abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112071304
Al een lange tijd vraag ik me af wat een vriendschap nou precies inhoud, vrienden zitten vaak op 1 lijn, denken hetzelfde en kunnen lachen met elkaar.

Maar hoe ga je om met vrienden die graag in luxe leven? Ga je daar in mee?

Jij loopt nog in oude spijkerbroeken van de C&A, waar zij alleen nieuwe merkkleding dragen. Jij eet gemiddeld voor 7 euro per avond, waar zij alleen al de wijn voor betalen. Jij gaat liever een weekend naar de ardennen, waar zij naar Las Vegas willen.

Alhoewel vriendschappen niet om geld hoort te draaien, kan een verschil in uitgavenpatroon en levensstandaard wel af en toe roet in het eten gooien. De een heeft nou eenmaal minder geld, of geeft dit liever uit aan andere zaken. Punt is dat je altijd trouw aan jezelf moet blijven, maar dat kan best moeilijk zijn.

Hoe gaan jullie hiermee om? Welke rol speelt geld bij jouw vriendschappen? En het belangrijkste, voel je je wel eens bezwaard, omdat je niet mee kunt doen met hen? Welke rol speelt dit?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kogeltje op 27-05-2012 00:07:22 ]
pi_112071363
Eten voor 7 euro per avond is duur man :P
pi_112071779
quote:
17s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:36 schreef debeterebob het volgende:
Eten voor 7 euro per avond is duur man :P
:D

Herkenbaar trouwens wel, zelf verbreek ik dat soort vriendschappen, vooral als men gaat lopen pochen in de trend van "ah joh, dat kost toch niets!". Ik kan niets met dat soort mensen.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 23:45:53 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_112071908
Ik denk niet dat dat werkt, want dat betekent ook dat je niet meer echt dezelfde interesses hebt (als voorheen).
pi_112071988
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:45 schreef kwiwi het volgende:
Ik denk niet dat dat werkt, want dat betekent ook dat je niet meer echt dezelfde interesses hebt (als voorheen).
Klopt, en dan vooral qua dit:

quote:
Jij gaat liever een weekend naar de ardennen, waar zij naar Las Vegas willen.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 23:49:22 #6
374569 Hanako
Russian car imports BV.
pi_112072110
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:43 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Herkenbaar trouwens wel, zelf verbreek ik dat soort vriendschappen, vooral als men gaat lopen pochen in de trend van "ah joh, dat kost toch niets!". Ik kan niets met dat soort mensen.
Dan is het vrij snel afgelopen kan er maar niks mee en ik als zuinige vrek zoals ik genoemd word kan er dan zo weinig mee nee daar dank ik voor.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 23:49:37 #7
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_112072124
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:43 schreef LompeHork het volgende:

[..]

ja of dat vind ik ook wel vervelend, als je bijvoorbeeld met hun op stap wilt/gaat, dat je zelf rustig avondje wil doen, omdat je nietzoveel geld hebt, die dan de hele tijd jouw drankjes willen betalen, dan voel je je gewoon niet fijn bij..
nerovetsrethca
  zaterdag 26 mei 2012 @ 23:49:38 #8
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_112072127
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:47 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Klopt, en dan vooral qua dit:

[..]

Precies :Y
pi_112072207
Ja, vriendschappen verbreken omdat andere mensen succesvoller zijn in het leven, dat is echt een top idee.
pi_112072230
Inderdaad, als twee mensen op een totaal andere manier hun vakantie in willen vullen, dan kunnen zo nooit vrienden zijn.
pi_112072285
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:49 schreef slangpie het volgende:

[..]

ja of dat vind ik ook wel vervelend, als je bijvoorbeeld met hun op stap wilt/gaat, dat je zelf rustig avondje wil doen, omdat je nietzoveel geld hebt, die dan de hele tijd jouw drankjes willen betalen, dan voel je je gewoon niet fijn bij..
Kan ik me voorstellen, maar dat is meer iets wat bij wat jongere mensen dan mij speelt geloof ik :@

Maar zo hebben wij nog wel eens dingen waar we met "de vriendengroep" naartoe willen, waarvan ik zoiets heb: "wat gaat dat kosten?", terwijl de rest (die fulltime werkt en bij papa en mama woont) dan roept: "ja, dat maakt toch niet uit?" ;) vergelijkbaar, dat wel.
pi_112072314
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:51 schreef Scorpie het volgende:
Ja, vriendschappen verbreken omdat andere mensen succesvoller zijn in het leven, dat is echt een top idee.
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:51 schreef Strugglemaster het volgende:
Inderdaad, als twee mensen op een totaal andere manier hun vakantie in willen vullen, dan kunnen zo nooit vrienden zijn.
Lees het eens op een andere manier, voor sommige mensen is "uit eten gaan" al niet haalbaar.
pi_112072446
En uit eten kunnen is wel onontbeerlijk voor een vriendschap?
pi_112072466
Het zijn uberhaupt altijd goede vrienden geweest, maar ik merk dat ik toch iets minder te makken heb dan zij. Zij zijn niet zozeer succesvoller dan ik, maar meer gespekt door ouders e.d. En dit verschil was vroeger nog niet te zien, maar sinds een tijdje wel.

Maar inderdaad, je voelt je hier toch ongemakkelijk bij. Bij hen thuis wordt ik volgepropt met whisky en toastjes met Exxelent, terwijl ik zelf iets minder gewend ben. Of pochen met nieuwe shuere schoenen. Ik koop liever benzine voor mijn motor zodat ik lekker kan rijden...

Moet ik hier dan mijn vriendschap voor opgeven?
  zaterdag 26 mei 2012 @ 23:56:01 #15
374569 Hanako
Russian car imports BV.
pi_112072467
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:51 schreef Scorpie het volgende:
Nee omdat een ander een veel luxere levensstijl er op na houd dat is anders omdat een vriend succesvoller of meer verdiend verhaal.
pi_112072546
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:55 schreef Strugglemaster het volgende:
Ze zijn er dag en nacht voor je, staan altijd voor je klaar, horen ellenlange klaagzangen over de exen aan, maar dat vervelende uit eten gaan waarbij ze ook nog eens niet op geld willen letten is de druppel! Echt hoor, hoe kan dat, totaal geen echte vrienden!
pi_112072580
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:55 schreef Strugglemaster het volgende:
Sommige mensen zie dat wel zo ja. "Waarom ga je niet mee dan? Kost toch bijna niks?", overigens zie ik dat persoonlijk niet als echte vrienden, meer als kennissen.
pi_112072663
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:57 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Sommige mensen zie dat wel zo ja. "Waarom ga je niet mee dan? Kost toch bijna niks?", overigens zie ik dat persoonlijk niet als echte vrienden, meer als kennissen.
Ach, mensen die alleen maar over geld kunnen zeiken beschouw ik ook niet als vrienden, wat dat betreft zitten we op 1 lijn :)
pi_112072732
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ach, mensen die alleen maar over geld kunnen zeiken beschouw ik ook niet als vrienden, wat dat betreft zitten we op 1 lijn :)
Zeiken over geld en het geld niet hebben is een verschil he ;)
pi_112072760
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Correct, maar deze persoon snapt het:
quote:
17s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:00 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Zeiken over geld en het geld niet hebben is een verschil he ;)
:Y
  Donald Duck held zondag 27 mei 2012 @ 00:00:30 #21
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_112072763
De mensen met wie ik omga kies ik wel op hun levensstandaard ja. Ze moeten ook Apple-gebruikers zijn.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_112073247
Ja, daar zou ik ook op peilen ja. :')
pi_112073575
quote:
14s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:00 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Correct, maar deze persoon snapt het:

[..]

:Y
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:49 schreef slangpie het volgende:

[..]

Deze reactie noem ik zeiken ja. "oh, vrienden betalen mijn drankjes, wat erg!".
pi_112073597
quote:
14s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:08 schreef LompeHork het volgende:
Ja, daar zou ik ook op peilen ja. :')
Kan je wel zo bijdehand doen, maar dat is *precies* even onzinnig als iemand dumpen omdat diegene toevallig wat beter in de slappe was zit.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2012 00:14:49 ]
pi_112073764
quote:
14s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[..]

Ja? En als je het niet kunt betalen en men bied het ook niet aan om het te betalen? Dat is mij namelijk wel overkomen, terwijl ik het in het verleden wel deed (betalen voor degenen die het niet "konden missen"). Toch kan ik het aan de kant van slangpie ook begrijpen, echt fijn is zo'n situatie niet, maar dat heb jij uiteraard nooit meegemaakt.

quote:

[..]

Kan je wel zo bijdehand doen, maar dat is *precies* even onzinnig als iemand dumpen omdat diegene toevallig wat beter in de slappe was zit.
Je hele toon en bewoording slaat echt helemaal nergens op, behalve het feit dat je je blijkbaar niet kunt inleven in andere situaties dan je eigen situatie. Jammer voor je.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2012 00:18:48 ]
pi_112073992
quote:

[..]

[..]

Heb je dit zelf nooit meegemaakt of je zit empatisch op een ander niveau? Kan je niet snappen dat dit een vervelende situatie is.
  zondag 27 mei 2012 @ 00:21:09 #27
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112074024
Het kan een reden zijn om uit elkaar te groeien als vrienden. Maar daar kunnen zoveel redenen voor zijn. Ik zie dat als een natuurlijk proces en dat 'hoort bij het leven'. Nog maar één persoon die een vriend was toen ik 16 was is nu nog een vriend. Bij de afgevallen vrienden was nergens geld de reden. Shit happens, you move on.

Als mensen gaan pochen of als ze je minderwaardig vinden dan verbreek ik de vriendschap gelijk. Niet om het verschil in levensstijl, maar omdat ik per definitie een grafhekel heb aan dat gedrag.

Verder merk ik dat (iig nu ik single ben) ik iets meer geld heb dan mijn vrienden. Dan wil ik graag weer eens uit eten, maar hebben ze geen geld. Dat is vervelend, maar geen enkele reden om minder vrienden te zijn met elkaar. Dan bedenk je gewoon iets dat je wel samen kunt doen. Maar dat moet je sowieso al; vrienden, familie, collega's, je zult altijd iets moeten vinden dat je allebei wilt en kunt.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_112074107
quote:
14s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:17 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Ja? En als je het niet kunt betalen en men bied het ook niet aan om het te betalen? Dat is mij namelijk wel overkomen, terwijl ik het in het verleden wel deed (betalen voor degenen die het niet "konden missen"). Toch kan ik het aan de kant van slangpie ook begrijpen, echt fijn is zo'n situatie niet, maar dat heb jij uiteraard nooit meegemaakt.
Geld is nog nooit een onderwerp van gesprek geweest binnen mijn vriendenkring nee. Of ik nou geen geld had, een vriend geen geld of een ander, er werd, wordt en zal nooit moeilijk over gedaan worden. Maar blijkbaar is dat heel uitzonderlijk en kent de rest van de wereld dit soort vriendschappen niet.

quote:
Je hele toon en bewoording slaat echt helemaal nergens op, behalve het feit dat je je blijkbaar niet kunt inleven in andere situaties dan je eigen situatie. Jammer voor je.
Bedankt voor het maken van mijn punt.
  zondag 27 mei 2012 @ 00:22:37 #29
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112074128
Voor je vrienden moet je wat overhebben, en soms ook even niet, daar hebben ze dan begrip voor.
pi_112074154
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:20 schreef Kogeltje het volgende:

[..]

Heb je dit zelf nooit meegemaakt of je zit empatisch op een ander niveau? Kan je niet snappen dat dit een vervelende situatie is.
Zie hierboven. Ik kan me niet voorstellen dat je onder vrienden geld, een levensstandaard of enig andersoortig materiele zaken de vriendschap laat beinvloeden. Blijkbaar is dat ontzettend bijzonder in deze tijd en kent niemand anders dit.
  zondag 27 mei 2012 @ 00:24:18 #31
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112074221
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:20 schreef Kogeltje het volgende:

[..]

Dat is één kant van het verhaal. Veel mensen voelen dat en ik snap dat best, dat heb ik vroeger ook wel eens gehad.

Aan de andere kant is er vaak geen enkele reden voor. Als ik eten/drankjes voor iemand betaal dan doe ik dat omdat ik dat graag wil, omdat ik liever een gezellige avond heb dan een half-gezellige avond omdat iemand op het geld moet letten. Dat die ander dan bezwaard zou moeten zijn daar ben ik dan i.i.g. niet mee bezig. Jammer dat het vaak toch daar op neer komt.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
pi_112074241
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Geld is nog nooit een onderwerp van gesprek geweest binnen mijn vriendenkring nee. Of ik nou geen geld had, een vriend geen geld of een ander, er werd, wordt en zal nooit moeilijk over gedaan worden. Maar blijkbaar is dat heel uitzonderlijk en kent de rest van de wereld dit soort vriendschappen niet.

[..]

Bedankt voor het maken van mijn punt.
Ah, dan is je toon anders dan ik aan nam. Ik ken dat soort vriendschappen (gelukkig) wel, echter zijn er ook "vrienden" die dit anders inzien, zie mijn voorbeeld, hoewel ik al aangaf dat ik dit meer zie als kennissen dan vrienden ;)

In mijn geval was het "goh, kan je dat niet missen voor je vrienden?" "nee, ik heb daar het geld gewoon niet voor" " :{w "

dat idee.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2012 00:25:21 ]
pi_112074255
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:24 schreef twiFight het volgende:

[..]

Dat is één kant van het verhaal. Veel mensen voelen dat en ik snap dat best, dat heb ik vroeger ook wel eens gehad.

Aan de andere kant is er vaak geen enkele reden voor. Als ik eten/drankjes voor iemand betaal dan doe ik dat omdat ik dat graag wil, omdat ik liever een gezellige avond heb dan een half-gezellige avond omdat iemand op het geld moet letten. Dat die ander dan bezwaard zou moeten zijn daar ben ik dan i.i.g. niet mee bezig. Jammer dat het vaak toch daar op neer komt.
Mensen laten dus geld hun vriendschap beinvloeden. Dat snap ik niet.
pi_112074300
quote:
14s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:24 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Ah, dan is je toon anders dan ik aan nam. Ik ken dat soort vriendschappen (gelukkig) wel, echter zijn er ook "vrienden" die dit anders inzien, zie mijn voorbeeld, hoewel ik al aangaf dat ik dit meer zie als kennissen dan vrienden ;)
Ik beschouw dat soort mensen ook niet als vrienden nee, inderdaad valt dat onder kennissen :)
  zondag 27 mei 2012 @ 00:25:49 #35
374569 Hanako
Russian car imports BV.
pi_112074320
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het is wel gebruikelijk al snap ik het ook niet echt.
pi_112074349
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik beschouw dat soort mensen ook niet als vrienden nee, inderdaad valt dat onder kennissen :)
Zie ook de aanvulling :) dan begrijpen we elkaar inderdaad prima. Ik las je post alleen anders, vandaar.
pi_112074412
quote:
14s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:26 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Zie ook de aanvulling :) dan begrijpen we elkaar inderdaad prima. Ik las je post alleen anders, vandaar.
Ik ben met tien dingen tegelijk bezig dus daar kan het ook aan liggen :P
  zondag 27 mei 2012 @ 00:28:11 #38
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112074448
quote:
14s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zie hierboven. Ik kan me niet voorstellen dat je onder vrienden geld, een levensstandaard of enig andersoortig materiele zaken de vriendschap laat beinvloeden. Blijkbaar is dat ontzettend bijzonder in deze tijd en kent niemand anders dit.
Kan mij wel voorstellen dat als je altijd de lul bent, om het zo maar te noemen, je toch wel beetje zat wordt van het negatief beinvloeden (als is het maar doordat ze rekening met je houden) van je kringetje of dat nu terrecht is of niet
  zondag 27 mei 2012 @ 00:31:03 #39
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112074592
quote:

[..]

Je merkt het meestal snel genoeg aan mensen, het is een onderdeel van hun karakter. Er moet wel een soort balans zijn vind ik (over de jaren heen gezien). Maar ik vind het niet erg om iemands eten te betalen, als zo'n persoon mij bv. ook helpt met verhuizen. Het is geven en nemen, en dat kan in een hele hoop andere vormen dan geld.

Vroeger of later merk ik wel eens dat (oppervlakkige) vrienden meer letten op wat ze nemen dan op wat ze geven, of elk feitje op een weegschaal gaan leggen. Ik hou daar niet van, vrienden betekenen voor mij een stuk ontspanning en gezelligheid, en bovenstaande vind ik niet gezellig of ontspannend. Dat zijn dan meestal even later geen vrienden meer.
pi_112074663
quote:

[..]

Ik denk dat je het niet helemaal snapt.

Concreet gaat het om het onderliggende gevoel dat je hebt bij situaties waarin geld een rol speelt. En aangezien geld in dergelijke situaties een beperkte factor kan zijn voelt dit niet goed aan.

Mijn vriendschappen zijn gebaseerd op gelijkwaardigheid, maar er kunnen zich situaties spelen waarin gelijkwaardheid in mindere mate aanwezig is, omdat geld de beperkte factor is. Het voelt aan als een ongeschreven verplichting om alsnog mee te doen.

Als ik geld in relaties echt belangrijk had gevonden was ik eerder jaloers geweest, maar dat is niet het geval. Hopelijk dring ik tot je door.
pi_112074816
Ik snap Scorpie's punt wel, dat soort mensen moet je niet zien als vrienden, meer als kennissen die te pas en te onpas komen en gaan.

Echte vrienden zijn er voor je door dik en dun en laten je niet vallen door een kleinigheid als geld, als het je echte vrienden zijn slepen ze je mee of passen ze zich aan, niets vreemds naar mijn mening :)
  zondag 27 mei 2012 @ 00:39:32 #42
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112074986
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:32 schreef Kogeltje het volgende:

[..]

Ik denk dat je het niet helemaal snapt.

Concreet gaat het om het onderliggende gevoel dat je hebt bij situaties waarin geld een rol speelt. En aangezien geld in dergelijke situaties een beperkte factor kan zijn voelt dit niet goed aan.

Mijn vriendschappen zijn gebaseerd op gelijkwaardigheid, maar er kunnen zich situaties spelen waarin gelijkwaardheid in mindere mate aanwezig is, omdat geld de beperkte factor is. Het voelt aan als een ongeschreven verplichting om alsnog mee te doen.

Als ik geld in relaties echt belangrijk had gevonden was ik eerder jaloers geweest, maar dat is niet het geval. Hopelijk dring ik tot je door.
Dat je dit voelt is normaal en hebben veel mensen hoor, maar besef je wel dat dat gevoel uit jezelf komt en in veel mindere mate vanuit je vrienden. Als dat laatste wel zo is, dan is het tijd om betere vrienden te zoeken.

[edit]
Overigens vind ik, zoals je praat in dit topic, jou erg klinken als zo'n wegschaal-persoon. Ik ken vrienden met veel geld voor leuke dingen, ik ken vrienden met weinig geld voor leuke dingen. Ik ken vrienden die me gelijk komen helpen bij een klusje, ik ken vrienden die altijd 'wat anders' hebben tijdens een klusje. Ik ken vrienden bij wie ik altijd terecht kan voor wat emotionele steun, ik ken vrienden die geen zinnig woord weten te bedenken. Wederom, het gaat (mij in ieder geval) om het totaalplaatje en geld is daar maar een klein onderdeel van.
pi_112075685
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:39 schreef twiFight het volgende:

[..]

Dat je dit voelt is normaal en hebben veel mensen hoor, maar besef je wel dat dat gevoel uit jezelf komt en in veel mindere mate vanuit je vrienden. Als dat laatste wel zo is, dan is het tijd om betere vrienden te zoeken.

[edit]
Overigens vind ik, zoals je praat in dit topic, jou erg klinken als zo'n wegschaal-persoon. Ik ken vrienden met veel geld voor leuke dingen, ik ken vrienden met weinig geld voor leuke dingen. Ik ken vrienden die me gelijk komen helpen bij een klusje, ik ken vrienden die altijd 'wat anders' hebben tijdens een klusje. Ik ken vrienden bij wie ik altijd terecht kan voor wat emotionele steun, ik ken vrienden die geen zinnig woord weten te bedenken. Wederom, het gaat (mij in ieder geval) om het totaalplaatje en geld is daar maar een klein onderdeel van.
Vrienden heb je in vele soorten en maten, dat klopt.

Ik weeg weinig af en vergelijk niet tussen mijzelf en mijn vrienden, ik geef niet veel om geld (tenzij ik aan het eind van de maand op droog brood zit), wel om genieten. Als dat gevoel normaal is en uit jezelf komt zou het dus betekenen dat je geen goede vriendschap kunt hebben met mensen uit hogere (financiele) van de samenleving omdat dit hinderlijke gevoelens teweeg brengt?

Zelfs als je gelukkig bent met jezelf is het moeilijk om te accepteren dat je niet voldoende kan meegaan in de activiteiten van hen omdat je hiervoor niet de financiele middelen hebt. Het is dan vooral ergelijk als je keer op keer moet weigeren en daarbij moet opmerken dat je het toch echt te duur vind. Alhoewel het goede vrienden zijn, die helpen door dik en dun, wordt je er toch op aangekeken. Het gevoel blijft dus, ook voor hen. Aangezien zij zich soms ook moeten aanpassen aan jouw budget...

[ Bericht 0% gewijzigd door Kogeltje op 27-05-2012 01:00:41 ]
pi_112076985
Werkt niet, had ook een vriend waarmee je altijd kon lachen. Tot dat hij laat maar zeggen in het verkeerde circuit terecht kwam en het geld binnenstroomde.

Niks was meer goed genoeg voor hem, en nu heb ik hem al heel lang niet meer gesproken of gezien.
Het geld heeft zijn gedrag compleet veranderd.

En op termijn ging hij zelf ook liever om met mensen uit zijn nieuwe kringetje die ook het geld hadden om inderdaad te gokken in Amerika en dergelijke.
  Moderator zondag 27 mei 2012 @ 01:29:52 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_112077361
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wat deze man zegt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_112077494
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 01:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wat deze man zegt.
Wat deze jongeman bevestigt.
  zondag 27 mei 2012 @ 02:18:13 #47
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112078942
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:54 schreef Kogeltje het volgende:

[..]

Vrienden heb je in vele soorten en maten, dat klopt.

Ik weeg weinig af en vergelijk niet tussen mijzelf en mijn vrienden, ik geef niet veel om geld (tenzij ik aan het eind van de maand op droog brood zit), wel om genieten. Als dat gevoel normaal is en uit jezelf komt zou het dus betekenen dat je geen goede vriendschap kunt hebben met mensen uit hogere (financiele) van de samenleving omdat dit hinderlijke gevoelens teweeg brengt?

Zelfs als je gelukkig bent met jezelf is het moeilijk om te accepteren dat je niet voldoende kan meegaan in de activiteiten van hen omdat je hiervoor niet de financiele middelen hebt. Het is dan vooral ergelijk als je keer op keer moet weigeren en daarbij moet opmerken dat je het toch echt te duur vind. Alhoewel het goede vrienden zijn, die helpen door dik en dun, wordt je er toch op aangekeken. Het gevoel blijft dus, ook voor hen. Aangezien zij zich soms ook moeten aanpassen aan jouw budget...
Resp. reacties op de dikgedrukte zinnen:

Nee, wat ik bedoel is dat het (kort door de bocht gezegd, en tot op zekere hoogte) een eigen keuze is om je bezwaard te voelen. Als het hun niets uitmaakt, waarom zou het jou dan iets uitmaken? Voel je je ook schuldig of bezwaard als je niet zo goed bent in advies geven? Of als je leven te druk is om ze te helpen met klusjes? Of als je hun nieuwe hobby toch een beetje saai vind? Als geld voor hun wel een factor is in jullie vriendschap, dan zou ik persoonlijk al andere vrienden zoeken.

Ik denk dat dat dus wel mee kan vallen. Ik zou best balen als ik ergens niet aan mee kan doen omdat ik het geld niet heb (bv samen op vakantie naar een tropisch eiland), maar ik zou me er niet schuldig over voelen jegens de vriendschap. En als je niet mee kan doen aan zo'n vakantie, maar wel een gezellig diner bij je thuis regelt voor vrienden (veel goedkoper dan dat wordt het niet) dan is er qua vriendschap toch niets aan de hand?

Wederom, als je er toch op aangekeken wordt, dan zou ik ze al niet meer als vrienden willen hebben.

Dat is toch heel normaal? Zij moeten zich aanpassen aan jouw budget, jij moet je aanpassen aan hun budget. Je spreekt toch samen wat af, wat beide partijen leuk vinden? Net zoals je samen een locatie afspreekt om elkaar te ontmoeten, spreek je (onbewust) toch ook af hoeveel het kost (door bv. af te spreken bij een mcdonalds, eetcafe of michelinsterrestaurant)? Als ik écht geen zin heb om te bowlen op een vrijdagavond, dan zeg ik dat gewoon. Als ze toch graag willen dan kan ik kiezen tussen toch gaan, om hun een plezier te doen, of lekker thuis blijven. In zo'n situatie zou ik me ook niet bezwaard voelen. Waarom als het om geld gaat dan opeens wel?
pi_112079175
Een motor is anders ook behoorlijke luxe, waar heb je je vriendschappen gesloten?
ADHD-C
pi_112079515
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 02:18 schreef twiFight het volgende:

[..]

Resp. reacties op de dikgedrukte zinnen:

Nee, wat ik bedoel is dat het (kort door de bocht gezegd, en tot op zekere hoogte) een eigen keuze is om je bezwaard te voelen. Als het hun niets uitmaakt, waarom zou het jou dan iets uitmaken? Voel je je ook schuldig of bezwaard als je niet zo goed bent in advies geven? Of als je leven te druk is om ze te helpen met klusjes? Of als je hun nieuwe hobby toch een beetje saai vind? Als geld voor hun wel een factor is in jullie vriendschap, dan zou ik persoonlijk al andere vrienden zoeken.

Ik denk dat dat dus wel mee kan vallen. Ik zou best balen als ik ergens niet aan mee kan doen omdat ik het geld niet heb (bv samen op vakantie naar een tropisch eiland), maar ik zou me er niet schuldig over voelen jegens de vriendschap. En als je niet mee kan doen aan zo'n vakantie, maar wel een gezellig diner bij je thuis regelt voor vrienden (veel goedkoper dan dat wordt het niet) dan is er qua vriendschap toch niets aan de hand?

Wederom, als je er toch op aangekeken wordt, dan zou ik ze al niet meer als vrienden willen hebben.

Dat is toch heel normaal? Zij moeten zich aanpassen aan jouw budget, jij moet je aanpassen aan hun budget. Je spreekt toch samen wat af, wat beide partijen leuk vinden? Net zoals je samen een locatie afspreekt om elkaar te ontmoeten, spreek je (onbewust) toch ook af hoeveel het kost (door bv. af te spreken bij een mcdonalds, eetcafe of michelinsterrestaurant)? Als ik écht geen zin heb om te bowlen op een vrijdagavond, dan zeg ik dat gewoon. Als ze toch graag willen dan kan ik kiezen tussen toch gaan, om hun een plezier te doen, of lekker thuis blijven. In zo'n situatie zou ik me ook niet bezwaard voelen. Waarom als het om geld gaat dan opeens wel?
Bedankt voor je reactie, ik kan me vinden wat je zegt. Het is uiteraard een eigen keuze om je bezwaard te voelen. Alhoewel ik hen persoonlijk ook een leuke tijd willen gunnen zonder het concept 'geld' op tafel te leggen en het feit dat ik niet overal in kan meegaan. Zeg maar 'the party-pooper' zijn. Hoe dan ook blijf ik het bezwaarlijk aanvoelen, niet omdat ik daarvoor kies, maar omdat ik graag een leuke tijd wil hebben, zonder gezeur over geld. Zoals ik al zei, geld interesseerd me niet, maar ik heb het helaas wel nodig.

Buitenal kost het elke keer veel energie om met bovenbuggetaire vrienden tot compromissen te komen. Zij willen ook genieten, dat wil ik hen niet ontzeggen. Misschien wordt het tijd om te kijken of ze willen genieten met kaviaar en wijn of met een krat AH pils en een vriend. Goede vrienden zou dat inderdaad geen zak moeten uitmaken.

Offtopic: motorrijden hoeft niet duur te zijn :7

[ Bericht 0% gewijzigd door Kogeltje op 27-05-2012 03:00:58 ]
pi_112079649
Ik snap het niet.. Wat heeft vriendschap nou weer met geld te maken? Een echte vriendschap voor mij is niet dat je constant dingen samen onderneemt maar dat je gewoon een diepe gelijkwaardige band hebt met elkaar waarin je elkaar begrijp, snapt en steunt. Het middelpunt van die vriendschap met elkaar is dan simpelweg bij elkaar zijn en met elkaar kunnen praten over hoe het met je gaat, wat je hebt mee gemaakt etc. Het enige wat je daar voor nodig hebt is een droge plek en een kop thee of een biertje ofzo.

Tuurlijk, natuurlijk wil je ook wel eens iets met elkaar ondernemen en bij mij persoonlijk speelt geld dan geen rol. Ik en mijn vrienden hebben allemaal zoiets van: het is maar geld, wat maakt het uit als ik de ene keer wat meer betaal omdat ik dat nu kan.. netto komt het uiteindelijk toch wel gelijk uit en.. ach, als dat niet het geval is.. het is maar geld.

Als jij zegt dat je moeite hebt om een vriendschap te onderhouden omdat je niet mee kunt doen met alle activiteiten van je vrienden, dan vraag ik me af wat dan die basis is van die vriendschap, die band of alleen maar de uitjes.
pi_112079785
Vrienden krijgen een eigen leven met een vrouw enzo.
  zondag 27 mei 2012 @ 03:38:25 #52
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_112079902
Het speelt een rol, maar is niet het belangrijkste.
Eten, uitjes en andere uitgaven zijn gewoon praktisch, of een vriend 1000 euro of een paar tientjes aan zijn outfit besteedt zal me weinig kunnen interesseren, zo lang hij zich er goed in voelt en ik niet voor aap loop.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_112080439
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 03:03 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik snap het niet.. Wat heeft vriendschap nou weer met geld te maken? Een echte vriendschap voor mij is niet dat je constant dingen samen onderneemt maar dat je gewoon een diepe gelijkwaardige band hebt met elkaar waarin je elkaar begrijp, snapt en steunt. Het middelpunt van die vriendschap met elkaar is dan simpelweg bij elkaar zijn en met elkaar kunnen praten over hoe het met je gaat, wat je hebt mee gemaakt etc. Het enige wat je daar voor nodig hebt is een droge plek en een kop thee of een biertje ofzo.

Tuurlijk, natuurlijk wil je ook wel eens iets met elkaar ondernemen en bij mij persoonlijk speelt geld dan geen rol. Ik en mijn vrienden hebben allemaal zoiets van: het is maar geld, wat maakt het uit als ik de ene keer wat meer betaal omdat ik dat nu kan.. netto komt het uiteindelijk toch wel gelijk uit en.. ach, als dat niet het geval is.. het is maar geld.

Als jij zegt dat je moeite hebt om een vriendschap te onderhouden omdat je niet mee kunt doen met alle activiteiten van je vrienden, dan vraag ik me af wat dan die basis is van die vriendschap, die band of alleen maar de uitjes.
De praktijk wijst te vaak uit dat het op den duur niet werkt, dat je samen dingen doet en iemand nooit zelf betaalt - iets wat met liefde en respect begonnen is. Vriendschap moet altijd onderhouden worden en het blijkt toch telkens weer, dat het stoffelijke er ook bij hoort.

Wat TS zegt blijft ook spelen: dat hij blijft genieten van het kleine wat hij wèl bekostigen kan en dat degenen met meer geld ook meer willen uitgeven en nonchalanter over geld praten. Wat voor mij een week eten is, is voor hun "dat kost drie keer niets" en daarom moet jij dat toch kunnen betalen, namelijk laten zien dat je het gedaan/gekocht hebt en er (na)genietend over mee kan praten. Anders ben je een chagrijn die een ander niets gunt. Lazen we hier ook al. Wie tevreden is met het weinige dat hij heeft, wordt na een tijdje als eeuwige spelbreker ervaren, ondanks alle verheven uitspraken over wat vriendschap ècht is.
  zondag 27 mei 2012 @ 07:28:12 #54
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_112080494
Laat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Meestal betaal ik het restaurant en laat de ander voor de kroeg daarna betalen, als hij/zij het minder breed heeft dan ik. Zo voorkom je dat de ander zich bezwaard voelt en je hebt toch een gezellige avond :D
  zondag 27 mei 2012 @ 08:00:56 #55
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_112080555
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 07:28 schreef Heremeteit het volgende:
Laat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Meestal betaal ik het restaurant en laat de ander voor de kroeg daarna betalen, als hij/zij het minder breed heeft dan ik. Zo voorkom je dat de ander zich bezwaard voelt en je hebt toch een gezellige avond :D
Dit gebruiken wij ook vaak binnen onze vriendengroep. Als er een leuke activiteit is maar 1 of 2 hebben er eigenlijk geen geld voor, dan schieten wij met de anderen dit voor, zodat diegenen het toch niet hoeven te missen :) Het is ook niet leuk als je iets moet missen omdat je het eigenlijk niet kan betalen, dan betalen degenen met meer geld gewoon wat meer zodat iedereen een leuke dag heeft.
En de ervaring is dat zoiets altijd wel terugkomt, je krijgt later altijd wel een uitnodiging voor een hapje eten of iets dergelijks. Of het komt niet terug, ook goed. Als ik het kan missen, zie ik niet in waarom ik het niet zou delen met mijn vrienden.
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_112081087
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 07:04 schreef Teslynd het volgende:
Wat voor mij een week eten is, is voor hun "dat kost drie keer niets" en daarom moet jij dat toch kunnen betalen, namelijk laten zien dat je het gedaan/gekocht hebt en er (na)genietend over mee kan praten. Anders ben je een chagrijn die een ander niets gunt. Lazen we hier ook al. Wie tevreden is met het weinige dat hij heeft, wordt na een tijdje als eeuwige spelbreker ervaren, ondanks alle verheven uitspraken over wat vriendschap ècht is.
Dan heeft het om te beginnen al niets met vriendschap te maken. Dan heeft het voor degene die over geld praat vooral te maken met zichzelf beter voelen ten koste van anderen.

Mijn vrouw en ik hebben het redelijk ruim. Een aantal vrienden van ons niet. Dan gaan we dus met die vrienden niet uit eten in dure restaurants maar koken we uitgebreid voor elkaar. En dat kun je zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wilt. Varierend van tomaat-mozarella salades à 3 euro per persoon tot teriyaki tonijn van 20 euro per persoon. Geluk zit niet in een restaurant of in dure kleding. En mensen die vinden van wel die zijn het niet waard om vriend genoemd te worden.
  zondag 27 mei 2012 @ 10:41:43 #57
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_112081982
Over vriendschap en geld... Ik word zelf financieel altijd nogal gesteund door mijn ouders. Nu ik afgelopen jaar aan een nieuwe opleiding begonnen ben, werk ik daarnaast niet. Puur omdat ik moest wennen aan het hogere lestempo, nieuwe manier van werken (was van mbo 3 naar hbo). Ook hoor ik wat slechter dus een school of stage dag kost meer concentratie en daarmee meer energie dan gemiddeld. Allemaal redenen waarom een bijbaantje even niet kan. Zou er graag bij willen werken. Ik heb het idee dat sommige vriendinnen vinden dat ik het wel erg makkelijk heb. Maar dat is niet zo, zou graag zoveel aan willen kunnen als zij, dan werkte ik er met plezier keihard bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door pietkanarie op 27-05-2012 12:48:57 ]
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  zondag 27 mei 2012 @ 11:19:35 #58
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_112082746
Ik heb er niet zo'n problemen mee mits de rijkere persoon zich kan inleven in het feit dat ik minder dan hem heb (heb het niet slecht btw).

Kijk mij boeien allerlei statussymbolen toch voor geen meter dus in die zin hoeft mijn leven ook niet heel veel te kosten. Als men dat gewoon accepteert is er geen probleem.

Zo ook met gezamelijke activiteiten. Als die mensen inzien dat mijn portemonnee wat krapper is dan zullen ze er rekening mee moeten houden. Ze hoeven toch niet alles met mij te doen. Dus kan prima.
  zondag 27 mei 2012 @ 12:42:45 #59
350100 afrikaantje
gewoon doen
pi_112084829
Het schijnt dat als je succesvolle vrienden hebt je zelf ook succesvoller wordt. Ligt er natuurlijk wel aan hoe zij succesvoller zijn geworden, met meer geld van pap niet natuurlijk :')
  zondag 27 mei 2012 @ 19:37:25 #60
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112097468
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 09:30 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Dan heeft het om te beginnen al niets met vriendschap te maken. Dan heeft het voor degene die over geld praat vooral te maken met zichzelf beter voelen ten koste van anderen.

Mijn vrouw en ik hebben het redelijk ruim. Een aantal vrienden van ons niet. Dan gaan we dus met die vrienden niet uit eten in dure restaurants maar koken we uitgebreid voor elkaar. En dat kun je zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wilt. Varierend van tomaat-mozarella salades à 3 euro per persoon tot teriyaki tonijn van 20 euro per persoon. Geluk zit niet in een restaurant of in dure kleding. En mensen die vinden van wel die zijn het niet waard om vriend genoemd te worden.
Dit dus, alhoewel ik dit in mijn vorige posts ook al zei.
Overigens ben ik zelf ook iemand die, ook nu ik het iets ruimer heb, de kleine dingen nog kan waarderen. Ik zit er dus niet mee als ik eens bij iemand thuis budgetpasta met euroshopper groenten krijg. Als ik per se culinair wil genieten dan ga ik de dag er na wel naar een restaurant.

Maar uit enkele reacties van mensen begrijp ik dus dat vriendschap wel degelijk voornamelijk om geld draait (zowel bij de rijke kant als bij de arme kant). Jammer.
pi_112098627
Nee, het draait niet voornamelijk om geld.
Maar in een relatie met ontbreken van en overschot aan geld gaat het op den duur knagen door het eenrichtingsverkeer van geldstromen. Het is immers niet één keer of een paar keer, maar bijna altijd jaar in jaar uit.

Blijkbaar geeft dat aan beide kanten een soort gewetensprobleem. De arme kant wil niet eeuwig de arme ontvanger zijn en de rijke kant reageert hysterisch op niet meedoen op allerlei gebieden door de arme en praat dat over het de rijke niet gunnen. De eerste vind ik hinderlijk en de tweede armoedig.

Dat van het de rijke niet gunnen is trouwens ook in een ander opzicht vrij algemeen: lezen lezen lezen. Ik sta telkens weer te kijken hoe overtrokken gereageerd wordt, hoe een zin in het algemeen door een boel mensen tegelijk gelezen wordt als een aanval op hun persoonlijk. Ook raar dat veel mensen erop staan te moeten interpreteren dat het stukje na het hunne een reactie op het hunne is. Zelfs als je iemand anders met name noemt of een situatie beschrijft die op geen enkele manier op het voorgaande stukje slaan kan, wordt er dan verontwaardigd/verongelijkt gereageerd. Ik heb het zelfs gehad dat ik met een quote van iemand anders op die ander reageerde en dat de voorgaande schrijfter begon te jammeren. Ok, het is lees/luistervaardigheid, maar ik zie in dit topic al weer een aantal reacties die van zwak leeswerk getuigen.
  zondag 27 mei 2012 @ 22:55:01 #62
1930 The Bitch
the bitch is back
pi_112106544
in ons vriendengroepje zit ook veel inkomens verschil, van 2 verdiensers tot bijstandniveau. Is eigenlijk nooit een probleem geweest.

Uit eten gaan, doen we met 1 stel, de ene keer betalen wij de andere keer hun.
Kadootjes etc doen we vaak bij elkaar lappen, onder betalen wat je missen kan of 5,- euro pp.

Zelfde als we met de meiden gaan stappen, we maken een pot, en ieders draagt gewoon iets bij, we hebben allemaal plezier en de laagste inkomens kunnen toch lekker stappen zonder dat het bezwaarlijk word dat ze constant op een anders zijn kosten meedoen.

Verder regelmatig feestjes en etentjes bij deze of gene thuis, en dan gaat het meer over de moeite die er in word gestoken(wij dames houden van lekker uit gebreid koken) als over de kosten die gemaakt worden.

Gaat al jaren goed zonder schreve gezichten ofzo.
I'm a bitch, i'm a lover
I'm a child, i'm a mother
I'm a sinner, i'm a saint
  maandag 28 mei 2012 @ 00:26:30 #63
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112111801
Teslynd, als ik jouw beide reacties zo lees kom ik tot de conclusie dat je eigenlijk helemaal geen vrienden hebt.
pi_112115959
Ja ach, ik ken ook genoeg mensen met een ruim inkomen die hun geld gewoon anders besteden.

Wel een computer kopen van 2000 euro, maar dan wel 1 of ander vies onbekend merk frisdrank in de koelkast hebben staan, omdat Pepsi, 7-up of Coca Cola te duur is :N
Tombstone shadow, stretchin' across my path.
Every time I get some good news, ooh.
There's a shadow on my back.
  maandag 28 mei 2012 @ 08:39:08 #65
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_112116060
Wat maakt geld nu uit?
Dat bepaalt niet of je het goed met iemand kunt vinden.

Nou ja, je hebt ook mensen die bewust op de rijke stinkerds afgaan om hun eigen 'status' te verhogen. Maar daar zijn andere benamingen voor. Dat heeft niets te maken met vriendschap.
(Un)masking for the greater good.
pi_112116099
Als jouw 'vrienden' in de loop van de tijd meer zijn gaan verdienen en jou er op aankijken/-spreken dat je niet meegaat/meekunt terwijl ze weten dat jij nog studeert óf het gewoon sowieso niet zo breed hebt dan weet je meteen dat 't geen echte vrienden zijn.

Geld hoort in een vriendschap niets uit te maken, maar als er op een gegeven moment zo'n kloof ontstaat die zij niet meer willen dichten (in de zin van dus mínder dure dingen doen zodat jij ook mee kunt) dan is het wmb logisch dat je uit elkaar groeit omdat je geen dingen meer samen onderneemt.

Geld wat je niet hebt kun je niet uitgeven. Geld wat je wél hebt hoef je niet per se uit te geven. Sowieso, 'dure dingen' moeten doen om je vriendschap te onderhouden, dat snap ik niet zo. Nou ja, als je lekker uit eten wilt en daar wat meer geld voor over hebt is dat natuurlijk helemaal prima, maar echte vrienden kijken naar elkaar's persoonlijke leven en daar hoort ook het financiële plaatje bij. En om dan aan te komen met 'aaaaaah joooooooooooh, dá's toch NIETS, wat is nou 100 euro voor een aaaaaaaaaavooooooooooond' :') terwijl ze weten dat jij niet zoveel verdient/hebt als zij en je geld beter aan studie (om maar 's wat te noemen) besteedt en dan alsnog gaan in plaats van lekker thuis koken + biertjes drinken. Mwah. Dat noem ik geen vrienden. :N

't Gaat dan dus niet om het geld hebben an sich, maar om hoe jouw 'vrienden' omgaan met het feit dat jij het niet hebt.
Ja doei.
pi_112118838
Als het al niet gezegd is vind ik wel dat men de term " vriend" te snel en te vlug gebruikt voor iemand die men misschien pas kent. Een vriend(echte) is iemand bij wie je bij wijze van ten tijde van oorlog zou kunnen onderduiken. Een vriend zal je ook altijd de waarheid vertellen ook als het slecht uitkomt.
Een vriend die is er altijd voor je ongeacht je situatie.

Dat is pas een vriend.
  maandag 28 mei 2012 @ 11:36:38 #68
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_112119026
Tsja soms ontgroei je elkaar. Ik ben blij dat in mijn vriendengroep, ondanks behoorlijke inkomsten verschillen iedereen eigenlijk behoorlijk normaal is gebleven en veel dingen gewoon kunnen :D Of het nou normale of soms wat duurdere uitjes zijn! De grote test die mijn vriendengroep moet gaan doorstaan is eerder het combineren van vrienden met een gezin :P

7 euro per avond haal ik trouwens echt niet :P ja oke als ik eens luxe kook vanwege een speciale reden maar normaal niet hoor!
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_112119223
Ik moet zeggen dat de meeste mensen hier een nogal idealistisch beeld van vriendschap hanteren.
  maandag 28 mei 2012 @ 12:02:14 #70
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_112119803
Een 'vriendschap' kan onder druk komen te staan als voor een van beide partijen geld echt een issue is. Het is gewoon niet gezellig om samen met iemand te gaan eten die alleen maar naar de centen kijkt. Het is ook niet gezellig om met iemand wat te gaan drinken als diegene na twee biertjes al loopt te miepen dat het budget voor de avond is bereikt, of die bij een diner op de cent af willen gaan na tellen wie wat gedronken/gegeten heeft i.p.v gewoon de rekening te delen. Daarmee maak je van een gezellig uitje een beladen avondje. Slecht voor de sfeer en dat zijn dan ook de mensen die niet meer uitgenodigd worden.

Als je beide gewoon een normaal of wat hoger inkomen hebt dan hoeft dat niet zo een probleem te zijn. Of iemand schoenen van 400 of 100 euro draagt maakt namelijk niet heel veel uit.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_112132393
Ja dit. Wat je samen doet en bekostigt kan tot problemen leiden op den duur. Niet wat je zelf draagt, tenzij je met kapotte of vieze kleren loopt. Het eerste kan evt. armoe zijn (niet ieder woont binnen het bereik van de kringloopwinkel of Wibra), het tweede is waarschijnlijk onverschilligheid. .
  maandag 28 mei 2012 @ 19:33:07 #72
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_112136461
Zolang je elkaar in elkaars waarde laat, vind ik het prima.
Ook hoi !
pi_112145925
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 11:42 schreef MrGuma het volgende:
Ik moet zeggen dat de meeste mensen hier een nogal idealistisch beeld van vriendschap hanteren.
Nee hoor. Sommige mensen definieren de term "vriend" alleen beperkter dan anderen. Iemand die moeilijk doet over geld, linksom of rechtsom, hoef ik niet als vriend te hebben. Hooguit als vage kennis.
Geld is een attribuut, net als dat uiterlijk en intelligentie dat zijn. Geen van allen zijn, in mijn ogen, belangrijk voor vriendschap. Ik heb knappe vrienden, lelijke vrienden, slimme en domme vrienden, rijke vrienden en arme vrienden. Maar wat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze dezelfde normen en waarden aanhangen als ik, hetzelfde gevoel voor humor hebben en dezelfde dingen leuk vinden om te doen als ik. Bovengenoemde attributen zijn dan simpelweg niet meer van belang en zijn slechts zaken om rekening mee te houden in je manier van omgaan.
pi_112146053
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:35 schreef Kogeltje het volgende:
Al een lange tijd vraag ik me af wat een vriendschap nou precies inhoud, vrienden zitten vaak op 1 lijn, denken hetzelfde en kunnen lachen met elkaar.

Maar hoe ga je om met vrienden die graag in luxe leven? Ga je daar in mee?

Jij loopt nog in oude spijkerbroeken van de C&A, waar zij alleen nieuwe merkkleding dragen. Jij eet gemiddeld voor 7 euro per avond, waar zij alleen al de wijn voor betalen. Jij gaat liever een weekend naar de ardennen, waar zij naar Las Vegas willen.

Alhoewel vriendschappen niet om geld hoort te draaien, kan een verschil in uitgavenpatroon en levensstandaard wel af en toe roet in het eten gooien. De een heeft nou eenmaal minder geld, of geeft dit liever uit aan andere zaken. Punt is dat je altijd trouw aan jezelf moet blijven, maar dat kan best moeilijk zijn.

Hoe gaan jullie hiermee om? Welke rol speelt geld bij jouw vriendschappen? En het belangrijkste, voel je je wel eens bezwaard, omdat je niet mee kunt doen met hen? Welke rol speelt dit?
Nja, ik kan over het algemeen vanalles betalen, maar ben nu niet echt een big spender. Je kunt ook van andere zaken genieten dan alleen luxe. Ik verwacht van vrienden ook niet dat ze doen met hun geld wat ik van ze wil, het is tenslotte hun geld en hun leven.

Als ze iets duur vinden en ik niet gaan ze niet mee, of andersom. Het zijn geen echte vrienden als ze daar geen begrip voor hebben.
Whatever...
  dinsdag 29 mei 2012 @ 01:04:21 #75
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_112153839
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 22:29 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Nee hoor. Sommige mensen definieren de term "vriend" alleen beperkter dan anderen. Iemand die moeilijk doet over geld, linksom of rechtsom, hoef ik niet als vriend te hebben. Hooguit als vage kennis.
Geld is een attribuut, net als dat uiterlijk en intelligentie dat zijn. Geen van allen zijn, in mijn ogen, belangrijk voor vriendschap. Ik heb knappe vrienden, lelijke vrienden, slimme en domme vrienden, rijke vrienden en arme vrienden. Maar wat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze dezelfde normen en waarden aanhangen als ik, hetzelfde gevoel voor humor hebben en dezelfde dingen leuk vinden om te doen als ik. Bovengenoemde attributen zijn dan simpelweg niet meer van belang en zijn slechts zaken om rekening mee te houden in je manier van omgaan.
Dit dus. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat ik denk dat Teslynd geen echte vrienden heeft. Het heeft niet met een idealistisch beeld te maken, maar meer met een kritischere blik op wat nou echt vrienden zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 12:02 schreef Ryon het volgende:
Een 'vriendschap' kan onder druk komen te staan als voor een van beide partijen geld echt een issue is. Het is gewoon niet gezellig om samen met iemand te gaan eten die alleen maar naar de centen kijkt. Het is ook niet gezellig om met iemand wat te gaan drinken als diegene na twee biertjes al loopt te miepen dat het budget voor de avond is bereikt, of die bij een diner op de cent af willen gaan na tellen wie wat gedronken/gegeten heeft i.p.v gewoon de rekening te delen. Daarmee maak je van een gezellig uitje een beladen avondje. Slecht voor de sfeer en dat zijn dan ook de mensen die niet meer uitgenodigd worden.
Een vriendschap kan best onder druk komen te staan of zelfs aflopen omdat je te ver uit elkaar groeit (al dan niet om financiele redenen). Maar de vriendschappen die je wel hebt zouden niet stuk moeten lopen op geld. Of iemand wel of niet geld heeft om mee te doen, dat weet je ook van te voren, daar kom je niet pas na die 6 euro voor die twee drankjes achter. Dan heb je twee opties: je betaalt wat drankjes voor die vriend, zodat je met zijn allen een gezellige avond kunt hebben, of die vriend kiest er voor om niet mee te gaan. Geen van beide opties zouden bij mij de vriendschap zelf onder druk kunnen zetten. Wederom, als dat bij jou wel zo is, denk dan eens kritisch na over wat een vriendschap nu echt voor je betekent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')