Zou belachelijk zijnquote:Op dinsdag 23 april 2013 21:26 schreef dikkedaniel het volgende:
Vraag:
Ik ga dit jaar waarschijnlijk afstuderen van HBO Recht. Nu heb ik al mijn recht op studiefinanciering en ov-kaart verbruikt (heb dan 5 1/2 jaar op de HBO gezeten).
Stel dat ik hierna een Master wil gaan doen, heb ik dan nog recht op enige vorm van studiefinanciering ov een ov-kaart?
Dan kun je het ook belachelijk vinden dat wanneer je na je mbo naar de hbo gaat, je stufi en ov recht gewoon weer overnieuw begint. Terwijl een master na het hbo maar 2 jaar duurt.quote:
Neen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 21:26 schreef dikkedaniel het volgende:
Vraag:
Ik ga dit jaar waarschijnlijk afstuderen van HBO Recht. Nu heb ik al mijn recht op studiefinanciering en ov-kaart verbruikt (heb dan 5 1/2 jaar op de HBO gezeten).
Stel dat ik hierna een Master wil gaan doen, heb ik dan nog recht op enige vorm van studiefinanciering ov een ov-kaart?
Dat ligt er aan hoeveel jaar je al studiefinanciering hebt gekregen. Als je nog maar 4 jaar hebt gehad, krijg je nog één jaar als je aan een tweejarige master begint. In totaal is dat dus 5 jaar, wat nominaal is wo bachelor + wo master (waar de DUO van uit gaat).quote:Op dinsdag 23 april 2013 21:26 schreef dikkedaniel het volgende:
Vraag:
Laatstudeerder MBO ict niveau 4 opleiding. Zit nu voor de 2e keer in het laatste jaar omdat ik wat puntjes miste en afgelopen jaar dus niet op stage kon. Ik zit op een ROC Aventus.quote:Op woensdag 30 mei 2012 11:22 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[ afbeelding ]
- De situatie waar het om gaat
- Je vraag, zo helder en bondig mogelijk
- Wat je al hebt gedaan om een antwoord te krijgen
- En wat je van ons verwacht.
Op de factuur staat slechts 'Licentie stichting praktijk leren ¤85,00'. Verder heeft het een standaard factuur template en staat er niks bijzonders op.quote:Uit onze gegevens is gebleken dat je de licentie voor de stichting praktijkleren nog niet voldaan hebt. De kosten hiervan bedragen ¤85 euro (zie bijgaande factuur).
quote:Op woensdag 24 april 2013 17:51 schreef motorbloempje het volgende:
Nou, dan wel. Bel de DUO.
Zal sowieso de LSVb even vragen of ze hier nog eens komen.
Tenzij je door middel van een vreemde constructie instellingscollegegeld zou moeten betalen (ik zie niet in waarom dit het geval zou zijn), kun je gewoon tegen het wettelijk collegegeld studeren. Het kan natuurlijk zijn dat ik bepaalde zaken uit je educatiegeschiedenis niet weet en dat jouw individuele situatie hierdoor wijzigt, hiervoor kun je het beste even checken bij DUO.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 02:10 schreef DeParo het volgende:
Ik studeer aan de UvA en de UU en volg twee masters. Dit is mijn tweede jaar. Als ik op internet kijk heb ik nadat mijn studiefinanciering werd weggehaald nog 3 jaar recht op het wettelijk collegegeld maar dit weet ik niet geheel zeker. Dit is mijn zesde jaar dat ik studeer.
Nu de langstudeermaatregel is afgeschaft, kan ik volgend jaar dan nog een semester studeren tegen het wettelijke collegeld, ik moet dit snel weten dus ik ben zeer benieuwd naar het antwoord. Bij voorbaat dank en ik wacht de reactie dus af.
quote:Op maandag 21 januari 2013 20:40 schreef Snad het volgende:
Mijn studiefinancieringsperiode zit er in april 2013 op, maar daarna kan je nog een jaar lang je ov-kaart behouden door middel van een nullening. Nu blijkt echter dat ik al een paar maanden basisbeurs + aanvullende beurs + nullening ontvang. Heeft iemand een idee of die afgelopen maanden waarin ik de nullening ontving, afgetrokken worden van de 12 maanden waarin ik nog een ov-kaart zou kunnen krijgen? Ik heb namelijk totaal geen voordeel behaald van die nullening, dus dat zou wel een beetje zonde zijn.
Correct!quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:51 schreef Tochjo het volgende:
Die twaalf maanden gaan pas in nadat je jouw maanden prestatiebeurs verbruikt hebt. Als je nu nog een basisbeurs ontvangt, is dat dus nog niet het geval.
DUO voorziet studenten in het buitenland van studiefinanciering onder bepaalde voorwaarden, welke hier te vinden zijn. Indien je aan een van deze opleidingen recht hebt gehad op een prestatiebeurs, kun je -overeenkomstig de verwoordingen van DUO- ook de leenfase ingaan aan die opleiding. In jouw specifieke geval begin je echter (eventueel) aan een dergelijke opleiding nadat je recht op de prestatiebeurs is afgelopen. Het lijkt me dan in jouw geval verstandig om allereerst te kijken of jouw opleiding binnen de 'ondersteuning' van DUO valt en vervolgens contact op te nemen met DUO of in jouw specifieke geval nog enig recht op een lening bestaat voor deze opleiding.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 15:42 schreef taalverloederaar het volgende:
Kun je na het behalen van een bachelor en master nog 3 jaar bij DUO geld lenen voor een tweede master in het buitenland? Op de site van DUO staat namelijk dat je ingeschreven moet staan als voltijdstudent (zie hieronder), maar worden studenten die voltijd in het buitenland studeren hier ook onder gerekend?
'Als je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs, maar wel als voltijdstudent staat ingeschreven, kun je nog maximaal drie jaar lenen. Die periode van drie jaar noemen we de leenfase. Als je in de leenfase zit kun je in 2013 per maand maximaal ¤ 873,12 lenen. In 2012 was dit bedrag ¤ 853,16.'
Zoals het er vandaag voor staat welquote:Op vrijdag 22 februari 2013 12:24 schreef djac1 het volgende:
Hoi ik wil even wat zeker weten,
Ik heb vier jaar mbo 4 gedaan. Ik zit nu in de toelatingsronde voor hbo-bachelor.
Heb ik nu nog recht op een studenten ov jaar kaart voor vier jaar? Want sinds alle regels die ik voorbij zie komen enzo ben ik hier helemaal niet zo zeker van.
Alvast bedankt voor de moeite
De uitzonderingsregel op het instellingscollegegeld bij een tweede studie in de zorg of het onderwijs is alleen van toepassing indien je nog niet eerder een diploma hebt behaald in een van deze sectoren. Indien je dus je huidige zorgopleiding afrondt en daarna een master in de onderwijssector volgt, moet je alsnog het instellingscollegegeld betalen. De overgangsregeling dat je tegen wettelijk collegegeld mag studeren indien je je eerste diploma nog niet hebt behaald (dan studeer je dus in theorie aan twee opleidingen tegelijk) is wel van toepassing en wordt (vermoedelijk) komend jaar ook in de wet vastgelegd. Dus: wel diploma in de zorg, daarna studie in onderwijs=instellingscollegegeld -- (nog) geen diploma in de zorg, daarnáást studie in onderwijs=wettelijk collegegeld.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:01 schreef ArankaB het volgende:
Hoi! Ik heb alles hierboven doorgelezen, maar ik word er vooralsnog niet wijs uit. Mijn situatie: Ik haal in principe in augustus mijn Master in een zorgopleiding (Bewegingswetenschappen, door Croho bestempeld als een zorgopleiding). Ik wil daarna nog een twee-jarige (Universitaire Master) docentenopleiding volgen. Moet ik dan instellingsgeld betalen? En stel als ik het afstuderen verlaat met een paar maanden, wat betaal ik dan?
Dit is inderdaad in veel situaties lastig, maar de regeling is inderdaad de je uitwonende studiefinanciering ingaat per de eerste van de maand volgend op je daadwerkelijke uitwonen.quote:Op dinsdag 2 april 2013 23:35 schreef Eind-Baas het volgende:
Ik heb een vraagje;
Ergens in April (deze maand dus) ga ik op kamers wonen.
Hoe moet ik dit doen met uitwonende stufi aanvragen? Je krijgt het niet gelijk de eerste maand geloof ik? Maar ik heb het toch nodig als ik op mezelf woon. Hoe moet ik dit aanpakken?
quote:Op dinsdag 23 april 2013 21:26 schreef dikkedaniel het volgende:
Vraag:
Correctquote:Op woensdag 24 april 2013 17:51 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Dat ligt er aan hoeveel jaar je al studiefinanciering hebt gekregen. Als je nog maar 4 jaar hebt gehad, krijg je nog één jaar als je aan een tweejarige master begint. In totaal is dat dus 5 jaar, wat nominaal is wo bachelor + wo master (waar de DUO van uit gaat).
Hiervoor kun je het beste even bellen met het JOB (vakbond voor MBO-scholieren) via 020-5244050quote:Op vrijdag 26 april 2013 14:36 schreef zolderkamer-autist het volgende:
[..]
Laatstudeerder MBO ict niveau 4 opleiding. Zit nu voor de 2e keer in het laatste jaar omdat ik wat puntjes miste en afgelopen jaar dus niet op stage kon. Ik zit op een ROC Aventus.
Dit jaar heb ik slechts 2 examens en 3 verslagen moeten doen, om vervolgens 20 weken (uiteindelijk 30) op stage te gaan. Ik heb dus geen lessen hoeven volgen en ben klaar met de opleiding zodra ik mijn stageverslag inlever.
Nu heb ik een brief gekregen waarin het volgende staat;
[..]
Op de factuur staat slechts 'Licentie stichting praktijk leren ¤85,00'. Verder heeft het een standaard factuur template en staat er niks bijzonders op.
Ik heb gebeld naar de administratie, die verwijst me naar mijn ltber. Mijn ltber verwijst me naar de administratie
Ik heb zo mijn twijfels of ik deze factuur moet betalen of niet. Ik heb het idee dat ik bij de neus word genomen. Ik heb deze factuur voorgaande jaren nooit ontvangen (En dit is ondertussen mijn 5e leerjaar).
Ik heb het opgezocht in google, maar ik word er niet veel wijzer van. Vage berichten van tros radar en nog een ander (oud) topic op het Fok forum, maar geen concreet antwoord.
Mijn vraag aan jullie is dus, moet ik deze factuur wettelijk gezien echt betalen ? Ik hoop dat jullie hier meer over weten.
Ja, dit mag, zolang je aan alle voorwaarden blijft voldoen wanneer je je stufi weer opstart (denk aan bijverdiengrens, leeftijdsgrens e.d.)quote:Op maandag 24 juni 2013 11:39 schreef Yreal het volgende:
Even een vraagje van mijn kant. Mag ik stuffi opsparen door het nu helemaal stop te zetten en dan over 2 maanden weer verder te gaan?
Gewoon goed oriënteren en onderzoekenquote:Op woensdag 26 juni 2013 12:37 schreef Tommmm15 het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe studie en zou natuurlijk gewoon mijn tweede keuze van vorig jaar kunnen pakken maar wil voor de zekerheid nog een aantal studiekeuze tests volgen. Veel open dagen en meeloopdagen zijn al geweest (vakantie...) dus dat zit er niet meer in. Zoek geen interesse test maar echt een test die laat zien welke OPLEIDING bij mij past.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |