Moet ik het zelf stopzetten?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:26 schreef Tochjo het volgende:
Dat zal zo zijn, ja. Je hebt (gewoonlijk) recht op 48 maanden, dus je moet even kijken wanneer je die gehad hebt. Dat kan wat verschillen, bijvoorbeeld doordat je misschien nog een 18 was en daarom pas vanaf oktober in je eerste jaar studiefinanciering kreeg; dan krijg je nu een maand langer dan iemand die al vanaf september in zijn eerste jaar studiefinanciering ontving.
Wanneer je recht op studiefinanciering eindigt, krijg je hiervan bericht van DUO. Je uitbetalingen stoppen dan automatisch.quote:
Het kan zijn dat ze de uitbetalingen automatisch omzetten in een lening en anders zetten ze het gewoon stop. Bij mij was dat wel het geval namelijk. Dus dat zal je dan moeten corrigeren. Door een nullening (een lening van 0 euro) bij de DUO aan te vragen, kun je nog een extra jaar je OV-chipkaart behouden.quote:
quote:Op donderdag 1 augustus 2013 15:12 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Wanneer je recht op studiefinanciering eindigt, krijg je hiervan bericht van DUO. Je uitbetalingen stoppen dan automatisch.
quote:Op donderdag 1 augustus 2013 15:20 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Het kan zijn dat ze de uitbetalingen automatisch omzetten in een lening en anders zetten ze het gewoon stop. Bij mij was dat wel het geval namelijk. Dus dat zal je dan moeten corrigeren. Door een nullening (een lening van 0 euro) bij de DUO aan te vragen, kun je nog een extra jaar je OV-chipkaart behouden.
Je krijgt er sowieso (als het goed is) bericht van.
Onder mijn gegevens -> Betalingen kun je zien wanneer (en hoeveel) je studiefinanciering gestort krijgt.
In dit document vind je een overzicht van alle universitaire opleidingen. Misschien is Media en Cultuur wat je zoekt?quote:Op donderdag 22 augustus 2013 10:54 schreef RRuben het volgende:
Weet iemand of er dus ook een opleiding zoals die 2 zijn op universitaire niveau en dat je gelijk kan doen na VWO 6?
Bedankt voor de reactie! Heel overzichtelijk bestand wat ik nodig hadquote:Op donderdag 22 augustus 2013 11:16 schreef Tochjo het volgende:
[..]
In dit document vind je een overzicht van alle universitaire opleidingen. Misschien is Media en Cultuur wat je zoekt?
Dan moet je technische informatica gaan doen. Hebben vrienden van mij gedaan en eentje maakt nu apps enzo.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 13:54 schreef RRuben het volgende:
[..]
Bedankt voor de reactie! Heel overzichtelijk bestand wat ik nodig hadAlleen bedoel ik wel wat technischer, zodat ik later zou kunnen werken bij een bedrijf zoals google ( of iets anders)
http://www.duo.nl/particu(...)anvragen_of_wijzigenquote:Op donderdag 5 september 2013 23:04 schreef verdacht.individu het volgende:
Hoi weet 1 van jullie hoe het zit als ik nu mijn lening aanzet. Ontvang ik die deze maand dan nog bij me stufi of pas in oktober?
http://www.duo.nl/particulieren/studieschuld/default.aspquote:Op donderdag 5 september 2013 23:04 schreef verdacht.individu het volgende:
En heeft iemand van jullie info over hoeveel jaar je nou kan doen over je lening. En dan bedoel ik over het terugbetalen. Hier hoor ik namelijk nogal wisselende berichten over. Volgens de ene persoon 10 jaar. En daarna hoor ik weer van iemand anders 20 jaar?
Als je iets met computers/mobieltjes/internet/etc. wil gaan doen, dan wil je iets in de richting van computer science/information technology studeren.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 13:54 schreef RRuben het volgende:
[..]
Bedankt voor de reactie! Heel overzichtelijk bestand wat ik nodig hadAlleen bedoel ik wel wat technischer, zodat ik later zou kunnen werken bij een bedrijf zoals google ( of iets anders)
Je hebt recht op studiefinanciering voor uitwonenden als je op de eerste van de maand uitwonend bent.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:56 schreef wc-bril het volgende:
Ik zit nog niet op kamers, maar over een maand wel. Zodra ik ingeschreven ben bij de gemeente & ingevuld heb op DUO, krijg ik dan gewoon onmiddellijk uitwonend stufi?
Iet met kunstmatige intelligentie ofzo, lijkt me wel leukquote:Op donderdag 7 november 2013 19:57 schreef Thormodo het volgende:
Wat voor werk bij Google had je dan in gedachten? Want Google is nogal een groot bedrijf.
Je zit in het verkeerde topic.... maak ff een topic aan bij SESquote:Op donderdag 7 november 2013 19:55 schreef RRuben het volgende:
Hey ik zit nu een beetje in de richting van Kunstmatige Intelligentie als studiekeuze, denken jullie dat je hiermee dus ook bij Google o.i.d. kan werken?
1. Vervolgvraagje: Wat bedoel je precies met switchen?quote:Op maandag 28 oktober 2013 01:59 schreef balchy het volgende:
Hallo,
Ik zit op het hbo en ik denk te stoppen met mijn huidige studie. Mijn vragen zijn:
-1. Kun je normaliter nog switchen van studie?
-2. Ik lees de laatste tijd niets meer over het sociaal leenstelsel. Het stelsel voor de hbo-studenten zou een jaartje vertraging opgelopen hebben , wie weet hier meer over? Op het net kan ik er nl. niet veel over vinden.
-3. Stel dat het stelsel voor bachelorstudenten wel gewoon ingevoerd wordt volgend jaar, geldt dat dan ook voor mij als ik in september 2014 aan een nieuwe studie begin?
Terugbetalen is op het moment 15 jaar lang. Mocht het wetsvoorstelgedrocht van het leenstelsel er doorheen komen, dan wordt de afbetaaltermijn 20 jaar.quote:Op donderdag 5 september 2013 23:04 schreef verdacht.individu het volgende:
Hoi weet 1 van jullie hoe het zit als ik nu mijn lening aanzet. Ontvang ik die deze maand dan nog bij me stufi of pas in oktober?
En heeft iemand van jullie info over hoeveel jaar je nou kan doen over je lening. En dan bedoel ik over het terugbetalen. Hier hoor ik namelijk nogal wisselende berichten over. Volgens de ene persoon 10 jaar. En daarna hoor ik weer van iemand anders 20 jaar?
Verlaging studiefinanciering komt hoogstwaarschijnlijk door een inkomensverandering. En is je studieschuld 'voorlopig' of 'definitief' bij Mijn DUO? Want de prestatiebeurs noemen ze 'voorlopige' studieschuld. Dat wordt dus wel omgezet bij het behalen van een diploma binnen 10 jaar.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:47 schreef spacer730 het volgende:
Hoe kan het dat mijn studiefinanciering drastisch verlaagd is in 2014 en ik opeens een studieschuld heb terwijl ik nog nooit een lening aangegaan ben? Is er een fout in duo of iets dergelijks opgetreden?
Hoe groot is de kans dat ik daadwerkelijk die boete krijg als ik binnen 5 werkdagen het reisproduct stopzet? Ik ga dat sowieso morgen doen. Ik vraag het hier puur uit interesse. Als ik de boete krijg betaal ik hem gerust, eigen schuld tenslotte.quote:Wanneer stopzetten?
Zet je studentenreisproduct stop vóór of op de 5e werkdag van de 1e maand waarin je er geen recht meer op hebt. Je mag vanaf de 1e dag van die maand al niet meer met je studentenreisproduct reizen. Zet je te laat stop, dan kost je dat ¤ 97,- per halve maand.
Je hebt nooit recht gehad op nominaal + 1 jaar. In ieder geval niet in 2008. Voor een hbo opleiding krijg je tegenwoordig 4 jaar studiefinanciering en 5 jaar OV (dat is die +1 jaar). In 2008 was dit zelfs nog +3 jaar OV.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 13:03 schreef megamandy het volgende:
In 2008 was ik begonnen met een hbo-opleiding. Na twee jaar ben ik daarmee gestopt en gaan werken. Dit heb ik drie jaar gedaan en het laatste jaar moest ik dus ook al mijn "schuld" terugbetalen.
Afgelopen september ben ik weer met een nieuwe hbo-opleiding begonnen en krijg ik dus weer studiefinanciering.
Ik heb dus in mijn hoofd dat toen ik begon je nominaal (hbo dus 4 jaar) + 1 jaar studiefinanciering kreeg, mocht dat zo zijn dan zou ik nog drie jaar stufi mogen ontvangen. Maar door alle veranderingen die er zijn/gaan komen snap ik er niets meer van.
Weten jullie misschien of ik nu dan nog recht heb op 2 of op 3 jaar?
Ooh kan best zijn dat ik daar dan mee in de war ben.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 13:22 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Je hebt nooit recht gehad op nominaal + 1 jaar. In ieder geval niet in 2008. Voor een hbo opleiding krijg je tegenwoordig 4 jaar studiefinanciering en 5 jaar OV (dat is die +1 jaar). In 2008 was dit zelfs nog +3 jaar OV.
Het is me nogal onduidelijk wat je precies hebt terugbetaald. Want als je je studiefinanciering/OV hebt terugbetaald krijg je als het goed is gewoon weer 4 jaar studiefinanciering.
Zeker als je wat terug hebt betaald moet je gewoon de DUO even mailen of bellen om het zeker te weten.
Dus dat zou betekenen dat je iets langer dan 2 jaar nog recht hebt op studiefinanciering. Afhankelijk van ter waarde van hoeveel maanden je precies hebt terug betaald.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 13:28 schreef megamandy het volgende:
[..]
Ooh kan best zijn dat ik daar dan mee in de war ben.
En ja ik had nooit iets geleend, wat ik aan het terug betalen was is voor het stufi/ov (dat begint automatisch als je twee jaar niet staat ingeschreven bij een studie). Ik heb dus een aantal maanden rond de 50-55 euro terugbetaald, dat is nu gestopt en ik krijg nu weer gewoon de basisbeurs.
Dankje voor de link! Ik snap nooit iets van DUO, ze hadden me afgelopen maand ook een mail gestuurd dat ik zogenaamd niet meer stond ingeschreven en het terugbetalen dus weer werd hervatquote:Op vrijdag 14 februari 2014 13:30 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Dus dat zou betekenen dat je iets langer dan 2 jaar nog recht hebt op studiefinanciering. Afhankelijk van ter waarde van hoeveel maanden je precies hebt terug betaald.
Gewoon even de DUO mailen: https://www.duo.nl/studie(...)20Studiefinanciering
Ten eerste kun je een klacht indienen bij het klachtenloket van de opleiding. Hiermee laat je weten dat je het ergens niet mee eens bent, maar de opleiding is niet verplicht daadwerkelijk iets te doen met een klacht. Zij kunnen een klacht eventueel meenemen in een verbeterproces.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 23:16 schreef watsermetjou het volgende:
Docent heeft een tijdje geleden per mail aangegeven dat een onderdeel uit zijn vak niet behandeld zal worden. Ook gaf hij aan dat er in de tentamen geen vragen hierover gesteld zouden worden.
Tijdens de tentamen is dit wel gebeurd, meerdere zelfs. Dit mag toch niet? Bewust aangeven en vervolgens hier niet aan houdenDocenten moeten zich ook aan regels houden en wil een klacht indienen bij de examencommissie. LSVb wat kan je hier het beste "verzoeken" te doen/kans op slagen? Vragen schrappen uit de puntentelling of juist goedkeuren? Tentamen ongeldig verklaren? Extra tentamen eisen?
Naast collegegeld mag een opleiding geen extra kosten vragen. Voor studieboeken kan een nadere regeling gelden, zeker nu jouw opleiding een en ander op een slimme manier heeft omschreven. De opleiding vraagt aan je of je de module wilt kopen, dat geeft aan dat jij de keuze hebt, waarbij één van de mogelijkheden is vrijwillig het boek aan te schaffen. Een opleiding heeft wel het recht om vrijwillige bijdragen te vragen van studenten en je opleiding handelt hier dan ook niet in strijd met de wet.Het is een andere kwestie als je verplicht wordt het aan te schaffen.quote:Op maandag 3 februari 2014 23:05 schreef schijffie het volgende:
Sinds vorig moduul heeft onze school een nieuw systeem ingevoerd waarbij je van te voren moet aangeven of je het moduulboek (programma en de onderdelen van dat moduul) wilt kopen. Omdat ze dit volgens mij extern laten doen zitten hier extra kosten aan verbonden.
Het moduulboek is niet elders te verkrijgen.
Nu vroeg ik mij af of mijn school dit moduulboek sowieso niet per se moet aanbieden, het is namelijk gewoon onderdeel van de lessen en zou daarom toch gewoon betaald moeten worden met het collegegeld?
Als je het in boekvorm wilt, kan ik snappen dat je daar de onkosten voor terugvraagt, maar de stof zelf is onderdeel van school en zou dus toch ook gewoon online kunnen worden aangeboden in bijvoorbeeld pdf vorm?
Niet dat het nou zoveel geld is hoor, maar ja.. principes
http://www.studentenreisp(...)duct/stopzetten.aspxquote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:39 schreef erwine92 het volgende:
Hallo allemaal,
Deze maand ben ik afgestudeerd. Heb 4,5 jaar over mijn opleiding gedaan. Had de eerste 4 jaar studiefinanciering, vanaf september dit schooljaar niet meer. Wel heb ik OV dit jaar met een nullening.
Deze week ben ik ingeschreven voor de examenraadsvergadering (HRO). Deze is op 13 maart, dan ben ik dus pas 'definitief' geslaagd. Het lijkt mij dat ik me na deze datum moet uitschrijven.
Heb ik de maand maart, de maand van uitschrijving, ook nog recht op OV? Dan kan ik dus eind maart mijn reisproduct stopzetten?
En weet iemand hoe het gaat met het terug krijgen van schoolgeld in de periode van het schooljaar waar ik niet meer in studeer? (april t/m juli)
Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven. Alvast bedankt!
quote:Op vrijdag 14 februari 2014 13:03 schreef megamandy het volgende:
In 2008 was ik begonnen met een hbo-opleiding. Na twee jaar ben ik daarmee gestopt en gaan werken. Dit heb ik drie jaar gedaan en het laatste jaar moest ik dus ook al mijn "schuld" terugbetalen.
Afgelopen september ben ik weer met een nieuwe hbo-opleiding begonnen en krijg ik dus weer studiefinanciering.
Ik heb dus in mijn hoofd dat toen ik begon je nominaal (hbo dus 4 jaar) + 1 jaar stufi kreeg, mocht dat zo zijn dan zou ik nog drie jaar stufi mogen ontvangen. Maar door alle veranderingen die er zijn/gaan komen snap ik er niets meer van.
Weten jullie misschien of ik nu dan nog recht heb op 2 of op 3 jaar?
Voor een hbo opleiding ontvang je vier jaar studiefinanciering in de vorm van een prestatiebeurs. Hierna kun je nog drie jaar lenen. In het eerste jaar van de leenfase (periode dat je alleen kunt lenen) kun je gebruik maken van het studentenreisproduct.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 13:28 schreef megamandy het volgende:
[..]
En ja ik had nooit iets geleend, wat ik aan het terug betalen was is voor het stufi/ov (dat begint automatisch als je twee jaar niet staat ingeschreven bij een studie). Ik heb dus een aantal maanden rond de 50-55 euro terugbetaald, dat is nu gestopt en ik krijg nu weer gewoon de basisbeurs.
Allereerst van harte gefeliciteerd met het behalen van je diploma.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:39 schreef erwine92 het volgende:
Hallo allemaal,
Deze maand ben ik afgestudeerd. Heb 4,5 jaar over mijn opleiding gedaan. Had de eerste 4 jaar studiefinanciering, vanaf september dit schooljaar niet meer. Wel heb ik OV dit jaar met een nullening.
Deze week ben ik ingeschreven voor de examenraadsvergadering (HRO). Deze is op 13 maart, dan ben ik dus pas 'definitief' geslaagd. Het lijkt mij dat ik me na deze datum moet uitschrijven.
Heb ik de maand maart, de maand van uitschrijving, ook nog recht op OV? Dan kan ik dus eind maart mijn reisproduct stopzetten?
Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven. Alvast bedankt!
Nog bedankt voor het antwoord! Ik had ook al gemaild maar in het antwoord stond niet dat ik het gedeelte wat ik al terugbetaald heb weer terugkrijg zodra ik mijn diploma binnen het termijn zou halen. Fijn om te weten.quote:Op woensdag 19 maart 2014 15:38 schreef DUO-Webcare het volgende:
[..]
[..]
Voor een hbo opleiding ontvang je vier jaar studiefinanciering in de vorm van een prestatiebeurs. Hierna kun je nog drie jaar lenen. In het eerste jaar van de leenfase (periode dat je alleen kunt lenen) kun je gebruik maken van het studentenreisproduct.
Je hebt twee jaar verbruikt, dus houd je twee jaar over. Hierna ga je de leenfase in. Je geeft aan dat je de prestatiebeurs die je vanaf 2008 hebt ontvangen al hebt terugbetaald. Dit krijg je terug wanneer je binnen je diplomatermijn een diploma behaalt in het hoger onderwijs.
Voor deze vraag kun je het beste contact opnemen met het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Het LAKS gaat specifiek over dit soort vragen. De enige mogelijkheid die de LSVb kan aanbieden is de ‘’21+ toets’’. Dit is een extra toelating-toets die je kan afleggen indien je niet aan toelatingseisen voldoet. Het ligt dus aan je leeftijd of dit voordelig voor jou is of niet (voorwaarde is namelijk dat je 21 jaar of ouder bent). Indien je nog geen 21 of ouder bent denk ik dat je het beste wiskunde B als extra vak kunt nemen maar de LSVb weet niet of dit ook daadwerkelijk de beste weg is, neem daarom even contact op met het LAKS. info@laks.nl of bel 020-5244060quote:Op zondag 16 maart 2014 13:04 schreef RRuben het volgende:
Hoi, Ik zit nu in VWO 5 en ik zit er aan te denken om Industrieel Ontwerpen te gaan studeren. Het probleem is dat is wiskunde A heb i.p.v. wiskunde b. Dit komt omdat ik tijdens de profiel keuze negatief advies had gekregen en daardoor kon ik wiskunde b niet echt kiezen. Ik ben op zich wel technisch ingesteld want natuurkunde gaat heel goed, 8en en 9ens.
Ik heb dus even rond zitten kijken voor Wiskunde B cursussen, bijles o.i.d. alleen het enige wat ik heb gevonden is een zomercursus in Amsterdam van 4 week, en aangezien ik in Assen woon is dat niet optimaal.
Daarom de vraag: zijn er nog andere mogelijkheden om toch toegelaten te kunnen worden?
oke is goed! Bedankt voor het antwoordquote:Op donderdag 20 maart 2014 13:37 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Voor deze vraag kun je het beste contact opnemen met het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Het LAKS gaat specifiek over dit soort vragen. De enige mogelijkheid die de LSVb kan aanbieden is de ‘’21+ toets’’. Dit is een extra toelating-toets die je kan afleggen indien je niet aan toelatingseisen voldoet. Het ligt dus aan je leeftijd of dit voordelig voor jou is of niet (voorwaarde is namelijk dat je 21 jaar of ouder bent). Indien je nog geen 21 of ouder bent denk ik dat je het beste wiskunde B als extra vak kunt nemen maar de LSVb weet niet of dit ook daadwerkelijk de beste weg is, neem daarom even contact op met het LAKS. info@laks.nl of bel 020-5244060
Ik doe twee studies, zeg studie 1 en studie 2. Afgelopen jaren heb ik van beide studies de bachelorfase gevolgd. Nu heb ik van studie 1 de bachelor afgerond en ga ik vanaf september de master doen aan een andere universiteit. Voor studie 2 heb ik nog enkele maanden nodig voor m'n scriptie, zodat ik nog ingeschreven moet blijven als bachelorstudent.quote:
Omdat je voor 1 september 2015 begonnen bent, zou je dan nog niet onder de nieuwe regeling vallen voor de Bachelorfase. Je krijgt dan in ieder geval 3 jaar studiefinanciering voor de Bachelorfase (1e jaar voor econometrie, en dan nog 2 jaar voor de studie waarop je eventueel overstapt). Zie ook:quote:Op maandag 28 juli 2014 12:58 schreef ibri het volgende:
Ik ga beginnen aan men eerste jaar econometrie (nieuwe student) en heb dus nog recht op studiefinanciering. Houd ik mijn studiefinanciering als ik mijn bsa van econometrie aan het einde van het jaar niet haal en over moet stappen naar bv economie? Val ik dan onder de nieuwe regeling (nieuwe student)?
Zeer duidelijk, u hebt me heel erg geholpen!quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:34 schreef DUO-Webcare het volgende:
[..]
Omdat je voor 1 september 2015 begonnen bent, zou je dan nog niet onder de nieuwe regeling vallen voor de Bachelorfase. Je krijgt dan in ieder geval 3 jaar studiefinanciering voor de Bachelorfase (1e jaar voor econometrie, en dan nog 2 jaar voor de studie waarop je eventueel overstapt). Zie ook:
http://www.duo.nl/SRVS/CG(...)(12182),ts=OcwDuoNew
De plannen zijn natuurlijk nog niet definitief, dus dit is onder voorbehoud van wijzigingen. Hou vooral onze site (http://www.duo.nl) en http://www.startstuderen.nl in de gaten voor het laatste nieuws en veelgestelde vragen over de plannen.
Naar mijn idee wordt er in het woord "opleiding" niet aangegeven dat het om opleidingen van dezelfde graad moet gaan. Wie weet hier meer over?quote:Voor een paar categorieėn wordt een uitzondering gemaakt. Je betaalt nooit meer dan het wettelijk collegegeld als:
- Je de tweede opleiding bent gestart tijdens een eerste opleiding en deze, na het behalen van een graad voor de eerste opleiding, ononderbroken hebt gevolgd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |