abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112375557
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 02:54 schreef ZodiaX het volgende:
inlevings vermogen lijkt ook per cultuur enorm te verschillen.

Zo is het in de westerse landen aardig groot, maar in de arabische landen en landen als afrika lijkt het een stuk minder te zijn.
Waarschijnlijk omdat ze daar meer gewend zijn aan geweld en doden.
Kun je dan stellen dat het cultureel bepaald is?, wat wil zeggen dat het af en of aan te leren is zodra daar aandacht naar zou gaan. Combineer dat met meer gelijke behandeling en economische gelijkheid, met andere woorden geen levensgrote verschillen, dan ben je misschien al een deel problemen kwijt uiteindelijk.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  zondag 3 juni 2012 @ 11:41:27 #77
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_112375592
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 10:04 schreef MeneertjeKnorrepot het volgende:

[..]

En hoe simpel ga je dan om met tegengestelde belangen, oh grote wijze?
Met een zienswijze waarin die tegenstellingen grotendeels oplossen. Want hoe reeel zijn al die tegenstellingen eigenlijk?

Ik wil jou onderdrukken zodat ik je wat geld kan ontfutselen. Dan heb ik meer geld en een goede verstandhouding in de kern onmogelijk gemaakt. Meer geld is geweldig en aan een goede verstandhouding heb ik schijt. Hoe weet jij zo zeker dat een dergelijke redenering geen vergissing is?

quote:
En met mensen die duidelijk niet voornemens zijn je liefdevolle spel mee te spelen op jouw manier? :)
Die zijn ziek en moeten worden behandeld, net als verslaafden :D.
The view from nowhere.
  zondag 3 juni 2012 @ 11:44:37 #78
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_112375673
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 11:40 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Kun je dan stellen dat het cultureel bepaald is?, wat wil zeggen dat het af en of aan te leren is zodra daar aandacht naar zou gaan. Combineer dat met meer gelijke behandeling en economische gelijkheid, met andere woorden geen levensgrote verschillen, dan ben je misschien al een deel problemen kwijt uiteindelijk.
Er is pas ruimte voor inlevingsvermogen wanneer men het redelijk goed heeft. Als je nog moet overleven zal het je een zorg zijn hoe het met de ander gaat, je moet jezelf zien te redden.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  zondag 3 juni 2012 @ 11:49:30 #79
8372 Bastard
Persona non grata
pi_112375786
Het is misschien niet eens zover gezocht, inlevingsvermogen.
Ik denk dat het veel met egoisme te maken heeft, andere mensen ondergeschikt maken aan je eigen behoefte. Denken dat je zelf ergens meer recht op hebt dan de ander, om wat voor reden dan ook.
The truth was in here.
  zondag 3 juni 2012 @ 11:51:48 #80
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_112375838
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 11:44 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Er is pas ruimte voor inlevingsvermogen wanneer men het redelijk goed heeft. Als je nog moet overleven zal het je een zorg zijn hoe het met de ander gaat, je moet jezelf zien te redden.
Overleven werkt wel bewustzijnsvernauwend.

Anderzijds moet je het lijden van binnenuit kennen om er echt compassie mee te kunnen hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 03-06-2012 19:41:42 ]
The view from nowhere.
pi_112375961
quote:
12s.gif Op zondag 3 juni 2012 10:05 schreef Hanako het volgende:
Meestal hoe rijker of hoe meer macht in welke vorm dan ook de persoon heeft hoe minder zijn inlevingsvermogen word. En dat is een feit ik blijf dat ik arm ben rijk en machtig zijn kan ik niet zo goed mee omgaan :@
Hoe meer je afwijkt van het 'gemiddelde', hoe moeilijker het wordt om het 'gemiddelde' te begrijpen.
signatuurloos
pi_112375968
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 11:44 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Inderdaad, dus de eerste zorg is dat we het goed hebben, en de tweede zorg is dat je omgeving het ook goed heeft ! Anders komen ze jou rijkdom halen..
  zondag 3 juni 2012 @ 11:57:13 #83
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_112375970
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 11:56 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Hoe meer je afwijkt van het 'gemiddelde', hoe moeilijker het wordt om het 'gemiddelde' te begrijpen.
Diepe shit op de zondag morgen
pi_112376031
Dit is de werkgroep 'social sustainability'
pi_112376138
}:|
pi_112376151
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:03 schreef like-nath het volgende:
}:|
Ook goedemorgen :P
  zondag 3 juni 2012 @ 12:09:54 #87
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_112376319
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 11:57 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Inderdaad, dus de eerste zorg is dat we het goed hebben, en de tweede zorg is dat je omgeving het ook goed heeft ! Anders komen ze jou rijkdom halen..
Ja, precies :Y
I believe i can fly!
pi_112376413
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 11:57 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Lijkt me afhankelijk van hoe erg de ramp is. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren en ergens diep van binnen weten we dat we samen veel sterker staan dan alleen. Juist wanneer het om overleven gaat, hebben we elkaar nodig.

Het idee dat we tijdens en na een ramp als een stel idioten reageren en alleen aan ons eigen hachje denken is best wel Hollywood. Ik had gelezen dat men het tegenovergestelde doet en juist anderen gaat helpen.
signatuurloos
  zondag 3 juni 2012 @ 12:28:41 #89
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_112376793
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:13 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Lijkt me afhankelijk van hoe erg de ramp is. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren en ergens diep van binnen weten we dat we samen veel sterker staan dan alleen. Juist wanneer het om overleven gaat, hebben we elkaar nodig.

Het idee dat we tijdens en na een ramp als een stel idioten reageren en alleen aan ons eigen hachje denken is best wel Hollywood. Ik had gelezen dat men het tegenovergestelde doet en juist anderen gaat helpen.
Ja, oke... bij een ramp. Maar bijvoorbeeld bij permanente honger/onderdrukking enz? Ik denk dat de reactie dan anders is dan bij bijvoorbeeld een natuurramp.
I believe i can fly!
pi_112377025
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:13 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Ik dacht nog niet echt in termen van rampen eerlijk gezegd maar ok. :)

Inderdaad dat heb ik ook gelezen in een boek over het begin van de tweede wereldoorlog, dat we dan juist gaan helpen en contact zoeken. Dat zie je al als er ergens iets is gebeurd, dan zie je iedereen ineens met elkaar praten en is er het contact wat er normaal gesproken niet zou zijn.

Dat we als groep sterk staan is inderdaad vanuit onze afkomst van leven in groepen, we kunnen simpelweg niet zonder elkaar, als individueel kun je te weinig om te overleven, we hebben elkaar hard nodig voor overleving.

Alleen had je vroeger denk ik een natuurlijke verdeling van taken en verantwoordelijkheden binnen de groep, en nu niet meer zoals toen, nu heb je een overheid en een diversiteit aan beroepen en activiteiten die elkaar beconcurreren, dus de principes zijn er wel maar verdeeld over een zeer grote groep en niet meer als zodanig in een vorm van noodzakelijkheid voor de groep, nu werk je voor jezelf vooral, en je familie. We worden wat decadent zogezegd.

En daardoor ook wat afstandelijker misschien weer omdat we te ver van elkaar af staan en slechts een onderdeel zijn van een groot geheel en nog weinig binding met de omgeving hebben ?
pi_112377445
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:04 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Ook goedemorgen :P
haha dankje :P eerste wat ik op Fok! lees is deze toppic, meteen helemaal chaggerijnig! bedankt TS :6
pi_112377682
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:28 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Ja, oke... bij een ramp. Maar bijvoorbeeld bij permanente honger/onderdrukking enz? Ik denk dat de reactie dan anders is dan bij bijvoorbeeld een natuurramp.
Samen maak je meer kans. Zeker wanneer het aankomt op strijd.
  zondag 3 juni 2012 @ 13:06:50 #93
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_112377953
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:58 schreef MeneertjeKnorrepot het volgende:

[..]

Samen maak je meer kans. Zeker wanneer het aankomt op strijd.
Dat is zeker waar! Maar zien mensen dat ook nog als ze midden in de situatie zitten?? Bijv. als er hier in Nederland hongsnood uitbreekt... jij hebt voor jezelf en je gezin met veel moeite wat eten bij elkaar gesprokkeld. Dan komt er iemand aan die het probeert te stelen (want hij en zijn gezin hebben niks te eten). Stuur je die (desnoods met geweld) weg? Of ga je zeggen: "kom laten we samenwerken"? Beide zou kunnen, dat laatste is denk ik het beste maar er zullen ook veel mensen voor de eerste optie gaan.
I believe i can fly!
pi_112378150
Je geeft aan dat er opties zijn, dus dan is het een keuze die je als mens maakt. Zodra het het laatste eten is zonder uitkijk op andere mogelijkheden zal het een strijd op leven en dood worden.
  zondag 3 juni 2012 @ 13:15:16 #95
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_112378247
Ja, oke. Opties is niet echt het goede woord dan. Mogelijke reacties bedoel ik...
I believe i can fly!
pi_112378397
Ik denk dat het dan op karakter aankomt wat je zult doen, met welke waarden stond je tot op dat moment in het leven, ik neem aan dat je op dat moment zult kiezen voor de default mode van je eerdere keuzes in het leven.
  zondag 3 juni 2012 @ 13:32:19 #97
374703 wickedmen
Doet Berkeldansje
pi_112378862
Iets met aangeleerde beschaving per cultuur ofzo.
Dunno, ik ga slapen, ik ben slaapdronken.
pi_112378954
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:12 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Je geeft aan dat er opties zijn, dus dan is het een keuze die je als mens maakt. Zodra het het laatste eten is zonder uitkijk op andere mogelijkheden zal het een strijd op leven en dood worden.
Ik geef mijn eten zonder morren aan jou hoor. :)
pi_112378972
Ben je het leven nu al beu Gray ?
pi_112379763
quote:
7s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:35 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ben je het leven nu al beu Gray ?
:D

Neuh, ik plaats anderen liever boven mezelf dan dan ik mezelf boven anderen moet plaatsen.

Al zeg ik geen nee wanneer je zou willen delen. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')