Nu we toch in het centrale backpacktopic zitten moeten we ook een discussie houden over inpakalgoritmes. Hoe pak jij je backpack in? Waar stop je welke dingen?
Ik heb zelf al jaren een Bach Slim Mac 2 backpack van 70 liter en die is meer dan ruim genoeg. Hij heeft een semi-gescheiden onder- en bovencompartiment. In de loop der jaren heb ik echt een vast inpakstramien ontwikkeld.
Onderin doe ik dingen als de evt slaapzak, lakenzak, klamboe, verbandtasje, toilettas, en twee plastic tassen gevuld met resp. alle "energiedingen" (de nodige batterijen, een reserverzaklamp, lucifers, paar theelichtjes, electrische adapters/kabels) en "medicijnen" (paracetamol, malariapillen, zonnebrandspul, ontsmettingsgel, ed). Ik zorg dat alle zwaardere dingen tegen de rugkant aan de bovenkant van het onderste compartiment zitten.
Bovenin gaat de kleding, in een komo-zak zodat die altijd droog blijft, en alle overige zooi zoals souvenirs, schoenen/sandalen, handdoek, vest, etc.
Naast mijn backpack heb ik een kleine rugtas of schoudertas met wisselende dagelijkse benodigdheden als reisgids, drinken/eten, zaklamp/-mes etc.
Ik heb inmiddels een min of meer vaste paklijst en ik kan alles blindelings vinden in mijn tas. Mijn backpack is wat dat betreft heel wat beter georganiseerd dan mijn huis in Nederland.
Ik vind het geweldig om je hele hebben in houden in 2 tassen te kunnen stoppen die je makkelijk met je kan meedragen. Het heeft allemaal wel voordelen en nadelen (elke keer die tas weer inpakken), maar over het algemeen vind ik leven uit een backpack toch wel behoorlijk relaxed.