abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112090164
Speciaal voor mensen met een rijbewijs en een auto, heb ik een aantal tips voor jullie om de zomer zonder problemen met de auto door te komen

• 1 Laat een zomer check uitvoeren, deze kost meestal rond de 20 euro, de auto wordt dan bekeken, banden op spanning gezet, werking van een eventuele airco wordt gecontroleerd. Laat ook de Accu controleren, je zult namelijk niet de eerste wezen die de accu kapot heeft op de vakantie bestemming.

Accu's gaan kapot in de zomer, problemen doen zich vooral voor in de winter omdat de capaciteit dan ontoereikend is.

Leuk weetje, in de zomer vervangt de ANWB MEER accu's dan in de winter

• 2 Controleer de stekkerdoos van de auto, en test de verlichting op de aanhanger (of caravan) tijdig, mocht er een probleem wezen, dan kan dit tijdig opgelost worden, zodat je met goede verlichting weg kunt

• 3 In geval van een aanhanger of caravan, laat de banden controleren, op uitdroging, veroudering.

• 4 Laat de gas instalatie van de caravan controleren op lekkage.

• 5 zorg voor een goed gevulde verband doos, een gevaren drie hoek, veiligheids vestjes, en een brandblusser

• 6 zorg voor een kaart van de landen waar je door heen reist, naar je bestemming, en uitteraad ook van je vakantie land, ook je tomtom kan defect

• 7 zorg voor een volledig reserve wiel, geen thuiskomer (max 80) of nog erger een potje latex, de laatste 2 kun je door de regel weinig mee, de thuiskomer is voor NL voldoende, maar als je in de bergen met een lekke band komt te staan, en je hebt enkel een thuis komer, dan wordt je niet blij.

controleer ook de reserve band op de juiste spanning 3 Bar tenzij anders aangegeven door de fabrikant

• 8 zorg er voor dat je tom tom geen flits palen aangeeft, oa in Frankrijk kan dit lijden tot extreme bekeuringen (stel ze dus ook niet in als POI)

• 9 neem op de vertrek dag voldoende kraanwater in een fles mee, is voor vanalles te gebruiken, mocht je auto onverhoopt overhit raken, dan kun je eventueel het koelsysteem tijdelijk afvullen met water.

• 10 Vraag een EHIC-verzekeringspas aan, mocht er iets gebeuren, dan hoeft je niet de kosten te betalen
houd er rekening meet dat de EHIC pas persoons gebonden is

Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren dan kunt u altijd de ANWB bellen voor hulp,

Prettige vakantie
  zondag 27 mei 2012 @ 15:32:13 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_112090273
voortaan even mailen naar adverteren@fok.nl of pr@fok.nl, ouwe ANWB'er.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_112090285
Toptips!
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
voortaan even mailen naar adverteren@fok.nl of pr@fok.nl, ouwe ANWB'er.
? :')
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_112090343
Mijn god, waren de spaties in de uitverkoop :')
pi_112090364
quote:
15s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:34 schreef Piles het volgende:
Mijn god, waren de spaties in de uitverkoop :')
ik heb er nog wel een paar voor je

:P
  zondag 27 mei 2012 @ 15:43:14 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_112090659
Naar de garage om je bandenspanning te controleren :N :N
censuur :O
  zondag 27 mei 2012 @ 15:50:27 #7
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_112090858
quote:
• 8 zorg er voor dat je tom tom geen flits palen aangeeft, oa in Frankrijk kan dit lijden tot extreme bekeuringen (stel ze dus ook niet in als POI)
He? In welke landen mag dat nog meer niet, en aan wat voor boete moet ik denken?
pi_112090859
en heb je toch een thuisbrengertje met max 80km/h dan mag die naar 4.2bar als ie onder de auto zit dus 4,4-4,5 in de kofferbak is dan wel noodzaak ivm natuurlijke leegloop banden.
let wel op.. er zijn ook thuisbrengers die het met minder doen... 3-3.5bar.
  Boks-Chick zondag 27 mei 2012 @ 15:51:34 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_112090892
altijd handig zo'n lijstje, maar dat EHIC gebeuren is nogal onzinnig.

Mijn eigen verzekeraar (ZK Achmea) zegt dit:

quote:
De EHIC heeft dezelfde functie als uw zorgpas. U kunt de EHIC aanvragen, maar het is niet noodzakelijk. Uw zorgpas is voldoende bewijs van verzekering. De EHIC is geldig in EU-, EER- en verdragslanden.
daarbij:

1
2
3
4
5
                Zorgpas          EHIC
Staatsziekenhuis    Ja           Ja          
Privékliniek       Ja            Nee
Verdragsland       Ja           Nee
Wereldwijd         Ja           Nee

Of mis ik nou iets?
lolwut
  zondag 27 mei 2012 @ 15:52:47 #10
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_112090942
Zorgpas in combinatie met een identiteitskaart is over het algemeen meer dan genoeg.
  zondag 27 mei 2012 @ 16:05:28 #11
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_112091321
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:50 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

He? In welke landen mag dat nog meer niet, en aan wat voor boete moet ik denken?
Duitsland en Zwitserland. In België en Oostenrijk mag apparatuur met voorgeprogrammeerde locaties wel, maar zijn detectors net als in Nederland verboden. De boete in Frankrijk kan oplopen tot 1500 euro.

Overigens las ik in het nieuwsblaadje van het transportbedrijf waar ik een paar dagen per week bijklus, dat je in Frankrijk zelfs een prent kunt krijgen als je er als beroepschauffeur op vakantie bent maar je chauffeurspas niet bij je hebt :').
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Boks-Chick zondag 27 mei 2012 @ 16:08:01 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_112091386
quote:
7s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:05 schreef JDude het volgende:

[..]

Duitsland en Zwitserland. In België en Oostenrijk mag apparatuur met voorgeprogrammeerde locaties wel, maar zijn detectors net als in Nederland verboden. De boete in Frankrijk kan oplopen tot 1500 euro.

Overigens las ik in het nieuwsblaadje van het transportbedrijf waar ik een paar dagen per week bijklus, dat je in Frankrijk zelfs een prent kunt krijgen als je er als beroepschauffeur op vakantie bent maar je chauffeurspas niet bij je hebt :').
houdt dat in dat ik die meldingen niet alleen uit moet zetten maar ook moet verwijderen van mijn tomtom dan?
Hoe lang is dat trouwens al in duitsland, rij al jaren gewoon erdoor heen met meldingen in mijn tomtom :o
lolwut
  zondag 27 mei 2012 @ 16:12:21 #13
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_112091490
quote:
19s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:08 schreef BrandX het volgende:

houdt dat in dat ik die meldingen niet alleen uit moet zetten maar ook moet verwijderen van mijn tomtom dan?
Hoe lang is dat trouwens al in duitsland, rij al jaren gewoon erdoor heen met meldingen in mijn tomtom :o
Het bij je hebben is zelfs al strafbaar, al ligt het in de kofferbak.
http://www.anwb.nl/binari(...)ignalering_jan_2.pdf

Geen idee hoe lang al, vorig jaar ook nog naar Munchen en terug gereden met allerhande apparatuur aan boord :').
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Boks-Chick zondag 27 mei 2012 @ 16:22:47 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_112091758
quote:
9s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:12 schreef JDude het volgende:

[..]

Het bij je hebben is zelfs al strafbaar, al ligt het in de kofferbak.
http://www.anwb.nl/binari(...)ignalering_jan_2.pdf

Geen idee hoe lang al, vorig jaar ook nog naar Munchen en terug gereden met allerhande apparatuur aan boord :').
quote:
Duitsland
Het gebruik en het bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Dus niet alleen het navigatiesysteem maar ook andere elektrische apparaten zoals
een laptop, PDA of een mobiele telefoon zijn verboden.
Het vervoeren van deze apparatuur als deze niet in werking is -in bijvoorbeeld de kofferbak van de auto-, is niet
toegestaan omdat ook het bezit van een apparaat met
flitspaalsignalering verboden is.
de tering, dat is toch niet werkbaar :?
ik heb geen flauw idee of het op mijn mobiel staat, ik gebruik uitsluitend mijn tomtom, dus het daar vanaf halen is geen punt. Gebruik het in NL toch niet eigenlijk. Maar ook van mijn pda? geen idee of die standaard shit die er op zit dat heeft of niet :')
En ook niet op je laptop, lekker, op je laptop zit je tomtom applicatie om shizzle toe te voegen of er af te halen, dus je bent dan altijd de pineut ofzo _O-

Edit: in duitsland schijnt dat al sinds 2007 te zijn :D
lolwut
pi_112092697
quote:

[..]

Zuur, want mijn tomtom heeft standaard flitspaaldata. Ik ga toch even kijken of ik die eruit kan slopen...
quote:
Maar ik ben toch op vakantie? Ik snap dat je als chauffeur altijd alle tegenwerkende bewijslast overhandigd moet worden, maar kom op, ik rij in een luxe wagen, hond op de achterbank, vriendin ernaast (op de voorstoel hè....) tassen in de koffer...
Krijg ik dan ook een prent als ik iets te lang heb doorgereden, een week of 3 terug? En moet ik ook m'n leugenbriefje bij hebben?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_112093175
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:54 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zuur, want mijn tomtom heeft standaard flitspaaldata. Ik ga toch even kijken of ik die eruit kan slopen...

[..]

Maar ik ben toch op vakantie? Ik snap dat je als chauffeur altijd alle tegenwerkende bewijslast overhandigd moet worden, maar kom op, ik rij in een luxe wagen, hond op de achterbank, vriendin ernaast (op de voorstoel hè....) tassen in de koffer...
Krijg ik dan ook een prent als ik iets te lang heb doorgereden, een week of 3 terug? En moet ik ook m'n leugenbriefje bij hebben?
Ja en ja. Een van de redenen dat ik het stuur aan de wilgen gehangen heb. De controleziekte is echt bizar, de boetes exorbitant. Als je een minuut te lang gereden hebt lig je 3 weken later nog te stressen als je een politiewagen in de verte ziet, helemaal in België, Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. Toen ik nog reed hadden we ten eerste nog schijven, ten tweede hoefden we maar een week bij te hebben. En als je dan een paar minuten te veel had boeide dat geen hond, als je maar een goeie pauze had gemaakt daarna.

Maar. Dat is een beetje boel offtopic ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bartholomeus op 27-05-2012 17:31:43 ]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_112094027
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:09 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ja en ja. Een van de redenen dat ik het stuur aan de wilgen gehangen heb. De controleziekte is echt bizar, de boetes exorbitant. Als je een minuut te lang gereden hebt lig je 3 weken later nog te stressen als je een politiewagen in de verte ziet, helemaal in België, Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. Toen ik nog reed hadden we ten eerste nog schijven, ten tweede hoefden we maar een week bij te hebben. En als je dan een paar minuten te veel had boeide dat geen hond, als je maar een goeie pauze had gemaakt daarna.

Maar. Dat is een beetje boel offtopic ;)
Maargoed, stel dat ik ondanks een groot rijbewijs en bestuurderskaart alleen een lesauto van binnen heb gezien... Ik weet dat de chauffeurskaart geregistreerd staat, maar dat is toch het laatste waar je aan denkt als je op vakantie gaat, toch?

En gaat m'n baas dit soort geintjes vergoeden?

en moet ik dan ook m'n schijven meenemen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_112094105
nog een tip voor het rijden in de bergen: op tijd terugschakelen

vuistregel 3/4 gas rijden en als je gas bij geeft moet de auto accelereren, doet hij dat niet
dan zit je in een te hoge versnelling met risico op oververhitting en moet je een versnelling terug.
je kan beter iets te veel toeren draaien - dan werkt de koeling optimaal- dan te laag toerental, want dan kan de motor zijn warmte niet kwijt
ook helling af niet te hoge versnelling... dan hoef je niet of nauwelijk bij te remmen en blijft allles heel

en als je na een lange rit op de parkeerplaats komt, niet gelijk de motor uitzetten, maar nog even 5 minuten laten nadraaien, beter voor de motor en een -eventuele- turbo
pi_112098062
quote:
14s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Speciaal voor mensen met een rijbewijs en een auto, heb ik een aantal tips voor jullie om de zomer zonder problemen met de auto door te komen

• 1 Laat een zomer check uitvoeren, deze kost meestal rond de 20 euro, de auto wordt dan bekeken, banden op spanning gezet, werking van een eventuele airco wordt gecontroleerd. Laat ook de Accu controleren, je zult namelijk niet de eerste wezen die de accu kapot heeft op de vakantie bestemming.

Accu's gaan kapot in de zomer, problemen doen zich vooral voor in de winter omdat de capaciteit dan ontoereikend is.

Leuk weetje, in de zomer vervangt de ANWB MEER accu's dan in de winter

• 2 Controleer de stekkerdoos van de auto, en test de verlichting op de aanhanger (of caravan) tijdig, mocht er een probleem wezen, dan kan dit tijdig opgelost worden, zodat je met goede verlichting weg kunt

• 3 In geval van een aanhanger of caravan, laat de banden controleren, op uitdroging, veroudering.

• 4 Laat de gas instalatie van de caravan controleren op lekkage.

• 5 zorg voor een goed gevulde verband doos, een gevaren drie hoek, veiligheids vestjes, en een brandblusser

• 6 zorg voor een kaart van de landen waar je door heen reist, naar je bestemming, en uitteraad ook van je vakantie land, ook je tomtom kan defect

• 7 zorg voor een volledig reserve wiel, geen thuiskomer (max 80) of nog erger een potje latex, de laatste 2 kun je door de regel weinig mee, de thuiskomer is voor NL voldoende, maar als je in de bergen met een lekke band komt te staan, en je hebt enkel een thuis komer, dan wordt je niet blij.

controleer ook de reserve band op de juiste spanning 3 Bar tenzij anders aangegeven door de fabrikant

• 9 neem op de vertrek dag voldoende kraanwater in een fles mee, is voor vanalles te gebruiken, mocht je auto onverhoopt overhit raken, dan kun je eventueel het koelsysteem tijdelijk afvullen met water.

• 10 Vraag een EHIC-verzekeringspas aan, mocht er iets gebeuren, dan hoeft je niet de kosten te betalen
houd er rekening meet dat de EHIC pas persoons gebonden is

Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren dan kunt u altijd de ANWB bellen voor hulp,

Prettige vakantie
en dan nu...... de praktijk

1. vul radiator bij tot de top, kijk oliepeil na en klaar

2. loop een rondje om de auto met alarmlichten en normale lichten/groot licht aan. laat de remlichten maar zitten, teveel werk.

3. doe #2 met aanhanger aangekoppeld

4. Gasinstallatiewerking controleer je pas bij aankomst, bij problemen zijn er zat koekwauzen en winkeltjes die je bij evt. problemen kunne helpen.

5. een verbanddoos en een brandblusser is genoeg, je gaat op vakantie en niet naar ontwikkelingshulp in Somalie, ook al heeft Dld. zo zijn regeltjes.

6. Als je vantevoren al niet weet waat je heenmoet, kun je beter thuisblijven.

7. inderdaad een volwaardig reserveband, kloten met thuiskomertjes is niet goed voor een vakantiehumeur.

8. je gaat op vakantie met gezin en volle bepakking en dan wil je ook nog 150km+ per uur? ik hoop dat je weet waar je risico's liggen.

9. Onder Antwerpen op de E19, Onder Gladbach op de A61 zijn er wegrestaurants met winkels en bier, doe er je voordeel mee, Op de A1 richting berlijn heb je niks nodig, want als Pool koop je toch alleen iets in je eigen land.

10. Fijne vakantie
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  zondag 27 mei 2012 @ 20:26:41 #20
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_112099559
LOL @ hierboven
pi_112101767
Uhm die schuim troep vind ik juist wel handig, er zit ook een pomp bij en stel je hebt toevallig 2 lekke banden kan je die 2e band tenminste vullen met schuim...

Uiteraard (volwaardig) reservewiel ook mee.
pi_112102012
Tijdig je trekhaakstekker checken is idd een nuttige, vooral na een wintertje pekel.

* CafeRoker denkt terug aan een vakantie jaren geleden waarbij dat allemaal wat minder uitpakte..

Wat betreft die tomtom's/flitspalen: ik weet dat het niet mag, maar worden die boetes nu ook echt daadwerkelijk uitgeschreven als het apparaat in de kofferbak ligt?
pi_112104076
Per 1 juli is het kennelijk ook verplicht in Frankrijk om een alcoholtester aan boord te hebben, hoorde ik gisteren :{ Volgens mij volstaan die goedkope dingen van 3 of 4 euro per stuk al zolang het maar een NF-keurmerk heeft, maar toch :')
pi_112104599
En dat van navigatiesystemen geldt ook voor Duitsland en Zwitserland. Maar zijn daar al verhalen van bekend dat mensen daarop bekeurd zijn? Zwitserland zou er al vanaf 2007 'streng' op controleren.

Overigens is het niet alleen navigatiesystemen; zulke data mag op geen enkel elektronisch apparaat staan, dus ook niet je telefoon of laptop en idd ook niet als dat uit staat en/of in de kofferbak ligt.
  zondag 27 mei 2012 @ 22:35:01 #25
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_112105409
quote:

[..]

WTF? :') Die Fransozen sporen echt niet. Ik zou het ook nog wel durven aanvechten, mijn auto is immers niet tachograaf-plichtig
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')