abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111854048
Hallo!

Ik begon deze post als een reactie in het bestaande ADHD topic maar er kwam toch een grotere lap tekst uit dan ik had gedacht. Omdat dit even een paar dingen waren die ik nu even kon bedenken maar nog lang niet alles is heb ik er een apart topic voor geopend (chaos in mn kop enzo |:( ). Mocht een mod denken dat het beter in het centrale topic past mag hier een slotje op komen.

Dit topic is bedoeld om voor mij een beter inzicht te krijgen in mijn persoonlijke problemen en gedachten die ik ondervind met betrekking tot ADHD. Ik hoop dan ook reacties te krijgen van mensen die ook deze diagnose gesteld hebben gekregen. Reacties van mensen met ADHDers in hun naaste omgeving of mensen die er gewoon wat over te zeggen hebben zijn natuurlijk ook van harte welkom. :+

Ik ben nu 23 en ben dit jaar weer begonnen aan een nieuwe studie; Rechten. Begin dit kalenderjaar heb ik mijzelf laten testen en het was raak. ADHD dus. Nu bijna een half jaartje verder gebruik ik metylfenidaad en heb ik een groepsbehandeling gevolgd bij PsyQ. Deze groep heeft veel vragen doen opkomen en een bevredigend antwoord heb ik nog niet kunnen krijgen.

Dit jaar dus alweer met een nieuwe studie begonnen omdat studies in het verleden de soep in zijn gelopen. Iedere keer weer dacht ik achteraf, Semperfii, eigen dikke schuld! Had je maar moeten leren voor je tentamen in plaats van de lamlul uithangen. Nu, na de diagnose, is er in een keer een reden te geven voor mijn falen. Het lag namelijk helemaal niet aan mij, het komt door een tekort aan bepaalde neurotransmitters in mijn hersenen! Dit was een beetje de boodschap die PsyQ mij mee heeft proberen te geven.

Nu denk ik zelf, na een aantal onderzoeken gelezen te hebben over dit onderwerp, dat het goed zou kunnen dat bij personen met ADHD de hersenen anders werken dan normaal. Ik vind het alleen zo vreemd dat daardoor een aantal eigenschappen die mensen die ADHD hebben goedgepraat lijken te worden. Ikzelf heb toch niet gestudeerd voor mijn tentamens? Ikzelf ben toch met volle verstand niet naar college gegaan? Bestaat het eigenlijk wel of ben ik gewoon een luie hond die wil geloven dat er iets mis is met mij? Het lijkt als excuus gebruikt te kunnen worden en dat vind ik een beetje vreemd. Wat vinden jullie daarvan?

Waar ik eerst dus dacht dat ik een persoon was die gewoon een gebrek aan discipline heeft, krijg ik nu te horen dat dit een afwijking is de hersenen. Dit maakt de problemen natuurlijk niet minder maar wel beter te verantwoorden. Hoe gaan jullie om met deze kennis? Heeft het wat veranderd? Gaat het nu beter? Of heb je er vrede mee en jezelf erbij neergelegd dat jij nu eenmaal zo bent?

Nadat ik veel over dit onderwerp heb gelezen en gepraat merk ik dat ongeveer alles wat ik doe onder een symptoom van ADHD geplaatst kan worden. Aan de ene kant vind ik het fijn om te realiseren dat het niet allemaal aan mijzelf ligt maar aan een aandoening die ik heb. Aan de andere kant vind ik het ontzettend vervelend omdat ik merk dat ik zo slechte eigenschappen van mezelf goed probeer te praten in mijn hoofd, alsof ik er graag in wil geloven. Dit helpt mij dus totaal en en zou juist negatief kunnen gaan werken. Ervaren anderen dit ook?

Waar ik eerst dacht dat ik door de diagnose en therapie mijn problemen beter in kaart zou moeten kunnen brengen en hier een oplossing voor kon gaan zoeken, merk ik nu dat mij steeds meer problemen zichtbaar worden maar niet weet wat ik hiermee moet doen.

Even een voorbeeldje: mijn grootste probleem is uitstel/afstelgedrag. Wanneer er een tentamen aan gaat komen wil ik hier mijn uiterste best voor gaan doen. "Deze keer ga ik op tijd beginnen met een strakke planning en dan komt het helemaal goed". Dit doe ik alleen niet en ben mij hier ook ontzettend bewust van

Wat ikzelf heel vervelend vind is dat wanneer er weer een tentamen in zicht komt, ik dondersgoed weet dat ik moet studeren en ook de intentie heb, maar me er toch niet toe kan zetten. Ik weet precies wat ik moet doen en maak hier een planning voor. Uiteindelijk komt hier helemaal niks van terecht en begin ik pas met studeren als het tentamen de volgende dag is. Wanneer ik dan eindelijk begonnen ben heb ik er plezier in en vind ik de stof ontzettend leuk. Ik vraag me dan af waarom ik in hemelsnaam niet eerder begonnen ben. Dit iedere keer weer, met in mijn achterhoofd dat ik het de volgende keer wel goed ga doen.
Het frustreert me een beetje en baal daarom vaak ontzettend van mezelf. juist omdat ik weet dat ik de capaciteiten om te slagen wel bezig. Toch gebeurt dit iedere keer weer op precies dezelfde manier. Ik snap daarom zelf ook niet waarom ik niet gewoon aan de slag ga want ik wil wel echt mijn master halen. Juist omdat ik zo bewust ben van het feit dat ik iets niet doe terwijl ik dit wel zou moeten doen is blijkbaar niet genoeg om toch actie te ondernemen. Ik vind het raar en snap er niks van, maar toch gebeurt het iedere keer weer. Wil ik het dan blijkbaar toch niet graag genoeg? Herkennen mensen dit? Hoe gaan jullie hier mee om? Hebben jullie stimuli gevonden om toch aan de slag te gaan?

SAMENVATTING:

Hoe moet ik ADHD zien? Als excuus, als verklaring, of moet ik er helemaal niks mee? Geloven jullie uberhoubt wel dat dit een serieuze aandoening is waar mensen veel problemen van kunnen ondervinden? Of is het een modeziekte die mensen een excuus geeft voor hun afwijkende gedrag?

Ik ben mezelf ontzettend bewust van mijn uitstelgedrag en zou niets liever willen dan veel discipline hebben maar ondanks dit krijg ik nog steeds niks gedaan. Ken/herken je dit? Hoe ga jij hiermee om?

Alle inbreng is welkom! :) *O*
  maandag 21 mei 2012 @ 22:27:09 #2
374247 Cigarette
Smoking Hot
pi_111854700
-laat maar; verkeerd gelezen-
  maandag 21 mei 2012 @ 22:29:27 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_111854862
In mijn optiek is het zowel een serieuze aandoening die pas recentelijk erkenning heeft gekregen, als een modieuze aandoening juist door die erkenning. Als ik jouw verhaal lees lijk jij me bij de eerste groep te horen. Je weet precies wat je moet doen, maar je biologie verhindert dit. Gelukkig kun je er goede hulp voor krijgen en deze zou ik zeker zoeken.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:28:42 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111861004
Bij mensen die een stoornis als excuus zien moet ik altijd aan die sketch denken van Hans Teeuwen, waar 1 mongooltje aan een ander mongooltje vertelt dat ie de verzorger lekker heeft ondergekwijld. Even daarvoor zegt ie over het gebrek aan inzet bij de jostiband 'met zo'n instelling blijf je zwakzinnig' als reactie op een mongooltje dat zegt 'ik ben een mongool, alles wat ik doe is toch wel leuk'.
Kortom je kunt je altijd inzetten om nog iets van je leven te maken. Het risico van een stoornis is dat je een lijstje krijgt met eigenschappen waar je aan voldoet, maar ook dat je op internet leest waar je nog meer aan kan voldoen, en je ook daarmee gaat identificeren.
Accepteer jezelf hoe je bent, dankzij die stoornisdiagnose weet je wat je valkuilen zijn. Maar stop niet met werken aan jezelf en accepteer niet van jezelf dat je al je studies in de soep laat lopen.

Ik heb ook last van uitstelgedrag, en als ik aan het werk ben schieten mijn gedachten alle kanten op. Wat ik mezelf heb aangeleerd is om mezelf te belonen als ik iets doe wat ik zou moeten doen. Bijv. eerst belastingaangifte doen anders mag ik van mezelf niet uit.
Verder heb ik geleerd om gedachten op de achtergrond te schuiven. Ze zijn er dan nog wel, maar het is een soort ruis. Als ik bijv. een oplossing voor iets aan het bedenken ben dan gaat die gedachte van de voorgrond naar de achtergrond, en als ik in m'n onderbewustzijn een oplossing ervoor heb dan komt die weer naar de voorgrond. Wat me verder ook helpt om minder chaotisch te zijn in mijn gedachten is (geloof het of niet) weinig slaap. Op dagen dat ik maar 4 uur slaap heb gehad ben ik echt veel scherper, het is alsof al die wegschietende gedachten dan wat meer op de achtergrond zijn.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_111862707
Persoonlijk denk ik dat je het als verklaring kunt zien, zonder dat het daarmee een excuus wordt. Zie het als inzicht krijgen in hoe jij op bepaalde dingen reageert, en dan is het aan jou om daar in sommige opzichten beter of anders mee te leren omgaan.
pi_111863455
ADHD is veel meer dan uitstel gedrag. Het beïnvloedt je hele denken en persoonlijkheid (je zichtbare gedrag althans) en hoe langer het duurt voor je behandeld wordt, hoe groter de kans dat je bijkomende sociale problemen ontwikkelt.

Ik begrijp je vraag heel goed. Heb zelf iets meer dan een jaar geleden de diagnose gehad en heb me ook lang zorgen gemaakt dat ik onderbewust zo'n zieke instelling heb dat ik alle klachten maar heb verzonnen om overal van af te zijn.

Maar dat is het niet. Met mijn grondinstelling is niets mis. Ik kan alleen mint voor langere tijd brengen wat nodig is, en dat is een gevolg van adhd. Deels onverklaarbaar, maar deels heel goed.

Mijn leven draait om verveling en leegte en het bestrijden hiervan. Ik heb heftige ervaringen nodig om niet emotioneel instabiel te worden. Daar is een verklaring voor, kan zo wel een linkje zoeken hier voor. Daarnaast kamp ik met
stemmingswisselingen en algehele onrust in lijf en hoofd die me soms echt gek maakt zonder dat ik echt kan uitleggen wat ik ervaar.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_111863457
lang verhaal kort: mensen worden gek van me en een baan vasthouden is en blijft enorm moeilijk. Andere mensen bouwen een leven op. Ik probeer niet te verzuipen in het leven en mn eigen leegte.
pi_111870774
Holy shit, herkenbaar allemaal. Ik volg dit topic even.. Sterkte iig TS.
pi_111876106
quote:
7s.gif Op maandag 21 mei 2012 22:29 schreef TNA het volgende:
Gelukkig kun je er goede hulp voor krijgen en deze zou ik zeker zoeken.
Waar kan ik terecht voor deze 'goede hulp'? Door mijn huisarts ben ik doorgestuurd naar PsyQ maar hier heb ik tot noch toe niks aan gehad en ik verwacht ook niet dat dat in de toekomst beter gaat worden. Alles is te oppervlakkig en het lijkt wel alsof ze mij een complex proberen aan te praten in plaats van mij hulp te bieden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:28 schreef Maanvis het volgende:
Ik heb ook last van uitstelgedrag, en als ik aan het werk ben schieten mijn gedachten alle kanten op. Wat ik mezelf heb aangeleerd is om mezelf te belonen als ik iets doe wat ik zou moeten doen. Bijv. eerst belastingaangifte doen anders mag ik van mezelf niet uit.

Het probleem met jezelf belonen is dat je het zelf moet doen. Wie is de persoon die iets moet doen? IK. Wie houdt hier toezicht op? IK. Dus of ik nou iets goed doe of niet, ik ben degene die mezelf die beloning moet geven en die kan ik dus ook nemen wanneer ik iets niet gedaan heb.
Zo kom ik dus geen steek verder omdat het uitvoeren van dingen voor mezelf juist het probleem is.

Het liefst zou ik zoveel sociale controle willen hebben dat ik niet anders kan dan doen wat ik moet doen. Maar ik besef goed dat ik dit niet van iemand kan vragen en ook niet zou moeten willen. Ik moet namelijk een studie afronden voor mezelf en niet voor iemand anders.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 05:44 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
ADHD is veel meer dan uitstel gedrag. Het beïnvloedt je hele denken en persoonlijkheid (je zichtbare gedrag althans) en hoe langer het duurt voor je behandeld wordt, hoe groter de kans dat je bijkomende sociale problemen ontwikkelt.
Ik weet dat het veel groter is dan dat en ik ervaar ook problemen op andere vlakken. Dit is echter het probleem waar ik op dit moment het meeste mee zit. Als ik dit nu namelijk niet doe, wat moet er dan van me terecht komen?

Ik wil kunnen snappen/begrijpen waarom ik iets niet doe terwijl ik dondersgoed weet dat het gedaan moet worden en ook weet dat ik er plezier aan beleef.
Andere mensen zouden mij kunnen zien als luie donder die zijn toekomst weggooit. Hier geef ik ze ook groot gelijk in want ik doe niks. Toch is de wil om iets te doen er echt wel maar kan ik mij er op een of andere manier niet toe zetten. Dit wil ik graag veranderen.

Ondanks dat ik er van overtuigd ben dat ik intelligent genoeg ben om een universitaire studie af te ronden, vraag ik mezelf af wanneer er gesproken kan worden van niet voldoende capaciteiten, aangezien intelligentie niet de enige vereiste is om een master te behalen.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 14:37:42 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111876351
schrijf anders op een kalender blije gezichtjes en huilende gezichtjes als je niet haalt wat je vandaag zou doen :).
of maak een reminder in je outlook met al je taken, en als je dan telkens op 'uitstellen' of zelfs 'verwijderen' klikt dan heeft dat niets meer met ADHD te maken ;).
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 22 mei 2012 @ 14:53:59 #11
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111876974
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 14:37 schreef Maanvis het volgende:
schrijf anders op een kalender blije gezichtjes en huilende gezichtjes als je niet haalt wat je vandaag zou doen :).
of maak een reminder in je outlook met al je taken, en als je dan telkens op 'uitstellen' of zelfs 'verwijderen' klikt dan heeft dat niets meer met ADHD te maken ;).
Zonde dat je altijd zo overtuigd bent van de onzin die je verkondigt.

Je laatste zin is namelijk gelul.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 15:02:45 #12
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111877355
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 14:53 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Zonde dat je altijd zo overtuigd bent van de onzin die je verkondigt.

Je laatste zin is namelijk gelul.
Leg mij eens uit wat voor motivatie iemand heeft om een afspraak met zichzelf te verwijderen uit de agenda, en hoe dat gerelateerd is aan ADHD?
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 22 mei 2012 @ 15:13:05 #13
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111877818
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 15:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Leg mij eens uit wat voor motivatie iemand heeft om een afspraak met zichzelf te verwijderen uit de agenda, en hoe dat gerelateerd is aan ADHD?
Heel simpel: motivatieproblemen. Ook een kenmerk van ADHD. Er moet een acuut gevaar dreigen of anderszins hevige prikkel zijn om dit probleem te temperen.

Kun jij mij uitleggen waarom jij stoere uitspraken doet over iets waar je je nauwelijks in verdiept hebt? :)
pi_111878749
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 15:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik zou je niet kunnen vertellen wat de motivatie hierachter is maar dit gedrag is toch een eigenschap die typisch is voor ADHDers.

En daar zit ik dus mee. Ik snap zelf niet waarom ik het uitstel want hier is helemaal geen goede reden voor. En toch doe ik het iedere keer weer...
  dinsdag 22 mei 2012 @ 15:40:01 #15
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111879109
Omdat de prikkel niet sterk genoeg doorkomt en je waarschijnlijk 1000 betere dingen te doen hebt, zoals dagdromen, nadenken over hoe je jezelf gaat vermaken of opgaan in je nieuwste kortstondige passie.

Veel stimulerender.
pi_111879529
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 15:40 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Omdat de prikkel niet sterk genoeg doorkomt en je waarschijnlijk 1000 betere dingen te doen hebt, zoals dagdromen, nadenken over hoe je jezelf gaat vermaken of opgaan in je nieuwste kortstondige passie.

Veel stimulerender.
Heel herkenbaar deze dingen inderdaad. Ondanks dat ik weet dat ze niet belangrijker zijn geef ik ze toch een hogere prioriteit.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 15:53:15 #17
262 Re
Kiss & Swallow
pi_111879673
niet te veel naar maanvis luisteren zou ik zeggen :)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_111882914
Prins_Eerlijk, hoe ga jij om met deze frustrerende en vervelende eigenschap? Heb jij iets gevonden wat hierbij helpt of eens heeft geholpen?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 17:50:00 #19
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111884766
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 17:04 schreef SemperFii het volgende:
Prins_Eerlijk, hoe ga jij om met deze frustrerende en vervelende eigenschap? Heb jij iets gevonden wat hierbij helpt of eens heeft geholpen?
Ik heb een tijdje medicatie gehad en een tijdje behandeling. De behandeling was op dat specifieke moment niet wat ik nodig had (kampte toen met vrij hevige stemmingswisselingen, vriendin had me net ook nog eens gedumpt - kon het niet opbrengen om over agendaatjes te lullen in groepsverband, al was dat slechts het begin van de behandeling) dus ben daar mee gestopt.

Tijdje terug weer een nieuw behandelplan opgesteld, ook met bupropion (een antidepressivum dat de naam heeft tevens "ADHD-specifieke" klachten te verlichten, maar geenszins een erkend ADHD medicament) en wederom methylfenidaat.

Ga zelf verzoeken om concerta (time-released methylfenidaat die je niet echt kunt misbruiken) omdat ik de neiging heb om bij erge dips over te gaan tot zelfmedicatie met alcohol en cocaine (dan heb ik het over momenten dat ik niet alleen gedeprimeerd ben maar ook super opgefokt en echt van ellende niet weet waar ik het zoeken moet met mn eigen gevoelens en gedachten, en het werkt ook, maar is natuurlijk geen duurzame oplossing) , maar methylfenidaat verpulveren en opsnuiven doet het ook prima :') :') :') Op eigen verzoek dus ook de jellinek erbij om gezeik te voorkomen en een stok achter de deur te hebben.

Ik ben geen verslaafde, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik mezelf er toe moet zetten niet iets tot me te nemen om me een beetje content, rustig en relaxed te voelen. En dan heb ik het over cannabis, omdat dat tenminste nog een beetje mild is. Longkanker daargelaten :') Ik rook sinds 2 weken niet meer doordeweeks en dat gaat redelijk, maar kost de nodige moeite. Valeriaanpilletjes helpen enigszins heb ik het idee.

Tsjah, als ik het zo bekijk is een beetje hulp geen overbodige luxe. Toevallig gaat het de laatste weken een stuk beter met me qua humeur en dan heb je een heel ander verhaal, maar nog steeds verre van optimaal qua functioneren op werk en dergelijke. Maar daar valt mee te leven.

Met de stemmingswisselingen die ik het afgelopen jaar heb gehad valt niet te leven. Ik heb me ook echt zorgen gemaakt dat ik er niet meer uit zou komen en suicidaal zou worden. De gedachte is er op een zeker moment ingeslopen, maar niet als optie... Meer als angst voor de toekomst.

Mijn advies is dus in ieder geval om gewoon zsm hulp te zoeken. Dat duurt allemaal al lang genoeg en is al genoeg gezeik. Hoe vroeger hoe beter :)

Verder heb ik wel iets gehad aan mijn ex. Iemand die ook van heel ver is gekomen (nog veel dieper in de put zat dan ik ooit heb gezeten) en nu een echte TOP carriere in het verschiet heeft. Is de enige persoon die volgens mij ooit echt invloed op me heeft gehad. Zowel positief als negatief, maar ik denk vooral positief omdat ik door haar over mijn negatieve sentiment heen ben gekomen met betrekking tot werk en carriere. Als zij het serieus nam betekende dat namelijk iets.

Raar maar waar. Maar daar heb ik die shit voor, zullen we maar zeggen :D

Zo... en nou weet iedereen meteen hoe het zit O-)
  dinsdag 22 mei 2012 @ 18:31:13 #20
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111886454
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 15:13 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Heel simpel: motivatieproblemen. Ook een kenmerk van ADHD. Er moet een acuut gevaar dreigen of anderszins hevige prikkel zijn om dit probleem te temperen.

Hoe zit het met het maken van de afspraak zelf? Ben je wispelturig in wat je wilt? Is dat ook een kenmerk van ADHD?
Ik heb dat iig wel. Ik denk het ene moment 'ik ga vanavond op stap' en het andere moment 'eigenlijk heb ik helemaal geen zin'.
Een gedicht over Maanvis
pi_111886612
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 05:44 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

Ik begrijp je vraag heel goed. Heb zelf iets meer dan een jaar geleden de diagnose gehad en heb me ook lang zorgen gemaakt dat ik onderbewust zo'n zieke instelling heb dat ik alle klachten maar heb verzonnen om overal van af te zijn.

Maar dat is het niet. Met mijn grondinstelling is niets mis. Ik kan alleen mint voor langere tijd brengen wat nodig is, en dat is een gevolg van adhd. Deels onverklaarbaar, maar deels heel goed.

Mijn leven draait om verveling en leegte en het bestrijden hiervan. Ik heb heftige ervaringen nodig om niet emotioneel instabiel te worden. Daar is een verklaring voor, kan zo wel een linkje zoeken hier voor. Daarnaast kamp ik met
stemmingswisselingen en algehele onrust in lijf en hoofd die me soms echt gek maakt zonder dat ik echt kan uitleggen wat ik ervaar.
"behandeld worden" is sowieso niet goed. Je hebt geen kanker.
Je moet het heft in eigen handen nemen. Maak notities zodat je dingen niet vergeet en probeer positief te denken.
Negativiteit laat je verdrinken en positiviteit brengt je al het moois wat de wereld je te bieden heeft.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 18:45:21 #22
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111886980
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:35 schreef hlmllp het volgende:

[..]

"behandeld worden" is sowieso niet goed. Je hebt geen kanker.
Semantisch gelul waar ik een broertje dood aan heb, dus jij je zin :)

quote:
Je moet het heft in eigen handen nemen. Maak notities zodat je dingen niet vergeet en probeer positief te denken.
Meneer denkt dat ik dat zelf niet al doe?

quote:
Negativiteit laat je verdrinken en positiviteit brengt je al het moois wat de wereld je te bieden heeft.
Klopt, maar soms zit er simpelweg geen positiviteit in. Ik denk niet dat je daar een oordeel over kunt vellen tot je ervaart wat ik soms ervaar.
pi_111887560
Ik ervaar wat jij soms ervaart.

Maar de kunst is juist om er niet in te blijven hangen, ook al klinkt dat makkelijker gezegd dan gedaan.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:01:22 #24
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111887571
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:45 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

Klopt, maar soms zit er simpelweg geen positiviteit in. Ik denk niet dat je daar een oordeel over kunt vellen tot je ervaart wat ik soms ervaar.
Zo zie jij het, maar het is dus niet voor iedereen zo dat er geen positiviteit in zit.
Het leven zit vol met positieve dingen als je er voor open staat. Ik zie de kleur van de bloemen, ruik de geur van het versgemaaide gras, proef de smaak van een lekker biertje, geniet van de lentezon. Iemand die dat niet zo ervaart kan hier niet over oordelen totdat je ervaart wat ik ervaar.
Nu zul je misschien zeggen dat je er wel voor open staat maar dat het niet komt. Maar dat begrijp ik ook niet helemaal. In dat geval verwijs ik door naar anderen die een spiritueel verhaal kunnen vertellen over je eigen ik te accepteren met alle gedachten die daarbij horen :).
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:05:45 #25
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111887772
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Zo zie jij het, maar het is dus niet voor iedereen zo dat er geen positiviteit in zit.
Het leven zit vol met positieve dingen als je er voor open staat. Ik zie de kleur van de bloemen, ruik de geur van het versgemaaide gras, proef de smaak van een lekker biertje, geniet van de lentezon. Iemand die dat niet zo ervaart kan hier niet over oordelen totdat je ervaart wat ik ervaar.
Nu zul je misschien zeggen dat je er wel voor open staat maar dat het niet komt. Maar dat begrijp ik ook niet helemaal. In dat geval verwijs ik door naar anderen die een spiritueel verhaal kunnen vertellen over je eigen ik te accepteren met alle gedachten die daarbij horen :).
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:01 schreef hlmllp het volgende:
Ik ervaar wat jij soms ervaart.

Maar de kunst is juist om er niet in te blijven hangen, ook al klinkt dat makkelijker gezegd dan gedaan.
En hoe bestrijd je een neurobiologische oorzaak met positief denken? Vertel me dat dan maar.

Kijk, als het nou ging om weinig meer dan depressiviteit dan zou ik er nog in kunnen komen. Maar het is juist de combi van een soort manische gedachtenstroom waar je niet uit komt en depressieve gevoelens die elkaar versterken en versterken en versterken.

Er is helemaal geen ruimte om positief te denken op zo'n moment.

Vaak genoeg heb ik dat soort dingen uiteindelijk in de hand. Soms niet. Ik ga niet zitten wachten waar dat schip dan strandt en grijp zelf dus in op de enige manier die ik kan bedenken.

Dat dat niet constructief is begrijp ik. En ik bestrijd niet per se wat jullie zeggen, maar zonder enige vorm van medicatie kan ik niet geloven dat zulke momenten beheersbaar zijn.

Maar ik word graag overtuigd van het tegendeel :)

PS. Mn ik accepteren ben ik best ver in geloof ik. Ik mag mezelf echt graag. Dit gaat niet over acceptatie maar over een compleet zwart gat. Zie het als een brandende peuk in je gezicht. Hoezeer je jezelf ook accepteert en liefhebt, dat gevoel wil je kwijt.

[ Bericht 11% gewijzigd door Prins_Eerlijk op 22-05-2012 19:13:22 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')