Hah, ik had het even snel uit mijn hoofd opschreven, stom dat ik het niet zag.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:12 schreef Riparius het volgende:
[..]
Heel eenvoudig: als je een rechthoekige driehoek hebt met een hoek van 60 graden, dan is de andere scherpe hoek 30 graden. En uiteraard is de cosinus van een hoek de sinus van het complement, daarom heet het ook een cosinus (als afkorting van complementi sinus).
Hoe kom je bij die a=b/(b-1)? Ik weet niets over hyperbolen verder.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:19 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ja, je moet het stelsel
a^2+b^2 = 16
a=b/(b-1)
oplossen.
Ik noem de gezochte x-coördinaat a, en de gezochte y-coördinaat b. Dan geldt dat ab/2 de oppervlakte is van de driehoek ingesloten door de x en y as en de gezochte lijn. Maar de oppervlakte is ook op een andere manier uit te drukken, namelijk: (a-1)(b-1)/2 + 1.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:26 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Hoe kom je bij die a=b/(b-1)? Ik weet niets over hyperbolen verder.
Kun je dit toelichten?quote:Op maandag 4 juni 2012 20:29 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik noem de gezochte x-coördinaat a, en de gezochte y-coördinaat b. Dan geldt dat ab/2 de oppervlakte is van de driehoek ingesloten door de x en y as en de gezochte lijn. Maar de oppervlakte is ook op een andere manier uit te drukken, namelijk: (a-1)(b-1)/2 + 1.
Dus (a-1)(b-1)/2 + 1 = ab/2. En dan oplossen voor a geeft a=b/(b-1).
Dat is inderdaad het idee, maar mijn algebra klopt niet.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:37 schreef twaalf het volgende:
Gewoon de driehoek splitsen in een vierkant en twee kleine driehoeken.
En dit geeftquote:
Je laatste regel klopt niet.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:43 schreef Unsub het volgende:
[..]
En dit geeft
(a+b)/2 = ab/2
a+b = ab
b/a=b
Crap, ik kan niet meer helder denken
Dit gaat iig nergens heen.
Die hebben we dus nu:quote:Op maandag 4 juni 2012 20:45 schreef twaalf het volgende:
Het lijkt me dat het maken van de juiste vierdegraadsvergelijking niet het grootste probleem is.
Stel f(x) = g(x) en los op voor x met behulp van de abc-formule.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:53 schreef KennyMcormick het volgende:
Ik heb morgen een proefwerk. Alleen ik snap niks van de discriminant.
Ik heb een som waar ik maar niet uit kan komen :S
f (x) = 2x² -4x & g(x) = x + 10.
En dan moet je ook nog afleiden of die de lijn snijdt, raakt of geen gemeenschappelijk punt heeft.
Wie o wie kan me helpen?
Alvast bedankt
De discriminant is inderdaad 105. Laat maar zien hoe jij het berekent.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:55 schreef KennyMcormick het volgende:
thenxero.
ik heb het uitgerekend en kom op 55 uit maar in het antwoordenboekje staat 105.
Sorry. b = (-1-√17 +/- √(14-2√17))/2quote:Op maandag 4 juni 2012 21:04 schreef thenxero het volgende:
Amoeba, heb je b al berekend van het Riparius probleem?
b = (1+√17 +/- √(14-2√17))/2 krijg ik.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:07 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Sorry. b = (-1-√17 +/- √(14-2√17))/2
ofzo?
-bx, mijn excuses. Je hebt gelijk.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:13 schreef thenxero het volgende:
[..]
b = (1+√17 +/- √(14-2√17))/2 krijg ik.
Volgens mij hebben we dan
b = (1+√17 + √(14-2√17))/2
a = (1+√17 - √(14-2√17))/2
(want het probleem is symmetrisch in a en b en het was gegeven dat a<b)
Numeriek lijkt het ook allemaal te kloppen zo in wolfram alpha. Volgens mij is dit hem dus. Leuk probleempje.quote:
Waar ellipsen een mens wel niet toe brengen.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:19 schreef thenxero het volgende:
[..]
Numeriek lijkt het ook allemaal te kloppen zo in wolfram alpha. Volgens mij is dit hem dus. Leuk probleempje.
Haha. Nu is het eigenlijk mijn beurt om eens een leuk probleempje te posten.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:20 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Waar ellipsen een mens wel niet toe brengen.
En dat is volkomen correct, waarbij dus A(a;0) het snijpunt is met de x-as en B(0;b) het snijpunt met de y-as.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:13 schreef thenxero het volgende:
[..]
b = (1+√17 +/- √(14-2√17))/2 krijg ik.
Volgens mij hebben we dan
b = (1+√17 + √(14-2√17))/2
a = (1+√17 - √(14-2√17))/2
(want het probleem is symmetrisch in a en b en het was gegeven dat a<b)
Ik zag jou er nog wel voor aan om een opgave te geven waarbij je een vierdegraadsvergelijking moet oplossen, gezien je vorige opgavequote:Op maandag 4 juni 2012 21:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
En dat is volkomen correct, waarbij dus A(a;0) het snijpunt is met de x-as en B(0;b) het snijpunt met de y-as.
Prima gedaan, de clou is natuurlijk om niet te verzanden in een vierdegraadsvergelijking die je niet gemakkelijk op kunt lossen.
Noem je dit wel gemakkelijk dan.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
En dat is volkomen correct, waarbij dus A(a;0) het snijpunt is met de x-as en B(0;b) het snijpunt met de y-as.
Prima gedaan, de clou is natuurlijk om niet te verzanden in een vierdegraadsvergelijking die je niet gemakkelijk op kunt lossen.
Die vorige opgave was bijzonder pittig inderdaad. Kopbrekens, tot middenin de nacht.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:23 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik zag jou er nog wel voor aan om een opgave te geven waarbij je een vierdegraadsvergelijking moet oplossen, gezien je vorige opgave.
Vanuit het perspectief van een wiskundige is dit natuurlijk de meest elementaire wiskunde die er bestaat.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:23 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Noem je dit wel gemakkelijk dan.
Ik wed dat 90% van alle havo leerlingen hier de steek zouden laten vallen zodra je NOG een keer met de ABC formule aan de haal moet wanneer er al zo'n harde vergelijking x = 1+√17 staat.
Geweldig.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:24 schreef thenxero het volgende:
[..]
Vanuit het perspectief van een wiskundige is dit natuurlijk de meest elementaire wiskunde die er bestaat.
Dit riekt naar een vorm van statistiek/kansrekening (Aldus behandeld in wiskunde D) ofzo.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:28 schreef thenxero het volgende:
Amoeba en andere liefhebbers, aanschouw het volgende probleem.
Bepaal het aantal getallen tussen de 1000 en de 9999, zodat alle vier cijfers verschillen en ongelijk aan nul zijn.
Het heeft niks met kansrekening te maken, het is elementaire combinatoriek. Veel middelbare scholieren halen dat door elkaarquote:Op maandag 4 juni 2012 21:30 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dit riekt naar een vorm van kansrekening ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |