Kun je dan stellen dat het cultureel bepaald is?, wat wil zeggen dat het af en of aan te leren is zodra daar aandacht naar zou gaan. Combineer dat met meer gelijke behandeling en economische gelijkheid, met andere woorden geen levensgrote verschillen, dan ben je misschien al een deel problemen kwijt uiteindelijk.quote:Op zondag 3 juni 2012 02:54 schreef ZodiaX het volgende:
inlevings vermogen lijkt ook per cultuur enorm te verschillen.
Zo is het in de westerse landen aardig groot, maar in de arabische landen en landen als afrika lijkt het een stuk minder te zijn.
Waarschijnlijk omdat ze daar meer gewend zijn aan geweld en doden.
Met een zienswijze waarin die tegenstellingen grotendeels oplossen. Want hoe reeel zijn al die tegenstellingen eigenlijk?quote:Op zondag 3 juni 2012 10:04 schreef MeneertjeKnorrepot het volgende:
[..]
En hoe simpel ga je dan om met tegengestelde belangen, oh grote wijze?
Die zijn ziek en moeten worden behandeld, net als verslaafdenquote:En met mensen die duidelijk niet voornemens zijn je liefdevolle spel mee te spelen op jouw manier?
Er is pas ruimte voor inlevingsvermogen wanneer men het redelijk goed heeft. Als je nog moet overleven zal het je een zorg zijn hoe het met de ander gaat, je moet jezelf zien te redden.quote:Op zondag 3 juni 2012 11:40 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Kun je dan stellen dat het cultureel bepaald is?, wat wil zeggen dat het af en of aan te leren is zodra daar aandacht naar zou gaan. Combineer dat met meer gelijke behandeling en economische gelijkheid, met andere woorden geen levensgrote verschillen, dan ben je misschien al een deel problemen kwijt uiteindelijk.
Overleven werkt wel bewustzijnsvernauwend.quote:Op zondag 3 juni 2012 11:44 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Er is pas ruimte voor inlevingsvermogen wanneer men het redelijk goed heeft. Als je nog moet overleven zal het je een zorg zijn hoe het met de ander gaat, je moet jezelf zien te redden.
Hoe meer je afwijkt van het 'gemiddelde', hoe moeilijker het wordt om het 'gemiddelde' te begrijpen.quote:Op zondag 3 juni 2012 10:05 schreef Hanako het volgende:
Meestal hoe rijker of hoe meer macht in welke vorm dan ook de persoon heeft hoe minder zijn inlevingsvermogen word. En dat is een feit ik blijf dat ik arm ben rijk en machtig zijn kan ik niet zo goed mee omgaan
Inderdaad, dus de eerste zorg is dat we het goed hebben, en de tweede zorg is dat je omgeving het ook goed heeft ! Anders komen ze jou rijkdom halen..quote:Op zondag 3 juni 2012 11:44 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Er is pas ruimte voor inlevingsvermogen wanneer men het redelijk goed heeft. Als je nog moet overleven zal het je een zorg zijn hoe het met de ander gaat, je moet jezelf zien te redden.
Diepe shit op de zondag morgenquote:Op zondag 3 juni 2012 11:56 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Hoe meer je afwijkt van het 'gemiddelde', hoe moeilijker het wordt om het 'gemiddelde' te begrijpen.
Ja, preciesquote:Op zondag 3 juni 2012 11:57 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Inderdaad, dus de eerste zorg is dat we het goed hebben, en de tweede zorg is dat je omgeving het ook goed heeft ! Anders komen ze jou rijkdom halen..
Lijkt me afhankelijk van hoe erg de ramp is. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren en ergens diep van binnen weten we dat we samen veel sterker staan dan alleen. Juist wanneer het om overleven gaat, hebben we elkaar nodig.quote:Op zondag 3 juni 2012 11:57 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Inderdaad, dus de eerste zorg is dat we het goed hebben, en de tweede zorg is dat je omgeving het ook goed heeft ! Anders komen ze jou rijkdom halen..
Ja, oke... bij een ramp. Maar bijvoorbeeld bij permanente honger/onderdrukking enz? Ik denk dat de reactie dan anders is dan bij bijvoorbeeld een natuurramp.quote:Op zondag 3 juni 2012 12:13 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Lijkt me afhankelijk van hoe erg de ramp is. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren en ergens diep van binnen weten we dat we samen veel sterker staan dan alleen. Juist wanneer het om overleven gaat, hebben we elkaar nodig.
Het idee dat we tijdens en na een ramp als een stel idioten reageren en alleen aan ons eigen hachje denken is best wel Hollywood. Ik had gelezen dat men het tegenovergestelde doet en juist anderen gaat helpen.
Ik dacht nog niet echt in termen van rampen eerlijk gezegd maar ok.quote:Op zondag 3 juni 2012 12:13 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Lijkt me afhankelijk van hoe erg de ramp is. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren en ergens diep van binnen weten we dat we samen veel sterker staan dan alleen. Juist wanneer het om overleven gaat, hebben we elkaar nodig.
Het idee dat we tijdens en na een ramp als een stel idioten reageren en alleen aan ons eigen hachje denken is best wel Hollywood. Ik had gelezen dat men het tegenovergestelde doet en juist anderen gaat helpen.
haha dankjequote:
Samen maak je meer kans. Zeker wanneer het aankomt op strijd.quote:Op zondag 3 juni 2012 12:28 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ja, oke... bij een ramp. Maar bijvoorbeeld bij permanente honger/onderdrukking enz? Ik denk dat de reactie dan anders is dan bij bijvoorbeeld een natuurramp.
Dat is zeker waar! Maar zien mensen dat ook nog als ze midden in de situatie zitten?? Bijv. als er hier in Nederland hongsnood uitbreekt... jij hebt voor jezelf en je gezin met veel moeite wat eten bij elkaar gesprokkeld. Dan komt er iemand aan die het probeert te stelen (want hij en zijn gezin hebben niks te eten). Stuur je die (desnoods met geweld) weg? Of ga je zeggen: "kom laten we samenwerken"? Beide zou kunnen, dat laatste is denk ik het beste maar er zullen ook veel mensen voor de eerste optie gaan.quote:Op zondag 3 juni 2012 12:58 schreef MeneertjeKnorrepot het volgende:
[..]
Samen maak je meer kans. Zeker wanneer het aankomt op strijd.
Ik geef mijn eten zonder morren aan jou hoor.quote:Op zondag 3 juni 2012 13:12 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Je geeft aan dat er opties zijn, dus dan is het een keuze die je als mens maakt. Zodra het het laatste eten is zonder uitkijk op andere mogelijkheden zal het een strijd op leven en dood worden.
quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |