abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112184351
Als 17-jarig meisje kwam ik van de HAVO af en ben ik SPH gaan studeren. Dat was iets wat ik al vanaf mijn 13e wilde. Het was mijn droom om kinderen/gezinnen met problemen te helpen. Toen ik in het tweede jaar zat werd ik voor het eerst depressief. Ik stopte tijdelijk met mijn studie en in september het jaar erop begon ik voor de tweede keer aan het tweede jaar. Helaas werd ik nog een keer depressief, en uiteindelijk na 3 keer het tweede jaar opnieuw gedaan te hebben lukte het me om door te gaan naar het derde jaar. Ik liep jaarstage in de jeugdzorg op een naschoolse dagbehandeling voor kinderen met gedrags- en/of ontwikkelingsproblemen. Ik vond het een erg leuke stage, maar na een half jaar heb ik de stage toch moeten afbreken omdat ik persoonlijk nog niet stabiel genoeg was.

Ik heb toen besloten om te stoppen met de SPH en ben Bestuurskunde/Overheidsmanagement gaan doen. Deze opleiding vond ik ook erg leuk en het eerste jaar heb ik op 1 vak na gehaald. Ik zou aan het tweede jaar beginnen en na de herfstvakantie zelfs aan een Honours Programme meedoen. Helaas werd ik na 2 weken in het nieuwe studiejaar weer depressief. Dit keer zo erg dat ik zelfs opgenomen moest worden (de andere keren alleen ambulante therapie gehad) Na mijn opname heb ik nog een deeltijdtherapie gevolgd en sindskort heb ik weer alleen ambulante therapie. De reden dat ik zo vaak depressief ben ligt aan mijn persoonlijkheid en aan zogenoemde "Life events"

2 Weken geleden heb ik een afspraak gehad met de decaan om te bekijken hoe het nu verder moet met mijn studie. Toen ik geswitcht ben van opleiding heb ik van DUO vanwege mijn persoonlijke omstandigheden 4 jaar nieuwe stufi gekregen. Maar als ik door zou gaan met Bestuurskunde, zou ik het laatste jaar zelf moeten betalen (als ik niet nog meer vertraging op zou lopen) De decaan raadde af om nog verder met Bestuurskunde te gaan en om over te stappen naar het MBO. Daar zou de kans op een succeservaring groter zijn volgens haar.

Na een korte oriëntatieperiode leek de opleiding tot bibliotheekmedewerker me wel wat. Dit is een BBL-opleiding en ik ben nu druk aan het solliciteren naar een werkplek voor september. Inmiddels ben ik dus 25 en als het meezit heb ik over 2 jaar dan eindelijk een diploma, op MBO4.

In de tussentijd is mijn oudere broer (27) 2 jaar geleden afgestudeerd op het WO. Hij ging werken als assistent-controller en in die 2 jaar heeft hij al promotie gemaakt naar controller en nu heeft hij zelfs al een eigen assistent. Vandaag is mijn zusje (22) ook afgestudeerd aan het HBO. Ze heeft de opleiding duaal gedaan en tijdens haar studie al een goede baan gekregen. In september gaat ze een Master doen in het WO.

En hoewel ik het mijn broer en zusje allebei heel erg gun dat het hun zo voor de wind gaat, vind ik het ook ontzettend moeilijk om mee om te gaan. Ik heb namelijk ook de intellectuele capaciteit om te studeren en een HBO-opleiding af te ronden. Alleen vanwege mijn psychische problemen lukt het mij dus niet om een opleiding af te ronden. Ik hoop dat het nu wel gaat lukken met die opleiding voor bibliotheekmedewerker, maar gezien mijn geschiedenis is het reëel dat ook dit niet zal lukken en ik zonder diploma aan een simpel baantje moet beginnen.

Hoewel ik het mijn broer en zusje dus hartstikke gun, ben ik ook jaloers op ze, omdat het bij hen wel lukt en bij mij niet. Nu weet mijn familie wel van mijn psychische problemen af en snappen ze ook wel dat het daarom zo moeizaam gaat met mijn schoolcarrière, maar toch zit ik er zelf wel heel erg mee en voel ik me erg minderwaardig.

Hebben jullie tips om met deze situatie om te gaan, hoe kan ik bijvoorbeeld accepteren dat het is zoals het is? Want dat probeer ik namelijk wel, door bijvoorbeeld te zeggen dat er met mijn intelligentie niets mis is enzo, maar toch lukt het me niet om het te accepteren. En zouden jullie het bespreekbaar maken naar mijn broer/zusje dat ik hier mee zit, of gewoon alleen blij voor hen zijn en verder mijn mond houden over die jaloersheid?

Hmmm, het is toch een langer verhaal geworden dan ik van te voren gedacht had.

Samenvatting: TS heeft een moeizame schoolcarrière vanwege psychische problemen. Haar oudere broer en jongere zusje zijn allebei afgestudeerd aan het WO/HBO en hebben een goede baan. TS is jaloers dat het bij hen wel goed gaat en wil tips om hier mee om te gaan.
pi_112186700
Ik kan je uit ervaring vertellen dat alleen jaloers zijn niet helpt. De jaloezie zou je als drijfveer moeten gebruiken om jezelf te "fixen". Ik ben bijvoorbeeld jaloers op mijn zusje, maar ik gebruik die jaloezie dus om mezelf te fixen. Jaloers zijn en vervolgens niks doen is juist heel erg. Het lijkt me verstandig dat je je gaat focussen op het verminderen van je psychische problemen en dat je gaat kijken hoe ver je kan komen.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_112189365
Dankjewel voor je reactie. Ik ben dus al jarenlang in therapie om die psychische problemen te kunnen handelen, maar zal er altijd in enige mate last van blijven houden. En de kans dat ik nog veel vaker met depressies te kampen krijg is gewoon erg reëel. Denk dat als ik een diploma en baan heb waar ik tevreden mee ben het jaloerse gevoel ook wel minder zal worden, maar dat duurt nog minimaal 2 jaar dus. En anderen zeggen ook wel dat je nooit te oud bent om te leren en dat ik altijd later nog een HBO-diploma kan halen en dat weet ik ook wel, maar dat is toch anders dan wanneer je het gewoon als twintiger zoals gepland/gewild doet.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 21:39:32 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112190089
jaloezie is een erg slechte eigenschap. zij accepteren je om wie je bent, dan moet jij in tegenovergesteld hetzelfde doen. Familie is een kostbaar iets, voor mij het belangrijkste wat er is, het zou zonde zijn om dat te verpesten door jaloezie.
Ga door met leven, met je opleiding, en ondertussen werk je stap voor stap aan je problemen. Zoals dat je laatst een topique opende over hulp in de huishouding zodat je het dan zelf kunt doen, heb je dat inmiddels al aangevraagd?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_112190529
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 21:39 schreef Maanvis het volgende:
jaloezie is een erg slechte eigenschap. zij accepteren je om wie je bent, dan moet jij in tegenovergesteld hetzelfde doen. Familie is een kostbaar iets, voor mij het belangrijkste wat er is, het zou zonde zijn om dat te verpesten door jaloezie.
Ga door met leven, met je opleiding, en ondertussen werk je stap voor stap aan je problemen. Zoals dat je laatst een topique opende over hulp in de huishouding zodat je het dan zelf kunt doen, heb je dat inmiddels al aangevraagd?
Nee vlak daarna ging het al wel weer zoveel beter dat ik het nu gewoon weer helemaal zelf doe ^O^
  dinsdag 29 mei 2012 @ 21:47:55 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112190599
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 21:47 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Nee vlak daarna ging het al wel weer zoveel beter dat ik het nu gewoon weer helemaal zelf doe ^O^
mooi !
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 29 mei 2012 @ 21:48:19 #7
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
pi_112190634
Dikke schijt aan hebben.
pi_112191623
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 21:48 schreef Barbapapamama het volgende:
Dikke schijt aan hebben.
Ja maar hoe doe je dat dan? :P
  dinsdag 29 mei 2012 @ 22:05:40 #9
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112191823
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:02 schreef Sylvana het volgende:

[..]

ik doe het door het niet als afgunst te zien (dus dat je hoopt dat ze het minder krijgen) maar als doel om zelf aan te werken.
Een gedicht over Maanvis
pi_112193000
Mja het is niet zo dat ik wil dat zij het minder krijgen hoor, maar ik wil zelf net zoveel als hen ;) En dat moet ik idd zelf voor elkaar zien te krijgen, alleen door mijn psychische problemen is dat gewoon een stuk lastiger. En als je graag de controle wilt hebben dan is het helemaal lastig, want hier heb ik weinig controle over. Ik kan er alleen maar het beste van maken.
pi_112193246
Je bent nog zo jong, maak je er niet druk om. ;)
Gewoon plezier hebben in dingen die je buiten je studie doet, dat haalt de gedachte daar misschien een beetje vanaf.
pi_112193292
Ooit anti-depressiva geslikt eigenlijk?
Rustig aan.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 22:27:11 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112193314
Dit is wel een typische maanvis reactie dus kijk maar of je het serieus neemt; laat je leven niet leiden door je psychische problemen, je bent een persoon van vlees en bloed net zoals ieder ander, met dezelfde hopen, wensen, angsten en onzekerheden. En verder; zoek iets dat je wel kunt ondanks je problemen, bijv. vrijwilligerswerk op een asiel of kinderboerderij, etc :)
Een gedicht over Maanvis
pi_112193456
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:22 schreef Sylvana het volgende:
Mja het is niet zo dat ik wil dat zij het minder krijgen hoor, maar ik wil zelf net zoveel als hen ;)
Natuurlijk! Alles om maar uit die slachtofferhouding te blijven!

TS: bespreek het juist wel met je b. Ik heb ook een beetje de indruk dat jij met je intellect met iets bezig bent wat veel intelligente mensen doen: Invullen Voor Een Ander. Dergelijke gedachten, invullingen vreten belachelijk veel energie. Enige wat daar tegen valt te doen is: Vragen, niet invullen!
pi_112193549
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:26 schreef kingtoppie het volgende:
Ooit anti-depressiva geslikt eigenlijk?
Ja dat doe ik nog steeds :)
pi_112193620
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:30 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ja dat doe ik nog steeds :)
Het maakt mij erg rationeel... Zie ''helder''
Jaloersie is geen helder / rationeel gevoel lijkt me... :P Dus vandaar, maar dat werkt voor mij persoonlijk zo. Misschien jaag je jezelf gewoon op en komt dat omdat je jezelf vergelijkt met je zus en je broer... En is het niet zoiets als je broer en zus iets misgunnen.

Het is wel belangrijk lijkt me op wie je dat gevoel afreageert... Jaloersie reageer je op iemand anders af... Maar jezelf opjagen dat reageer je op jezelf af.
Rustig aan.
pi_112193642

[ Bericht 100% gewijzigd door Kola op 29-05-2012 22:32:13 ]
pi_112193705
quote:
12s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:31 schreef Kola het volgende:

Ja hoor, heb al 5 jaar een lieve vriend waarmee ik samenwoon, en nu ik niet meer zo depressief ben heb ik ook weer genoeg hobbies etc :)
pi_112193845
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:31 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Het maakt mij erg rationeel... Zie ''helder''
Jaloersie is geen helder / rationeel gevoel lijkt me... :P Dus vandaar, maar dat werkt voor mij persoonlijk zo. Misschien jaag je jezelf gewoon op en komt dat omdat je jezelf vergelijkt met je zus en je broer... En is het niet zoiets als je broer en zus iets misgunnen.

Het is wel belangrijk lijkt me op wie je dat gevoel afreageert... Jaloersie reageer je op iemand anders af... Maar jezelf opjagen dat reageer je op jezelf af.
Hmm dat zou idd heel goed kunnen ja. Ik reageer het niet op hen of mijn vriend af, maar jaag vooral mezelf op. Bedenk me vaak dat als ik gewoon nominaal afgestudeerd was op mijn 21e dat ik nu al 4 jaar aan het werk kon zijn, in een ander huis kon wonen, misschien zelfs al aan kinderen begon te denken etc. Terwijl dat nu allemaal alleen maar langer duurt. Op een gegeven moment wil je gewoon verder in je leven, een nieuwe stap doen. Terwijl ik het gevoel heb alleen maar te blijven hangen.
pi_112194058
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:35 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Hmm dat zou idd heel goed kunnen ja. Ik reageer het niet op hen of mijn vriend af, maar jaag vooral mezelf op. Bedenk me vaak dat als ik gewoon nominaal afgestudeerd was op mijn 21e dat ik nu al 4 jaar aan het werk kon zijn, in een ander huis kon wonen, misschien zelfs al aan kinderen begon te denken etc. Terwijl dat nu allemaal alleen maar langer duurt. Op een gegeven moment wil je gewoon verder in je leven, een nieuwe stap doen. Terwijl ik het gevoel heb alleen maar te blijven hangen.
:) Haha, *O* Kijk, volgens mij is dit de essentie van ''het probleem''
Rustig aan.
pi_112194061
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:02 schreef Sylvana het volgende:
Wanneer jij volledig en oprecht gelooft dat jij er mag zijn zoals je bent verliest iets als jezelf vergelijken met anderen (en jezelf daarmee omlaag halen) zijn functie. Jij kan de rest van de wereld pas echt alles gunnen wanneer je jezelf echt alles gunt.

Zij (of wie dan ook) kunnen geen minderwaardigheid gevoelens in jou stoppen; externe dingen kunnen die slechts naar boven halen als ze al in je zitten. Je wordt dus niet geraakt door wat zij doen maar je word geraakt op je negatieve zelfoordelen.

Ga leren jezelf goed te vinden zoals je bent, altijd en hoe dan ook, maak dat je basis, denk dat dat je veel opleveren zal :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_112194139
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:38 schreef Canillas het volgende:

[..]

Wanneer jij volledig en oprecht gelooft dat jij er mag zijn zoals je bent verliest iets als jezelf vergelijken met anderen (en jezelf daarmee omlaag halen) zijn functie. Jij kan de rest van de wereld pas echt alles gunnen wanneer je jezelf echt alles gunt.

Zij (of wie dan ook) kunnen geen minderwaardigheid gevoelens in jou stoppen; externe dingen kunnen die slechts naar boven halen als ze al in je zitten. Je wordt dus niet geraakt door wat zij doen maar je word geraakt op je negatieve zelfoordelen.

Ga leren jezelf goed te vinden zoals je bent, altijd en hoe dan ook, maak dat je basis, denk dat dat je veel opleveren zal :)
Hmmm daar maak je een heel goed punt!
pi_112194438
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:38 schreef Canillas het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:35 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Je gaat nog lang niet dood, je hebt nog alle tijd van de wereld... En wat is er nou echt belangrijk? Snel aan een baan komen en werken? Lijkt me niet... De dingen waar jij veel waarde aan hecht dié zijn belangrijk, niks hoeft snel te verlopen als jij de dingen die jij belangrijk vindt op je eigen tempo kunt bewandelen.
Wat is er mis met iets langer in hetzelfde huis wonen? Kinderen ja... Daar zit een biologische deadline op, maar moet je je voor die deadline op dit moment echt haasten?
Zolang jij op je eigen tempo aan jezelf werkt... Kom je verder in je leven, blijf je niet hangen en doe je constant nieuwe stappen, maar je moet het jezelf wel gunnen om dan daadwerkelijk aan jezelf te werken en daadwerkelijk een nieuwe stap te doen. En de enige manier om dat te doen zal zijn door het op je eigen tempo te doen toch? O+
Rustig aan.
pi_112194815
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:44 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

[..]

Je gaat nog lang niet dood, je hebt nog alle tijd van de wereld... En wat is er nou echt belangrijk? Snel aan een baan komen en werken? Lijkt me niet... De dingen waar jij veel waarde aan hecht dié zijn belangrijk, niks hoeft snel te verlopen als jij de dingen die jij belangrijk vindt op je eigen tempo kunt bewandelen.
Wat is er mis met iets langer in hetzelfde huis wonen? Kinderen ja... Daar zit een biologische deadline op, maar moet je je voor die deadline op dit moment echt haasten?
Zolang jij op je eigen tempo aan jezelf werkt... Kom je verder in je leven, blijf je niet hangen en doe je constant nieuwe stappen, maar je moet het jezelf wel gunnen om dan daadwerkelijk aan jezelf te werken en daadwerkelijk een nieuwe stap te doen. En de enige manier om dat te doen zal zijn door het op je eigen tempo te doen toch? O+
Je hebt helemaal gelijk en rationeel weet ik dat ook wel, maar gevoelsmatig voel ik het toch anders :(
pi_112195131
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 22:51 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk en rationeel weet ik dat ook wel, maar gevoelsmatig voel ik het toch anders :(
Stom gevoel :) Niet naar luisteren :* Gewoon negeren die negatieve aandachtstrekker.
Tevens is het makkelijker om een gevoel te negeren door voor jezelf héél duidelijk te hebben wat dé manier is om iets te bereiken en waarom jezelf laten afleiden door dat negatieve gevoel averechts werkt.
(Dan vergroot je zegmaar de waarde voor de manier die je gebruikt om iets te bereiken en verlaag je de waarde van het negatieve gevoel)
Rustig aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')