Maar dat is te eenvoudig te falsifiëren. Zo kun je jezelf natuurlijk nooit overtuigen.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hehe, dat is leuk voor je.. ik snap alleen niet helemaal hoe je dat doet. Ik bedoel... de gedachte dat ik de volgende staatsloterij ga winnen lijkt me ook troostrijk. Maar ik slaag er niet in om mezelf dat wijs te maken.
Hangt er van af.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar dat is te eenvoudig te falsifiëren. Zo kun je jezelf natuurlijk nooit overtuigen.![]()
Kijk, als ik na de dood dood ben, zal ik natuurlijk ongelooflijk teleurgesteld zijn. Denk ik toch wel. Of niet dan?![]()
Op dit moment zijn geen van beide te falsificeren, dus ik zie het verschil niet zo. In het ene geval komt de teleurstelling wat sneller dan het andere geval, maar that's about it.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar dat is te eenvoudig te falsifiëren. Zo kun je jezelf natuurlijk nooit overtuigen.![]()
Kijk, als ik na de dood dood ben, zal ik natuurlijk ongelooflijk teleurgesteld zijn. Denk ik toch wel. Of niet dan?![]()
Ach misschien kom je hier wel terechtquote:Op maandag 28 mei 2012 18:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoe kun je teleurgesteld zijn als je dood bent of was je ook teleurgesteld toen je nog niet geboren was?quote:Op maandag 28 mei 2012 18:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
...
Nou, dan gaat die koffie met mijn vriendje aan mijn neus voorbij.quote:Op maandag 28 mei 2012 20:51 schreef solarcorona het volgende:
[..]
Hoe kun je teleurgesteld zijn als je dood bent of was je ook teleurgesteld toen je nog niet geboren was?
Maar als je echt gelovig bent, herhaalt de ene teleurstelling zich elke maand, de andere heb je maar een keer.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op dit moment zijn geen van beide te falsificeren, dus ik zie het verschil niet zo. In het ene geval komt de teleurstelling wat sneller dan het andere geval, maar that's about it.
Je kan het bestaan van een god niet bewijzen of ontkrachten, maar het godsbeeld van een creationist is zo gedefinieerd dat zijn god wel te ontkrachten is en daadwerkelijk al ontkracht is door de wetenschap.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:09 schreef Kees22 het volgende:
Ik beschouw mezelf als wetenschapper, zij het dat ik niet praktiseer in een beroep.
Binnen de wetenschap of op wetenschappelijke gronden kun je het bestaan van een god niet bewijzen of ontkrachten.
quote:Maar dat geeft niks, want de wetenschap is op aarde tijdens dit leven een heel praktisch gereedschap om de wereld te verklaren en ons te gerieven.
Een ziel, een god en/of een hiernamaals kunnen misschien bestaan, maar die zijn meer bruikbaar als richtsnoer voor ethisch handelen of als troost in bange dagen. Zelfs die zou je kunnen vinden zonder god, maar als je dan toch in een ziel of god gelooft, zijn ze in dat kader wel handig.
Kortom: voor mijn gevoel staan wetenschap en geloof als onafhankelijke systemen naast elkaar.
Hierbij kun je opmerken dat de twee criteria:quote:Op maandag 28 mei 2012 23:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar als je echt gelovig bent, herhaalt de ene teleurstelling zich elke maand, de andere heb je maar een keer.
Ik moet bekennen dat ik dit niet kan volgen.quote:Op maandag 28 mei 2012 23:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hierbij kun je opmerken dat de twee criteria:
1. intelectuele eerlijkheid
2. belang / voorkeur
ieder op zich tot tegengestelde conclusies leiden. Terwijl een criterium om deze twee aspecten tegen elkaar af te wegen ontbreekt.
Misschien, maar ik zie de ondertiteling niet en ik versta geen Turks.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 02:35 schreef Nonverbaal het volgende:
Goeie docu met Nederlandse ondertiteling
Heb er even naar gekeken.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 02:35 schreef Nonverbaal het volgende:
Goeie docu met Nederlandse ondertiteling
En dan is het nog de vraag in hoeverre Mekkah iets met de Koran te maken heeft.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 07:14 schreef Molurus het volgende:
En dat is nog afgezien van het feit dat Mekkah daar honderden kilometers vandaan ligt.
Wat ik vooral onbegrijpelijk vind is waarom iemand zo veel tijd/moeite steekt in het maken van een documentaire waarvan het uitgangspunt kinderlijk eenvoudig te falsificeren is. Het maakt kennelijk niet uit of het waar is, als het geloof maar verkocht wordt.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 07:24 schreef ATON het volgende:
[..]
En dan is het nog de vraag in hoeverre Mekkah iets met de Koran te maken heeft.
Voor wie écht wat meer wil weten aangaande de historiek en ontwikkeling van de Islam kan ik " De omstreden bronnen van de Islam " ( E.Mulder & T. Milo ) warm aanbevelen, ook voor moslims.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 07:53 schreef Molurus het volgende:
Wat ik vooral onbegrijpelijk vind is waarom iemand zo veel tijd/moeite steekt in het maken van een documentaire waarvan het uitgangspunt kinderlijk eenvoudig te falsificeren is. Het maakt kennelijk niet uit of het waar is, als het geloof maar verkocht wordt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |