...Zelfs in 2008 was CapEx al praktisch genoeg om alle opbrengsten uit de operaties op te slokken.quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:41 schreef Arkai het volgende:
[..]
Ik heb hier niets op af te dingen maar momenteel worden die goedkope kerosineprijzen grotendeels gesubsidieerd puur en enkel om vliegverkeer aan te trekken aangezien de Arabieren ook marktprijzen moeten betalen voor de geimporteerde brandstof. De raffinagecapaciteit in het MO is heel beperkt en er wordt flink geinvesteerd om deze uit te breiden. Dit alleen kun je al merken aan het feit dat er in Europa bijna geen nieuwe chemische plants worden gebouwd. In de nabije toekomst wordt de brandstofedge in het MO dus groter omdat de aanvoerroutes van crude oil en kerosine komen te vervallen. Daar kun je dan inderdaad ook nog eens het voordeel van Arabische connecties bij optellen die ongetwijfeld de kerosineprijzen extra drukken.
[..]
Waarom ik AF-KLM nog wel interessant vind is omdat het bedrijf de afgelopen jaren sterk heeft doorgezet op het vernieuwen van de vloot in een tijd waar de meeste andere maatschappijen de riemen aantrokken. In 2020 is de gehele vloot volgens plan vernieuwd en zal de brandstofefficiency tussen de 7 tot 20% gestegen zijn. De vloot zal binnen de sector een gemiddelde leeftijd hebben wat reden is om aan te nemen dat ze op dat vlak dus niet slecht presteren. Daarnaast wordt er ingezet op minder lijnvluchten, hogere bezettingsgraden, lagere kruissnelheden en betere samenwerking met de budgettak Transavia. Al met al maatregelen die de winstmarges kunnen opschroeven.
Er hoeft maar één goed pre-crisisjaar zoals 2008 terug te komen om de moeder der dividenden te kunnen uitkeren op basis van de huidige koersen. Vooralsnog vind ik AF-KLM nog niet goedkoop gezien de P/E10 van ~4.5 en deze in lijn lijkt te liggen met de Europese index en nog ruim is t.o.v. andere airliners. Het is een blijft een slecht presterend bedrijf maar mocht er in een vlaag van wanhoop nog 40-50% (wat gezien de volatiliteit van het aandeel niet eens zo'n gek percentage is) afgaan dan wil ik best inkopen.
Je hebt gelijk, ik refereerde naar het fiscale jaar 2007-2008 toen ze nog niet extreme afschrijvingen deden. In de crisis zijn de winstmarges flink onder druk komen te staan maar de kernactiviteiten zijn gewoon gelijk gebleven. Ik ben dan ook van mening dat dividenden rondom de 60 cent weer terug kunnen keren over 4-5 jaar als de businesscycle zich weer hersteld heeft. Het blijft koffiedik kijken maar juist omdat de luchtvaartsector zo simpel in elkaar steekt is het mogelijk om de tijdlijn erbij te pakken en grof in te zetten op prognoses. Als de winstmarges herstellen dan herstelt het bedrijf maar als belegger ben je dan vaak al veel te laat.quote:Op donderdag 21 juni 2012 23:06 schreef flyguy het volgende:
[..]
...Zelfs in 2008 was CapEx al praktisch genoeg om alle opbrengsten uit de operaties op te slokken.
Ik doe het reeds 4 jaar -sinds mijn 17e- (niet heel actief) maar ben nog niet helemaal ingelezen. Ik doe maar wat. Beetje hier beetje daar. Uiteindelijk pak ik altidj wel winst.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:00 schreef Kaas- het volgende:
Dat eerste, alleen melden zich er (nog) geen beginners aan de lopende band.
Obligaties zou ik ook wel wat meer van af willen weten, hier miss mensen tips oid?quote:Op maandag 25 juni 2012 21:41 schreef DrSnuggle het volgende:
Hier ook iemand die begonnen is met aandelen. Dat wil zeggen, ik ben me eerst aan het inlezen met "beleggen voor dummies". Ik begin met een zeer laag budget maar wil de komende maanden meer geld opzij leggen hiervoor. Ik wil het op dit moment puur doen om het te leren zodat ik later met meer vertrouwen durf in te leggen.
Ook hier vind ik het boek van de dummies-serie zeer handig maar heb liever ook wat meer praktijk-informatie met voorbeelden van bijvoorbeeld 'binck-bank'. Ik wil graag weten hoe nu de obligaties werken met voorbeelden uit binck. Het is mij (nog steeds) niet geheel duidelijk. Misschien dat ik hier later nog op terug kom met plaatjes e.d. om mijn vraag duidelijker te maken.
Ook vroeg ik mij af of hier iemand wel eens bij een aandeelhoudersvergadering is geweest en hoe het er daar aan toe gaat.
Het is wel verstandig om alles te lezen ja, soms pak ik de presentaties over de jaarcijfers e.d. er ook nog een bij maar meestal is dat halve reclame over hoe goed het bedrijf wel niet is.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 13:21 schreef Taciho het volgende:
Ik heb een vraag over jaarverslagen en prospectussen. Wat zijn de belangrijkste dingen die er in staan en moet je alles lezen.
Bij DSM ging er een stuk over alle ongelukken die er in het bedrijf gebeurt waren, best wel veel.
het maakt niet uit welke stock je pickt als je een beetje spreid, in de zomerrally van juli en augustus stijgen bijna alle aandelen wel 75% van de aandelen stijgt schat ik. een dartbord en gewoon kopen!quote:Op maandag 25 juni 2012 05:12 schreef dieselnoi het volgende:
Is dit topic nog voor beginners of gaat het hier alleen maar over hoe we EEN persoon van adviezen kunnen voorzien. Hij loopt toch maar een beetje te gokken zonder enige onderbouwing.
Zelf net een maand bezig. Houd het voorlopig simpel, alleen aandelen.quote:Op maandag 25 juni 2012 05:12 schreef dieselnoi het volgende:
Is dit topic nog voor beginners of gaat het hier alleen maar over hoe we EEN persoon van adviezen kunnen voorzien. Hij loopt toch maar een beetje te gokken zonder enige onderbouwing.
Ik denk dat dit een rede kan zijn, wat ik gelezen heb en in de praktijk met TNT gezien heb is dat als er een overnamebod komt dat de koersprijs omhoog schiet. Dit zal dan wel een uitzondering zijn.quote:Móvil vergroot belang in KPN
Laatst gewijzigd: 27-06-12 07:05
MEXICO CITY - América Móvil heeft zijn belang in KPN verder uitgebreid. Het Mexicaanse telecombedrijf bezit nu 23,43 procent van de Nederlandse onderneming.
Het concern van multimiljardair Carlos Slim deed een aantal transacties, waarvan 4 buiten de aandelenmarkt, en heeft nu ruim 332 miljoen aandelen KPN in handen.
América Móvil streeft naar een belang van maximaal 27,7 procent in KPN.
KPN herhaalde onlangs nog de oproep aan zijn aandeelhouders om niet in te gaan op het bod van América Móvil. De 8 euro per aandeel die de Mexicanen bieden, weerspiegelt volgens KPN geenszins de waarde van het Nederlandse telecomconcern.
© ANP
Bron: nu.nl
Er zijn boeken geschreven over hoe je jaarverslagen moet moet lezen. En wat belangrijk is in een jaarverslag.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 13:21 schreef Taciho het volgende:
Ik heb een vraag over jaarverslagen en prospectussen. Wat zijn de belangrijkste dingen die er in staan en moet je alles lezen.
Bij DSM ging er een stuk over alle ongelukken die er in het bedrijf gebeurt waren, best wel veel.
Dit lijkt me inderdaad wel leuk om te doen. Mischien kan ik er wel eentje van Douwe Egberts maken, daar zal wel veel vraag naar zijn.quote:Op woensdag 27 juni 2012 15:16 schreef Arkai het volgende:
Als jaarverslagen doorneuzelen te veel werk kost kun je bijvoorbeeld ook research reports downloaden (tegen betaling). Vaak is dit dan een meerjarig rapport over het bedrijf op basis van jaarverslagen met een sectoranalyse eraan geplakt. Het is niet aan te raden om hier veel geld in te steken maar probeer toch een beetje gevoel te krijgen voor wat betalende klanten over hebben voor dit soort onderzoek. Met wat geluk kun je er zelfs nog wat gratis inzien op scribd en kijk eens op de site van de verschillende onderzoeksbureau's om wat meer te weten te komen over hun onderzoeksaanpak.
Uiteindelijk kun je zelf ook research reports maken en uploaden en zodoende zelf cashflow genereren! Gezien de leeftijd van sommige users lijkt me dat een prima bijbaan en sowieso een goede oefening voor het bestuderen van jaarverslagen.
Hier wat voorbeelden van research reports voor het aandeel Google.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |