Nederland zou inderdaad eens zoiets moeten sturen. Vorig jaar heb ik geloof ik dit nummer getipt:quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:10 schreef o.us het volgende:
Als wij nou Eva Simons stuurden (ze is Nederlandse) met een nummer als onderstaande was het bereiken van de finale al een feit voordat het songfestival überhaupt begint.
Ik ga puntsgewijs reageren.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:52 schreef CommanderKeen het volgende:
Ik heb al het een en ander gezegd, maar hier mijn tips op een rijtje:
Eensquote:* Zorg voor een open inschrijving
* Laat componisten MP3 demo's insturen (géén songteksten of bladmuziek)
De kwaliteit van de selectiecommissie is belangrijker dan de omvang en diversiteit.quote:* Zet hier een grote selectiecommissie op (denk 15 mensen of meer)
* Zorg dat deze selectiecommissie zeer divers is qua leeftijd, achtergrond en muzieksmaak
Selecteer alleen maar nummers uit de open inschrijving; niet langs andere weg. Selecteer een veelvoud van 6 nummers; minstens een stuk of 18.quote:* Selecteer ook daadwerkelijk nummers uit deze open inschrijving (minstens zes)
Eens.quote:* Neem de nummers opnieuw op in een professionele studio, indien nodig
* Zoek goede artiesten voor het uitvoeren van de nummers, indien de demo-artiest niet voldoet
Professionele componisten kunnen gewoon een nummer insturen als je een open inzending hebt. Op voorhand professionele componisten voortrekken is net zo ongewenst als op voorhand bepaalde artiesten voortrekken.quote:* Vraag een aantal professionele componisten ook een lied aan te leveren (vier tot zes nummers)
Moeten ze zelf weten. Als het nummer niet overkomt op tv, heeft dat vanzelf z'n weerslag op de waardering van tv-kijkers.quote:* Laat de artiesten een goede act instuderen, met hulp van choreografen en stylisten
Houd een NSF met minstens 18, maar liever nog 24 nummers (verdeeld over meerdere voorrondes en een finale).quote:* Houd een nationaal songfestival met minstens acht, maar liever nog twaalf nummers
Nee, zorg dat de nummers pas in hun volle glorie te horen zijn tijdens de tv-uitzending van het NSF. Dat is beter voor de kijkcijfers van dat programma en het zorgt dat iedereen een gelijke kans heeft, niet dat mensen met een goed marketingapparaat meteen een voorsprong hebben.quote:* Breng de nummers een week of twee voor het NSF uit op single om zo 'buzz' te genereren
Splits de jury op in een paar groepen, zoals muziekdeskundigen, radio-dj's, vertegenwoordigers van de muziekindustrie, notoire songfestivalhaters (!), buitenlanders, etc. Zorg dat televoting niet doorslaggevend kan zijn.quote:* Laat de uitslag van het NSF bepalen door een combinatie van jury en televoting
Onzin, waar een wil is, is een weg. Het uitzenden van voorrondes was in 2004 ook haalbaar, dus is het in 2013 ook haalbaar. Net zoals het voor de Publieke Omroep haalbaar is om dagelijks live talkshows vanuit Charkov of vanuit de Tour de France-etappeplaats uit te zenden. Kwestie van prioriteiten kennen.quote:In de toekomst zie ik liever nog meer nummers meedoen aan het NSF, compleet met een aantal voorrondes, maar dat lijkt me op dit moment niet haalbaar.
Klopt, maar daar horen dan ook voorrondes bij. Echt goede liedjes kunnen zo'n voorronde prima overleven.quote:Een liedje/act moet zich in de praktijk bewijzen en dat kan alleen als het de competitie aan gaat met andere liedjes/acts, waarbij een combinatie van jury en publiek de winnaar bepaalt, omdat dit ook het format is van het ESF zelf.
Door een selectiecommissie van enige omvang te hebben reduceer je de kans dat een goed liedje buiten de boot valt door de specifieke voorkeuren van de commissieleden. Afgelopen jaar bestond de commissie uit Cornald Maas, de TROS directeur, John de Mol, een choreograaf en een platenbons. Dat vind ik echt te smal. Dan wordt het selecteren van een liedje al snel een onderonsje, en dat moet je juist niet hebben. Als je een grotere groep de selectie laat doen wordt de 'bias' kleiner, en wordt de kans groter dat je ook daadwerkelijk de beste liedjes selecteert.quote:De kwaliteit van de selectiecommissie is belangrijker dan de omvang en diversiteit.
Op zich ben ik dat niet met je oneens, maar ik denk ook dat je de meeste kans maakt op goede liedjes als je ze haalt uit de lengte én de breedte. Daarmee bedoel ik dus een open inschrijving plus liedjes op aanvraag geschreven. Dit gebeurt ook in Zweden, en gebeurde ook voor het NSF in 1998.quote:Professionele componisten kunnen gewoon een nummer insturen als je een open inzending hebt. Op voorhand professionele componisten voortrekken is net zo ongewenst als op voorhand bepaalde artiesten voortrekken.
Achttien liedjes selecteren is een mooi streven, maar vorig jaar waren er bijna 500 open inzendingen, waar het met een vergrootglas zoeken was naar goede liedjes. Van alle inzendingen die te horen waren op internet waren er misschien 2 of 3 goed genoeg voor het NSF. We hebben natuurlijk lang niet alle inzendingen gehoord, maar het overgrote deel was bedroevend. Liever een NSF met 6 goede liedjes dan een NSF met 6 goede liedjes en 12 bedroevende liedjes.quote:Selecteer alleen maar nummers uit de open inschrijving; niet langs andere weg. Selecteer een veelvoud van 6 nummers; minstens een stuk of 18.
Er was dit jaar veel kritiek op de act. Als je daar voor het NSF geen aandacht aan besteed resulteert dat in een kwalitatief matiger NSF, met als gevolg meer scepsis, hoon en minder serieuze aandacht in de komende jaren. Bovendien wordt de act op het NSF vaak als basis gebruikt voor de act op het ESF, dus het is handig als de act op het NSF al staat.quote:Moeten ze zelf weten. Als het nummer niet overkomt op tv, heeft dat vanzelf z'n weerslag op de waardering van tv-kijkers.
Het is een beetje een proefballon, dat geef ik toe. Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier over denken.quote:Nee, zorg dat de nummers pas in hun volle glorie te horen zijn tijdens de tv-uitzending van het NSF. Dat is beter voor de kijkcijfers van dat programma en het zorgt dat iedereen een gelijke kans heeft, niet dat mensen met een goed marketingapparaat meteen een voorsprong hebben.
Eens. Maar te groot is ook niet goed. En het moeten wel deskundige mensen zijn. Ik hoef niet de koffiejuffrouw van de TROS in die commissie, als je snapt wat ik bedoel.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Door een selectiecommissie van enige omvang te hebben reduceer je de kans dat een goed liedje buiten de boot valt door de specifieke voorkeuren van de commissieleden. Afgelopen jaar bestond de commissie uit Cornald Maas, de TROS directeur, John de Mol, een choreograaf en een platenbons. Dat vind ik echt te smal. Dan wordt het selecteren van een liedje al snel een onderonsje, en dat moet je juist niet hebben. Als je een grotere groep de selectie laat doen wordt de 'bias' kleiner, en wordt de kans groter dat je ook daadwerkelijk de beste liedjes selecteert.
Ja, en het gebeurde ook in 2010.... I rest my case. Dat Nederland in 1998 succes heeft geboekt, wil niet zeggen dat het NSF dat jaar niet beter had gekund. Het waren heel andere tijden: in 1998 deden slechts 25 landen mee, met een veel lager Balkan-gehalte dan tegenwoordig.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Op zich ben ik dat niet met je oneens, maar ik denk ook dat je de meeste kans maakt op goede liedjes als je ze haalt uit de lengte én de breedte. Daarmee bedoel ik dus een open inschrijving plus liedjes op aanvraag geschreven. Dit gebeurt ook in Zweden, en gebeurde ook voor het NSF in 1998.
We hebben maar het topje van de ijsberg gehoord. En "goed genoeg voor het NSF" is geen criterium. Je hebt een x-aantal liedjes en je selecteert gewoon de beste daarvan. Niks met goed of bedroevend. Ik vond Treble "bedroevend", Nederland stemde ze massaal naar het Songfestival. Het gevaar van subjectiviteit ligt op de loer.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Achttien liedjes selecteren is een mooi streven, maar vorig jaar waren er bijna 500 open inzendingen, waar het met een vergrootglas zoeken was naar goede liedjes. Van alle inzendingen die te horen waren op internet waren er misschien 2 of 3 goed genoeg voor het NSF. We hebben natuurlijk lang niet alle inzendingen gehoord, maar het overgrote deel was bedroevend. Liever een NSF met 6 goede liedjes dan een NSF met 6 goede liedjes en 12 bedroevende liedjes.
In Zweden leeft de songfestivalcultuur veel meer dan bij ons. Niettemin heeft het land 9 miljoen inwoners, terwijl Nederland er 16 miljoen heeft. Er moet dus beslist potentie zijn om het aantal tot boven de 500 op te vijzelen.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Nog even een vergelijk met Zweden, daar worden meer dan 3000 (!) liedjes aangeleverd, waar uiteindelijk 16 van worden geselecteerd. Vijftien liedjes worden op aanvraag geschreven, en eentje komt uit een open internet verkiezing. Als je uit 3000 liedjes er zestien selecteert, dan mag je blij zijn dat je uit 500 inzendingen zes goede liedjes kunt kiezen.
Ik vind het een wezenlijk punt. Zes is veel te weinig. En de ambitie die je verwoordt, is veel te gering, veel te braaf. Veel te veel vanuit de gedachte: het moet in één avond worden afgeraffeld, het mag niks kosten.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Enfin, het aantal geselecteerde liedjes maakt me ook niet zo heel veel uit, zes leek me gewoon een mooi, realistisch getal gezien afgelopen jaar.
De aanwezigheid van een act weegt mee bij het oordeel dat de jury en tv-kijkers vellen. Als het winnendje liedje geen act heeft, kan die act altijd alsnog worden gevormd.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Er was dit jaar veel kritiek op de act. Als je daar voor het NSF geen aandacht aan besteed resulteert dat in een kwalitatief matiger NSF, met als gevolg meer scepsis, hoon en minder serieuze aandacht in de komende jaren. Bovendien wordt de act op het NSF vaak als basis gebruikt voor de act op het ESF, dus het is handig als de act op het NSF al staat.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van een open inschrijving, maar dat kan wat mij betreft in combinatie met liedjes op aanvraag geschreven. In 2010 was er geen open inschrijving, maar werd er slechts 1 liedje gevraagd aan 1 componist. Dat is wat mij betreft het horrorscenario. In 1998 was er een NSF met daarin liedjes uit een open inschrijving plus liedjes die op aanvraag waren geschreven. Dat jaar bracht niet alleen succes, maar ook dat NSF wordt gezien als een van de betere nationale finales van Nederland.quote:Ja, en het gebeurde ook in 2010.... I rest my case. Dat Nederland in 1998 succes heeft geboekt, wil niet zeggen dat het NSF dat jaar niet beter had gekund. Het waren heel andere tijden: in 1998 deden slechts 25 landen mee, met een veel lager Balkan-gehalte dan tegenwoordig.
Wat is er tegen op een open inschrijving? Professionele componisten die zich geroepen voelen, kunnen gewoon hun nummer insturen.
Mag ik mezelf quoten? Ja, dat mag ik. Door alle geruchten die ik op internet lees, en door het uitblijven van nieuws van de TROS, ga ik steeds meer geloven dat de TROS dit jaar voor een interne selectie gaat. Ik zou dat echt zonde vinden, en ook slecht voor de kansen van Nederland om de finale te halen vanwege boven genoemde argumenten.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:52 schreef CommanderKeen het volgende:
Ik wil nog even de nadruk leggen op het volgende: geen enkele componist of artiest heeft de gouden formule in handen waarmee het ESF kan worden gewonnen. Een liedje/act moet zich in de praktijk bewijzen en dat kan alleen als het de competitie aan gaat met andere liedjes/acts, waarbij een combinatie van jury en publiek de winnaar bepaalt, omdat dit ook het format is van het ESF zelf. Het van wezenlijk belang dat liedjes en artiesten niet intern worden aangewezen, maar de strijd op een of andere manier met elkaar aan gaan. Zelfs een internationale topcomponist schudt niet zo even een gegarandeerde hit uit zijn mouw. Om zoveel mogelijk kans te maken op een hit moet je liedjes halen uit de lengte en de breedte.
Een intern aangewezen artiest, met een liedje dat al een paar jaar op de plank ligt. Het klinkt wel vertrouwd in elk gevalquote:Op donderdag 5 juli 2012 16:05 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Mag ik mezelf quoten? Ja, dat mag ik. Door alle geruchten die ik op internet lees, en door het uitblijven van nieuws van de TROS, ga ik steeds meer geloven dat de TROS dit jaar voor een interne selectie gaat. Ik zou dat echt zonde vinden, en ook slecht voor de kansen van Nederland om de finale te halen vanwege boven genoemde argumenten.
Ja, een liedje dat het album van de aangewezen B-artiest destijds net niet gehaald heeft, maar wat wel "echt een Songfestivalliedje" is.quote:Op donderdag 5 juli 2012 20:25 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Een intern aangewezen artiest, met een liedje dat al een paar jaar op de plank ligt. Het klinkt wel vertrouwd in elk geval
Dit klopt niet. Ik lees dit meer op diverse songfestival fora, maar het is misverstand dat nationale songfestivals slechter scorende nummers opleveren dan een interne selectie.quote:Op woensdag 11 juli 2012 13:47 schreef Pluto1975 het volgende:
Neem de gok en laat Anouk het doen, de nationale songfestivals werken toch niet zo is de afgelopen jaren gebleken.
Ik zeg het voornamelijk om een andere reden, en dat is deze (zie andere thread)quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:08 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Ik lees dit meer op diverse songfestival fora, maar het is misverstand dat nationale songfestivals slechter scorende nummers opleveren dan een interne selectie.
In 2012 was er een Nationaal Songfestival met daarin verschillende kandidaten met verschillende liedjes. Echter, het laatste volwaardige Nationaal Songfestival voor 2012 was in 2005 toen Glennis Grace won. In de tussenliggende jaren is echter steeds een artiest aangewezen met meerdere liedjes (Edsilia, Toppers, 3JS) of een liedje met meerdere artiesten (Sieneke met Shalalie van Pierre Kartner) of zelfs een artiest met een liedje (Hind). In 2006 was er een soort van hybride vorm met drie acts met elk drie liedjes. Deze scoorden allemaal vrij dramatisch. Een interne selectie is dus zeker niet zaligmakend.
Kijk je naar de beste resultaten van Nederland van de afgelopen jaren dan zijn dat toch voornamelijk liedjes geweest die zich eerst hebben moeten bewijzen in een Nationaal Songfestival. Dat is ook wel logisch. Niemand heeft namelijk de gouden formule in handen waarmee je het songfestival wel even wint. Ook Anouk niet. Ze zal best een goed liedje hebben, maar is het geschikt voor een liedjeswedstrijd?
Ik hoor liedjes op de radio die hits zijn, maar die niet de instant-appeal hebben die je nodig hebt op een songfestival. Je moet de kijker in drie minuten in kunnen pakken. Vervolgens moet je mensen ook nog kunnen bewegen om daadwerkelijk te gaan stemmen.
De beste manier om te kijken of een nummer mogelijk scoort op het ESF is door het organiseren van een nationale voorronde. Als dat liedje van Anouk echt helemaal te gek is, dan wint ze dat NSF op haar sloffen.
Dus vegen ze het met hun reactie meteen van tafel. Was netter geweest als ze haar hadden geprezen om het feit dat zij als A Artiest wél mee had willen doen. Denk dat NL God op de blote knieën mag danken dat er überhaupt nog een respectabele artiest mee wil doen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:16 schreef CommanderKeen het volgende:
Wat ik begrijp is dat de TROS de deelname van Anouk helemaal niet van tafel veegt, maar dat ze juist graag willen dat ze meedoet met het Nationaal Songfestival. Anouk wil alleen maar een rechtstreeks ticket naar Malmo.
Wat als het NSF wel zou bestaan uit een gezonde mix van gevestigde artiesten en aanstormend talent?quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:32 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als je ziet wat voor C garnituur de afgelopen jaren is gegaan, vind ik het helemaal niet raar dat iemand van haar statuur gelijk duidelijkheid wil. Zie je haar al een een NSF om een plaats vechten met een Sieneke, VOH-1dagsvliegen, X-factor-nobodies en wat er verder nog uit Volendam tussen de voegen gekrabd wordt?
En stel je voor dat ze zich zo bescheiden opstelt dat ze dat ging doen, dan neemt ze dus het risiko dat het SMS vee of de vakjury of Johnie de Mol toch liever de flavour of the month stuurt?
Je zal daar gek zijn als echt gevestigde artiest....
Dat zou natuurlijk iets anders zijn. Dan gaat het nog ergens over. Maar dat zie ik helaas nit snel gebeuren.quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:42 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Wat als het NSF wel zou bestaan uit een gezonde mix van gevestigde artiesten en aanstormend talent?
Stel je eens voor een NSF met bijvoorbeeld:
• Anouk
• Brandi Russell
• Sharon Doorson
• Ralf Mackenbach
• Racoon
• Waylon
Dat zou toch te gek zijn? En de kans dat er dan een liedje tussenzit dat goed scoort op het ESF is hoger dan wanneer je alleen Anouk selecteert.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |