Hallo!
Ik begon deze post als een reactie in het bestaande ADHD topic maar er kwam toch een grotere lap tekst uit dan ik had gedacht. Omdat dit even een paar dingen waren die ik nu even kon bedenken maar nog lang niet alles is heb ik er een apart topic voor geopend (chaos in mn kop enzo
). Mocht een mod denken dat het beter in het centrale topic past mag hier een slotje op komen.Dit topic is bedoeld om voor mij een beter inzicht te krijgen in mijn persoonlijke problemen en gedachten die ik ondervind met betrekking tot ADHD. Ik hoop dan ook reacties te krijgen van mensen die ook deze diagnose gesteld hebben gekregen. Reacties van mensen met ADHDers in hun naaste omgeving of mensen die er gewoon wat over te zeggen hebben zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Ik ben nu 23 en ben dit jaar weer begonnen aan een nieuwe studie; Rechten. Begin dit kalenderjaar heb ik mijzelf laten testen en het was raak. ADHD dus. Nu bijna een half jaartje verder gebruik ik metylfenidaad en heb ik een groepsbehandeling gevolgd bij PsyQ. Deze groep heeft veel vragen doen opkomen en een bevredigend antwoord heb ik nog niet kunnen krijgen.
Dit jaar dus alweer met een nieuwe studie begonnen omdat studies in het verleden de soep in zijn gelopen. Iedere keer weer dacht ik achteraf, Semperfii, eigen dikke schuld! Had je maar moeten leren voor je tentamen in plaats van de lamlul uithangen. Nu, na de diagnose, is er in een keer een reden te geven voor mijn falen. Het lag namelijk helemaal niet aan mij, het komt door een tekort aan bepaalde neurotransmitters in mijn hersenen! Dit was een beetje de boodschap die PsyQ mij mee heeft proberen te geven.
Nu denk ik zelf, na een aantal onderzoeken gelezen te hebben over dit onderwerp, dat het goed zou kunnen dat bij personen met ADHD de hersenen anders werken dan normaal. Ik vind het alleen zo vreemd dat daardoor een aantal eigenschappen die mensen die ADHD hebben goedgepraat lijken te worden. Ikzelf heb toch niet gestudeerd voor mijn tentamens? Ikzelf ben toch met volle verstand niet naar college gegaan? Bestaat het eigenlijk wel of ben ik gewoon een luie hond die wil geloven dat er iets mis is met mij? Het lijkt als excuus gebruikt te kunnen worden en dat vind ik een beetje vreemd. Wat vinden jullie daarvan?
Waar ik eerst dus dacht dat ik een persoon was die gewoon een gebrek aan discipline heeft, krijg ik nu te horen dat dit een afwijking is de hersenen. Dit maakt de problemen natuurlijk niet minder maar wel beter te verantwoorden. Hoe gaan jullie om met deze kennis? Heeft het wat veranderd? Gaat het nu beter? Of heb je er vrede mee en jezelf erbij neergelegd dat jij nu eenmaal zo bent?
Nadat ik veel over dit onderwerp heb gelezen en gepraat merk ik dat ongeveer alles wat ik doe onder een symptoom van ADHD geplaatst kan worden. Aan de ene kant vind ik het fijn om te realiseren dat het niet allemaal aan mijzelf ligt maar aan een aandoening die ik heb. Aan de andere kant vind ik het ontzettend vervelend omdat ik merk dat ik zo slechte eigenschappen van mezelf goed probeer te praten in mijn hoofd, alsof ik er graag in wil geloven. Dit helpt mij dus totaal en en zou juist negatief kunnen gaan werken. Ervaren anderen dit ook?
Waar ik eerst dacht dat ik door de diagnose en therapie mijn problemen beter in kaart zou moeten kunnen brengen en hier een oplossing voor kon gaan zoeken, merk ik nu dat mij steeds meer problemen zichtbaar worden maar niet weet wat ik hiermee moet doen.
Even een voorbeeldje: mijn grootste probleem is uitstel/afstelgedrag. Wanneer er een tentamen aan gaat komen wil ik hier mijn uiterste best voor gaan doen. "Deze keer ga ik op tijd beginnen met een strakke planning en dan komt het helemaal goed". Dit doe ik alleen niet en ben mij hier ook ontzettend bewust van
Wat ikzelf heel vervelend vind is dat wanneer er weer een tentamen in zicht komt, ik dondersgoed weet dat ik moet studeren en ook de intentie heb, maar me er toch niet toe kan zetten. Ik weet precies wat ik moet doen en maak hier een planning voor. Uiteindelijk komt hier helemaal niks van terecht en begin ik pas met studeren als het tentamen de volgende dag is. Wanneer ik dan eindelijk begonnen ben heb ik er plezier in en vind ik de stof ontzettend leuk. Ik vraag me dan af waarom ik in hemelsnaam niet eerder begonnen ben. Dit iedere keer weer, met in mijn achterhoofd dat ik het de volgende keer wel goed ga doen.
Het frustreert me een beetje en baal daarom vaak ontzettend van mezelf. juist omdat ik weet dat ik de capaciteiten om te slagen wel bezig. Toch gebeurt dit iedere keer weer op precies dezelfde manier. Ik snap daarom zelf ook niet waarom ik niet gewoon aan de slag ga want ik wil wel echt mijn master halen. Juist omdat ik zo bewust ben van het feit dat ik iets niet doe terwijl ik dit wel zou moeten doen is blijkbaar niet genoeg om toch actie te ondernemen. Ik vind het raar en snap er niks van, maar toch gebeurt het iedere keer weer. Wil ik het dan blijkbaar toch niet graag genoeg? Herkennen mensen dit? Hoe gaan jullie hier mee om? Hebben jullie stimuli gevonden om toch aan de slag te gaan?
SAMENVATTING:
Hoe moet ik ADHD zien? Als excuus, als verklaring, of moet ik er helemaal niks mee? Geloven jullie uberhoubt wel dat dit een serieuze aandoening is waar mensen veel problemen van kunnen ondervinden? Of is het een modeziekte die mensen een excuus geeft voor hun afwijkende gedrag?
Ik ben mezelf ontzettend bewust van mijn uitstelgedrag en zou niets liever willen dan veel discipline hebben maar ondanks dit krijg ik nog steeds niks gedaan. Ken/herken je dit? Hoe ga jij hiermee om?
Alle inbreng is welkom!