfilm! De LMK werd een beetje wagenziek in het begin, maar gelukkig wordt het camera werk later wat rustiger.En de scene dat Marcus en Alex samen wakker worden is echt een heerlijke scene!
Wat een camerawerk! En wat een acteurs, poehee!!
Dr zit echt heel veel in deze film....wow...
Haar vriend en ex-vriend zoeken de dader op en er volgt een vechtpartij.
[/SPOILER ALERT]
Nu heb ik de hele plot al verklapt. In tegenstelling tot bij Memento, zou dit verhaal ook doodsaai zijn indien het in de juiste volgorde was afgespeeld.
Verder wordt de film alleen gebruikt als een poging om de kijker te shockeren en te irriteren. Dat laatste lukt vrij aardig.
Helemaal slap vond ik de poging van de makers van deze film om 'voorspellende dromen' te gebruiken om het thema 'de toekomst ligt vast' aan te dikken. Niveau Sesamstraat. .
Wat wel grappig was aan deze film, was dat ook de 'good guys' onsympathieke leeghoofden zijn, zodat je ze de ellende die hen treft bijna toewenst.
Al met al een film waarvoor de kijker geld toe zou moeten krijgen.
quote:
Op zondag 29 september 2002 10:59 schreef GHaven het volgende:
[SPOILER ALERT]
Al met al een film waarvoor de kijker geld toe zou moeten krijgen.
Draait er verder nog iets leuks?
quote:Jammer dat je dan helemaal naar Amsterdam bent gekomen voor niks.
Op zaterdag 28 september 2002 23:17 schreef bixister het volgende:[..]
bixis het niet helemaal eens met de LMK; vond de acteurs wel ok maar het "vele dat in deze film zit" kan ik er niet zo uithalen. het voelde vooral als experiment; 'hoeveel ellende kan een mens aanzien'. heel gewaagd hoe lang op de zenuwen werkende scenes aangehouden werden, en dat op zich vond ik ook wel interessant (wat die situatie met je doet). maar qua verhaal eigenlijk maar mager.
Inderdaad het verhaal is niet heel ingewikkeld of origineel, maar moet dat altijd? Nee, denkt de LMK. Toch kreeg je (iig De LMK) steeds meer begrip voor de situatie en de hoofdrolspelers doordat je de voorgeschiedenis leert kennen. Zo gaat het stel met min of meer ruzie uit mekaar, hadden ze een "perfecte liefde" (echt fantastisch mooi in beeld gebracht in de scene dat ze samen wakker worden...echt één van de mooiste scenes ooit gezien) En heb je goed gekeken naar de verkrachter en de man die ze in het begin van de film toetakelen (understatement)? En van die maagkrampteweegbrengende details als de man die tijdens de verkrachting de tunnel komt binnenlopen, maar zich stilletjes weer omdraait en wegloopt...
Tsja, het gewild shockeren..is de vraag of daat nou echt het doel was...de titelrol aan het begin van de film plaatsen spreekt iig niet voor ze nee...
Verder had iemand op imdb.com een interessante theorie over dat het verhaal misschien helemaal niet achterstevoren-chronologisch (is vast wel een correcte term voor) is, maar is het moment dat ze wakker worden (in de al eerder genoemde meesterlijke scene ) ook, echt het einde van een nachtmerrie (dus de droom in de tunnel, en het feit dat Marcus een lamme arm had (zijn arm werd gebroken in de openingscene)) en is de hele verkrachting en nasleep echt een droom geweest... ?!
quote:Het kwartje valt.
Op maandag 30 september 2002 10:49 schreef Love Mae King het volgende:[..]
Verder had iemand op imdb.com een interessante theorie over dat het verhaal misschien helemaal niet achterstevoren-chronologisch (is vast wel een correcte term voor) is, maar is het moment dat ze wakker worden (in de al eerder genoemde meesterlijke scene
) ook, echt het einde van een nachtmerrie (dus de droom in de tunnel, en het feit dat Marcus een lamme arm had (zijn arm werd gebroken in de openingscene)) en is de hele verkrachting en nasleep echt een droom geweest... ?!
Dat maakt het eigenlijk wel weer heel knap ja! .
Maar ik ga 'm niet huren!
Y tu mamá tambien was ook heel erg leuk, net als lucía y el sexo.Donderdag ga ik naar Habla con ella.
Non-hollywood films bevallen me meer en meer. Leuke verhalen zonder imponerende special effects die je afleiden van waar het daadwerkelijk om gaat, het verhaal!
quote:dat is inderdaad een leuke theorie, en zou wel een goede reden zijn om het verhaal in deze volgorde te presenteren (tot nu toe leek me de enige reden daarvoor dat het verhaal anders te mager zou zijn).
Op maandag 30 september 2002 10:49 schreef Love Mae King het volgende:
Verder had iemand op imdb.com een interessante theorie over dat het
Seul contre tous (de voorloper van Irréversible en tevens het speelfilmdebuut van regisseur Gaspar Noé) vind ik een stuk beter eigenlijk... Meesterlijk, eveneens schokkend, verhaal over een man met een wel héle zwarte kijk op de mensheid. Nu te huur, dus waar wacht je nog op?
quote:Die vond ik te afstandelijk. Had lang niet de impact die Irréversible had.
Op dinsdag 8 oktober 2002 22:46 schreef BJB het volgende:
Seul contre tous (de voorloper van Irréversible en tevens het speelfilmdebuut van regisseur Gaspar Noé) vind ik een stuk beter eigenlijk... Meesterlijk, eveneens schokkend, verhaal over een man met een wel héle zwarte kijk op de mensheid. Nu te huur, dus waar wacht je nog op?
Meteen de eerste dag gehuurd, na alles wat ik erover had gehoord en ik vond het echt een geweldige film. Heel intens, vreselijk die eerste 10 minuten. Zo confronterend. En dan weet je dat er nog zo'n scene gaat komen.
Maar wat voor mij echt de film maakte was de beginscene, eindscene in deze film dus. Als ze samen wakker worden in bed. Wat ontzettend mooi. Dat was een en al liefde, samenzijn, samen een. Ik kon mezelf er in herkennen in mijn relatie. Het verliefde, het gek doen, het lachen, samen willen zijn sprong ervan af. Heel mooi, goed.
Dat maakt de film natuurlijk ook zo donker, vreselijk. Zo iets moois aan het eind van de dag helemaal kapot gemaakt.
Le temps détruit tout - Time destructs everything
[Spoiler..]
.. en dat nadat hij haar in elkaar schopt.. na haar gepakt te hebben..
.. ook pijnlijk dat ze zwanger is..
[/Spoiler..]
GOED acteerwerk. Goede muziek. Goed camerawerk. Maar ZO ziek.. omg! Zieker dan Baise Moi.. en American History X (Stoepranden..) valt hierbij in het niets.
Trouwens.. wat een bloedmooie vrouw!
Monica Belucci
.. dat jurkje.. .. die strakke rug..
.. die borsten!
(In de film dan..!
)
Ik weet niet of het mensen is opgevallen maar de film is ontzettend knap gemaakt...alle scenes zijn in één shot opgenomen (en dat is ontzettend moeilijk). Ook het filmen van de beginscene had een doel: Door al het gedraai e.d. word je nog meer meegesleurd met de hoofdpersonen.
[spoiler]
.
.
.
.
.
..
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
De man die ze trouwens aan het begin vermoorden was helemaal niet de dader....de lintworm stond er gewoon bij te kijken.
.
.
.
..
.
.
.
.
..
.
.
.
.
..
[/spoiler]
[Dit bericht is gewijzigd door Lortnoc op 15-12-2002 18:47]
quote:Sorry......heb 't verbeterd. Ben niet zo vaak hier.
Op zondag 15 december 2002 18:06 schreef CloudBox het volgende:
Lortnoc,
spring eens wat zorgvuldiger om met je spoilers man
quote:Dan is de film L'Appartement ook een aanrader voor je. Ook met Cassel en Belluci. Meest overtuigende stel op het doek: misschien doordat ze IRL ook een stel zijn.
Op maandag 30 september 2002 10:49 schreef Love Mae King het volgende:... een "perfecte liefde" (echt fantastisch mooi in beeld gebracht in de scene dat ze samen wakker worden...echt één van de mooiste scenes ooit gezien)
quote:Hoopgevende theorie. Kan ik weer wat rustiger slapen
Op maandag 30 september 2002 10:49 schreef Love Mae King het volgende:
van de mooiste scenes ooit gezien)Verder had iemand op imdb.com een interessante theorie over dat het verhaal misschien helemaal niet achterstevoren-chronologisch (is vast wel een correcte term voor) is, maar is het moment dat ze wakker worden (in de al eerder genoemde meesterlijke scene
) ook, echt het einde van een nachtmerrie (dus de droom in de tunnel, en het feit dat Marcus een lamme arm had (zijn arm werd gebroken in de openingscene)) en is de hele verkrachting en nasleep echt een droom geweest... ?!
quote:Volgens mij was het Beethoven. Als ik de openings credits goed begrepen heb
Op zaterdag 10 augustus 2002 11:25 schreef Arcee het volgende:
De openingscredits vond ik trouwens ook erg fraai gedaan.En dat klassieke muziekstuk aan 't eind vond ik ook erg mooi en passend in de sfeer, of juist sfeerbepalend.
Camera werk was indruk wekkend.
De meeste zaken die me opvielen zijn in dit topci al gemeld.
Vond de film bijzonder en goed.
Een van de weinige films (de enige ?) waarvan een mooie slotscene je een klotegevoel geeft.
Indrukwekkend
quote:Een beetje laat, maar ik heb het dan maar aangepast...
Op vrijdag 2 augustus 2002 20:23 schreef Stormvogel het volgende:
Mike, wil jij van die laatste zin in de eerste post iets fatsoenlijks maken?
Ik ga hem heel binnenkort zien trouwens.
quote:Requiem for a dream bij mij ook.
Op zaterdag 28 december 2002 14:16 schreef Navelpluisje het volgende:
*schopje*Een van de weinige films (de enige ?) waarvan een mooie slotscene je een klotegevoel geeft.
Indrukwekkend
De theorie over de droom die hier wordt genoemd geloof ik niet echt in, maar het verhaal is wel erg ironisch door het later horen van bepaalde feiten die duidelijke aanwijzingen gaven om niet te doen wat ze uiteindelijk toch deed. Als je op een gegeven moment ook de schokkende scenes hebt gehad denk je, wat kan deze film nog erger maken, en dat zie je dan op het einde. Erg onder de indruk iig.
Al met al een goede film, maar als hij chronologisch was geweest was het een stuk minder.
Ik kan alleen versies vinden met Franse of Italiaanse ondertiteling. En daar heb ik niet zo heel veel aan .
quote:In Engeland draait 'ie net pas in de bioscopen, dus van dat front hoef je nog even niets te verwachten.
Op zondag 16 februari 2003 02:40 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Weet iemand waar die film met Engelse of Nederlandse ondertiteling op DVD te vinden is? (Koop DVD bedoel ik dus)Ik kan alleen versies vinden met Franse of Italiaanse ondertiteling. En daar heb ik niet zo heel veel aan
.
En Amerika is ook niet echt snel met Franse films, lijkt me (als hij daar al gedraaid zou hebben...)
V.
Hij is dus inmiddels uit in NL, met DTS geluid. Dit in tegenstelling tot de UK versie, die het met DD 2.0 geluid moet doen. (En die komt pas over 2 maanden uit.)
En wat een loeigave film is het .
quote:Waar en welke prijs?
Op vrijdag 28 maart 2003 03:07 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
*schop*Hij is dus inmiddels uit in NL, met DTS geluid. Dit in tegenstelling tot de UK versie, die het met DD 2.0 geluid moet doen. (En die komt pas over 2 maanden uit.)
En wat een loeigave film is het
.
* victorinox hem ook wil hebben.
quote:Free Record Shop, 25 Eurootjes. Redelijk aan de prijs, maar als je zo'n kortingskaart hebt van de FRS komt het neer op ¤ 22,50. Dat is ongeveer hetzelfde bedrag als wat-ie bij play gaat kosten.
Op vrijdag 28 maart 2003 03:13 schreef victorinox het volgende:[..]
Waar en welke prijs?
* victorinox hem ook wil hebben.
quote:Ik heb nog een geldkluisje van €4
Op vrijdag 28 maart 2003 03:20 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Free Record Shop, 25 Eurootjes. Redelijk aan de prijs, maar als je zo'n kortingskaart hebt van de FRS komt het neer op ¤ 22,50. Dat is ongeveer hetzelfde bedrag als wat-ie bij play gaat kosten.
quote:wacht...das geen zin man
Op zaterdag 18 januari 2003 19:04 schreef Atreidez het volgende:
De theorie over de droom die hier wordt genoemd geloof ik niet echt in, maar het verhaal is wel erg ironisch door het later horen van bepaalde feiten die duidelijke aanwijzingen gaven om niet te doen wat ze uiteindelijk toch deed.
anywho, afgelopen nacht heb ook ik heb de film gezien. na dit soort film gezien te hebben heb ik altijd de behoefte erover te praten. maar al zou ik er met iemand over praten, dan gaat t niet verder dan "die scene met die brandblusser...jezus wat erg" "ja he? die verkrachtingsscene ook, echt afschuwelijk" en dan elkaar een beetje verdwaasd aanstaren.
een mooie film. ik ben benieuwd, denken jullie dat irreversible, de titel, iets te maken heeft met het "terugdraaien" van de zwangerschap? en waar was het eerste gesprek tussen de twee mannen voor nodig? sloeg t op alex? was dat haar vader? of was t een metafoor? de film laat zowieso twee tegenpolen zien, de meest verotte kant van t leven, incest, verkrachting, doodslag, maar ook het mooiste oftewel oprechte liefde. de film loopt terug, maar ook de emotie loopt terug, van misselijkmakende dingen terug naar t mooiste.
en wie heeft dat laatste flitsende licht bekeken, ik heb toen maar een minuut een andere kant uit gekeken, maar was t leuk?
quote:[SPOILERS]
Op vrijdag 2 augustus 2002 20:14 schreef Stormvogel het volgende:
http://us.imdb.com/Details?0290673Ben benieuwd hoe die is. Zelfde principe als Memento, je ziet eerst een moord en een verkrachting (schokkend schijnt, en nee dit is geen spoiler) en dan volgen de voorgaande dagen.
Draait in Amsterdam helaas pas om 22.00 uur.
Het verschil met Memento is wel dat bij die film de scenes niet helemaal achterstevoren staan. Daar gaat het ene deel (in zwart/wit) gewoon vooruit, terwijl het kleurdeel wel achteruit gaat, en je dus in het chronologische midden uitkomt....
[SPOILERS]
Begin scene in die tent was vreselijk bloederig, heb al snel ook niet meer gekeken...
Maar die tunnelscene...Mijn God...
quote:Leuk bedacht, zo'n omgekeerde review.
Op woensdag 9 juli 2003 14:22 schreef Smots het volgende:
De film is ondertussen ook op dvd verschenen
quote:ik was juist bang dat ik nummer 2138312378998723 zou zijn die zo'n review zou schrijven.
Op woensdag 9 juli 2003 14:26 schreef Frollo het volgende:[..]
Leuk bedacht, zo'n omgekeerde review.
Het zal een bijzondere en knappe film zijn, maar ik ga niet naar verkrachtingen zitten kijken.
V.
quote:Het is film hoor, dus niet echt. En het is een onderdeel van een verhaal.
Op woensdag 17 september 2003 09:51 schreef Verbal het volgende:
Ik ga hem absoluut NIET kijken.Het zal een bijzondere en knappe film zijn, maar ik ga niet naar verkrachtingen zitten kijken.
V.
Maar goed, je hebt Kids, Once Upon a Time in America, Spetters, Leaving Las Vegas en A Clockwork Orange ook niet gezien?
quote:Kids: weggelopen. Walgelijk misantropisch product.
Op woensdag 17 september 2003 10:31 schreef SunChaser het volgende:[..]
Het is film hoor, dus niet echt. En het is een onderdeel van een verhaal.
Maar goed, je hebt Kids, Once Upon a Time in America, Spetters, Leaving Las Vegas en A Clockwork Orange ook niet gezien?
Voldoende beantwoord?
V.
quote:Yep, tnx
Op woensdag 17 september 2003 10:36 schreef Verbal het volgende:Voldoende beantwoord?
V.
Once Upon is nu op DVD (Europese dir.cut) en die kan ik je wel aanraden eik. Behalve in dit geval dat Rober deNiro iemand verkracht.
quote:Ik kan er gewoon niet tegen, laat staan dat ik een film opzoek waar het een centraal thema is.
Op woensdag 17 september 2003 10:41 schreef SunChaser het volgende:[..]
Yep, tnx
quote:Afgezien van die eventuele verkrachting heb ik op de een of andere manier heel weinig met 'gangster'-films. (zelfs The Godfather heb ik maar één keer gezien).
Once Upon is nu op DVD (Europese dir.cut) en die kan ik je wel aanraden eik. Behalve in dit geval dat Rober deNiro iemand verkracht.
Dus ik laat hem sowieso maar gaan, denk ik
V.
quote:Eigenlijk verkracht ie er zelfs twee, maar die eerste weet wel van wanten.
Op woensdag 17 september 2003 10:41 schreef SunChaser het volgende:[..]
Yep, tnx
Once Upon is nu op DVD (Europese dir.cut) en die kan ik je wel aanraden eik. Behalve in dit geval dat Rober deNiro iemand verkracht.
Irréversible vond ik eigenlijk verassend goed. Ik had eigenlijk iets als Battle Royale verwacht (shockeren om het shockeren), maar ik vond het wel intelligent en intrigerend werkje.
quote:Ooit, heel lang geleden. Het enige dat ik mij nog kan herinneren is dat Dustin Hofmann iemand een pan frituurvet in zijn bek gooit of zo. Bijzonder gewelddadige film.
Op woensdag 17 september 2003 10:54 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
Eigenlijk verkracht ie er zelfs twee, maar die eerste weet wel van wanten.
Heb je Straw Dogs ooit gezien, Verbal?
Magoed, zelfs de scène in Basic Instinct waar Michael Douglas zichzelf van achteren nogal opdringt bij Jeanne Tripplehorn heb ik nog steeds moeite mee.
Maar dat is denk ik een hang-up van mij...
[edit] één V. v.olstaat
V.
[Dit bericht is gewijzigd door Verbal op 17-09-2003 11:45]
quote:Dat is ook de scène die ik me het beste herinner uit de film!
Op woensdag 17 september 2003 11:02 schreef Verbal het volgende:[..]
Ooit, heel lang geleden. Het enige dat ik mij nog kan herinneren is dat Dustin Hofmann iemand een pan frituurvet in zijn bek gooit of zo. Bijzonder gewelddadige film.
memento wel een tikkeltje beter, maar het acteer werk van monica belucci is formidabel...
quote:Ze gaf van tevoren toestemming, dus het was niet echt verkrachten.
Op woensdag 17 september 2003 10:54 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
Eigenlijk verkracht ie er zelfs twee, maar die eerste weet wel van wanten.
quote:"Hit me" vind ik nou niet echt toestemming geven voor penetratie...
Op woensdag 17 september 2003 11:43 schreef SunChaser het volgende:[..]
Ze gaf van tevoren toestemming, dus het was niet echt verkrachten.
quote:Van tevoren werd afgesproken dat de vrouw (nymfomane) graag door een van de mannen geneukt wilde worden. En om de schijn van keurige bankbediende op te houden moest het een verkrachting lijken. Een tijd later ontmoet ze de vier mannen weer en kijkt ze naar de penissen om te kijken wie haar geneukt heeft. Die mag haar dan niet meer neuken omdat ie er al overheen is geweest.
Op woensdag 17 september 2003 12:52 schreef Dr_Strangelove het volgende:
"Hit me" vind ik nou niet echt toestemming geven voor penetratie...
Nou, ik had echt wat grofs verwacht maar dus totaal niet wat ik te zien kreeg.
Aan de ene kant waren dé 2 scenes véél intenser, gruwelijker, realistischer en afgrijselijker dan ik had gedacht maar aan de andere kant was hij ook veel softer (verkeerde woord, ik bedoel het niet negatief) dan ik vantevoren had kunnen bedenken.
Ik vond 'het' muziekje geniaal, het acteren geniaal en het gebruik maken van ellenlange shots geniaal. Als dit verhaal over een wat plezieriger onderwerp had gegaan, was dit misschien een van mijn favoriete films geweest. Niet dat ik hem nu niet geweldig vind, maar ik kan moeilijk van zo'n film zeggen dat ik 'm graag nogmaals met plezier wil kijken. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik erbij moet voelen. Hij maakte iig zeer veel impact op me.
spoiler:
Ik geef deze film geen cijfer. Als je ook maar enigzins het idee hebt dat je tegen (echt heel) schokkende beelden kunt, vind ik dit een 'aanrader'.
Als Salo nog veel erger is dan deze, ben ik trouwens HEEL benieuwd .
quote:Helemaal mee eens, ontzettend naar.
Op donderdag 1 januari 2004 17:24 schreef BlaatschaaP het volgende:
spoiler:
Het gekrijs van Alex toen ze anaal verkracht werd vond ik trouwens misschien wel het meest enge en realistische van de film.
Jammer dat er wat veel doorheen werd geluld op het eind .
spoiler:
quote:Inderdaad. Wat een geluiden zeg
Op donderdag 1 januari 2004 17:24 schreef BlaatschaaP het volgende:
spoiler:
Het gekrijs van Alex toen ze anaal verkracht werd vond ik trouwens misschien wel het meest enge en realistische van de film. ZO echt klonk dat. Toen moest ik echt tegen mezelf zeggen 'dit is een film en niet echt.'
Maar ik heb me niet verveeld toen ik de film keek. Zeker niet.
spoiler:
quote:Ja, dat herrinner ik me nog wel
Op donderdag 1 januari 2004 17:24 schreef BlaatschaaP het volgende:
spoiler:Het gekrijs van Alex toen ze anaal verkracht werd vond ik trouwens misschien wel het meest enge en realistische van de film.
Eerst is er een verhaal dat al duizend keer verteld is (dat ze Charles Bronson niet gecast hebben!). Dan zetten ze er wat extreem gewelddadige scenes tussen die pure shock value en niets anders zijn.
En om deze hoop rommel verkocht te krijgen als een artfilm, vertellen ze even snel het verhaal achterwaarts en gebruiken ze wat kijk-eens-wat-we-kunnen camerawerk. Wat mij eigenlijk nog het meest stoorde aan deze film is dat ik hem ongelooflijk pretentieus vond en van dat soort films walg ik.
Een B-film, die zonder die 2 "beruchte" scènes zelfs een enorm gedrocht zou zijn. Nee, als ze mij willen shockeren of diep willen raken, moeten ze toch met iets veel beters voor de dag komen.
Het eerste gedeelte bestaat vooral uit vervelend camerawerk, een hoop geschreeuw, en twee hele harde scenes. Na dit gedeelte kom je in feite helemaal niet meer voor verassingen te staan, en dat is jammer.
Het gedeelte daarna gaat in feite nergens over.
Ik durf te wedden dat als de twee gewelddadige scenes er niet in hadden gezeten, het merendeel van de mensen die em nu als geweldig bestempelt, het een kutfilm had gevonden.
Ikzelf vond het een goede film en wel hierom (in no particular order)
Het camerawerk dat gedurende de film verandert van superhectisch naar superkalm past precies bij het verhaal. Het geeft precies het gevoel van de hoofdrolspeler(s) weer op dat moment. Dus is de manier waarop in het begin gefilmd is irritant? Ja, maar dat is ook precies de bedoeling.
Aan het begin kan de hoofdrolspeler er zijn hoofd niet meer bijhouden, is ie compleet doorgeslagen door alles wat eraan vooraf gegaan is. Daarom is in het begin het camerawerk ook zo onnavolgbaar (letterlijk) en is het ook voor de kijker moeilijk om zijn hoofd erbij te houden en ontgaat 'm veel. Alsof je zelf een op hol geslagen roofdier bent op zoek naar de dader. Past perfect bij de film.
En dan aan het einde als het leven mooi en prachtig is en er niks aan de hand is daalt ook de rust in het camerawerk neer. Voorafgegaan nog door een beetje hectiek van een avondje uit.
Waarom is de beruchte tunnelscene dan ook rustig gefilmd en niet hectisch? Eenvoudig omdat de hoofdpersoon op dat moment ook als verdoofd/versteend de handeling ondergaat. Ze weet compleet niet wat ze moet doen en doet dus niks. Haar verstand staat op dat moment compleet uit. En dus ondergaat de kijker het ook als een redelijk sec verslag van wat er gebeurt in de tunnel.
De hele setting en de manier waarop bepaalde zaken min of meer terloops lijken te gebeuren geven voor mij de film een realisme dat in veel films ontbreekt. Ja natuurlijk het is maar een film en dus per definitie niet realistisch, maar er is wel een groot verschil tussen het realisme in een film als Irreversible en bijvoorbeeld Star Wars.
Werd er slecht geacteerd? Ik vond van niet, maar mijn Frans is niet goed genoeg om aan de manier waarop de teksten uitgesproken werden te kunnen herleiden of het precies met de juiste toon gebracht werd. Het kwam op mij in ieder geval niet gemaakt over zoals er geacteerd werd.
Is het verhaal simpel? Ja dat is het wel, maar door het in omgekeerde volgorde te vertellen ging ik alleen maar meer voor de hoofdrolspelers voelen na de gebeurtenissen uit het begin van de film. Omdat je als kijker al weet hoe het met ze gaat aflopen en ziet hoe goed hun leven voor de gebeurtenissen is, wens je dat ze voor altijd in dat moment zouden kunnen blijven leven, alsof de tijd stilstaat, maar ja, de tijd maakt alles stuk.
Kortom: ik heb me uitstekend vermaakt bij deze film ...
quote:Nou je maakt het me zo bijzonder makkelijk, want hier ben ik het verder gewoon mee eens. Een keer kijken vond ik voldoende, Shift + delete want ik vond hem niet eens een CD waard toentertijd.
Op dinsdag 6 januari 2004 21:54 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik hoor blijkbaar bij de minderheid, maar ik vond dit dus een serieuze shitfilm.Eerst is er een verhaal dat al duizend keer verteld is (dat ze Charles Bronson niet gecast hebben!). Dan zetten ze er wat extreem gewelddadige scenes tussen die pure shock value en niets anders zijn.
En om deze hoop rommel verkocht te krijgen als een artfilm, vertellen ze even snel het verhaal achterwaarts en gebruiken ze wat kijk-eens-wat-we-kunnen camerawerk. Wat mij eigenlijk nog het meest stoorde aan deze film is dat ik hem ongelooflijk pretentieus vond en van dat soort films walg ik.
Een B-film, die zonder die 2 "beruchte" scènes zelfs een enorm gedrocht zou zijn. Nee, als ze mij willen shockeren of diep willen raken, moeten ze toch met iets veel beters voor de dag komen.
Ik verbaas me eigenlijk over de zoveel goede recensies hier, maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Het kan ook aan mij liggen, wie weet kijk ik hem nog wel een keer (tsjah, het zal heus niet de eerste keer zijn dat ik mijn mening over iets moet bijstellen... )
die enorm mooie reetquote:Op maandag 2 december 2002 23:06 schreef MoJo het volgende:
.. dat jurkje.. .. die strakke rug.. .. die borsten! (In de film dan..! )
die constant 28khz brom hielp daaraan mee, die brom heeft standaard als gevolge dat mensen misselijk wordenquote:Op donderdag 1 januari 2004 19:56 schreef marky_mark het volgende:
Irreversible is één van de weinige films waar ik misselijk bij ben geworden. Niet omdat die film nou zo slecht was, maar van die draaiende camera de eerste twintig minuten.
Met een OV studentenkaart heb je korting in alle pathe bioscopen, misschien heb je wat aan deze tip..quote:Op vrijdag 27 september 2002 17:06 schreef BlaatschaaP het volgende:
Oooooooooooh, interessant. Ik vond het ook al zo'n onverwacht effect op mij hebben.quote:Op zondag 17 oktober 2004 22:15 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
die constant 28khz brom hielp daaraan mee, die brom heeft standaard als gevolge dat mensen misselijk worden
Zie ook een vergelijkbare scene in Once Upon A Time in Americaquote:Op woensdag 17 september 2003 13:11 schreef SunChaser het volgende:
Van tevoren werd afgesproken dat de vrouw (nymfomane) graag door een van de mannen geneukt wilde worden. En om de schijn van keurige bankbediende op te houden moest het een verkrachting lijken. Een tijd later ontmoet ze de vier mannen weer en kijkt ze naar de penissen om te kijken wie haar geneukt heeft. Die mag haar dan niet meer neuken omdat ie er al overheen is geweest.
quote:Op maandag 18 oktober 2004 00:33 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Oooooooooooh, interessant. Ik vond het ook al zo'n onverwacht effect op mij hebben.
Ja, aparte film. Vond hem niet heel super, maar lang niet slecht. Monica kan gewoon niet slecht.
quote:#
# The first 30 minutes of the film has a background noise with a frequency of 28Hz (low frequency, almost inaudible), similar to the noise produced by an earthquake. In humans, it causes nausea, sickness and vertigo. It was the main cause of people walking out of the theaters during the first part of the film in places like Cannes and San Sebastian. In fact, it was added with the purpose of getting this reaction.
nu dik 1,5 jaar later kan ik je vertellen dat hij bij elke FRS te krijgen zou moeten zijnquote:Op zondag 16 februari 2003 02:40 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |