abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 juni 2012 @ 23:06:58 #126
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_113215246
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 21:41 schreef Arkai het volgende:

[..]

Ik heb hier niets op af te dingen maar momenteel worden die goedkope kerosineprijzen grotendeels gesubsidieerd puur en enkel om vliegverkeer aan te trekken aangezien de Arabieren ook marktprijzen moeten betalen voor de geimporteerde brandstof. De raffinagecapaciteit in het MO is heel beperkt en er wordt flink geinvesteerd om deze uit te breiden. Dit alleen kun je al merken aan het feit dat er in Europa bijna geen nieuwe chemische plants worden gebouwd. In de nabije toekomst wordt de brandstofedge in het MO dus groter omdat de aanvoerroutes van crude oil en kerosine komen te vervallen. Daar kun je dan inderdaad ook nog eens het voordeel van Arabische connecties bij optellen die ongetwijfeld de kerosineprijzen extra drukken.

[..]

Waarom ik AF-KLM nog wel interessant vind is omdat het bedrijf de afgelopen jaren sterk heeft doorgezet op het vernieuwen van de vloot in een tijd waar de meeste andere maatschappijen de riemen aantrokken. In 2020 is de gehele vloot volgens plan vernieuwd en zal de brandstofefficiency tussen de 7 tot 20% gestegen zijn. De vloot zal binnen de sector een gemiddelde leeftijd hebben wat reden is om aan te nemen dat ze op dat vlak dus niet slecht presteren. Daarnaast wordt er ingezet op minder lijnvluchten, hogere bezettingsgraden, lagere kruissnelheden en betere samenwerking met de budgettak Transavia. Al met al maatregelen die de winstmarges kunnen opschroeven.

Er hoeft maar één goed pre-crisisjaar zoals 2008 terug te komen om de moeder der dividenden te kunnen uitkeren op basis van de huidige koersen. Vooralsnog vind ik AF-KLM nog niet goedkoop gezien de P/E10 van ~4.5 en deze in lijn lijkt te liggen met de Europese index en nog ruim is t.o.v. andere airliners. Het is een blijft een slecht presterend bedrijf maar mocht er in een vlaag van wanhoop nog 40-50% (wat gezien de volatiliteit van het aandeel niet eens zo'n gek percentage is) afgaan dan wil ik best inkopen.
...Zelfs in 2008 was CapEx al praktisch genoeg om alle opbrengsten uit de operaties op te slokken.
The more debt, the better
pi_113218439
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 23:06 schreef flyguy het volgende:

[..]

...Zelfs in 2008 was CapEx al praktisch genoeg om alle opbrengsten uit de operaties op te slokken.
Je hebt gelijk, ik refereerde naar het fiscale jaar 2007-2008 toen ze nog niet extreme afschrijvingen deden. In de crisis zijn de winstmarges flink onder druk komen te staan maar de kernactiviteiten zijn gewoon gelijk gebleven. Ik ben dan ook van mening dat dividenden rondom de 60 cent weer terug kunnen keren over 4-5 jaar als de businesscycle zich weer hersteld heeft. Het blijft koffiedik kijken maar juist omdat de luchtvaartsector zo simpel in elkaar steekt is het mogelijk om de tijdlijn erbij te pakken en grof in te zetten op prognoses. Als de winstmarges herstellen dan herstelt het bedrijf maar als belegger ben je dan vaak al veel te laat.
One man's trash, another man's treasure.
pi_113286494
Heb Air France - KLM verkocht voor een mooie winst vrijdag.

Nu ben ik van plan om maandag Arcelor Mittal te kopen omdat deze eigenlijk weer super laag (All time low 10,94) staat terwijl het in 2011 een All time high was in de staalindustrie qua Staalbehoefte . De auto industrie trekt weer een beetje aan en Arcelor Mittal heeft al 24% van hun aandeel in Europa verkocht. De outlook is ook niet al te slecht als je kijkt naar Emerging Markets zoals India en Zuid-Amerika dan blijft de vraag groot. Ook verwacht ik dat de olieprijzen en staalprijzen weer stabiliseren. Ook gaat het beter met de staalindustrie dan in 2008 terwijl het aandeel nu bijna weer tegen een all time low aanzit.

Bron: http://community.nasdaq.c(...).aspx?storyid=150601

Verbeter me als ik fout zit.
graag verwijderen
pi_113350877
Is dit topic nog voor beginners of gaat het hier alleen maar over hoe we EEN persoon van adviezen kunnen voorzien. Hij loopt toch maar een beetje te gokken zonder enige onderbouwing.
pi_113359143
Dat eerste, alleen melden zich er (nog) geen beginners aan de lopende band. ;)
pi_113365674
http://www.dezeen.com/201(...)-by-shing-tat-chung/

Leuke design project wat ongeveer hetzelfde doet als sommige van deze beginnende aandelenhandelaren. :D
pi_113382337
wat zijn jullie meningen over basf ?
vandaag paar aandelen gescored was 1,18 euro gezakt toen ik ze kocht.
had al n paar aandelen en dacht kan nu goedkoop ff uitbouwen.

basf is een van de grootste chemieconcerns en als de economie weer zal aantrekken zal dit zeker een stijger worden.
Verder opereren ze overal behalve australie dus ook veel in opkomende landen (productie) en niet alleen europa of usa georienteerd.

ben benieuwd naar jullie meningen.
  maandag 25 juni 2012 @ 21:41:49 #133
353296 DrSnuggle
Jaaa kerel
pi_113386343
Hier ook iemand die begonnen is met aandelen. Dat wil zeggen, ik ben me eerst aan het inlezen met "beleggen voor dummies". Ik begin met een zeer laag budget maar wil de komende maanden meer geld opzij leggen hiervoor. Ik wil het op dit moment puur doen om het te leren zodat ik later met meer vertrouwen durf in te leggen.

Ook hier vind ik het boek van de dummies-serie zeer handig maar heb liever ook wat meer praktijk-informatie met voorbeelden van bijvoorbeeld 'binck-bank'. Ik wil graag weten hoe nu de obligaties werken met voorbeelden uit binck. Het is mij (nog steeds) niet geheel duidelijk. Misschien dat ik hier later nog op terug kom met plaatjes e.d. om mijn vraag duidelijker te maken.

Ook vroeg ik mij af of hier iemand wel eens bij een aandeelhoudersvergadering is geweest en hoe het er daar aan toe gaat.
  maandag 25 juni 2012 @ 23:16:48 #134
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_113392166
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 13:00 schreef Kaas- het volgende:
Dat eerste, alleen melden zich er (nog) geen beginners aan de lopende band. ;)
Ik doe het reeds 4 jaar -sinds mijn 17e- (niet heel actief) maar ben nog niet helemaal ingelezen. Ik doe maar wat. Beetje hier beetje daar. Uiteindelijk pak ik altidj wel winst.
  maandag 25 juni 2012 @ 23:18:07 #135
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_113392230
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:41 schreef DrSnuggle het volgende:
Hier ook iemand die begonnen is met aandelen. Dat wil zeggen, ik ben me eerst aan het inlezen met "beleggen voor dummies". Ik begin met een zeer laag budget maar wil de komende maanden meer geld opzij leggen hiervoor. Ik wil het op dit moment puur doen om het te leren zodat ik later met meer vertrouwen durf in te leggen.

Ook hier vind ik het boek van de dummies-serie zeer handig maar heb liever ook wat meer praktijk-informatie met voorbeelden van bijvoorbeeld 'binck-bank'. Ik wil graag weten hoe nu de obligaties werken met voorbeelden uit binck. Het is mij (nog steeds) niet geheel duidelijk. Misschien dat ik hier later nog op terug kom met plaatjes e.d. om mijn vraag duidelijker te maken.

Ook vroeg ik mij af of hier iemand wel eens bij een aandeelhoudersvergadering is geweest en hoe het er daar aan toe gaat.
Obligaties zou ik ook wel wat meer van af willen weten, hier miss mensen tips oid?

Ik ben alleen actief in AEX fondsen, om wat meer risicomijdend te handelen lijken obligaties me wel iets.
pi_113397676
Zou iemand ook inderdaad kunnen obligaties kunnen uitleggen en hoe dat nou gaat met het verhandelen?

Kennelijk ben ik niet de enige die er geen bal van snapt. Ik weet niet eens waar ik ze kan kopen itt aandelen
pi_113409032
Ik heb een vraag over jaarverslagen en prospectussen. Wat zijn de belangrijkste dingen die er in staan en moet je alles lezen.

Bij DSM ging er een stuk over alle ongelukken die er in het bedrijf gebeurt waren, best wel veel :o .
graag verwijderen
  woensdag 27 juni 2012 @ 14:21:56 #138
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_113458941
Hoeveel geld verdiend men hier zoal met aandelen? Gaat het echt om bedragen waar je van kan leven? Of meer om eens in de twee jaar een lang weekend centerparcs?
Doei
pi_113459579
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 13:21 schreef Taciho het volgende:
Ik heb een vraag over jaarverslagen en prospectussen. Wat zijn de belangrijkste dingen die er in staan en moet je alles lezen.

Bij DSM ging er een stuk over alle ongelukken die er in het bedrijf gebeurt waren, best wel veel :o .
Het is wel verstandig om alles te lezen ja, soms pak ik de presentaties over de jaarcijfers e.d. er ook nog een bij maar meestal is dat halve reclame over hoe goed het bedrijf wel niet is.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_113461762
Als jaarverslagen doorneuzelen te veel werk kost kun je bijvoorbeeld ook research reports downloaden (tegen betaling). Vaak is dit dan een meerjarig rapport over het bedrijf op basis van jaarverslagen met een sectoranalyse eraan geplakt. Het is niet aan te raden om hier veel geld in te steken maar probeer toch een beetje gevoel te krijgen voor wat betalende klanten over hebben voor dit soort onderzoek. Met wat geluk kun je er zelfs nog wat gratis inzien op scribd en kijk eens op de site van de verschillende onderzoeksbureau's om wat meer te weten te komen over hun onderzoeksaanpak.

Uiteindelijk kun je zelf ook research reports maken en uploaden en zodoende zelf cashflow genereren! Gezien de leeftijd van sommige users lijkt me dat een prima bijbaan en sowieso een goede oefening voor het bestuderen van jaarverslagen.

Hier wat voorbeelden van research reports voor het aandeel Google.
One man's trash, another man's treasure.
pi_113462462
Meh, ik vind het leuk om jaarverslagen te analyseren :P
Beneath the gold, the bitter steel
pi_113463064
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 05:12 schreef dieselnoi het volgende:
Is dit topic nog voor beginners of gaat het hier alleen maar over hoe we EEN persoon van adviezen kunnen voorzien. Hij loopt toch maar een beetje te gokken zonder enige onderbouwing.
het maakt niet uit welke stock je pickt als je een beetje spreid, in de zomerrally van juli en augustus stijgen bijna alle aandelen wel 75% van de aandelen stijgt schat ik. een dartbord en gewoon kopen! :Y
pi_113465137
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 05:12 schreef dieselnoi het volgende:
Zelf net een maand bezig. Houd het voorlopig simpel, alleen aandelen.

Vandaag met klein verlies uit ING gestapt. Had gehoopt dat de koers naar 5,50 zou gaan op korte termijn.

Daarna vandaag DSM gekocht tegen 36,83. Ondanks de winstwaarschuwing verwacht ik dat het bedrijf dit jaar alsnog goed zal presteren (weliswaar niet zo goed als in 2011). Verwacht dat het eind deze maand of volgende maand iig richting de 40 zal gaan.

Voor de rest geen advies nodig. Speel met wat geld dat ik toch niet nodig heb, dus leer het gewoon bij trial en error.

Edit:

Wel een een vraag. América Móvil biedt vandaag ¤ 8 per aandeel voor KPN (tot half 6).

Wat ik niet snap is waarom de koers van KPN naar beneden gedonderd is (ipv omhoog richting de ¤ 8), het zal vast wel te maken hebben met de grote spelers die aan de touwtjes trekken, maar zou iemand dit kunnen verklaren?
pi_113468713
quote:
Móvil vergroot belang in KPN

Laatst gewijzigd: 27-06-12 07:05

MEXICO CITY - América Móvil heeft zijn belang in KPN verder uitgebreid. Het Mexicaanse telecombedrijf bezit nu 23,43 procent van de Nederlandse onderneming.

Het concern van multimiljardair Carlos Slim deed een aantal transacties, waarvan 4 buiten de aandelenmarkt, en heeft nu ruim 332 miljoen aandelen KPN in handen.

América Móvil streeft naar een belang van maximaal 27,7 procent in KPN.

KPN herhaalde onlangs nog de oproep aan zijn aandeelhouders om niet in te gaan op het bod van América Móvil. De 8 euro per aandeel die de Mexicanen bieden, weerspiegelt volgens KPN geenszins de waarde van het Nederlandse telecomconcern.

© ANP
Bron: nu.nl
Ik denk dat dit een rede kan zijn, wat ik gelezen heb en in de praktijk met TNT gezien heb is dat als er een overnamebod komt dat de koersprijs omhoog schiet. Dit zal dan wel een uitzondering zijn.
pi_113468746
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 13:21 schreef Taciho het volgende:

Er zijn boeken geschreven over hoe je jaarverslagen moet moet lezen. En wat belangrijk is in een jaarverslag.
pi_113477567
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 15:16 schreef Arkai het volgende:
Als jaarverslagen doorneuzelen te veel werk kost kun je bijvoorbeeld ook research reports downloaden (tegen betaling). Vaak is dit dan een meerjarig rapport over het bedrijf op basis van jaarverslagen met een sectoranalyse eraan geplakt. Het is niet aan te raden om hier veel geld in te steken maar probeer toch een beetje gevoel te krijgen voor wat betalende klanten over hebben voor dit soort onderzoek. Met wat geluk kun je er zelfs nog wat gratis inzien op scribd en kijk eens op de site van de verschillende onderzoeksbureau's om wat meer te weten te komen over hun onderzoeksaanpak.

Uiteindelijk kun je zelf ook research reports maken en uploaden en zodoende zelf cashflow genereren! Gezien de leeftijd van sommige users lijkt me dat een prima bijbaan en sowieso een goede oefening voor het bestuderen van jaarverslagen.

Hier wat voorbeelden van research reports voor het aandeel Google.
Dit lijkt me inderdaad wel leuk om te doen. Mischien kan ik er wel eentje van Douwe Egberts maken, daar zal wel veel vraag naar zijn.

Heeft iemand suggesties van boeken die je hiervoor nodig hebt om een dergelijk research report te maken?
graag verwijderen
  donderdag 28 juni 2012 @ 00:34:49 #147
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_113494999
Het is toch ergens onmogelijk om zeker te zijn van een 'goed' aandeel? Alle verslagen, resultaten, analyses, zijn allemaal gebaseerd op het verleden... Wanneer is een aandeel geschikt om te kopen? De enigste conclusie die ik kan trekken is dat een aandeel vrijwel zeker in waarde toeneemt als de winst van het bedrijf groeit. Maar dat is toch altijd een gok?
Doei
pi_113524044
Wat verwachten jullie precies voor waardevolle informatie uit een jaarverslag te halen wat niet allang verwerkt is in de koers? Ik kan me haast niet voorstellen dat je ook maar iets van waarde uit een jaarverslag gaat halen, wat niet allang door alle professionele spelers ingecalculeerd is. Mijn visie is dan ook vooral om op niet duidelijk kwantificeerbare informatie te letten, en daar mijn beslissingen op te baseren. Ik denk bevoorbeeld dat ik door werkervaring/hobby/studie een goed gevoel heb over de gamemarkt waardoor ik redelijk kan bepalen of een spel kwalitatief goed is, en wat de verkoop potentie is. Iets wat voor porefessionele instellingen een stuk lastiger is, en wat ze niet graag doen (handelen op basis van iets ondefineerbaars als een "goede" game)
pi_113532466
En dan schat jij in dat een game het enorm goed gaat doen. Dan verkoopt het ook daadwerkelijk fantastisch en dan zul je zien dat de koers niet stijgt. Oorzaak? Misschien wel een bedrijf dat zo diep in de schulden zit dat alle winst op die titel op gaat aan rentelasten. Het is een combinatie van alles. Jaarverslagen kun je onmogelijk overslaan.
  donderdag 28 juni 2012 @ 23:31:47 #150
378698 Pietjebruin
Niets is onmogelijk
pi_113538624
Je kan altijd gaan daytraden. Kan met weinig inleg veel geld verdienen, maar ook verliezen. In de demo's ging het goed, 10.000+ winst. Toen ik met het echte geld ging beginnen veel verloren, maar uiteindelijk weer terugverdiend.
Begin met beleggen: http://www.beginbeleggen.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')