Over de uitslag van gisteren:
Waar ik het bij de eerste halve finale vrijwel helemaal eens was met wat er doorging, zitten er hier een paar tussen die ik gewoon echt niet in de finale had willen zien.
Litouwen bijvoorbeeld. Het viel te verwachten doordat ze als laatste waren, maar als dit belegen lied halverwege de avond was geweest of aan het begin, was het roemloos ten onder gegaan.
Malta is volgens mij echt een jurypleaser geweest, zoals ik al verwacht had. Elk jaar maar weer is de jury Malta goed gezind, wat ze ook inzenden. In de recap vielen ze niet op, dus ik verwacht niet dat de televoters er massaal voor gebeld hebben. Wat ik erover moet zeggen: redelijk leuke act, goed gezongen maar een erg gedateerd lied en weinig bijzonders.
Oekraïne snap ik ook echt niet. Irritant, slecht lied met een drukke act waar je hele hoofd van gaat tollen. Dat televoters ervoor bellen snap ik nog wel, maar waarom heeft de jury dit niet afgestraft?
Ook wel opvallend dat je dit jaar niet echt een Kate Ryan hebt. Alle favorieten zijn eigenlijk wel door gegaan. Misschien Slovenië, maar zij waren ook niet écht favoriet. Het is meer dat veel mensen verwacht hadden dat ze door zouden gaan.
Voor volgend jaar, wat we beter kunnen doen:
Ten eerste heeft een gevestigde artiest geen zin. Iedereen noemt grote namen en dan daarachter ‘maar die willen toch niet’. En al hadden ze wel gewild, wat dan nog? In de rest van Europa kent niemand ze en ook een gevestigde artiest kan met een slecht of onopvallend lied komen en een amateuristische act. Alleen het feit dat je het professioneel gezien ergens geschopt hebt, maakt je niet gelijk een betere artiest. Er zijn zat amateurs die misschien veel meer te bieden hebben, maar gewoon geen geluk hebben. Al onze ‘sterren’ zijn er ook gekomen met een flinke dosis geluk.
Het enige voordeel van een gevestigde artiest sturen, is dat zo iemand waarschijnlijk al heel vaak voor groot publiek heeft opgetreden en misschien daardoor wat minder zenuwachtig is.
Ik ben nog steeds voor een open inschrijving, maar wel met meer keuze en dat er meer inzendingen voor het Nationaal Songfestival worden geselecteerd. Dan mogen er daarnaast ook nog best intern artiesten worden geselecteerd. En doe dan net als in 2004 met meerdere halve finales. Wat hier eerder ook al werd gezegd: dit jaar hadden we zes acts om uit te kiezen en allemaal hadden ze wel zo hun mankementen. Joan was inderdaad nog de beste keuze uit die zes, maar met de rest had je al helemaal niet aan moeten komen. Als je heel erg veel keuze hebt wordt dat misschien al wat minder.
Verder moet er meer naar het totaalpakket en het overbrengen van de sfeer worden gekeken. Wat voor effect wil je dat het liedje heeft bij mensen? En van daaruit werk je verder. Ik vind nog steeds dat You and Me zoveel beter gebracht had kunnen worden. Had die band en de achtergrondzangeres lekker om haar heen laten feesten, want het is immers een gezellig, feestelijk nummer. Met de huidige act kwam dat totaal niet over.
Kies ook duidelijk een bepaalde richting. Heb je een powerballad, een rustig liedje, een dance nummer, een rock nummer, een meezinger, enz. trek dan ook alles uit de kast om te laten zien wat het is en haal het beste erin naar boven met de middelen die je hebt. Kies je bijvoorbeeld voor een groot, bombastisch lied, laat het vuurwerk dan maar knallen en de lichten flikkeren. Heb je een rustig nummer, hou het dan ook écht klein en ga niet allemaal mensen het podium op halen die niets toevoegen, zoals achtergrondzangers/zangeressen: het lijkt wel of Nederland niet zonder kan, want elk jaar komen we er weer mee aanzetten, terwijl het echt niet altijd iets toevoegt.
Kies ook een passende LED-achtergrond die de sfeer van het nummer naar boven haalt. Sowieso doe veel met attributen, kleding, achtergrond, e.d. om de sfeer naar boven te halen. Dit jaar vond ik het bandje met de verschillende instrumenten leuk gevonden, maar er werd niet het beste uit gehaald.
En het belangrijkste is nog wel, wat hier ook al werd genoemd, dat we de lat hoger moeten leggen. We denken elk jaar maar weer ‘we willen de finale halen, dus we zoeken naar een inzending die de finale zou moeten kunnen halen’. Nee, je moet op zoek gaan naar een inzending die serieus zou kunnen winnen. Als je de lat hoger legt dan het doel dat je wilt bereiken, bereik je dat doel eerder.
Dus ga eens niet op zoek naar een nummer dat ‘de finale zou moeten kunnen halen’, maar naar een inzending die topfavoriet kan worden. Dat de kans klein is dat we vervolgens winnen is dan niet relevant: wij willen de finale halen, dus moet je lat nog veel hoger leggen dan dat.
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D