Nu wel.quote:
Ja, die zijn echt supervet! En altijd die eeuwige baard hahaquote:Op donderdag 24 mei 2012 00:18 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Nu wel.Heel tof.
Jammer dat er nu zo weinig van over is... Die 'stierenman' staat ook in The British Museum geloof ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Khorsabad (Paleis van Sargon)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dur-SharrukinSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Ziggurat tempelvorm, met als beroemdste waarschijnlijk de Ziggurat van Ur. Kon helaas het artikel waaruit bleek dat er een lange ontwikkeling in de bouw van de Ziggurats zitten niet meer terug vinden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ziggurat_of_Ur
De wetten van Babylon noemde je al kort, de Code van Hammunrabi. (Samen met de Stele van Hammunrabi die ook vrij bekend is)
http://en.wikipedia.org/wiki/Code_of_Hammurabi
En de Engelse vertaling van het wetboek, die wel leuk is om door te lezen.
http://eawc.evansville.edu/anthology/hammurabi.htm
Hun Administratief systeem waaruit het kleitablet mogelijk is ontstaan. Sinds Mesopotamie een relatief arm gebied in grondstoffen is (Steen, hout moest van ver komen) was handel een vrij belangrijk onderdeel. Bij het handelen administreerde men de hoeveelheid producten door middel van kleine voorwerpen, deze werden in een kleibal gestopt die aan de buitenkant werd bedrukt door stempels. Bij aankomst brak men die open en kon worden gecontroleerd of de hoeveelheid klopte.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In een later stadia veranderde dit naar het gebruik van cilinderrollen waarbij de aantallen op een kleitablet werden gerold. Men denkt dat dit administratief systeem verantwoordelijk was voor het ontstaan van schrift. http://en.wikipedia.org/wiki/Cylinder_seal
Heb verder nog een heleboel plattegronden, maar die zijn vrij saaiLang niet zo spectaculair als foto's.
![]()
Bedankt voor de post, zeer interessant! Maf gebruik die kleiballen, eigenlijk best handig! Als iemand dat wil toevoegen in de OP, graag
Jammer trouwens dat mijn Windows geen spijkerschrift herkent, ik snap namelijk de ballen van bijvoorbeeld deze tekst:- uit http://en.wikipedia.org/wiki/Sin_%28mythology%29quote:The original meaning of the name Nanna is unknown. The earliest spelling found in Ur and Uruk is DLAK-32.NA (where NA is to be understood as a phonetic complement). The name of Ur, spelled LAK-32.UNUGKI=URIM2KI, is itself derived from the theonym, and means "the abode (UNUG) of Nanna (LAK-32)".
Nog wat mooie plaatjes:
Artistieke impressie van Persepolis
Perzische officier
[ Bericht 44% gewijzigd door TheHappyPrince op 24-05-2012 21:12:37 ]![]()
Er zijn wel fonts die je kan downloaden voor het spijkerschrift, maar ik denk niet dat die daarbij veel helpen. Het is een technische verwijzing naar de individuele spijkerschrift tekens. Het spijkerschrift zelf is ook veranderd door de tijd heen dus zoals gewoonlijk zijn er verschillende lijsten van spijkerschrifttekens. In dit geval verwijst dLAK-32.NA naar het Dingir teken, teken 32 uit de LAK lijst en NA verwijst naar een specifieke betekenis van dat teken.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:56 schreef TheHappyPrince het volgende:
Jammer trouwens dat mijn Windows geen spijkerschrift herkent, ik snap namelijk de ballen van bijvoorbeeld deze tekst:![]()
Het Zoroastrisme is een Perzische godsdienst zoals die gepredikt werd door Zarathustra (Zoroaster in het Grieks) vanaf ongeveer 1000 v.C.
Volgens Zoroaster werd de wereld geregeerd door twee principes: Goed en Kwaad. Het eerste werd vertegenwoordigd door de Perzische oppergod Ahura Mazda (Oromasdes), het tweede door de kwade geest Angra Mainyu (Ahriman). Beiden werden door goddelijke helpers ('engelen en duivelen') bijgestaan. De mens nam deel aan deze strijd door één van beiden te volgen.
De leer werd door de Perzen bepaald niet meteen algemeen aanvaard. De perzen vereerden van oudsher naast hun oppergod Ahura Mazda ook nog vele andere goden, van wie Anahite (godin vd vruchtbaarheid) en Mithras (god van het licht) de belangrijkste waren. Het Zoroastrisme werd vermoedelijk pas in het Nieuw-Perzische Rijk echt invloedrijk en een door de staat bevoordeelde religie. Het geloof is ten onder gegaan door de opkomst van de islam in de zevende eeuw.
(TRU OH # 6008 Een drukke zaterdagochtend)![]()
Ik vraag me af of hun idee over een dualistische wereld met twee goden de gnostiek heeft beïnvloed, ik zie het bij o.a. het manicheïsme ook.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:53 schreef Nibb-it het volgende:
Het Zoroastrisme is een Perzische godsdienst zoals die gepredikt werd door Zarathustra (Zoroaster in het Grieks) vanaf ongeveer 1000 v.C.
Volgens Zoroaster werd de wereld geregeerd door twee principes: Goed en Kwaad. Het eerste werd vertegenwoordigd door de Perzische oppergod Ahura Mazda (Oromasdes), het tweede door de kwade geest Angra Mainyu (Ahriman). Beiden werden door goddelijke helpers ('engelen en duivelen') bijgestaan. De mens nam deel aan deze strijd door één van beiden te volgen.
De leer werd door de Perzen bepaald niet meteen algemeen aanvaard. De perzen vereerden van oudsher naast hun oppergod Ahura Mazda ook nog vele andere goden, van wie Anahite (godin vd vruchtbaarheid) en Mithras (god van het licht) de belangrijkste waren. Het Zoroastrisme werd vermoedelijk pas in het Nieuw-Perzische Rijk echt invloedrijk en een door de staat bevoordeelde religie. Het geloof is ten onder gegaan door de opkomst van de islam in de zevende eeuw.
(TRU OH # 6008 Een drukke zaterdagochtend)![]()
Volgens mij werd er in het manicheïsme vanuit gegaan dat (oa) Zoroaster 'slechts' een boodschapper van God was. Er zullen idd nog wel andere elementen zijn overgenomen, ik weet er het fijne niet van. Wel heel interessant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |