SPOILER: Gemeut ;)Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 17% gewijzigd door BE op 28-05-2012 07:33:37 ]***
Wat klinkt dat goed zeg! De voordelen van een grote scholengemeenschap maar ook de voordelen voor je zoon van de kleine dependance en nog om de hoek ook.quote:Op zondag 27 mei 2012 23:43 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Oudste is aangenomen op Havo/Vwo op de hoek. Kleine dependance van een grote scholengemeenschap. Fijne locatiedirecteur die erg benaderbaar is en we hebben er ook al wat gesprekken opzitten met oudste erbij om zijn zorgvraag in kaart te brengen en te kijken wat er mogelijk is. Ik heb er wel een goed gevoel overNog 4,5 week dan zit de basisschool erop voor hem. Gaat hard!
quote:Op zondag 27 mei 2012 23:31 schreef Brighteyes het volgende:
Was niks bijzonders, uit de post van degene na mij is wel te halen wat ik zei.Ik was er al bang voor.SPOILER: Gemeut ;)Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar goed, het was inderdaad niet bedoeld als aanval, maar om aan te geven hoe het hier gaat. En dat iedereen zijn eigen keuzes maakt. Gelukkig!
En zonder mijzelf dan weer te verdedigen () is onze jongste ook iemand die die grenzen duidelijk nodig heeft. Die is type geef één vinger neem twee handen plus armen. Dus ik ben erg kort en strikt anders dendert ie zo over me heen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb het wel vorige zondag aan haar gevraagd. Wat ze dacht als dat eventueel ging gebeuren. En ze zei dat ze het wel spannend vond maar dat ze niet bang was. Maakte zich wel zorgen of ze daar weer vriendinnetjes zou krijgen en of haar huidige vriendinnetjes dan nog wel met haar willen spelen. Ik denk dat dit gezonde kinderreacties zijn.
Ze kent al wel kinderen op deze school, een stuk of 5 geloof ik. En eentje daarvan gaat ook na de vakantie naar groep vier. Dus dat heeft ze mee.
[ Bericht 3% gewijzigd door Luchtbel op 31-05-2012 23:58:04 ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vindt hij ervan?quote:Op maandag 4 juni 2012 21:48 schreef Muks het volgende:
Hier krijgt jongste een bril, afgelopen vrijdag kwam uit een ogentest op school dat ie lang niet alles goed zag en dat bleek bij de opticien wel : -1 en -.50 dus brillentijd. Net als zijn mama op zijn (nog nét) 10e
Hij heeft een hele stoere uitgezocht, vrijdag hopelijk ophalen !
En nu pas merken we het, nou ja hij merkt het met het kijken op het bord op school.
Ja, hij gaat lekker op school nu, voelt zich goed thuis in de klasquote:Op donderdag 7 juni 2012 17:56 schreef livelink het volgende:
Dat lijkt me ook een heel naar gevoel, Grijs.
Ik vond het vreselijk dat ik een bril moest. Ik heb wel het idee dat er nu leukere kinderbrillen zijn dan toendertijd. Ik ben benieuwd naar de keuze van je jongste, Muks.
Rewimo, eet smakelijk![]()
Verder nog steeds alles goed?
hier de 13e.... spannend ! (voor mijn leerlingen dan). Vooral de 5,5 gemiddeld maakt het spannendquote:Op zaterdag 9 juni 2012 03:12 schreef sijs het volgende:
onze jongste is nu klaar met de examens... 14e uitslag....spannend
ze is nu met een vriendin een week op mallorca, komen zondag weer terug -mag ik even naar eelde rijden- maar daar zijn papa's toch voor??
Op dat soort momenten denk ik altijd "jeuh, heeft die opvoeding toch nog zin"quote:Op zaterdag 9 juni 2012 08:10 schreef Muks het volgende:
Gisteren zijn ze met de klas naar de kermis geweest, 10,- mee en veel plezier . Komt ie terug met 5,65....toch alles gedaan wat ie wilde en verder vond ie het maar duuren zonde van het geld
Uit het gat wel, maar ook omdat ze morgen nog een uitvoerinkje heeft van de andere les die ze volgt. Daarvoor is ze nu naar een repetitie, en vanmorgen heeft ze anderhalf uur ballet en een uur jazz gedanst. Ze doet echt niets liever. Als ze 'normaal' tegen me staat te praten staat ze pliés te doen en als ze iets aan moet geven moet dat met een arabesque. Maar verder is ze helemaal normaal, hoorquote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:38 schreef livelink het volgende:
En is jouw dochter alweer uit het post-ballet-gat? Ik kan me goed voorstellen dat je echt even in een gat valt als je zo lang zo intensief met iets bezig bent geweest. Vindt ze het ook wel fijn dat ze even niet meer hoeft?
En wanneer zien we d'r bij so you think you can dance?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:26 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Uit het gat wel, maar ook omdat ze morgen nog een uitvoerinkje heeft van de andere les die ze volgt. Daarvoor is ze nu naar een repetitie, en vanmorgen heeft ze anderhalf uur ballet en een uur jazz gedanst. Ze doet echt niets liever. Als ze 'normaal' tegen me staat te praten staat ze pliés te doen en als ze iets aan moet geven moet dat met een arabesque. Maar verder is ze helemaal normaal, hoor
Wie weet... Lang leve haar Amerikaanse paspoortquote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:30 schreef chacama het volgende:
[..]
En wanneer zien we d'r bij so you think you can dance?
Vriendje van jongste was daar heel pragmatisch in: ik hoef niet naar school hoor. Ik word toch profvoetballerquote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:36 schreef livelink het volgende:
Leuk toch, als een kind zo enthousiast over iets is. Zo kan ze zichzelf ook altijd vermaken, lijkt me.
Stiekem heb ik als ouder wel eens gehoopt dat één van de kinderen zich in zoiets zou kunnen verliezen.
Je ziet dat ook met jongetjes die heel graag voetballen. Vrienden van ons hebben een zoontje en die is na school gewoon altijd op een trapveldje of bij de club te vinden. Verveelt zich nooit en je weet altijd waar ze uithangen.
Dat ziet er wel heeeeeel gaaf uit. Tot welke leeftijd is dit? Ik weet dat Maud heel veel plezier heeft gehad aan: club 2%. Ook veel logisch nadenkwerk bij nodig.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:09 schreef Nijna het volgende:
*trotse modus* Kleuter zit hier even een staaltje inzicht te vertonen, ze speelt camelot JR
en dat doet ze erg verdienstelijk */trotse modus*
[ afbeelding ]
Jaaaaah! POEP is leeeeeuuuk!quote:Op donderdag 7 juni 2012 10:41 schreef Brighteyes het volgende:
Moonah! We gaan naar Poep!
De gids van de schouwburg kwam binnen en ik was zo blij te zien dat die voorstelling in Gouda kwam!En gelukkig zijn we ingeloot voor kaartjes!
ja... volgens mij moet ze een heleboel hulp van boven hebben gehad om nog te slagen... maar we wachten het af...de wonderen zijn de wereld nog niet uit...... plan B hebben we al dus uiteindelijk zal het wel goed komenquote:Op zaterdag 9 juni 2012 08:11 schreef Muks het volgende:
[..]
hier de 13e.... spannend ! (voor mijn leerlingen dan). Vooral de 5,5 gemiddeld maakt het spannend
Ik kan me niet voorstellen dat een 17 jarige dat zelf kan betalen eigenlijk...quote:Op maandag 11 juni 2012 07:46 schreef livelink het volgende:
Wij mochten pas beginnen toen we 18 werden (times are changing). Ik ben trouwens pas op mijn 25e begonnen. Ik moest het ook zelf betalen. Betalen jullie het voor haar, Sijs?
ah, de helft is blijkbaar een 'tenzij' geval. heel goed dan dat er een vrij ruime periode als 'bespreek-groep' wordt gedefinieerd. blijkbaar zit er nogal veel variatie in op die leeftijd. en ach, eigenlijk moet natuurlijk voor elk kind bekeken worden wat voor hem/haar het best is, ongeacht de geboortedatum.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:27 schreef livelink het volgende:
Die grens ligt nou al zoveel jaren op 1 januari en nog steeds gaat elke school er anders mee om.
Bij onze school is het zo dat kinderen van oktober t/m december in principe doorgaan naar groep 3, tenzij.....(vul maar van alles in).
In de praktijk lijkt het ongeveer 50/50 te zijn. De helft van deze groep gaat wel door naar groep 3 en de andere helft niet.
Dat zou eigenlijk nog veel beter zijn. Het zou wat dat betreft tot het 7e jaar beter zijn om gewoon naar het kind te kijken en niet naar de gemiddelde. Tot die leeftijd is de ontwikkeling nog zo sprongsgewijs dat strepen zetten bij leeftijd wel erg vertekend.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:33 schreef trui het volgende:
ah, de helft is blijkbaar een 'tenzij' geval. heel goed dan dat er een vrij ruime periode als 'bespreek-groep' wordt gedefinieerd. blijkbaar zit er nogal veel variatie in op die leeftijd. en ach, eigenlijk moet natuurlijk voor elk kind bekeken worden wat voor hem/haar het best is, ongeacht de geboortedatum.
interessant!quote:Op maandag 11 juni 2012 10:32 schreef chacama het volgende:
Toen ik vorige maand op school moest komen voor Maud, heb ik dit artikel mee genomen, omdat het dus gewoon weinig zin heeft om te laten doubleren. Achteraf gezien was het niet nodig, want ik kreeg juist te horen dat ze naar groep 3 zou gaan, maar ik heb het stukje wel op school achtergelaten.
ik denk dat er ook op latere leeftijd vooral naar 't kind gekeken moet worden.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:34 schreef chacama het volgende:
Het zou wat dat betreft tot het 7e jaar beter zijn om gewoon naar het kind te kijken en niet naar de gemiddelde. Tot die leeftijd is de ontwikkeling nog zo sprongsgewijs dat strepen zetten bij leeftijd wel erg vertekent.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 57% gewijzigd door Stiemie op 11-06-2012 13:31:13 ]
[ Bericht 11% gewijzigd door MeNicole2 op 11-06-2012 12:05:28 ]Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
Het leek ons beter om het zo te doen, ik heb al even met leidster gepraat donderdag. Denk dat Isa in gesprek met alleen leidster eerder zal uiten wat er nu precies scheelt...quote:Op maandag 11 juni 2012 11:09 schreef livelink het volgende:
Wij hebben ook geen combiklassen en dus ook geen mogelijkheid om wat te schuiven indien iets niet lekker loopt op school.
Heeft Isa helemaal zelfstandig dat gesprek op de bso? Knap van haar dat ze dat aandurft.
Ja ik las jouw verhaal idd ja.quote:Op maandag 11 juni 2012 11:25 schreef livelink het volgende:
Katja zit natuurlijk net aan de andere kant van het randje met haar 2 januari, BE.
2,5 jaar kleuterschool hield ze goed vol. Ze had het prima naar haar zin. Dus mijn ervaring daarmee is positief. Maar ja, ieder kind is weer anders natuurlijk.
Ja dat vind ik van sommige ouders weer zo makkelijk. Zoek het zelf maar uit. Dan valt er voor me niks uit te zoekenquote:Op maandag 11 juni 2012 12:19 schreef Stiemie het volgende:
MeNicole het is niet dat ze het bewust zou stukmaken hoor. Maar meer gewoon door enthousiasme en wild spelen. Nou ja ik vond het vooral vervelend om met een kleuter in discussie te moeten als er ouders van het kind aanwezig zijn die vinden dat je het maar zelf moet uitzoeken.
Woensdag is ze dus al thuis...quote:Op maandag 11 juni 2012 12:14 schreef ik80lll het volgende:
Ticootje,
wat ik mijn nieuwe ouders vaak aanraadde was om ze op woensdag thuis te houden, dan kunnen ze opladen voor de rest van de week.
Ik was vorige week hulpouder bij de balletvoorstellingen. Dat is een boel werk, vooral omdat het lange dagen zijn, met heel veel wachten, waarbij je dan de kinderen (60 in een klein zaaltje, leeftijden tussen de 4 en 14) maar rustig moet zien te houden. Maar na 6 jaar promoveer ik langzaam naar de oudere kinderen, en dat is wat makkelijker..... zou je denken ..... Maar ja: mijn kinders waren gewoon rustig, en aan de andere kant van het zaaltje zaten 4 (!) ouders op hun kont, terwijl hun groep stond te springen, rennen, gillen. Echt he... gewoon zitten kijken. Kinderen stampen op elkaars vingers, duiken head-first de kostuums in (met lippenstift opquote:Op maandag 11 juni 2012 12:19 schreef Stiemie het volgende:
MeNicole het is niet dat ze het bewust zou stukmaken hoor. Maar meer gewoon door enthousiasme en wild spelen. Nou ja ik vond het vooral vervelend om met een kleuter in discussie te moeten als er ouders van het kind aanwezig zijn die vinden dat je het maar zelf moet uitzoeken.
Ja ze gaat wel de hele dagen, en ook naar de naschoolse.. Dus al met al heeft ze gewoon lange dagen, dus ik vind het niet raar dat het kind moe is. De juf had het dan ook over dat ze misschien beter thuis kon overblijven, waarbij ik dan iets heb van als je weet dat 2 ouders werken dan moet je daar niet eens mee aankomen. Gewoon onmogelijk.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:34 schreef ik80lll het volgende:
en gaat ze dan hele dagen?
weet je, ik zou denken, lekker na de grote vakantie
Opbouwen alle dagen de ochtenden, misschien de woensdag alleen helemaal niet.
En dan opbouwen met de midagen erbij
Nope, donderdag is mijn dag. Dus mijn probleem ook als ze het niet trekt..quote:Op maandag 11 juni 2012 13:30 schreef Stiemie het volgende:
Tico lastig zeg. Is het niet mogelijk dat je ex haar anders eventueel op donderdag ophaalt als ze het niet trekt?
Gaoxing dat dus ja. Ik verbaas me op school regelmatig over andere ouders. dat ze bijna smeken of de kinderen alsje-alsje-alsjeblieft mee willen gaan na schooltijd ipv nog op het schoolplein te spelen onder tal van beloftes voor snoep/chips/tv kijken![]()
Nou ja het scheelt dat ik het van me af heb kunnen schrijvenIk verwijder het zo ook weer ivm de herkenbaarheid
Ja ik hoor wel eens van anderen dat ze ons wel erg streng vinden. Ben ik het soms ook best mee eens hoor. vooral ikzelf kan er wel eens wat in doorschieten.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:32 schreef Sjeen het volgende:
Daar verbaas ik me ook wel over Stiemie... anderen blijken zich dan weer te verbazen over onze manier van opvoeden.
Ja dat is ergquote:Op maandag 11 juni 2012 13:36 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Maar ik krijg dus echt kleuters te spelen die "zelf wel even de tv aandoen" als ik zeg dat de televisie tijdens de lunch uit blijft![]()
Het zegt niet echt heel veel dus...quote:Uitslag
Het percentiel geeft aan welk percentage van de leerlingen landelijk gezien een hoger of lager 'aantal goed' heeft behaald. Percentielen lopen van 0 tot 100. Het gemiddelde percentiel is 50. Een percentiel van 57 betekent dat 57% van alle leerlingen een gelijk of lager 'aantal goed' op de Entreetoets heeft behaald. 43% van de leerlingen heeft de Entreetoets beter gemaakt.
dit is zn 2e jaar op een duitse school. (2e keer in klas 1) Hij is blijven zitten omdat het 1e jaar gewoon erg moeilijk was voor m, hij moest nog helemaal duits leren...hij kon geen woord duits toen we hier kwamen wonen. Duits is dus idd zn 2e taal. Wij zijn gewoon 100% Nederlands.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:17 schreef chacama het volgende:
Moeilijk keuze PureEvil. Hoe lang zit hij al op deze school? Duits is neem ik aan zijn tweede taal?
4 toetsdagen maar? Oei, wij hebben alle toetsen verspreid over 2 weken.. 3 toetsen op een ochtend maximaal. Kan me voorstellen dat dat een enorme impact heeft gehad. Natuurlijk zegt de toets wel IETS over zijn huidig kennisniveau maar zoals ik al zei: neem het met een korreltje zout. Er zijn zo veel dingen van invloed op zo'n toets (stress, welzijn, thuissituatie). Ik denk nog altijd dat een leerkracht, die een kind dagelijks in de klas meemaakt, het beste een inschatting kan maken. Ik vind de entreetoets vooral handig voor de leerkrachten van groep 8.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:29 schreef lily het volgende:
Ah, dat is duidelijke info, Peaceful Dankjewel
Maar hij heeft 4 toetsdagen gehad en het heeft best impact op hem.
Het zegt toch wel iets, neem ik aan? In ieder geval over zijn huidig kennisniveau bedoel ik. Niet over zijn totale toekomst nee, dat snap ik
Ik heb trouwens nog geen brief ofzo gezien, alleen zijn reactie. Ze hebben de uitslag mondeling in de klas gehad.
Wij wonen natuurlijk in duitsland, dus dat was voor ons de rede dat hij hier naar school gaat. en de school zit vlak bij ons huis, ik kan m vanuit huis zien zegmaar.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:47 schreef Gaoxing het volgende:
Wat was in eerste instantie de reden om hem op een Duitse school te zetten, PureEvil? De Nederlandse school is wel gewoon bereikbaar? Hoe is z'n rapport nu? Heeft hij alleen problemen met Duits, of ook met andere vakken? Hoe gaat het met vriendjes maken/spelen?
Edit: en krijgt hij nog extra ondersteuning in het Duits?
Nou, van mij hoeft t niet zo nodigquote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:34 schreef Troel het volgende:
Is het de bedoeling dat jullie in Duitsland blijven wonen de komende tig jaar?
Dat snap ik, bovenstaand verhaal is niet echt iets waarvan je staat te springen langer te blijvenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:49 schreef PureEvil het volgende:
Hij heeft ca. 5 duitse vriendjes in zn klas zegt ie, hier in de straat wonen 2 nederlandse jongens waar hij ook veel mee speelt.
@Ticootje, hij heeft heel lang gehad dat ie het hier echt niet leuk vond en terug wou naar zn oude huis in NL. en naar opa en oma....En hij is heel verdrietig geweest. (en ik dus ook)
Maar nu ziet ie wel dat er hier ook leuke kinderen zijn om mee te spelen...
Sommige kinderen die hier in de buurt wonen zijn ook echte rotzakken, en hij wordt ook weleens gepest. Hij is vorige week 2x thuisgekomen onder de modder, want een jongen (jaar of 10/12 denk ik) had hem daain gegooit (zegt ie...ik was er niet bij).
Daarbij komt ook nog eens dat ie een bril draagt, en daar werd ie ook mee gepest, gevolg is dat ie zn bril heeft gesloopt (oeps mama 'ongelukje' ... ) En de juffen doen er op school ook niet veel mee als kinderen uit andere klassen hem pesten/plagen.
[..]
Nou, van mij hoeft t niet zo nodig
Oke.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:16 schreef Peaceful het volgende:
Natuurlijk zegt de toets wel IETS over zijn huidig kennisniveau maar zoals ik al zei: neem het met een korreltje zout. Er zijn zo veel dingen van invloed op zo'n toets (stress, welzijn, thuissituatie). Ik denk nog altijd dat een leerkracht, die een kind dagelijks in de klas meemaakt, het beste een inschatting kan maken. Ik vind de entreetoets vooral handig voor de leerkrachten van groep 8.
we hebben vanaf heel klein een spaarpotje voor ze, en besloten om dat voor het rijbewijs te gebruikenquote:Op maandag 11 juni 2012 07:46 schreef livelink het volgende:
Wij mochten pas beginnen toen we 18 werden (times are changing). Ik ben trouwens pas op mijn 25e begonnen. Ik moest het ook zelf betalen. Betalen jullie het voor haar, Sijs?
Zou het kunnen dat hij het gewoon vreselijk gehad heeft met het feit dat hij altijd overal achteraan loopt, en nergens echt goed in is? We zien het hier veel met kinderen die al heel lang in het buitenland wonen, maar toch nog NLse les moeten volgen. Juist jongetjes noemen het dan vaak saai, of stom, en stoppen met echt hun best doen. Wat ook vaak gebeurt, maar ik zie hier niets wat daarop duidt, is dat het taalniveau helemaal niet aansluit bij de rest van de belevingswereld: voor mijn zoon kan ik bijvoorbeeld slecht nederlandse boeken vinden, omdat de onderwerpen en schrijfstijl van boeken die hij goed kan lezen helemaal niet aansluiten bij wat hem bezighoudt en wat hij zou lezen in het Engels.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:24 schreef PureEvil het volgende:
Wij wonen natuurlijk in duitsland, dus dat was voor ons de rede dat hij hier naar school gaat. en de school zit vlak bij ons huis, ik kan m vanuit huis zien zegmaar.
Nederlandse school zit op ca. 20/30 minuten (school die ik had gezien in nl dan)
Rapport vind ik lastig om te zeggen, dat krijgenze hier maar 1x per jaar....(belachelijk..) We hebben wel oudergesprekken, en daar werd aangegeven daqt hij soms wat moeite heeft met duits omdat het zn 2e taal is, en niet alles begrijpt. (en zn huiswerk niet altijd maakt) En ook met lezen is dat niet zo makkelijk, daar krijgt hij wel ondersteuning voor, 2x in de week komt er een leesmoeder op school. Ook voor rekenen heeft hij extra les.
Volgens mij liggen de problemen bij rekenen en duits (schrijven en lezen). Al vraag ik me soms af ofdat ie er gewoon geen zin in heeft...
Dat kan werken, maar er wordt bij ons op school erg tegen geadviseerd. Met gaat ervanuit dat het waardervoller is om in ieder geval één 'rijke' taal aan te bieden. Ouders met kinderen die de nieuwe taal nog niet goed machtig zijn wordt ook aangeraden om (juist omstreeks groep 3) bepaalde begrippen die met rekenen te maken hebben te bespreken en te oefenen in de moedertaal. Dingen als groter/kleiner, meer/minder, maar ook 'plus', 'min', etc. Want wat is dat nou, 'min'? Hoe ziet het eruit, hoe voelt het? Heel veel onderzoek duidt erop dat het kind (/iedereen die leert) taal niet alleen nodig heeft om betekenis te uiten, maar ook om betekenis te maken, oftewel om te leren.quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:31 schreef chacama het volgende:
Is het mogelijk om (zoals in het begin bij ons thuis) alleen de buitelandse taal te spreken in huis, totdat deze volledig machtig is en dan pas weer Nederlands in te voeren als spreektaal.
Bij mij op de basisschool keken ze juist altijd naar die percentielscore.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:01 schreef lily het volgende:
Nee, dat had ik ook al gevonden...
zegt nog niks over voorlopig schooladvies
nou ja, het gesprek maar afwachten
Ja mamquote:Op donderdag 14 juni 2012 13:14 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Moeder moe of geen zin of kind moe of geen zin gaat natuurlijk niet werken.
Consequent elke avond in bed een bladzijde hardop lezen bijvoorbeeld kan echt een boel schelen.
En juist als je kind er beter in wordt gaat het er ook meer lol in hebben.
Nu even er hard aan trekken wat moeite vergt van zowel ouders als kind maar daar pluk je dan in de toekomst de vruchten van.
Beiden deden wij thuis altijd en dat werkte goedquote:Op donderdag 14 juni 2012 14:32 schreef PureEvil het volgende:
[..]
Ja mam![]()
Je hebt gelijk. Maar dat hij dan elke avond zelf een bladzijde leest, en ik er dan ookk 1? of alleen hijzelf? Wat is handig
Wij lezen twee verschillende boeken, Isa leest een hoofdstuk uit Dolfje Weerwolfje en ik lees een hoofdstuk voor uit het dan liggende biebboek. Gewoon elke avond voor het slapen gaanquote:Op donderdag 14 juni 2012 14:32 schreef PureEvil het volgende:
[..]
Ja mam![]()
Je hebt gelijk. Maar dat hij dan elke avond zelf een bladzijde leest, en ik er dan ookk 1? of alleen hijzelf? Wat is handig
Dat het tastbaar is. Maud heeft het heel lang uitgesteld om bij oma te kijken hoe die in de kist lag. Maar na 3 dagen heeft ze uiteindelijk wel de stap gezet en gekeken hoe oma dood lag te slapen (haar woorden). Fleur heeft nog gevoeld, maar die schrok wel hoe koud het was. Zelf heb ik geen afscheid genomen van mijn oma (tenminste niet naar de kist geweest). Dat heeft het allemaal wel moeilijker gemaakt. het heeft lang geduurd voordat ik het besef had dat ze er echt niet meer was. Als mijn moeder dan naar Limburg reed, zei ik bijna standaard, doe oma de groetjes....terwijl dat dus helemaal niet meer kon...heel raar.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:56 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Ze ligt er goed bij (zegt mijn vriend, ik heb zelf niet gekeken, ik durf dat niet) Misschien projecteer ik mijn eigen angst wel op haar...
We kunnen alleen savonds komen kijken.... naar is dat, zo vlak voor ze naar bed moet.
Maar wat is de toegevoegde waarde voor een kleuter om een dood iemand te zien?
Nou, ik zeg je heel eerlijk, toen Cristel was geboren zat ik er wel ff flink doorheen. Het liefste wat ik wou was terug naar NL, maar misschien waren dat voor een deel ook wel hormonen...quote:Op vrijdag 15 juni 2012 03:25 schreef Gaoxing het volgende:
En wat ik je ook wilde meegeven, hoewel ik niet zo goed weet hoe ik het moet uitdrukken: misschien is het ook een goed idee om flink naar je eigen gevoelens over het wonen in Duitsland te kijken. Je lijkt er nogal wat reserves over te hebben, en ik kan me zo voorstellen dat je dat ook overbrengt op je zoon. Ik denk dat iedere verhuizing, en zeker internationale, verschillende fases heeft, en dat het een goed plan is om een beetje bij te houden 'waar je zit', en of de werkelijkheid overeenkomt met wat je vantevoren had bedacht.
Het is al een heel stuk beter dan het was hoorquote:Op donderdag 14 juni 2012 20:50 schreef Troel het volgende:
Tijd voor een cursusje voor jou dan? Of veel gesprekken met buren en dergelijke aangaan om de uitspraak goed te krijgen?
Hoe reageert ze verder....Is ze "nieuwsgierig, of vindt ze het engig?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 10:32 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Heb ik ook gezegd, dat oma in een kist ligt, met mooie kleren aan, dat het lijkt alsof ze slaapt, maar dat is niet zo, want ze ademt niet meer, ze zegt niks terug als je tegen haar praat, en ze voelt heel koud aan. Vraagt Meike me gister of oma dan ook helemaal wit is. Die dacht dat ze was veranderd in een sneeuwpop ofzo....
Ze kan wel alleen met papa gaan kijken. Misschien eerst maar van een afstandje ofzo, en als ze wil dichterbij....
Ik kan het niet zo goed peilen. Als ik haar vraag of ze erheen wil zegt ze ja, maar niet vandaag. Toen heb ik haar gezegd dat we het niet steeds kunnen uitstellen, want over een paar dagen kan het niet meer. "waarom niet?" Ik heb nog niet uitgelegd dat ze haar gaan cremeren (want hoe?) maar wel dat we niet alle dode mensen kunnen bewarenquote:Op vrijdag 15 juni 2012 10:33 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Hoe reageert ze verder....Is ze "nieuwsgierig, of vindt ze het engig?
Misschien dan toch inderdaad vanavond met papa en aan de hand van haar reactie kun je altijd nog kijken wat jullie met de daadwerkelijke crematie doen....quote:Op vrijdag 15 juni 2012 10:34 schreef XXXKarinXXX het volgende:
[..]
Ik kan het niet zo goed peilen. Als ik haar vraag of ze erheen wil zegt ze ja, maar niet vandaag. Toen heb ik haar gezegd dat we het niet steeds kunnen uitstellen, want over een paar dagen kan het niet meer. "waarom niet?" Ik heb nog niet uitgelegd dat ze haar gaan cremeren (want hoe?) maar wel dat we niet alle dode mensen kunnen bewaren
nee, ze heeft de laaste twee jaar pech gehad met de leerkracht -en zelf ook eenbeetje laks geweest-quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:19 schreef Muks het volgende:
Sijs succes en voor je dochter wijsheid toegewenst ! Komt het zakken door de nieuwe regeling ?
Ja helemaal, die kijkt uit naar het nieuwe jaar,n og 2 weken les en toetsweek en dan zit dit jaar eropquote:Op zondag 17 juni 2012 09:41 schreef livelink het volgende:
Klinkt als iets wat te doen is, Sijs! Wel rot voor je dochter dat zij nu moet blokken, terwijl om haar heen feest wordt gevierd. Maar ja, straks voor haar hopelijk ook een feestje.
Appelsap, klinkt goed allemaal! Zowel voor jou als voor D.
En Muks, lekker hoor, zo'n kleine klas. Heeft je oudste vrede met de situatie?
Daan begint er een beetje zin in te krijgen. Hij kent helemaal niemand op de school waar hij straks naartoe gaat, maar hij had al gemerkt dat dat voor meer kinderen geldt. Gelukkig heeft de school een beleid dat in de brugklas maximaal 3 kinderen van dezelfde school (of groep) bij elkaar in de klas komen (vinden anderen natuurlijk weer een nadeel)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 09:06 schreef Rewimo het volgende:
Mooie rapporten, Grijs!
Spannend dat Daan naar de middelbare school gaat na de vakantie, heeft hij er zin in?
Amber, alvast succes met je zwemdiploma!
lekker zeg!quote:Op vrijdag 15 juni 2012 21:10 schreef Vicky het volgende:
Amber mag over 1,5 week afzwemmen voor dr A!!
dank je...quote:Op maandag 18 juni 2012 15:28 schreef lily het volgende:
Klinkt goed, Muks en Grijs en ook appelsap
en wat spannend sijs, voor jullie (en je dochter het meest). Succes!
Ze wordt in oktober 7. Ze is in augustus 2010 begonnen met zwemles. Ruim 1,5 jaar dus. Ik hoop dat ze na dr A snel dr B heeft.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:29 schreef lily het volgende:
[..]
lekker zeg!
en best snel (even naar haar leeftijd gespiekt)
Mijn ervaring is dat de meesten meteen de eerstvolgende keer met afzwemmen hun B hebbenquote:Op maandag 18 juni 2012 22:07 schreef Vicky het volgende:
[..]
Ze wordt in oktober 7. Ze is in augustus 2010 begonnen met zwemles. Ruim 1,5 jaar dus. Ik hoop dat ze na dr A snel dr B heeft.
Latijn is zijn 2e vreemde taal (en daarmee een hoofdvak) dus hij moest zijn cijfer ophalen. Maar met een 5 zou hij gewoon overgaan als hij geen andere onvoldoendes had. Hij had een 6 op zijn rapport en die moest echt weg. Zoals het er nu naar uitziet krijgt hij een 4 en dus helemaal niet meer onvoldoendequote:Op woensdag 20 juni 2012 14:53 schreef Troel het volgende:
Zou hij anders echt op Latijn blijven zitten of zou hij dan wel door mogen zonder Latijn?
ja heb net mn vrouw gebeld, maar meestal wil mn dochter er vlak na het maken niets over kwijt..ze is nu naar mijn schoonmoeder en daarna naar een vriendin... en ik ben aan het werk, dus ik hoor het morgen wel, dan heeft ze even de tijd gehad om het te laten bezinkenquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:54 schreef Troel het volgende:
Sijs, hoe ging het examen? is het al achter de rug?
Met verkeerd bedoel ik, dat ze bijvoorbeeld gisteren de kaartjes waar de minsommen op stonden, ook bij elkaar op ging tellen.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:07 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Je leert je kinderen toch van alles, waarom dan niet rekenen?
Mijn enige angst zou zijn dat ze zich straks gaat vervelen op school, niet dat ik iets verkeerd zou aanleren.
Isa gaat naar groep 4 die hoeft dus nog geen tafeltjes te leren, maar ze wil het wel... Wie ben ik dan om te zeggen 'nee, dat doen we nog maar niet'quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:06 schreef amaranta het volgende:
Het ging me trouwens niet om het verkeerd uitleggen. Maar om het 'leren' ansich. Ik bedoel, ze is pas 4. Ze hoeft nog helemaal niet te leren rekenen, maar ze wil het zelf graag. En ik ga daar dan in mee.
Daar doel ik vooral op.
Ja, ik hoop wel dat school er straks (dat is dan na de vakantie) er in mee gaat. De juffen zien wel dat ze leergierig is.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:11 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Ik heb hetzelfde gehad Amaranta, gevraagd aan haar juf hoe we er het beste mee om kunnen gaan, en zij zei dat we gewoon moesten mee gaan in wat Meike wil.
Niet gaan remmen, En als het goed is dan speelt school daar ook weer op in.
Andersom. Eerst konden we zelf een tijd verzinnen. Nu kijkt ze eerst. Jammer van de keren vroeg naar bed.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:01 schreef livelink het volgende:
Heb je het klokkijken verkeerd aangeleerd, of komt ze nooit op het punt dat ze toe is aan klokkijken, Yppy![]()
Mijn kind vond klokkijken ook geen vaardigheid die zij nou zo nodig had/heeft. Inderdaad heel jammer.
Na de vakantie ja. Maaaaaarrrquote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:15 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Eva gaat al naar groep 2 toch?
Ah, daar heb ik dus geen last van gehad. Inmiddels kan ze wel klokkijken, maar nu ze 10 jaar is mag dat ook wel.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:17 schreef YPPY het volgende:
[..]
Andersom. Eerst konden we zelf een tijd verzinnen. Nu kijkt ze eerst. Jammer van de keren vroeg naar bed.
Mijn buurvrouw ging dan gewoon alle klokken in huis vooruit zetten... Ik vertel Isa gewoon waarom ze vroeger naar bed moetquote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:17 schreef YPPY het volgende:
[..]
Andersom. Eerst konden we zelf een tijd verzinnen. Nu kijkt ze eerst. Jammer van de keren vroeg naar bed.
Eva speelt dus ook voornamelijk met de grote kinderen, en die gaan nu allemaal naar groep 3.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:20 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Haha, nou ik vind groep 2 al heel wat hoor. S gaat na de zomer pas officieel naar groep 1 hè ;-). Maar ineens realiseer ik me dat haar vriendjes en vriendinnetjes van voor december zijn en dus allemaal al naar groep 2 gaan.
oh haha, dat is ook niet handig dan. Hier past het alitjd, ook als de som fout is, alle stukken zijn hetzelfde.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:27 schreef chacama het volgende:
Gewoon in mee gaan Amarante. Volg je moeder gevoel....Maud leert het met smarties. Vooral het eraf gaat dan juist erg goedmaar ook meer en minder (kleuren) is leuk om te gebruiken in deze.
Fleur heeft zo'n puzzel trouwens ook gehad, maar dat was geen succes. Bleek een drukfout te zijn. Dus 3 van alle puzzels klopte niet. Duurde even voor we dat door hadden. Stukje paste wel, maar de som klopt niet niet.
Sijs, is er al meer bekend?
Al zou ik NU besluiten dat ik terug naar Nederland wil...Dan moet er toch nog eerst een huis worden verkochtquote:[Van kleuter tot puber deel 76 15 juni 2012 11:30[/url] schreef chacama het volgende:[/b]
PE, probeer wat meer zin te krijgen in het wonen in Duitsland, want zoals ik het lees is het meer moeten dan willen. Verder ben ik zelf liever gelukkig in een rijtjeshuis dan ongelukkig en vol zorgen in een groot huis.
Ja groep 0... Maar na de zomer moest ze toch echt maar alle dagen komen.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:07 schreef chacama het volgende:
Ik blijf het stom vinden van school. Jen hoeft nog niet (fulltime) school. Dat pushen is echt niet leuk. Ik zou inderdaad kijken naar een gastouder. Die kan dan ook tijdens de lunch zien of het wel of niet handig is voor Jen om 's middags naar school te gaan. Maakt het voor Jen ook wat makkelijker. Ze zit nu toch in groep 0? Na de vakantie gaat ze toch pas naar groep 1?
grrr, word hier plaatsvervangend boos over. is er over te praten op school? Is een andere school een optie. Ik vind dat moeten zo naar. Ik begrijp wel dat de juf een bepaald programma heeft af te maken en dat het handig is als kindjes alle dagen er zijn, maar het is ook handig als die kindjes ook met plezier naar school gaan en hun werkjes maken. En niet dat ze als halve zombies op school zitten en met drama's naar school komen. Kun je met een voorstel komen naar school toe? Ma/di/do hele dagen tot aan de herfstvakantie. Daarna de vrijdag erbij en na de kerstvakantie alle dagen naar school.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja groep 0... Maar na de zomer moest ze toch echt maar alle dagen komen.
Hier is de vrijdag trouwens ook een hele dag.En dan af en toe een hele dag vrij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |