Waar kan ik terecht voor deze 'goede hulp'? Door mijn huisarts ben ik doorgestuurd naar PsyQ maar hier heb ik tot noch toe niks aan gehad en ik verwacht ook niet dat dat in de toekomst beter gaat worden. Alles is te oppervlakkig en het lijkt wel alsof ze mij een complex proberen aan te praten in plaats van mij hulp te bieden.quote:Op maandag 21 mei 2012 22:29 schreef TNA het volgende:
Gelukkig kun je er goede hulp voor krijgen en deze zou ik zeker zoeken.
Het probleem met jezelf belonen is dat je het zelf moet doen. Wie is de persoon die iets moet doen? IK. Wie houdt hier toezicht op? IK. Dus of ik nou iets goed doe of niet, ik ben degene die mezelf die beloning moet geven en die kan ik dus ook nemen wanneer ik iets niet gedaan heb.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:28 schreef Maanvis het volgende:
Ik heb ook last van uitstelgedrag, en als ik aan het werk ben schieten mijn gedachten alle kanten op. Wat ik mezelf heb aangeleerd is om mezelf te belonen als ik iets doe wat ik zou moeten doen. Bijv. eerst belastingaangifte doen anders mag ik van mezelf niet uit.
Ik weet dat het veel groter is dan dat en ik ervaar ook problemen op andere vlakken. Dit is echter het probleem waar ik op dit moment het meeste mee zit. Als ik dit nu namelijk niet doe, wat moet er dan van me terecht komen?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 05:44 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
ADHD is veel meer dan uitstel gedrag. Het beïnvloedt je hele denken en persoonlijkheid (je zichtbare gedrag althans) en hoe langer het duurt voor je behandeld wordt, hoe groter de kans dat je bijkomende sociale problemen ontwikkelt.
Zonde dat je altijd zo overtuigd bent van de onzin die je verkondigt.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:37 schreef Maanvis het volgende:
schrijf anders op een kalender blije gezichtjes en huilende gezichtjes als je niet haalt wat je vandaag zou doen.
of maak een reminder in je outlook met al je taken, en als je dan telkens op 'uitstellen' of zelfs 'verwijderen' klikt dan heeft dat niets meer met ADHD te maken.
Leg mij eens uit wat voor motivatie iemand heeft om een afspraak met zichzelf te verwijderen uit de agenda, en hoe dat gerelateerd is aan ADHD?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:53 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Zonde dat je altijd zo overtuigd bent van de onzin die je verkondigt.
Je laatste zin is namelijk gelul.
Heel simpel: motivatieproblemen. Ook een kenmerk van ADHD. Er moet een acuut gevaar dreigen of anderszins hevige prikkel zijn om dit probleem te temperen.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:02 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Leg mij eens uit wat voor motivatie iemand heeft om een afspraak met zichzelf te verwijderen uit de agenda, en hoe dat gerelateerd is aan ADHD?
Ik zou je niet kunnen vertellen wat de motivatie hierachter is maar dit gedrag is toch een eigenschap die typisch is voor ADHDers.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:02 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Leg mij eens uit wat voor motivatie iemand heeft om een afspraak met zichzelf te verwijderen uit de agenda, en hoe dat gerelateerd is aan ADHD?
Heel herkenbaar deze dingen inderdaad. Ondanks dat ik weet dat ze niet belangrijker zijn geef ik ze toch een hogere prioriteit.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:40 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Omdat de prikkel niet sterk genoeg doorkomt en je waarschijnlijk 1000 betere dingen te doen hebt, zoals dagdromen, nadenken over hoe je jezelf gaat vermaken of opgaan in je nieuwste kortstondige passie.
Veel stimulerender.
Ik heb een tijdje medicatie gehad en een tijdje behandeling. De behandeling was op dat specifieke moment niet wat ik nodig had (kampte toen met vrij hevige stemmingswisselingen, vriendin had me net ook nog eens gedumpt - kon het niet opbrengen om over agendaatjes te lullen in groepsverband, al was dat slechts het begin van de behandeling) dus ben daar mee gestopt.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 17:04 schreef SemperFii het volgende:
Prins_Eerlijk, hoe ga jij om met deze frustrerende en vervelende eigenschap? Heb jij iets gevonden wat hierbij helpt of eens heeft geholpen?
Hoe zit het met het maken van de afspraak zelf? Ben je wispelturig in wat je wilt? Is dat ook een kenmerk van ADHD?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:13 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Heel simpel: motivatieproblemen. Ook een kenmerk van ADHD. Er moet een acuut gevaar dreigen of anderszins hevige prikkel zijn om dit probleem te temperen.
"behandeld worden" is sowieso niet goed. Je hebt geen kanker.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 05:44 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
ADHD is veel meer dan uitstel gedrag. Het beïnvloedt je hele denken en persoonlijkheid (je zichtbare gedrag althans) en hoe langer het duurt voor je behandeld wordt, hoe groter de kans dat je bijkomende sociale problemen ontwikkelt.
Ik begrijp je vraag heel goed. Heb zelf iets meer dan een jaar geleden de diagnose gehad en heb me ook lang zorgen gemaakt dat ik onderbewust zo'n zieke instelling heb dat ik alle klachten maar heb verzonnen om overal van af te zijn.
Maar dat is het niet. Met mijn grondinstelling is niets mis. Ik kan alleen mint voor langere tijd brengen wat nodig is, en dat is een gevolg van adhd. Deels onverklaarbaar, maar deels heel goed.
Mijn leven draait om verveling en leegte en het bestrijden hiervan. Ik heb heftige ervaringen nodig om niet emotioneel instabiel te worden. Daar is een verklaring voor, kan zo wel een linkje zoeken hier voor. Daarnaast kamp ik met
stemmingswisselingen en algehele onrust in lijf en hoofd die me soms echt gek maakt zonder dat ik echt kan uitleggen wat ik ervaar.
Semantisch gelul waar ik een broertje dood aan heb, dus jij je zinquote:Op dinsdag 22 mei 2012 18:35 schreef hlmllp het volgende:
[..]
"behandeld worden" is sowieso niet goed. Je hebt geen kanker.
Meneer denkt dat ik dat zelf niet al doe?quote:Je moet het heft in eigen handen nemen. Maak notities zodat je dingen niet vergeet en probeer positief te denken.
Klopt, maar soms zit er simpelweg geen positiviteit in. Ik denk niet dat je daar een oordeel over kunt vellen tot je ervaart wat ik soms ervaar.quote:Negativiteit laat je verdrinken en positiviteit brengt je al het moois wat de wereld je te bieden heeft.
Zo zie jij het, maar het is dus niet voor iedereen zo dat er geen positiviteit in zit.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 18:45 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Klopt, maar soms zit er simpelweg geen positiviteit in. Ik denk niet dat je daar een oordeel over kunt vellen tot je ervaart wat ik soms ervaar.
quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:01 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Zo zie jij het, maar het is dus niet voor iedereen zo dat er geen positiviteit in zit.
Het leven zit vol met positieve dingen als je er voor open staat. Ik zie de kleur van de bloemen, ruik de geur van het versgemaaide gras, proef de smaak van een lekker biertje, geniet van de lentezon. Iemand die dat niet zo ervaart kan hier niet over oordelen totdat je ervaart wat ik ervaar.
Nu zul je misschien zeggen dat je er wel voor open staat maar dat het niet komt. Maar dat begrijp ik ook niet helemaal. In dat geval verwijs ik door naar anderen die een spiritueel verhaal kunnen vertellen over je eigen ik te accepteren met alle gedachten die daarbij horen.
En hoe bestrijd je een neurobiologische oorzaak met positief denken? Vertel me dat dan maar.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:01 schreef hlmllp het volgende:
Ik ervaar wat jij soms ervaart.
Maar de kunst is juist om er niet in te blijven hangen, ook al klinkt dat makkelijker gezegd dan gedaan.
En hoe oud ben je dan?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:16 schreef Maanvis het volgende:
Toen ik 16 was had ik een paar keer zo'n 'manische gedachtenstroom' in m'n hoofd. Ik noemde dat dan een 'wervelwind in m'n kop' en soms was ik dan echt in paniek en vroeg ik aan anderen wat ik nou toch moest doen. Ik heb bepaalde van die adviezen echt hard in m'n kop gestampt zodat ze weer op de voorgrond treden als ik weer zo'n gedachtenstroom had.
Nu heb ik daar geen last meer van. Ik denk dat ik er overheen gegroeid ben. Let wel; ik heb nooit een diagnose gehad of medicatie geslikt.
31quote:
Lekker makkelijk. Ik zou er alles op gooien als ik jou was.quote:Nu, na de diagnose, is er in een keer een reden te geven voor mijn falen. Het lag namelijk helemaal niet aan mij, het komt door een tekort aan bepaalde neurotransmitters in mijn hersenen! Dit was een beetje de boodschap die PsyQ mij mee heeft proberen te geven.
Het is áltijd je eigen schuld. Of je nou iemand met het syndroom van down bent of de meest stabiele persoon op aarde. De stoornis is niet iets wat buiten je ligt.quote:
Okee, 32 hierquote:
Dat is nogal kort door de bocht. Hetgeen de cijfers ook uitwijzen.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Lekker makkelijk. Ik zou er alles op gooien als ik jou was.
Een tekort aan bepaalde neurotransmitters heeft niets te maken met al dan niet falen van een opleiding.
Dat ben je gewoon zelf schuld. Me dunkt.
Voor woedeaanvallen weet ik wel dat een goeie onderbreking enorm kan helpen.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:19 schreef Maanvis het volgende:
Dat 'hard in m'n kop stampen' werkte bij mij het beste door bepaalde codewoorden/zinnen met mezelf af te spreken, en ze ook echt in telkens dezelfde bewoordingen in m'n hoofd te hebben zodat ik er niet iets anders van kon maken als ik zo'n periode had. Ik gebruik het nu nog steeds wel eens als vrienden bijv. tegen me moeten zeggen als ik te dronken of aan het flippen ben. Dan werken vaste zinsnedes en woorden, die je afspreekt als je nuchter/rustig bent, het beste.
Dit blijft onzin, als we het wettelijke concept van schuld volgen tenminste.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:20 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is áltijd je eigen schuld. Of je nou iemand met het syndroom van down bent of de meest stabiele persoon op aarde. De stoornis is niet iets wat buiten je ligt.
En welke cijfers zijn dat precies? Ik neem aan dat je naar een onafhankelijk onderzoek verwijst? Waar kan ik dat nalezen?quote:Dat is nogal kort door de bocht. Hetgeen de cijfers ook uitwijzen.
Bij het wettelijke concept van schuld is er een onafhankelijke instantie die erover oordeelt, je kunt niet jezelf ontoerekeningsvatbaar verklaren. En het feit blijft dat jij het strafbaar feit hebt gepleegd.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:24 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Dit blijft onzin, als we het wettelijke concept van schuld volgen tenminste.
Als ik een officiële diagnose had gehad was het daar misschien wel nooit van gekomen. Dan was ik op m'n 18e gediagnosteerd en op m'n 20ste met een burnout thuis komen zitten en was ik daarna nooit meer gaan werken, want ook ik kies altijd de makkelijkste wegquote:Eigen verantwoordelijkheid er iets van te maken, absoluut.
Internet staat er werkelijk vol mee. Cijfers over ADHD en academisch en professioneel falen, alsmede drugsmisbruik.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:25 schreef vosss het volgende:
[..]
En welke cijfers zijn dat precies? Ik neem aan dat je naar een onafhankelijk onderzoek verwijst? Waar kan ik dat nalezen?
Er zijn diverse persoonlijkheidsstoornissen die al snel leiden tot verminderde toerekening. Leert elke rechtenstudent, wordt elke rechter geacht mee te nemen in het oordeel.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Bij het wettelijke concept van schuld is er een onafhankelijke instantie die erover oordeelt, je kunt niet jezelf ontoerekeningsvatbaar verklaren. En het feit blijft dat jij het strafbaar feit hebt gepleegd.
Als je denkt dat dat de makkelijkste weg is dan mankeert er inderdaad iets aan je basisinstelling.quote:Als ik een officiële diagnose had gehad was het daar misschien wel nooit van gekomen. Dan was ik op m'n 18e gediagnosteerd en op m'n 20ste met een burnout thuis komen zitten en was ik daarna nooit meer gaan werken, want ook ik kies altijd de makkelijkste weg.
Ik denk dat we het zelfde zeggenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:33 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Er zijn diverse persoonlijkheidsstoornissen die al snel leiden tot verminderde toerekening. Leert elke rechtenstudent, wordt elke rechter geacht mee te nemen in het oordeel.
Gaat er om dat iemand met dyslexie moeilijk verweten kan worden dat hij lagere cijfers haalt, tot ie er achter komt en mee om leert gaan.
Zo kun je een ADHD'er niet zondermeer verwijten dat hij/zij op werk niet kan brengen wat verwacht wordt. De persoon ziet het zelf ook maar kan gewoon niet beter. Gemakszucht? Wat dacht je van schaamte?
Als toen ik 20 was iemand had gezegd dat ik nooit meer hoefde te werken omdat ik dat toch niet zou kunnen ivm <insert stoornis> dan had ik dat gewoon gedaan.quote:Als je denkt dat dat de makkelijkste weg is dan mankeert er inderdaad iets aan je basisinstelling.
Ik heb vannacht 2 uurtjes geslapen terwijl ik er om 12uur in lag. Precies door dat wat jij net op noemt.quote:En hoe bestrijd je een neurobiologische oorzaak met positief denken? Vertel me dat dan maar.
Kijk, als het nou ging om weinig meer dan depressiviteit dan zou ik er nog in kunnen komen. Maar het is juist de combi van een soort manische gedachtenstroom waar je niet uit komt en depressieve gevoelens die elkaar versterken en versterken en versterken.
Er is helemaal geen ruimte om positief te denken op zo'n moment.
Gelukkig heb je de rest van mijn post ook gelezen. Ik leg inderdaad alle schuld bij ADHD en niet bij mezelf. Ik kan er toch niks aan doen?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Lekker makkelijk. Ik zou er alles op gooien als ik jou was.
Een tekort aan bepaalde neurotransmitters heeft niets te maken met al dan niet falen van een opleiding.
Dat ben je gewoon zelf schuld. Me dunkt.
iig niet in coke en alcohol vluchten (mocht je dat van plan zijn). vooral het eerste maakt je erg opgefokt!quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:09 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Gelukkig heb je de rest van mijn post ook gelezen. Ik leg inderdaad alle schuld bij ADHD en niet bij mezelf. Ik kan er toch niks aan doen?![]()
Ik geef toch juist aan dat ik het daar niet mee eens ben. Ik ben er alleen nog niet achter hoe ik er wel mee om moet gaan en daar vraag ik juist naar!
Ik zit nu op 4x 2 pilletjes van 10mg en denk dat dit wel prima is.Hierdoor is mijn concentratie stukken beter en krijg vaak ook wel dingen gedaan op een dag. Dit zijn alleen onnodige dingen die eigenlijk niet gedaan zouden hoeven worden maar in mijn hoofd op dat moment ontzettend belangrijk zijn.quote:Op woensdag 23 mei 2012 01:07 schreef MaJo het volgende:
Dat je niet naar colleges gaat heeft niks met ADHD te maken, dat is echt pure luiheid.
Wat leren betreft: dat is heel herkenbaar, ik stelde ook altijd alles uit tot het laatste moment en als ik dan eenmaal bezig was ging het goed en vond ik het leuk en wilde ik voor het volgende tentamen beteren maar dan gebeurde toch weer hetzelfdekun je je trouwens niet beter concentreren met ritalin? Want dat zou wel zo moeten zijn. Misschien moet de dosis dan omhoog of zijn andere medicijnen beter voor je
Overigens kun je met ADHD een speciale tentamenregeling krijgen, dan krijg je meer tijd en zit je in een aparte ruimte zodat je je beter kunt concentrerenook heb je recht op een jaar extra studiefinanciering als je vertraging hebt opgelopen, misschien handig voor je om te weten
Heb je behalve medicijnen ook therapie gevolgd? Ik wil niet zeggen dat dat je tot een compleet ander persoon maakt maar het help wel met het structureren van taken. Ik zal nooit de allerbeste planner worden maar ik ben tegenwoordig wel beter in ordenen én doen.quote:Op woensdag 23 mei 2012 01:32 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Ik zit nu op 4x 2 pilletjes van 10mg en denk dat dit wel prima is.Hierdoor is mijn concentratie stukken beter en krijg vaak ook wel dingen gedaan op een dag. Dit zijn alleen onnodige dingen die eigenlijk niet gedaan zouden hoeven worden maar in mijn hoofd op dat moment ontzettend belangrijk zijn.![]()
Dingen die wel echt gedaan moeten worden lukken nog steeds niet echt..
Een jaar extra stufi had ik al recht op omdat dyslexie bij mij al eerder geconstateerd was. En die regeling, tja, ik weet van het bestaan af en neem me steeds voor om dit te regelen maar ook dat gebeurt nooit..
Ik heb via PsyQ een introductiegroep gevolgd maar hier had ik helemaal niks aan. Ik sta nu ingeschreven voor een vaardigheidstraining welke waarschijnlijk pas over een hele tijd begint. Doordat die vorige groep zo tegen viel verwacht ik hier ook niet veel van.quote:Op woensdag 23 mei 2012 01:37 schreef -Miauw- het volgende:
[..]
Heb je behalve medicijnen ook therapie gevolgd? Ik wil niet zeggen dat dat je tot een compleet ander persoon maakt maar het help wel met het structureren van taken. Ik zal nooit de allerbeste planner worden maar ik ben tegenwoordig wel beter in ordenen én doen.
hier hetzelfde. ik gebruik 3 x per dag 2 pilletjes van 10 mg. zou eigenlijk 4 x moeten zijn, maar ik doe geen oog dicht anders.quote:Op woensdag 23 mei 2012 01:32 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Ik zit nu op 4x 2 pilletjes van 10mg en denk dat dit wel prima is.Hierdoor is mijn concentratie stukken beter en krijg vaak ook wel dingen gedaan op een dag. Dit zijn alleen onnodige dingen die eigenlijk niet gedaan zouden hoeven worden maar in mijn hoofd op dat moment ontzettend belangrijk zijn.![]()
Dingen die wel echt gedaan moeten worden lukken nog steeds niet echt..
Een jaar extra stufi had ik al recht op omdat dyslexie bij mij al eerder geconstateerd was. En die regeling, tja, ik weet van het bestaan af en neem me steeds voor om dit te regelen maar ook dat gebeurt nooit..
Oh zou dat het zijn!quote:Op woensdag 23 mei 2012 07:38 schreef lady-wrb het volgende:
en nog even een vraagje: hebben jullie ook problemen met zien als je geen methylfeninaat gebruikt?
het viel me op dat als ik mijn medicatie nog moet innemen (s ochtends bijvoorbeeld) ik niet goed scherp kan zien. als het begint te werken gaat het een stuk beter en heb ik geen problemen met mijn ogen.
Hé dat heb ik niet gezegd hèquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |