Ik denk dat in je antwoord moet staan toch echt moet staan dat door meer verschillende MHC genen er meer antigenen herkend worden en er dus een grotere overlevingskans is.quote:Op woensdag 23 mei 2012 19:15 schreef huayra het volgende:
Ik heb een vraagje voor de mensen die vandaag het vwo bio CE hebben gemaakt.
De vraag gaat over vraag 33.
Ik heb als antwoord: Als de ouders zoveel mogelijk verschillen hebben wat betreft de MHC-allelen. Dan zal het nageslacht een diversiteit aan MHC-allelen hebben, waardoor de kans groter is, dat het nageslacht een parings partner zal vinden.
Dit lijkt echter niet eens op het antwoord wat in het correctievoorschrift staat.
Maar zou mijn antwoord ook kunnen kloppen
Edit
Hier komt de vraag,
Stukje tekst wat boven de vraag stond,
In een onderzoek naar de partnerkeuze bij muizen werden twee familiegroepen,
elk met een bekend homozygoot MHC-genotype, gebruikt: type R en type S.
Paringsbereide vrouwtjes, opgegroeid in één van deze familiegroepen, werd de
keuze geboden tussen mannetjes van het type R en van het type S.
De vrouwtjes paarden bij voorkeur met mannetjes van het andere MHC-type.
Het is voordelig voor het nageslacht als de ouders zoveel mogelijk verschillen
wat betreft de MHC-allelen.
2p 33 Leg dit uit aan de hand van de functie van het MHC-comple
Ik heb daar letale factor gebruikt als voorbeeld in plaats van een minder voordelig gen. Ik hoop dat het goed is.quote:Op woensdag 23 mei 2012 19:38 schreef Nutkicker22 het volgende:
Er was zo een vraag (muizen) waarbij je moest uitleggen waarom inteelt nadelig was ofzo.
Ik had als antwoord: door inteelt heb je minder genetische variatie en daarnaast kan het leiden tot misvormingen / ziektes.
Volgens het antwoordmodel heb ik het fout
Is goed: http://jxb.oxfordjournals.org/content/51/349/1413.full.pdf.quote:
staat iig niet in het antwoordmodel. Meerdere antwoorden zijn mogelijk denk ik. Wat haat ik open vragen zeg ...quote:Op woensdag 23 mei 2012 19:44 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Ik heb daar letale factor gebruikt als voorbeeld in plaats van een minder voordelig gen. Ik hoop dat het goed is.
Ik denk dat je toch echt 'grotere kans op recessieve aandoeningen' of iets dergelijks in je antwoord moet hebben staan.quote:Op woensdag 23 mei 2012 20:29 schreef Nutkicker22 het volgende:
[..]
staat iig niet in het antwoordmodel. Meerdere antwoorden zijn mogelijk denk ik. Wat haat ik open vragen zeg ...
Maar wat dan?? Dan klopt het antwoordenmodel niet..Ze gaan toch niet luisteren naar één iemand die het zegt?quote:Op woensdag 23 mei 2012 20:27 schreef starla het volgende:
[..]
Is goed: http://jxb.oxfordjournals.org/content/51/349/1413.full.pdf.
Aangezien ze het in de vraag niet over obligaat anaerobe organismen hebben (dat zijn alleen bepaalde bacterien), want foraminiferen zijn dat ook niet: http://www.springerlink.com/content/u761732662m5un8k/
Heeee dat had ik ook!quote:Op woensdag 23 mei 2012 22:49 schreef meneer_valk het volgende:
Ik had trouwens bij de vraag waarom een klein deel van de amylase uit het speeksel nog actief was als reden opgegeven dat een (groot) deel van de amylase door de lage pH in de maag denatureert en dat er daardoor nog maar weinig van overblijft. Leek me best een plausibel antwoord, en nog steeds eigenlijk.
Mensen die het daar mee eens zijn?quote:In het correctiemodel wordt gezegd dat groeihormoon geproduceerd wordt in de hypofyse. Dit is echter onjuist, groeihormoon wordt geproduceerd in de schildklier. In de hypofyse wordt het hormoon dat de schildklier aanzet tot productie/afgifte van thyroxine (het humaan groeihormoon). De hypofyse produceert dus geen groeihormoon maar TSH, de releasing factor van thyroxine. Het correctiemodel geeft dus een fout antwoord.
Had ik ook, helemaal mee eens.quote:Op woensdag 23 mei 2012 22:49 schreef meneer_valk het volgende:
Ik had trouwens bij de vraag waarom een klein deel van de amylase uit het speeksel nog actief was als reden opgegeven dat een (groot) deel van de amylase door de lage pH in de maag denatureert en dat er daardoor nog maar weinig van overblijft. Leek me best een plausibel antwoord, en nog steeds eigenlijk.
Thyroxine is voor je verbranding. GH wordt in je hypofyse gemaakt.quote:Op woensdag 23 mei 2012 23:10 schreef meneer_valk het volgende:
Mijn klacht voor biologie:
[..]
Mensen die het daar mee eens zijn?
*Antigenenquote:Op woensdag 23 mei 2012 23:16 schreef Apostrof het volgende:
Ik ben het met jullie eens behalve vraag 33. Er wordt in de vraag gezegd dat je de functie van MHC eiwitten moet bespreken en dat is in eerste plaats het presenteren van genen.
Zeker weten, ik had dat onderzoek van starla uiteraard voor het biologie examen zeer goed bestudeert en heb op basis daarvan planten ingevuld.quote:
Dus, klagen?quote:Op donderdag 24 mei 2012 00:17 schreef starla het volgende:
Ik heb ook een onderzoek gevonden van een vis die het 102 dagen in anoxisch water heeft volgehouden, dus als antwoord zou je zelfs dieren mogen invullen![]()
Baggervraag dus...
Link: http://www.nature.com/nature/journal/v214/n5085/abs/214318b0.html
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |